- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 16 грудня 2022 р. № 1398
Київ
Про затвердження Порядку проведення незалежної оцінки (аудиту) ефективності діяльності Бюро економічної безпеки
Відповідно до частини шостої
статті 35 Закону України "Про Бюро економічної безпеки України" Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок проведення незалежної оцінки (аудиту) ефективності діяльності Бюро економічної безпеки, що додається.
2. Установити, що рішення про проведення незалежної оцінки (аудиту) ефективності діяльності Бюро економічної безпеки може бути прийнято Кабінетом Міністрів України вперше не раніше ніж через один рік з дня набрання чинності рішенням Кабінету Міністрів України про початок діяльності Бюро економічної безпеки.
Прем'єр-міністр України | Д. ШМИГАЛЬ |
Інд. 67 | |
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 16 грудня 2022 р. № 1398
ПОРЯДОК
проведення незалежної оцінки (аудиту) ефективності діяльності Бюро економічної безпеки
Загальні положення
1. Цей Порядок визначає процедуру проведення незалежної оцінки (аудиту) ефективності діяльності Бюро економічної безпеки (далі - оцінка) комісією з проведення незалежної оцінки ефективності діяльності БЕБ (далі - комісія).
2. У цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні:
актуальність рекомендацій та інформації - відповідність рекомендацій та інформації законодавству, а також їх здатність задовольняти потреби відповідної цільової аудиторії. Критерії, за якими оцінюється актуальність рекомендацій та інформації БЕБ, вважаються досягнутими у разі, коли БЕБ періодично оновлювало такі рекомендації чи інформацію з урахуванням потреб цільових аудиторій, результатів проведених опитувань тощо;
ефективність діяльності БЕБ - якість та результативність діяльності БЕБ у визначених законодавством сферах його діяльності, що оцінюються комісією за процедурою, визначеною цим Порядком;
необґрунтовані затримки - невчасне здійснення БЕБ своїх повноважень (вчинення дій, прийняття рішень тощо), крім випадків, коли такі затримки відбулися через дії, бездіяльність інших суб’єктів чи прийняті ними рішення або через надзвичайну чи невідворотну за певних умов подію (непереборна сила);
нормативно-правовий акт БЕБ, щодо якого відсутні суттєві обґрунтовані зауваження, - нормативно-правовий акт БЕБ, який відповідає законодавству та реалізація якого забезпечує досягнення цілей його прийняття;
об’єкт проведення оцінки - визначена законодавством сфера діяльності БЕБ, а також зовнішні чинники та обставини, що можуть впливати на ефективність діяльності БЕБ, щодо яких комісія проводить оцінку;
методи оцінки - сукупність способів отримання, обробки та аналізу інформації про об’єкти проведення оцінки.
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в
Законі України "Про Бюро економічної безпеки України" (далі - Закон),
Законі України "Про запобігання корупції" та інших нормативно-правових актах, що не суперечать Закону.
Мета та порядок проведення оцінки
3. Оцінка проводиться з метою встановлення відповідності якості та результативності діяльності БЕБ щодо визначених
Законом основних завдань, а також ризиків та факторів, які негативно впливають на виконання функцій і завдань БЕБ.
4. Оцінка проводиться за рішенням Кабінету Міністрів України.
Рішення про проведення оцінки приймається на засіданні Кабінету Міністрів України.
Рішення про проведення оцінки може бути прийняте Кабінетом Міністрів України не раніше одного року з дня прийняття попереднього рішення про проведення оцінки.
Розгляд Кабінетом Міністрів України питання щодо необхідності проведення оцінки може бути ініційовано Прем’єр-міністром України або Радою громадського контролю при Бюро економічної безпеки.
Одночасно з прийняттям рішення про проведення оцінки Кабінет Міністрів України ухвалює рішення про початок формування комісії.
5. Оцінку проводить комісія у складі трьох осіб, які призначаються Кабінетом Міністрів України на підставі пропозицій міжнародних та іноземних організацій, які відповідно до міжнародних або міждержавних угод протягом останніх трьох років до проведення оцінки надавали Україні міжнародну технічну допомогу у сфері підтримки реформ, спрямованих на протидію правопорушенням, що посягають на функціонування економіки держави.
