- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 20 травня 2022 р. № 610
Київ
Про затвердження Правил та порядку технічного розслідування авіаційних подій та інцидентів у цивільній авіації
Відповідно до частини другої
статті 119 Повітряного кодексу України Кабінет Міністрів України постановляє:
Затвердити Правила та порядок технічного розслідування авіаційних подій та інцидентів у цивільній авіації, що додаються.
Прем'єр-міністр України | Д. ШМИГАЛЬ |
Інд. 21 | |
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 20 травня 2022 р. № 610
ПРАВИЛА ТА ПОРЯДОК
технічного розслідування авіаційних подій та інцидентів у цивільній авіації
Загальні питання
1. Ці Правила та порядок (далі - Правила) встановлюють вимоги до технічного розслідування авіаційних подій, серйозних інцидентів, інцидентів, надзвичайних подій та пошкоджень повітряних суден на землі у цивільній авіації (далі - авіаційні події та інциденти) та спрямовані на підвищення рівня безпеки польотів шляхом забезпечення високого рівня ефективності, ретельності і якості розслідувань авіаційних подій та інцидентів з метою встановлення їх причин і вжиття заходів до запобігання таким авіаційним подіям та інцидентам у майбутньому.
2. У цих Правилах терміни вживаються в такому значенні:
бортовий реєстратор - будь-який вид реєстратора, встановленого на повітряному судні з метою сприяння розслідуванню авіаційних подій та інцидентів;
експерт - особа, яка призначається або залучається уповноваженим органом з питань розслідування для участі у проведенні технічного розслідування за наявності у неї спеціальних знань, навичок та досвіду;
жертва авіаційної події - особа на борту повітряного судна чи будь-яка особа поза повітряним судном, яка є ненавмисним безпосереднім учасником авіаційної події та інциденту. Жертвами можуть бути члени екіпажу, пасажири та треті особи;
конфлікт інтересів - наявні та потенційні суперечності між посадовими чи професійними обов’язками особи та інтересами органу, який вона представляє як радник чи експерт, що можуть вплинути на добросовісне виконання нею своїх повноважень, об’єктивність та неупередженість прийняття рішень або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень;
міжнародні стандарти і рекомендована практика - міжнародні стандарти і рекомендована практика у сфері розслідування авіаційних подій та інцидентів, що прийняті відповідно до
статті 37 Конвенції;
міжнародна подія - авіаційна подія чи інцидент, що сталися на території держави - члена Міжнародної організації цивільної авіації (IKAO) з повітряним судном, зареєстрованим в іншій державі - члені IKAO;
попередній звіт - повідомлення, що складається уповноваженим органом з питань розслідування для негайного поширення інформації, отриманої на початкових етапах розслідування авіаційних подій та інцидентів;
причетна особа - власник повітряного судна, член екіпажу, експлуатант повітряного судна, з яким сталася авіаційна подія чи інцидент; будь-яка особа, задіяна в процесі технічного обслуговування, проектування чи конструювання зазначеного повітряного судна або підготовки його екіпажу; будь-яка особа, задіяна в наданні диспетчерського обслуговування повітряного руху, польотно-інформаційного чи аеродромного обслуговування або здійснювала обслуговування повітряного судна; фахівці Державіаслужби;
причини - дії, бездіяльність, обставини, умови або їх сукупність, що призвели до авіаційної події чи інциденту;
радник - особа, призначена уповноваженим органом з питань розслідування за наявності у неї відповідної кваліфікації з метою надання допомоги уповноваженому представнику під час розслідування;
рекомендація з безпеки польотів - пропозиція, яка надається уповноваженим органом з питань розслідування, заснована на інформації, яку отримано під час розслідування авіаційних подій та інцидентів чи з інших джерел, таких як дослідження у сфері безпеки польотів, з метою запобігання авіаційним подіям та інцидентам;
серйозне тілесне ушкодження - будь-яке ушкодження, заподіяне особі внаслідок авіаційної події та яке призводить до таких наслідків:
госпіталізації більш як на 48 годин протягом семи днів після дати отримання тілесних ушкоджень;
перелому будь-якої кістки (крім простих переломів пальців рук, ніг або носа);
ушкодження, пов’язаного з розривами тканини, що викликало сильну кровотечу, або ушкодження нервів, м’язів чи сухожилля;
пошкодження будь-якого внутрішнього органу;
опіки другого або третього ступеня або опіки, що охоплюють більш як 5 відсотків поверхні тіла;
ушкодження внаслідок дії токсичних речовин або радіоактивного випромінювання;
уповноважений з розслідування - особа, призначена уповноваженим органом з питань розслідування, якій за наявності в неї відповідної кваліфікації доручено організацію і проведення розслідування, а також здійснення контролю за його ходом;
уповноважений орган з питань розслідування - орган, призначений державою - членом IKAO відповідальним за організацію та проведення розслідування авіаційних подій та інцидентів відповідно до додатка 13 до
Конвенції, в Україні - спеціалізована експертна установа з розслідування авіаційний подій;
уповноважений представник - особа, призначена уповноваженим органом з питань розслідування держави - члена IKAO за наявності у неї відповідної кваліфікації для участі в розслідуванні, що проводиться іншою державою.
