- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
14 грудня 2021 р.
за N 1612/37234
Про затвердження Порядку виконання митних формальностей із застосуванням скануючих систем
Відповідно до частини другої статті
246, статті
324 Митного кодексу України,
постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року N 451 "Питання пропуску через державний кордон осіб, автомобільних, водних, залізничних та повітряних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними", підпункту 5 пункту 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року N 375, з метою забезпечення практичної реалізації пункту 52 розділу IX плану заходів з реформування та розвитку системи органів, що реалізують митну політику, затвердженого
розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13 травня 2020 року N 569-р, впровадження ефективної системи митного контролю із застосуванням скануючих систем
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок виконання митних формальностей із застосуванням скануючих систем, що додається.
2. Державній митній службі України доопрацювати відповідне програмне забезпечення для реалізації вимог цього наказу.
3. Установити, що до моменту впровадження відповідного програмного забезпечення або у разі виходу з ладу автоматизованої системи митного оформлення митних органів, пов'язаної із внесенням та/або отриманням інформації під час здійснення митного контролю із застосуванням вантажних скануючих систем, для контролю й обліку застосування цих скануючих систем митниці використовують Інформаційний аркуш відповідно до цього Порядку, який реєструється в електронному журналі, форму якого визначають митниці самостійно.
5. Департаменту митної політики в установленому порядку забезпечити:
подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього наказу.
6. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
7. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою та покладаю на Голову Державної митної служби України.
Міністр |
Сергій МАРЧЕНКО |
ПОГОДЖЕНО: |
|
Голова Державної митної служби України |
Павло РЯБІКІН |
Голова Державної регуляторної служби України |
Олексій КУЧЕР |
Перший заступник Міністра цифрової трансформації України |
Олексій ВИСКУБ |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства фінансів України
18 жовтня 2021 року N 552
ПОРЯДОК
виконання митних формальностей із застосуванням скануючих систем
I. Загальні положення
1. Цей Порядок розроблено відповідно до частини другої статті
246, статті
324 Митного кодексу України (далі - Кодекс) та визначає особливості виконання митних формальностей під час здійснення митного контролю та оформлення товарів і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України, у разі їх проведення із застосуванням скануючих систем.
2. У цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях:
багажна/поштова скануюча система (далі - БПСКС) - технічна система, призначена для сканування багажу, ручної поклажі та поштових (або експрес) відправлень (до якої належать скануюча система стаціонарного типу (транспортерна та прямопоказуюча), скануюча система мобільного типу (транспортерна));
вантажна скануюча система (далі - ВСКС) - технічна система, призначена для сканування транспортних засобів та контейнерів (до якої належать комплексна скануюча система стаціонарного типу, скануюча система мобільного типу);
виявлення аномалій - процес аналізу та візуального розпізнавання рентгенівських зображень, які викликають підозру, зважаючи на істотні відмінності у рентгенівських зображеннях від інформації, що міститься у товаросупровідних документах, та інформації про товар (транспортний засіб, контейнер), та/або свідчать про наявність сторонніх вкладень;
Інформаційний аркуш - внутрішній документ митниці встановленої форми, що відображає проходження митних формальностей у разі прийняття уповноваженим підрозділом митниці рішення щодо застосування скануючої системи та зберігається у справах митниці, де безпосередньо здійснювалось сканування;
кваліфікаційний відбір операторів скануючих систем - комплекс заходів, спрямованих на визначення професійних та особистісних якостей, необхідних для аналізу рентгенівських зображень, отриманих за допомогою вантажних та багажних/поштових скануючих систем;
моніторинг використання скануючих систем - отримання й обробка інформації поточного спостереження, аналізу рентгенівських зображень та прийнятих рішень посадовими особами за результатами проведених сканувань, надання рекомендацій та дистанційна онлайн підтримка;
