- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОБОРОНИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
30 серпня 2021 р.
за № 1135/36757
Про затвердження Положення про заклади фахової передвищої військової освіти
1. Затвердити Положення про заклади фахової передвищої військової освіти, що додається.
2. Департаменту військової освіти і науки Міністерства оборони України забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
Міністр оборони України |
А. Таран |
ПОГОДЖЕНО: Міністр освіти і науки України Уповноважений Верховної Ради України з прав людини |
С. Шкарлет Л. Денісова |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
оборони України
01 липня 2021 року № 184
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
30 серпня 2021 р.
за № 1135/36757
ПОЛОЖЕННЯ
про заклади фахової передвищої військової освіти
І. Загальні положення
1. Це Положення визначає повноваження закладів фахової передвищої військової освіти, їх статус і структуру, склад, права та обов’язки учасників освітньої діяльності.
3. У цьому Положенні терміни вживаються в таких значеннях:
групова вправа - вид навчального заняття, яке проводиться методом виконання курсантами функціональних обов’язків визначених посадових осіб військових частин та підрозділів;
групове заняття - вид навчального заняття, яке проводиться методом усного викладення матеріалу в поєднанні з методом демонстрації (показу) та подальшого усного (письмового, експрес-контролю) опитування або тестування результатів засвоєння курсантами навчального матеріалу;
заклад фахової передвищої військової освіти (далі - ЗФПВО) - заклад або структурний підрозділ вищого військового навчального закладу державної форми власності, що провадить освітню діяльність, пов’язану із здобуттям фахової передвищої освіти, а також може здійснювати підвищення кваліфікації військових фахівців для подальшої служби на посадах осіб рядового, сержантського (старшинського) складу з метою задоволення потреб Збройних Сил України, проводити прикладні наукові дослідження (у разі одночасної підготовки молодших бакалаврів та наявності посад науково-педагогічних працівників), забезпечувати поєднання теоретичного навчання з практичною військовою підготовкою;
індивідуальна підготовка - система освітніх (навчальних та виховних) заходів підготовки осіб рядового, сержантського (старшинського) складу ЗФПВО щодо підвищення рівня їх загальних (ключових та професійних компетентностей) (теоретичних знань, удосконалення практичних навичок, умінь та професійної майстерності);
консультація - вид навчального заняття (може бути індивідуальною або проводитися для групи курсантів), під час якого курсант отримує від педагогічного працівника відповіді на конкретні запитання або пояснення певних теоретичних положень чи аспектів їх практичного застосування;
лабораторне заняття - вид навчального заняття, яке проводиться методом самостійного виконання курсантами експериментальних (імітаційних) завдань із використанням навчально-лабораторної бази;
лекція - вид навчального заняття, яке проводиться методом усного викладання нового теоретичного матеріалу в поєднанні з методом демонстрації (показу);
навчально-лабораторний комплекс ЗФПВО - комплекс спеціалізованих приміщень, обладнаних зразками озброєння та військової техніки, їх розрізними та навчально-діючими вузлами, агрегатами, блоками, спеціалізованими навчально-діючими стендами для відпрацювання лабораторних, практичних занять із навчальних дисциплін загальнопрофесійної, військово-професійної підготовки, а також вдосконалення практичних навичок щодо технічного обслуговування і відновлення та експлуатації;
практичне заняття - вид навчального заняття, яке проводиться методом виконання спеціально сформульованих практичних завдань та сприяє формуванню вмінь і навичок практичного застосування теоретичних положень;
семінарське заняття - вид навчального заняття, яке проводиться методом дискусії (обговорення, опитування) попередньо визначеної проблеми (теми, питань);
тактичні (тактико-спеціальні, тактико-стройові) заняття - форма тактичної підготовки курсантів, що проводиться методом вправ у виконанні прийомів та способів індивідуальних (колективних) дій, навчально-бойових нормативів;
тренування - специфічний вид навчальних занять, що проводиться методом повторювання дій, вправ, прийомів, нормативів. За типом тренування поділяються на індивідуальні та групові.
4. ЗФПВО створюються, реорганізовуються та ліквідуються наказом Міністерства оборони України за дорученнями і в межах, установлених Кабінетом Міністрів України.
5. ЗФПВО має Бойовий прапор (якщо ЗФПВО не є структурним підрозділом вищого військового навчального закладу), печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власну символіку.
6. ЗФПВО діє на основі власного статуту, який затверджується наказом Міністерства оборони України.
ЗФПВО як структурний підрозділ вищого військового навчального закладу діє на основі положення, яке затверджується начальником вищого військового навчального закладу.