Секретаріат Кабінету Міністрів України визначає перелік таких міжнародних та іноземних організацій і звертається до них протягом п’яти робочих днів з дня прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про проведення оцінки для отримання відповідних пропозицій.
Зазначені міжнародні та іноземні організації протягом 30 днів з дня надходження такого звернення погоджують пропозицію щодо спільного списку кандидатів до складу комісії у складі трьох осіб та перелік кандидатів для заміни членів комісії у разі дострокового припинення їх повноважень, після чого подають відповідні пропозиції Секретаріату Кабінету Міністрів України.
На підставі отриманих пропозицій Секретаріат Кабінету Міністрів України в установленому порядку здійснює підготовку відповідного проекту акта Кабінету Міністрів України та забезпечує його подання на розгляд Кабінету Міністрів України не пізніше, ніж у триденний строк з дня отримання таких пропозицій.
6. Рішення про визначення членів комісії приймається на відкритому засіданні Кабінету Міністрів України. Таке рішення повинне містити перелік визначених членів комісії, а також перелік кандидатів для заміни членів комісії у разі дострокового припинення їх повноважень.
7. Комісія вважається повноважною в разі затвердження її в повному складі, передбаченому цим Порядком.
8. Загальний строк проведення оцінки не може перевищувати чотирьох місяців з дня прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про визначення членів комісії.
Комісія затверджує регламент, а також визначає графік проведення засідань, інші аспекти діяльності комісії, що не визначені цим Порядком.
9. Рішення комісії, крім рішення, передбаченого пунктом 28 цього Порядку, вважається ухваленим, якщо за нього проголосувало не менше двох членів комісії.
10. Членами комісії можуть бути особи, які мають досвід роботи, пов’язаний із здійсненням досудового розслідування, процесуального керівництва, підтриманням публічного обвинувачення в судах, а також здійсненням судочинства, зокрема за кордоном чи в міжнародних організаціях, не менше п’яти років, володіють необхідними знаннями та навичками для проведення оцінки, мають бездоганну ділову репутацію, високі професійні та моральні якості.
Не може бути членом комісії особа, яка:
за рішенням суду визнана недієздатною або її дієздатність обмежена;
має судимість за вчинення кримінального правопорушення, якщо така судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку (крім реабілітованої особи), або на яку протягом останнього року накладалося адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, пов’язаного з корупцією, або яка притягалася судом до відповідальності за вчинення умисного кримінального правопорушення;
відповідно до вироку суду, що набрав законної сили, позбавлена права займатися діяльністю, пов’язаною з виконанням функцій держави, або обіймати певні посади;
уповноважена на виконання функцій держави або місцевого самоврядування відповідно до
Закону України "Про запобігання корупції".
Секретаріат Кабінету Міністрів України перевіряє інформацію щодо відповідності відомостей про кандидатів вимогам, передбаченим цим Порядком.
11. Останнім днем здійснення повноважень члена комісії є день ухвалення рішення комісії про затвердження звіту про оцінку.
Повноваження члена комісії припиняються достроково у разі:
подання особистої заяви про припинення повноважень члена комісії;
внесення комісією на розгляд Кабінету Міністрів України пропозиції щодо дострокового припинення повноважень її члена у разі систематичної відсутності на засіданнях комісії без поважних причин;
порушення членом комісії вимог щодо недопустимості прийняття рішень в умовах конфлікту інтересів;
набрання законної сили обвинувальним вироком суду щодо нього;
визнання його недієздатним або безвісно відсутнім;
виявлення невідповідності члена комісії вимогам, визначеним цим пунктом;
смерті члена комісії.
Рішення про дострокове припинення повноважень члена комісії приймає Кабінет Міністрів України з одночасним визначенням члена комісії на заміну з переліку кандидатів, визначеного відповідно до пункту 5 цього Порядку.