3. Інші терміни, що використовуються у цих Правилах, вживаються у значенні, наведеному у Повітряному кодексі України.
Сфера застосування Правил
4. Дія цих Правил застосовується під час розслідування авіаційних подій та інцидентів:
що сталися з цивільними повітряними суднами на території України та над відкритим морем, де відповідальність за обслуговування повітряного руху міжнародними договорами України покладена на Україну;
що сталися з цивільними повітряними суднами України за межами України, якщо відповідно до додатка 13 до
Конвенції держава місця події делегувала проведення розслідування Україні;
у разі, коли відповідно до додатка 13 до Конвенції Україна призначила уповноваженого представника для участі у розслідуванні як держава реєстрації, держава експлуатанта, держава розробника, держава-виробника або держава, що надає відомості щодо події, обладнання чи експертів на прохання держави, яка проводить розслідування;
коли Україна призначає експерта для участі у розслідуванні внаслідок загибелі чи травмування її громадян під час авіаційної події чи інциденту, що сталася на території держави - члена IKAO.
Перелік подій, що класифікуються як серйозні інциденти, наведений у додатку 1.
5. Розслідування авіаційних подій та інцидентів у цивільній авіації здійснює уповноважений орган з питань розслідування України самостійно або в рамках угод з уповноваженими органами з питань розслідування держав - членів IKAO. Уповноважений орган з питань розслідування України забезпечується державою необхідними ресурсами, що дають змогу неупереджено і в повному обсязі проводити розслідування, використовуючи власні ресурси чи за участю уповноважених органів з питань розслідування держав - членів IKAO.
6. Уповноважений орган з питань розслідування України здійснює збір та облік інформації, що стосується безпеки польотів, з метою запобігання авіаційним подіям чи інцидентам у майбутньому шляхом наданням висновків та рекомендацій. Облік інформації ведеться в електронних базах даних, сумісних з ADREP IKAO (Accident/Incident Data Reporting), відповідно до DOC 9962 "Керівництво з розслідування авіаційних подій та інцидентів: політика та процедури".
Уповноважений орган з питань розслідування України не приймає рішення про вину чи відповідальність юридичних або фізичних осіб.
7. З метою інформування громадськості про загальний рівень безпеки польотів уповноважений орган з питань розслідування України публікує щороку на своєму веб-сайті результати аналізу стану безпеки польотів.
8. Під час проведення розслідування як на території України, так і за її межами, а також якщо проведення розслідування делеговане Україні державою, на території якої сталася авіаційна подія чи інцидент, уповноважений орган з питань розслідування України може звернутися за допомогою до уповноважених органів з питань розслідування інших держав - членів IKAO.
Взаємодія між уповноваженим органом з питань розслідування України та державами - членами IKAO здійснюється відповідно до положень додатка 13 до
Конвенції.
9. Під час проведення розслідування на території України уповноважений орган з питань розслідування України може повністю або частково делегувати проведення розслідування авіаційної події чи інциденту уповноваженому органу з питань розслідування держави - члена IKAO (крім Російської Федерації як держави-агресора, Міждержавного авіаційного комітету СНД та інших держав, які визнані Верховною Радою України державами-агресорами) за письмовим договором між такими органами, у якому зазначається обсяг та умови такого делегування.
10. Якщо держава місця авіаційної події чи інциденту не призначає і не проводить розслідування авіаційної події чи інциденту з повітряним судном, що зареєстроване, експлуатується, розроблене чи виготовлене в Україні, та не передає повноваження на проведення розслідування іншій державі чи регіональній організації з розслідування авіаційних подій та інцидентів, уповноважений орган з питань розслідування України має право звернутися до держави місця події чи інциденту з письмовим запитом щодо передачі йому повноважень на проведення такого розслідування відповідно до пункту 5.1.3 додатка 13 до
Конвенції.