7. ЗФПВО виконує такі завдання:
військово-професійна підготовка осіб рядового, сержантського (старшинського) складу, яка здійснюється на основі профільної середньої освіти, за освітньо-професійними програмами фахової передвищої освіти;
виконання державного замовлення на підготовку військових фахівців сержантського (старшинського) складу для Збройних Сил України та інших складових сил оборони, а також підготовку військових фахівців іноземних держав відповідно до міжнародних договорів;
підвищення кваліфікації військовослужбовців рядового, сержантського (старшинського) складу та працівників Збройних Сил України.
8. ЗФПВО здійснює підготовку військових фахівців рядового, сержантського (старшинського) складу за освітньо-професійною програмою відповідно до потреб, визначених Генеральним штабом Збройних Сил України.
9. Міністерство оборони України щороку формує пропозиції і розміщує державне замовлення на підготовку військових фахівців з фаховою передвищою освітою в порядку, установленому законодавством.
II. Структура ЗФПВО
1. Організаційна структура та чисельність особового складу ЗФПВО визначаються статутом ЗФПВО та штатним розписом.
2. Структурними підрозділами ЗФПВО є:
підрозділи управління ЗФПВО;
основні підрозділи (відділення, циклові комісії, бібліотека, лабораторії, навчально-лабораторні комплекси, навчально-виробничі майстерні, підрозділи курсантів, підрозділи підвищення кваліфікації);
підрозділи забезпечення освітнього процесу.
3. До складу ЗФПВО може входити філія як його територіально відокремлений структурний підрозділ, який здійснює освітню та методичну діяльність за окремими спеціальностями підготовки.
4. До складу підрозділів управління ЗФПВО входять:
командування: начальник ЗФПВО та його заступники;
відділи, відділення, групи;
служби.
5. Підрозділами курсантів є: навчальний курс (навчальна рота, навчальний взвод), навчальне відділення, навчальна (льотна) група.
У підрозділах організовується і проводиться робота з виконання курсантами освітньо-професійної програми (у льотних підрозділах - льотне навчання) і виховна робота.
6. Підрозділи підвищення кваліфікації створюються для проведення підвищення кваліфікації військовослужбовців рядового, сержантського (старшинського) складу, які проходять військову службу за контрактом, працівників Збройних Сил України перед їхнім призначенням на вищі посади та для підвищення професійного рівня (компетентності).
7. Підрозділи забезпечення освітнього процесу утворюються для забезпечення освітньої діяльності та життєдіяльності особового складу ЗФПВО.
III. Управління ЗФПВО
1. Безпосереднє управління діяльністю ЗФПВО здійснює його начальник, який діє на засадах єдиноначальності і на якого покладаються функції практичної реалізації завдань ЗФПВО. Права та обов’язки начальника визначаються законодавством, а також статутом ЗФПВО (положенням про структурний підрозділ вищого військового навчального закладу).
2. Безпосереднє керівництво освітнім, методичним, науковим, адміністративно-господарським та іншими напрямами діяльності ЗФПВО здійснюють заступники начальника ЗФПВО згідно з розподілом повноважень.
IV. Організація та забезпечення освітньої діяльності
1. Освітня діяльність ЗФПВО спрямована на організацію, забезпечення (навчально-методичне, морально-психологічне, кадрове, інформаційне, матеріально-технічне (логістичне) забезпечення тощо) та реалізацію освітнього процесу.
2. Перелік документів ЗФПВО, які регламентують організацію та забезпечення освітньої діяльності, визначається законодавством і статутом ЗФПВО (положенням про структурний підрозділ вищого військового навчального закладу).
3. Перелік документів циклової комісії з організації та навчально-методичного забезпечення освітньої діяльності визначається законодавством і статутом ЗФПВО (положенням про структурний підрозділ вищого військового навчального закладу).
4. Вимоги до кадрового, навчально-методичного, матеріально-технічного та інформаційного забезпечення освітньої діяльності у ЗФПВО визначено
Ліцензійними умовами провадження освітньої діяльності, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1187 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 березня 2021 року № 365).
5. Бібліотечний фонд ЗФПВО повинен забезпечувати повне, якісне і оперативне бібліотечно-бібліографічне та інформаційне забезпечення підготовки військових фахівців, педагогічних працівників та інших категорій читачів згідно з їхніми інформаційними запитами на основі широкого доступу до книжкових фондів.
6. У бібліотеках ЗФПВО створюється доступ до електронних інформаційних джерел, на яких розміщуються електронні каталоги видань та розгортаються спеціалізовані служби для доступу до електронних навчально-методичних матеріалів циклових комісій за допомогою вебтехнологій.
7. З метою визначення порядку організації та здійснення освітнього процесу з урахуванням особливостей і досвіду організації та провадження освітньої діяльності у ЗФПВО розробляється положення про організацію освітнього процесу.