неінтрузивні технології контролю - технології перевірки товарів, особистих речей, що переміщуються через митний кордон України у ручній поклажі, супроводжуваному та несупроводжуваному багажу, транспортних засобів особистого користування та транспортних засобів комерційного призначення без зняття засобів забезпечення ідентифікації, накладених на транспортний засіб комерційного призначення, без вивантаження товарів, без розпакування товарів, без розкриття вантажних місць та порушення їх цілісності за допомогою спеціального технічного обладнання та апаратури (наприклад, рентгенівське або гамма обладнання) для отримання можливості здійснення контролю товарів, для отримання інших відомостей про товари та для виявлення товарів, переміщуваних під виглядом інших товарів;
оператор скануючої системи (далі - оператор СКС) - посадова особа митниці, до функціональних обов'язків якої належить здійснення митного контролю з використанням скануючих систем, у тому числі здійснення аналізу рентгенівських зображень, отриманих за допомогою скануючих систем;
підрозділ митного оформлення - підрозділ митного оформлення митного органу (митниці), посадові особи якого безпосередньо здійснюють митний контроль та митне оформлення товарів та транспортних засобів;
скануюча система (далі - СКС) - технічна система, призначена для отримання зображення на основі застосування енергії рентгенівського, гамма або гальмівного випромінювання (до якої належать вантажна скануюча система та багажна/поштова скануюча система);
спеціалізований підрозділ - підрозділ митниці, до функцій якого належать використання, експлуатація, технічний нагляд і контроль за використанням скануючих систем та інших технічних засобів митного контролю;
спеціальна підготовка операторів скануючих систем - система теоретичних занять та практичних тренувань, спрямованих на формування й удосконалення у посадових осіб митних органів необхідних знань, умінь і навичок з аналізу рентгенівських зображень, отриманих за допомогою скануючих систем;
центральна база зображень - зображення, у тому числі рентгенівські, отримані за допомогою скануючих систем стаціонарного та мобільного типу, що розміщені на базі серверних станцій, які зберігаються та супроводжуються відповідним уповноваженим структурним підрозділом Держмитслужби.
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у Кодексі.
II. Призначення та використання СКС
1. Відповідно до частини першої статті
324 Кодексу СКС використовуються для скорочення часу проведення митного контролю та підвищення його ефективності.
На підставі результатів використання СКС визначається необхідність у застосуванні окремих форм митного контролю, встановлених статтею
336 Кодексу, зокрема митного огляду та їх обсягу, під час виконання митних формальностей.
У пунктах пропуску для автомобільного сполучення розташування та подальше використання ВСКС мають забезпечувати можливість сканування товарів та транспортних засобів, які переміщуються у напрямку "В'їзду в Україну" та "Виїзд з України".
3. Оператором СКС може бути посадова особа митниці, яка пройшла:
1) відповідний медичний огляд, за результатами якого стосовно цієї особи встановлено придатність та можливість роботи з джерелами іонізуючого випромінення;
2) кваліфікаційний відбір операторів СКС;
3) навчання від постачальника (виробника, представника, установи чи організації) СКС за напрямом експлуатації такої скануючої системи та всіх її компонентів й отримала відповідний документ (посвідчення) - для ВСКС або навчання (інструктаж) за напрямом експлуатації такої скануючої системи та всіх її компонентів, що проводиться посадовими особами спеціалізованого підрозділу - для БПСКС;
4) спеціальну підготовку операторів СКС та отримала документ, що підтверджує відповідність оператора СКС професійним та особистісним якостям, необхідних для аналізу рентгенівських зображень, отриманих за допомогою СКС;
5) навчання з радіаційної безпеки й отримала відповідний документ (посвідчення).
4. До участі у кваліфікаційному відборі операторів СКС допускаються виключно посадові особи митниць, які пройшли відповідний медичний огляд, визначений у підпункті 1 пункту 3 цього розділу.
До участі у спеціальній підготовці операторів СКС допускаються виключно посадові особи митниць, які пройшли кваліфікаційний відбір операторів СКС.
Спеціальна підготовка оператора СКС здійснюється один раз на три роки.
5. Організацію проведення кваліфікаційного відбору, спеціальної підготовки та підвищення кваліфікації операторів СКС здійснює Департамент спеціалізованої підготовки та кінологічного забезпечення Держмитслужби на підставі Плану підвищення рівня професійної компетентності посадових осіб територіальних органів Держмитслужби у порядку, визначеному Держмитслужбою.
Інформацію про результати кваліфікаційного відбору та спеціальної підготовки операторів СКС Департамент спеціалізованої підготовки та кінологічного забезпечення Держмитслужби надсилає до відповідних митниць Держмитслужби.
Посадові особи митниць, які не пройшли кваліфікаційний відбір та спеціальну підготовку операторів СКС, не допускаються до роботи із СКС.