Участь Державіаслужби та уповноважених органів з питань цивільної авіації держав - членів IKAO в розслідуваннях
11. Керівник уповноваженого органу з питань розслідування України у разі потреби може для виконання окремих заходів залучати до проведення розслідування Державіаслужбу та уповноважені органи з питань цивільної авіації держав - членів IKAO, які можуть призначити своїх представників як:
1) радника чи експерта уповноваженого з розслідування для участі у розслідуванні, що проводить уповноважений орган з питань розслідування як на території України, так і за її межами, якщо проведення розслідування делеговане Україні державою, на території якої сталася авіаційна подія чи інцидент;
2) радника уповноваженого представника для участі у розслідуванні, що проводить держава - член IKAO за межами України.
Державіаслужба на запит керівника уповноваженого органу з питань розслідування України протягом доби з моменту отримання такого запиту направляє свого представника для участі у розслідуванні.
Керівник уповноваженого органу з питань розслідування України перед залученням радника чи експерта до проведення розслідування, а уповноважений з розслідування під час проведення розслідування зобов’язані переконатися у тому, що у залученої особи відсутній конфлікт інтересів.
Радник чи експерт не має права провадити діяльність за наявності конфлікту інтересів.
У разі виникнення конфлікту інтересів керівник уповноваженого органу з питань розслідування України вирішує питання щодо потреби у продовженні роботи радника чи експерта.
У разі виникнення конфлікту інтересів у радника чи експерта та за умови надання дозволу на продовження виконання такою особою завдання вчинення нею дій, розгляд справ, підготовка та прийняття нею рішень під час участі у проведенні розслідування здійснюється у присутності уповноваженого з розслідування та/або визначеного працівника уповноваженого органу з питань розслідування України.
12. Представники, зазначені у пункті 11 цих Правил, мають право за дорученням уповноваженого органу з питань розслідування України:
1) відвідувати місце авіаційної події чи інциденту та оглядати уламки повітряного судна;
2) пропонувати напрями опитування та отримувати інформацію від свідків;
3) отримувати копії документів, що стосуються справи, та відповідну інформацію;
4) знайомитися із записаною інформацією після її зчитування, крім переговорів у кабіні екіпажу та інформації з відеореєстраторів;
5) брати участь у заходах з розслідування за межами місця авіаційної події чи інциденту, таких як дослідження елементів повітряного судна, випробування та моделювання, технічні інструктажі та зустрічі під час розслідування, крім таких, що пов’язані з визначенням причин та формулюванням рекомендацій з безпеки польотів.
13. З метою уникнення конфлікту інтересів фахівці Державіаслужби, які беруть участь у розслідуванні, не повинні мати відношення до діяльності із забезпечення льотної придатності, експлуатації, обслуговування повітряного руху та технічного обслуговування повітряного судна, з яким сталася авіаційна подія чи інцидент; сертифікації, ліцензування, нагляду за суб’єктом авіаційної діяльності, експлуатації аеродрому, що має відношення до авіаційної події чи інциденту та будь-якої діяльності, що може вплинути на роботу провайдерів аеронавігаційного обслуговування, авіаційного персоналу та повітряного судна, що мають відношення до авіаційної події чи інциденту.
Під час участі у відповідному етапі розслідування фахівці Державіаслужби, залучені до участі в розслідуванні, не виконують жодних функцій, що пов’язані з діяльністю Державіаслужби.
Фахівці Державіаслужби, інших уповноважених органів та суб’єктів авіаційної діяльності, які беруть участь у розслідуванні, підписують письмове зобов’язання про дотримання законів, інших нормативно-правових актів, політики та процедур у сфері розслідування, а також щодо своєї незалежності, об’єктивності та відсутності конфлікту інтересів протягом періоду розслідування, в якому вони беруть участь.
Повідомлення про авіаційні події чи інциденти
14. Кожна причетна або інша особа, якій стало відомо про виникнення авіаційної події чи інциденту, використовуючи найбільш оперативні засоби зв’язку (телефон, телефакс, електронну пошту тощо), негайно повідомляє про це уповноваженому органу з питань розслідування України.
Повідомлення про авіаційну подію чи інцидент подається українською або англійською мовою та повинно містити інформацію, наведену у додатку 2.
15. Уповноважений орган з питань розслідування України не пізніше ніж протягом доби з часу виникнення авіаційної події чи інциденту інформує IKAO та заінтересовані держави відповідно до додатка 13 до
Конвенції, а також Мінінфраструктури та Державіаслужбу про авіаційну подію чи інцидент, що підлягає розслідуванню згідно з цими Правилами. Крім того, у разі загибелі чи отримання серйозних тілесних ушкоджень громадянами України та особами без громадянства під час авіаційної події уповноважений орган з питань розслідування України невідкладно інформує СБУ, МВС (Національну поліцію), а у разі загибелі іноземців чи отримання ними серйозних тілесних ушкоджень - МЗС.