8. Положення про організацію освітнього процесу ЗФПВО затверджується педагогічною радою ЗФПВО на підставі типового положення про організацію освітнього процесу в закладах фахової передвищої освіти, що затверджується Міністерством освіти і науки України. Рішення педагогічної ради вводиться в дію наказом начальника ЗФПВО.
9. Освітньо-професійна програма військових фахівців - єдиний комплекс освітніх компонентів (навчальних дисциплін, індивідуальних завдань, практик, контрольних заходів тощо) на відповідному рівні військової освіти та освітньо-професійному ступені фахової передвищої освіти в межах спеціальності, що визначає вимоги до рівня підготовки та освіти осіб, які можуть розпочати навчання за цією програмою, спрямованих на досягнення визначених результатів навчання, що дає право на отримання визначеної освітньої та професійної кваліфікації.
Освітньо-професійна програма військових фахівців розробляється робочою групою ЗФПВО та затверджується в порядку, установленому законодавством.
10. Навчальний план підготовки військових фахівців ЗФПВО (далі - навчальний план) розробляється на підставі освітньо-професійної програми і визначає перелік та обсяг освітніх компонентів у кредитах ЄКТС, їх логічну послідовність, форми організації освітнього процесу, види та обсяг навчальних занять, графік освітнього процесу, форми поточного і підсумкового контролю, що забезпечують досягнення курсантами програмних результатів навчання.
Навчальний план розробляється за освітньо-професійним ступенем фахової передвищої освіти та рівнем військової освіти цикловими комісіями ЗФПВО, які відповідають за підготовку військових фахівців за відповідними спеціальностями, під методичним керівництвом та у взаємодії з навчальним відділом (відділенням, частиною).
Навчальний план візується начальником циклової комісії, погоджується заступником начальника ЗФПВО з навчальної роботи (начальником навчального відділу (відділення)) та затверджується педагогічною радою ЗФПВО.
Під час розроблення навчальних планів підготовки військових фахівців у ЗФПВО необхідно дотримуватися таких основних вимог:
навчальний план розробляється на весь строк (період) навчання курсантів (за навчальними роками та семестрами) та діє до затвердження нових освітньо-професійних програм;
одиницею вимірювання обсягу навчального навантаження курсанта у ЗФПВО є кредит ЄКТС;
співвідношення самостійної роботи курсанта та навчальних занять під керівництвом викладача становить не менше ніж 1/3 загального обсягу кредитів ЄКТС, відведених на вивчення конкретної навчальної дисципліни;
обсяг контрольних заходів підсумкового контролю (тривалість екзаменаційних сесій) не повинен перевищувати 15 % навчального часу на навчальний рік.
11. Індивідуальний навчальний план курсанта є робочим документом курсанта, що розробляється та затверджується на основі навчального плану у визначеному ЗФПВО порядку на кожний навчальний рік.
Індивідуальний навчальний план формується з урахуванням особистого вибору курсантом дисциплін у межах, установлених законодавством. Індивідуальний навчальний план є обов’язковим для виконання курсантом.
ЗФПВО самостійно визначає механізм реалізації права курсанта на вибір освітніх компонентів для вільного вибору.
12. Програма навчального компонента визначає місце навчальної дисципліни в загальній структурі змісту підготовки військових фахівців, мету й головні завдання її вивчення, розкриває механізм реалізації мети та обсяг кредитів ЄКТС, необхідний для вивчення навчальної дисципліни, перелік компетентностей курсантів, форми атестації курсантів, перелік рекомендованих джерел інформації, інших дидактичних та методичних матеріалів.
Програма навчальної дисципліни розробляється цикловою комісією на кожну навчальну дисципліну, передбачену навчальним планом підготовки військового фахівця, на підставі компетентностей, які визначені у відповідній освітньо-професійній програмі підготовки, обговорюється на засіданні циклової комісії та затверджується начальником циклової комісії.
13. Робоча програма навчальної дисципліни розробляється на підставі навчального плану підготовки військових фахівців ЗФПВО та програми навчальної дисципліни на весь період викладання навчальної дисципліни та визначає послідовність засвоєння змісту навчання, розподіл його за формами здійснення освітнього процесу (навчальні заняття, самостійна робота, виконання індивідуальних завдань, контрольні заходи) та видами навчальних занять (лекція, лабораторне, практичне, семінарське, групове заняття, групова вправа, індивідуальне заняття, тактичне (тактико-спеціальне, тактико-стройове) заняття, воєнна гра, консультація), конкретизує інформаційно-методичне і матеріально-технічне (логістичне) забезпечення, заплановані результати навчання, критерії оцінювання рівня її засвоєння, а також форми та засоби поточного і семестрового контролю.