Об’єкти та критерії проведення оцінки
12. Об’єктами проведення оцінки комісією є:
1) забезпечення незалежності БЕБ та надання йому необхідних ресурсів;
2) діяльність БЕБ з виявлення зон ризиків у сфері економіки, здійснення оцінювання ризиків і загроз економічній безпеці держави, напрацювання способів їх мінімізації та усунення;
3) діяльність БЕБ у сфері забезпечення економічної безпеки держави шляхом запобігання, виявлення, припинення, розслідування кримінальних правопорушень, що посягають на функціонування економіки держави;
4) діяльність БЕБ із збирання та аналізу інформації про правопорушення, що впливають на економічну безпеку держави, визначення способів запобігання їх виникненню в майбутньому та діяльність із планування заходів у сфері протидії кримінальним правопорушенням, віднесеним законом до підслідності БЕБ;
5) діяльність БЕБ з виявлення та розслідування правопорушень, пов’язаних з отриманням та використанням міжнародної технічної допомоги;
6) діяльність БЕБ із складення аналітичних висновків і рекомендацій для державних органів з метою підвищення ефективності прийняття ними управлінських рішень щодо регулювання відносин у сфері економіки;
7) управління та організаційна спроможність БЕБ.
Оцінка проводиться за кожним із зазначених об’єктів відповідно до критеріїв проведення оцінки, визначених цим Порядком.
13. Критеріями забезпечення незалежності БЕБ та надання йому необхідних ресурсів є:
1) стабільність законодавства, яке регулює діяльність БЕБ, відсутність необґрунтованих змін щодо обмеження незалежності БЕБ;
2) чітке визначення законодавством повноважень БЕБ і їх належне розмежування з повноваженнями інших державних органів;
3) відсутність у законодавстві змін, які негативно вплинули на здатність БЕБ належним чином здійснювати покладені на нього повноваження;
4) залучення БЕБ до консультацій та обговорення законодавчих змін, які впливають на його діяльність;
5) нестворення будь-якими суб’єктами та їх діяльністю необґрунтованих перешкод для БЕБ під час здійснення ним своїх повноважень;
6) забезпечення державними органами, органами місцевого самоврядування своєчасного розгляду та надання відповідей на письмові запити БЕБ;
7) забезпечення державними органами, органами місцевого самоврядування безпосереднього, зокрема автоматизованого доступу БЕБ до автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів і банків (баз) даних, держателем (адміністратором) яких вони є;
8) відсутність випадків неправомірного втручання Президента України, органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб, політичних партій, громадських об’єднань, інших юридичних осіб, а також фізичних осіб в діяльність БЕБ, пов’язану з виконанням покладених на нього обов’язків;
9) відповідність обсягу видатків на діяльність БЕБ згідно з державним бюджетом обсягу видатків, визначеному БЕБ в його бюджетному запиті, або зменшення не більше ніж на 10 відсотків;
10) визначення видатків на фінансування БЕБ окремим рядком у державному бюджеті. Обсяг таких видатків дає змогу забезпечити належне здійснення повноважень БЕБ, зокрема передбачає достатні кошти для оплати праці та грошового забезпечення працівників БЕБ, здійснення оперативно-технічних та оперативно-розшукових заходів, слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій, виконання аналітичної, економічної та інформаційної функцій, належного забезпечення необхідними матеріальними засобами, технікою, обладнанням, іншим майном для провадження службової діяльності, утворення територіальних управлінь БЕБ;
11) наявність можливості у Директора БЕБ брати участь з правом дорадчого голосу в засіданнях Кабінету Міністрів України під час розгляду питань щодо фінансування БЕБ, а також участь у засіданнях Верховної Ради України, її комітетів;
12) законодавче визначення умов оплати праці та грошового забезпечення працівників БЕБ, дотримання таких умов на практиці та відсутність необґрунтованих змін;
13) визначення граничної чисельності працівників центрального апарату і територіальних управлінь БЕБ на рівні, який дає змогу забезпечити належне здійснення повноважень БЕБ;
14) відсутність випадків порушень або спроб порушення визначеного порядку припинення повноважень Директора БЕБ;
15) належне розслідування кожного випадку посягання на життя і здоров’я працівників БЕБ або їх близьких осіб, знищення чи пошкодження їх майна, погрози їм убивством, насильством чи пошкодженням майна, здійснення належних заходів для забезпечення безпеки працівників БЕБ;
16) відсутність зафіксованих випадків зовнішнього втручання у призначення/звільнення працівників БЕБ, зокрема щодо його керівництва.