Участь у міжнародному розслідуванні
16. Після отримання повідомлення про авіаційну подію чи інцидент, що сталися за межами території України з повітряними суднами, що зареєстровані, експлуатуються, розроблені чи виготовлені в Україні, уповноважений орган з питань розслідування України повідомляє державі, на території якої сталася авіаційна подія чи інцидент, про призначення уповноваженого представника відповідно до міжнародних стандартів та рекомендованої практики. Таке повідомлення надсилається електронною поштою чи телефаксом.
17. Для надання допомоги уповноваженому представнику уповноважений орган з питань розслідування України призначає одного чи кількох радників, які беруть участь у розслідуванні під керівництвом уповноваженого представника в такому обсязі, який необхідний для забезпечення ефективної участі уповноваженого представника у розслідуванні.
Статус уповноваженого з розслідування
18. Уповноважений з розслідування відповідає за організацію розслідування авіаційних подій та інцидентів, постановку задач особам, які беруть участь у розслідуванні, та управління таким розслідуванням.
19. Уповноважений з розслідування реалізує свої права, не перешкоджаючи досудовому розслідуванню.
20. Особа, яка бере участь у розслідуванні, на весь період розслідування підпорядковується уповноваженому з розслідування або уповноваженому представнику, які гарантують такій особі повну незалежність у проведенні розслідування, підготовці результатів розслідування, рекомендацій та звіту, а також захист від будь-яких санкцій після повернення до своїх повсякденних обов’язків.
Координація розслідувань
21. Розслідування на території України авіаційних подій та інцидентів проводяться у взаємодії з органами досудового розслідування.
Уповноважений з розслідування забезпечує відстеження та збереження бортових реєстраторів і речових доказів. Орган досудового розслідування може призначити свого представника для супроводження бортових реєстраторів або речових доказів до місця їх обробки та аналізу.
Зчитування, обробка, дослідження або аналіз бортових реєстраторів чи речових доказів, внаслідок чого вони можуть зазнати змін, пошкоджень чи бути знищеними, здійснюються уповноваженим з розслідування за погодженням з органом досудового розслідування. Якщо таке погодження не буде отримано протягом двох тижнів після надання запиту, уповноважений з розслідування має право провести експертизу або аналіз без такого погодження.
У разі коли орган досудового розслідування утримує будь-який речовий доказ, уповноваженому з розслідування надається безперешкодний та необмежений доступ та можливість використання такого доказу.
22. Якщо в ході розслідування стає відомо або виникає підозра про те, що авіаційна подія чи інцидент супроводжувався незаконним втручанням у діяльність цивільної авіації, уповноважений з розслідування невідкладно повідомляє про це Мінінфраструктури, Державіаслужбі та органу, який проводить досудове розслідування на території України. За умови дотримання вимог пунктів 26 – 28 цих Правил відповідна інформація та матеріали, зібрані під час розслідування авіаційної події чи інциденту, передаються Мінінфраструктури, Державіаслужбі та органу, який проводить досудове розслідування на території України, протягом доби або в інший строк, визначений цими органами. Після передачі такої інформації та матеріалів уповноважений орган з питань розслідування України продовжує розслідування у сфері безпеки в координації з цими органами.
Збереження речових доказів
23. Після виникнення авіаційної події чи інциденту уповноважений орган з питань розслідування України у взаємодії з центральними органами виконавчої влади, підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами забезпечує обережне поводження з речовими доказами, захист та збереження таких речових доказів, організовує зберігання повітряного судна, його вмісту та уламків протягом періоду, необхідного для розслідування авіаційної події чи інциденту. З метою збереження речових доказів, що можуть бути вилучені, знищені, втрачені або зіпсовані, здійснюється їх фото- та відеофіксація. Безпечне зберігання включає захист від подальшого пошкодження, несанкціонованого доступу, крадіжки чи руйнування.
Для організації належного зберігання повітряного судна, його вмісту та уламків під охороною протягом періоду, необхідного для розслідування авіаційної події чи інциденту, уповноважений орган з питань розслідування України може звернутися до правоохоронних органів.
24. До прибуття уповноваженого з розслідування не дозволяється змінювати будь-що на місці авіаційної події чи інциденту, брати проби, переміщувати повітряне судно, його вміст або уламки, брати зразки з них чи вилучати речові докази, крім випадків, коли це вимагається в інтересах безпеки або надання допомоги жертвам авіаційної події, за погодженням з уповноваженим органом з питань розслідування України. У разі необхідності здійснення слідчим органу досудового розслідування процесуальних дій на місці авіаційної події чи інциденту до прибуття уповноваженого з розслідування про такі дії повідомляється уповноваженому органу з питань розслідування України.
................Перейти до повного тексту