Структурними складовими робочої програми навчальної дисципліни є опис навчальної дисципліни, очікувані результати навчання, структура та зміст навчальної дисципліни, види, теми навчальних занять та питання, завдання для самостійної роботи, індивідуальні завдання, методи здійснення контролю, схема нарахування балів, які отримують курсанти під час поточного та підсумкового оцінювання, література (основна, додаткова), інформаційні джерела.
Розподіл навчального часу дисципліни за семестрами та видами занять у робочій програмі навчальної дисципліни здійснюється відповідно до програми навчальної дисципліни.
Робоча програма навчальної дисципліни розробляється цикловою комісією та затверджується начальником циклової комісії.
Коригування змісту робочої програми навчальної дисципліни здійснюється за потреби щорічно до початку нового навчального року.
Зміни, які вносяться після затвердження робочої програми навчальної дисципліни з метою оперативного впровадження в освітній процес вимог замовників щодо підвищення якості підготовки фахівців, у тому числі щодо посилення практичної складової їх підготовки, упровадження досвіду бойових дій, результатів наукових досліджень, удосконалення змісту навчання та методики викладання навчальної дисципліни, нових елементів матеріально-технічної бази (далі - МТБ), оновленої навчально-методичної літератури тощо, обговорюються на засіданні циклової комісії та затверджуються начальником циклової комісії.
14. Розклад навчальних занять є одним з основних організаційних документів, що регламентують освітній процес ЗФПВО.
Розклад навчальних занять складається на семестр (курс професійної підготовки) навчальною частиною (відділом, відділенням) ЗФПВО та затверджується начальником ЗФПВО.
У ЗФПВО, де підготовка курсантів передбачає польоти, водіння бойових машин і бойові стрільби та інші заходи практичної підготовки, дозволяється складання розкладу занять на місяць.
Тактичні, тактико-спеціальні заняття, факультативи, тренажі, воєнні ігри проводяться безперервно відповідно до планів їх проведення.
Розклад навчальних занять доводиться до відома педагогічних (науково-педагогічних) працівників та підрозділів курсантів у встановленому порядку.
15. Основними видами навчальних занять у ЗФПВО є: лекція, семінарське, групове, практичне, лабораторне заняття, групова вправа, тренування, індивідуальне заняття, тактичне (тактико-спеціальне, тактико-стройове) заняття, навчальна консультація.
У ЗФПВО можуть встановлюватися інші види навчальних занять.
16. Для підготовки та проведення навчальних занять у циклових комісіях створюється фонд навчально-методичних матеріалів з кожної навчальної дисципліни.
Навчально-методичні матеріали включають: лекційний фонд; фонд методичних розробок для проведення лабораторних, практичних, групових занять, групових вправ; плани проведення семінарів, тренувань, навчань, факультативів, ігор; завдання (методичні вказівки) для самостійної роботи курсантів з навчальної дисципліни; завдання (методичні вказівки) з розроблення індивідуальних завдань; методичні вказівки для проведення кваліфікаційного іспиту, програми та методичні вказівки для проведення підсумкової атестації курсантів; інші навчально-методичні матеріали.
За наявності підручника, який забезпечує викладання навчальної дисципліни, лекційний фонд (курс лекцій) може не створюватися.
Методична розробка містить методичні вказівки педагогічним працівникам щодо проведення навчального заняття. Вона обговорюється та ухвалюється на засіданні циклової комісії та затверджується її начальником.
17. Навчальні заняття у ЗФПВО проводять особи, які займають посади викладацького складу.
Для проведення навчальних занять викладач розробляє план їх проведення та подає на затвердження начальнику циклової комісії.
Внесення змін до навчально-методичних матеріалів та планів проведення навчальних занять здійснюється за потреби до початку нового навчального року.
18. Лекція повинна мати проблемний характер, стимулювати активну пізнавальну діяльність курсантів, сприяти формуванню в них творчого мислення.
Лекції проводяться начальниками циклових комісій, їх заступниками, викладачами для однієї або декількох навчальних груп курсантів.
Лектор, який вперше розпочинає читання курсу лекцій, залучається до проведення пробних лекцій за участю педагогічних працівників циклової комісії.
Лектор зобов’язаний дотримуватися робочої програми навчальної дисципліни щодо теми та навчальних питань лекції.
19. Семінарські заняття проводяться з основних і найбільш складних питань (тем, розділів) програми навчальної дисципліни.
Основне завдання семінарських занять - поглибити і закріпити знання, здобуті курсантами на лекції та в процесі самостійної роботи над навчальною і науковою літературою, прищепити їм уміння пошуку, узагальнення, критичного аналізу навчального матеріалу, здатність формувати, захищати і аргументувати свої погляди з питань, що розглядаються.
................Перейти до повного тексту