6. Перелік посадових осіб, допущених до використання СКС, встановлюється наказом по митниці після успішного проходження етапів підготовки, визначених у пунктах 4, 5 цього розділу.
Копія наказу надсилається до структурного підрозділу Держмитслужби, до функцій якого належить контроль за використанням технічних засобів митного контролю, і Департаменту спеціалізованої підготовки та кінологічного забезпечення Держмитслужби протягом трьох робочих днів від дня його підписання.
7. Сканування товарів і транспортних засобів із застосуванням СКС здійснюється у межах, дозволених їх технічних можливостей.
Сканування товарів і транспортних засобів із застосуванням СКС не здійснюється, якщо:
СКС перебуває у стані технічної несправності;
габарити транспортного засобу, вантажу (відправлення, багажу) або товару не відповідають технічним можливостям СКС;
товар, що переміщується, не підлягає рентгенівському (гама) дослідженню з використанням скануючої системи (живі тварини, фотоплівка, фотопапір, рентгенівська плівка й інші товари, чутливі до рентгенівського (гама) випромінювання), та якому може бути завдано шкоди під час сканування;
у разі застосування СКС будуть порушені вимоги частини другої статті
324 Кодексу.
8. Держмитслужба відповідно до пропозицій митниць окремо для кожного пункту пропуску, де розташовано ВСКС, встановлює мінімально допустиму кількість сканувань протягом оперативної зміни, індивідуально для кожної такої ВСКС, з урахуванням логістики, інфраструктури, розміщення пункту пропуску, регіональних та місцевих особливостей регіону.
9. Сканування проводиться виключно в межах зони сканування, встановленої відповідно до визначених законодавством документів на такий об'єкт (майданчик, споруду).
III. Митний контроль із застосуванням ВСКС
1. Митний контроль із застосуванням ВСКС здійснюється:
за результатами застосування системи управління ризиками, у тому числі спрацювання автоматизованої системи управління ризиками;
на підставі обґрунтованого рішення керівника підрозділу митного оформлення (старшого зміни), або особи, яка виконує його обов'язки, про застосування ВСКС із внесенням цією особою відмітки до автоматизованої системи митного оформлення (далі - АСМО) або Інформаційного аркуша (додаток 1) про прийняте рішення;
на підставі обґрунтованого рішення керівника підрозділу протидії митним правопорушенням, або особи, яка виконує його обов'язки, про застосування ВСКС із внесенням цією особою відмітки до АСМО або Інформаційного аркуша про прийняте рішення.
Розгляд питання щодо застосування ВСКС здійснюється за умови забезпечення дотримання вимог Типової технологічної схеми пропуску через державний кордон осіб, автомобільних, водних, залізничних та повітряних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними, затвердженої
постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року N 451, та технологічних схем пропуску осіб, транспортних засобів та вантажів через державний кордон, що затверджуються керівником органу охорони державного кордону для кожного пункту пропуску, розроблених відповідно до Кодексу та пункту 19 зазначеної вище Типової технологічної схеми.
2. Посадова особа митного органу, яка здійснює митні формальності щодо товарів і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України, або посадова особа митного органу, яка відповідає за дотримання режиму зони митного контролю, перевіряє в АСМО або Інформаційному аркуші наявність відповідного рішення щодо застосування ВСКС та, у разі наявності такого рішення, забезпечує контроль за висадкою та переміщенням пасажирів транспортного засобу до місця очікування (пасажирського павільйону, пасажирської зали тощо) та контроль за переміщенням транспортного засобу до місця проведення сканування згідно з визначеними схемами руху транспортних засобів для проходження сканування.
3. Митний контроль товарів та транспортних засобів з використанням ВСКС, у тому числі сканування, здійснюють не менше як три оператори ВСКС, двоє з яких є виключно посадовими особами спеціалізованого підрозділу.
При цьому одна посадова особа - оператор руху, друга - оператор реєстрації супровідних документів та керування системою (водій скануючої системи мобільного типу), третя - оператор роботи із зображеннями.
Усі оператори ВСКС повинні бути взаємозамінними. Залучення посадових осіб спеціалізованого підрозділу до постійного виконання завдань, не пов'язаних із забезпеченням неінтрузивних технологій митного контролю, забороняється, крім випадків, визначених цим Порядком.