14. Критеріями діяльності БЕБ з виявлення зон ризиків у сфері економіки, здійснення оцінювання ризиків і загроз економічній безпеці держави, напрацювання способів їх мінімізації та усунення є:
1) затвердження Кабінетом Міністрів України порядку застосування ризик-орієнтованого підходу;
2) наявність ідентифікованих БЕБ загроз в бюджетній, податковій, митній, грошово-кредитній або інвестиційній сфері, вплив яких призводить до тінізації економіки та послаблення економічної безпеки держави;
3) виявлення схем протиправної діяльності у сфері економіки;
4) проведення оцінювання, повторного оцінювання ризиків у сфері економіки в розрізі окремих видів економічної діяльності;
5) наявність чи відсутність фіксації результатів застосування ризик-орієнтованого підходу та періодичність її здійснення;
6) актуальність інформації щодо оцінки ризиків і загроз економічній безпеці держави;
7) наявність та повнота аналітичних матеріалів, підготовлених з метою оцінювання ризиків і загроз вчинення (зростання кількості) кримінальних правопорушень, віднесених законом до підслідності БЕБ;
8) своєчасність проведення комплексу заходів з оцінювання ризиків у сфері економіки відповідно до
статті 13 Закону;
9) залучення контролюючих органів, інших державних органів, що провадять діяльність у сфері протидії кримінальним правопорушенням та запобігання загрозам економічній безпеці держави, та суб’єктів господарювання до проведення комплексу заходів з оцінювання ризиків у сфері економіки;
10) підготовка запитальників БЕБ для отримання від учасників комплексу заходів з оцінювання ризиків у сфері економіки інформації, необхідної для проведення комплексу таких заходів;
11) затвердження за результатами проведення комплексу заходів з оцінювання ризиків у сфері економіки відповідних заходів, спрямованих на мінімізацію та усунення таких ризиків;
12) прийняття управлінських рішень, спрямованих на мінімізацію ризиків, а також на підвищення спроможності державних інституцій щодо нейтралізації загроз економічній безпеці;
13) подання пропозицій щодо внесення змін до нормативно-правових актів з питань усунення умов для створення схем протиправної діяльності у сфері економіки.
15. Критеріями діяльності БЕБ із запобігання, виявлення, припинення, розслідування кримінальних правопорушень, що посягають на функціонування економіки держави, є:
1) утворення та забезпечення функціонування окремого самостійного структурного підрозділу центрального апарату БЕБ, на який покладаються завдання із запобігання, виявлення, припинення, розслідування кримінальних правопорушень та який має достатню кількість працівників;
2) утворення у разі потреби територіальних управлінь БЕБ, у складі яких функціонують підрозділи, на які покладаються завдання із запобігання, виявлення, припинення, розслідування кримінальних правопорушень та які мають достатню кількість працівників;
3) наявність сформованих банків (баз) даних та створеної на їх основі на базі сучасних інформаційно-комунікаційних технологій єдиної інформаційної системи БЕБ;
4) наявність створених для цілей оперативно-розшукової діяльності та досудового розслідування інформаційно-комунікаційних систем (мереж), зокрема для ведення оперативного обліку;
5) отримання безпосереднього автоматизованого доступу до всіх державних реєстрів і баз даних, необхідних для виявлення та розслідування кримінальних правопорушень, що посягають на функціонування економіки держави;
6) наявність кримінальних проваджень, досудове розслідування у яких було розпочато за зібраними підрозділами БЕБ матеріалами оперативно-розшукових справ;
7) своєчасність реагування на заяви і повідомлення про кримінальні правопорушення з дотриманням вимог законодавства;
8) відсутність судових рішень, які набрали законної сили та якими встановлено порушення слідчими БЕБ процесуальних строків, установлених для прийняття процесуальних рішень чи вчинення процесуальних дій, наявність необґрунтованих затримок чи факт вчинення інших незаконних дій під час здійснення досудового розслідування;
................Перейти до повного тексту