4. Після прибуття транспортного засобу до місця розміщення ВСКС оператор руху:
перевіряє наявність будь-яких предметів на транспортному засобі, які під час здійснення сканування можуть призвести до технічної несправності СКС;
попереджає водія про необхідність поставити транспортний засіб на ручне гальмо, пропонує пасажирам (за їх присутності), які слідують у цьому транспортному засобі, покинути його та вказує на місце очікування;
отримує від водія транспортного засобу товаросупровідні документи та документи на транспортний засіб і передає їх оператору реєстрації супровідних документів та керування системою (водію скануючої системи мобільного типу);
координує дії водія транспортного засобу при в'їзді до зони сканування;
повідомляє водія про те, що огляд з використанням ВСКС може вплинути на особисті речі, зокрема фотоплівку, фотопапір та інші предмети, чутливі до рентгенівського (гама) випромінювання, та у разі, якщо такі особисті речі знаходяться в кабіні транспортного засобу, пропонує водію взяти їх із собою;
інформує водія про те, що на транспортний засіб і його устаткування рентгенівська перевірка не впливає;
попереджає водія про заборону входження до зони сканування та наближення до транспортного засобу, що пройшов сканування без погодження з оператором руху.
Оператор реєстрації супровідних документів та керування системою (водій скануючої системи мобільного типу):
вносить до АСМО або Інформаційного аркуша відомості про транспортний засіб, товари, що переміщуються цим транспортним засобом, інформацію про напрямок переміщення цього транспортного засобу та сканує товаросупровідні документи;
за допомогою радіозв'язку та системи відеоконтролю контролює дотримання заходів радіаційної безпеки під час сканування;
безпосередньо керує процесом сканування;
проводить підготовку ВСКС до наступного сканування.
Оператор роботи із зображеннями після сканування транспортного засобу:
за допомогою інструментів програмного забезпечення досліджує, аналізує та порівнює відомості, зазначені у товаросупровідних документах, з відомостями, отриманими в результаті рентгенівського зображення, а також порівнює їх з попередніми зображеннями з архівної бази зображень з метою виявлення аномалій;
якщо за результатами аналізу зображення аномалій не виявлено, вносить відповідну інформацію до АСМО або Інформаційного аркуша;
якщо за результатами аналізу зображення виявлено наявність аномалій, вносить відповідну інформацію з електронною копією зображення, отриманого за результатами сканування, до АСМО; у разі використання Інформаційного аркуша - додає до Інформаційного аркуша фрагмент роздрукованого рентгенівського зображення із відповідними коментарями (висновками та рекомендаціями), зазначає час і дату сканування, власне ім'я та прізвище, засвідчує ці відомості особистим підписом;
контролює створення, передання та збереження архіву зображень у базі даних спеціалізованого програмного забезпечення скануючої системи.
5. Після завершення сканування оператор руху повідомляє водія транспортного засобу про завершення сканування та направляє його за напрямом руху транспортних засобів відповідно до схеми руху в пункті пропуску для проходження подальших митних процедур.
Якщо за результатами сканування виявлено будь-які аномалії, оператор руху в обов'язковому порядку повідомляє про це підрозділ митного оформлення та спрямовує водія транспортного засобу до визначеного підрозділом митного оформлення місця, призначеного для проведення подальших митних формальностей.
Товаросупровідні документи та Інформаційний аркуш із роздрукованим рентгенівським зображенням (за наявності) оператор СКС передає до підрозділу митного оформлення.
6. У разі виявлення аномалій посадова особа підрозділу митного оформлення, яка здійснює митні формальності щодо товарів і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України, відповідно до положень статті
320 Кодексу та у порядку, встановленому статтею
363 Кодексу, приймає рішення про обрання форм і обсягів митного контролю та вносить відповідну інформацію до АСМО або Інформаційного аркуша.
7. У разі прийняття рішення щодо проведення митного огляду товарів та/або транспортних засобів митний огляд проводиться у порядку, встановленому законодавством, а інформація про його результати вноситься до АСМО та Інформаційного аркуша.
8. Якщо за результатами митного огляду встановлено ознаки порушення митних правил або виявлено предмети контрабанди, посадові особи підрозділу митного оформлення вживають заходів, передбачених законодавством.
................Перейти до повного тексту