1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
СЛУЖБА БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
14.07.2021 № 394/237
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
06 серпня 2021 р.
за № 1025/36647
Про затвердження Порядку надання Державною службою фінансового моніторингу України Службі безпеки України узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів та отримання Державною службою фінансового моніторингу України інформації про хід їх розгляду
На виконання пункту 7 розділу Х "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" , підпункту 5 пункту 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375 , та з метою визначення порядку надання Державною службою фінансового моніторингу України узагальнених матеріалів Службі безпеки України та їх розгляду
НАКАЗУЄМО:
1. Затвердити Порядок надання Державною службою фінансового моніторингу України Службі безпеки України узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів та отримання Державною службою фінансового моніторингу України інформації про хід їх розгляду, що додається.
2. Департаменту забезпечення координаційно-моніторингової роботи Міністерства фінансів України спільно з Департаментом фінансових розслідувань Державної служби фінансового моніторингу України подати цей наказ в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Керівникам відповідних структурних підрозділів Служби безпеки України та Державної служби фінансового моніторингу України забезпечити контроль за виконанням цього наказу відповідно до вимог законодавства.
4. Службі безпеки України призначити уповноважених співробітників (працівників) для організації на постійній основі взаємодії з Державною службою фінансового моніторингу України у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
Міністр фінансів України С. Марченко
Голова Служби
безпеки України

І. Баканов
ПОГОДЖЕНО:

Голова Державної служби фінансового
моніторингу України



І. Черкаський
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
фінансів України,
Служби безпеки України
14 липня 2021 року № 394/237
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
06 серпня 2021 р.
за № 1025/36647
ПОРЯДОК
надання Державною службою фінансового моніторингу України Службі безпеки України узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів та отримання Державною службою фінансового моніторингу України інформації про хід їх розгляду
I. Загальні положення
1. Цей Порядок визначає механізм надання Держфінмоніторингом Службі безпеки України (далі - СБУ) узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів та отримання Держфінмоніторингом від СБУ інформації про хід їх розгляду.
2. У цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях:
додатки до узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів - копії документів, які стосуються відомостей про фінансові операції, та інша інформація, пов’язана з узагальненими (додатковими узагальненими) матеріалами;
експертна комісія - комісія Держфінмоніторингу з розгляду узагальнених матеріалів і додаткових узагальнених матеріалів, підготовлених для подання правоохоронним та розвідувальним органам;
надання узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів - дії посадових осіб Держфінмоніторингу щодо передання в установленому порядку до СБУ узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів;
реєстрація (облік) узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів - присвоєння Держфінмоніторингом кожному узагальненому (додатковому узагальненому) матеріалу реєстраційного номера, а також їх реєстрація, взяття на облік та фіксація в облікових журналах, книгах, Єдиному реєстрі досудових розслідувань у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України та Законом України "Про оперативно-розшукову діяльність" СБУ та її територіальними підрозділами;
розгляд узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів - перевірка СБУ у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, відомостей, викладених в узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалах, вжиття необхідних заходів та прийняття рішень відповідно до законодавства.
Інші терміни вживаються у значеннях, визначених Законом України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі - Закон).
3. Обмін інформацією між СБУ та Держфінмоніторингом здійснюється із дотриманням вимог законодавства щодо захисту інформації з обмеженим доступом.
4. Працівники Держфінмоніторингу та СБУ в установленому законодавством порядку беруть участь у вжитті заходів у сфері протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
II. Надання узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів
1. Інформація про фінансову операцію або сукупність пов’язаних між собою фінансових операцій, одержана Держфінмоніторингом у встановленому законодавством порядку, опрацьовується та аналізується на предмет наявності достатніх підстав вважати, що:
фінансова операція або сукупність пов’язаних між собою фінансових операцій можуть бути пов’язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму чи фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення;
фінансова операція або клієнт пов’язані із вчиненням кримінального правопорушення, що не стосується легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму.
У разі встановлення вищезазначених підстав Держфінмоніторинг у визначені цим Порядком строки надає СБУ відповідні узагальнені (додаткові узагальнені) матеріали відповідно до підслідності.
У разі виявлення активів юридичної чи фізичної особи, включеної до переліку осіб, які пов’язані з провадженням терористичної діяльності або щодо яких застосовано міжнародні санкції, Держфінмоніторинг невідкладно подає до Служби безпеки узагальнені (додаткові узагальнені) матеріали для вжиття за наявності відповідних підстав заходів щодо арешту майна (вкладів) такої особи.
2. Узагальнені (додаткові узагальнені) матеріали готуються Держфінмоніторингом та надаються СБУ із дотриманням вимог законодавства щодо захисту інформації з обмеженим доступом.
3. Узагальнені (додаткові узагальнені) матеріали згідно із Законом містять інформацію з обмеженим доступом, яка є таємницею фінансового моніторингу.
У разі, якщо узагальнені (додаткові узагальнені) матеріали мають додатки, які містять інформацію з обмеженим доступом, в узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалах робиться відповідний запис.
4. Структура узагальненого (додаткового узагальненого) матеріалу визначається змістом та обсягом інформації, що надається, та може включати такі розділи:
зміст;
преамбулу;
описові розділи, до яких можуть включатись:
інформація про фінансові операції та їх учасників;
резюме;
мотивований висновок;
додатки.
5. Під час формування узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів для аналізу фінансових операцій Держфінмоніторингом можуть використовуватись, зокрема, інформація та документи, отримані від СБУ, про фінансові операції, стосовно яких є підозра, що вони пов’язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму, фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення або вчиненням іншого кримінального правопорушення, досудове розслідування якого здійснюється СБУ, та/або пов’язані з особами, щодо яких застосовано санкції.
Інформація, яка надається відповідно до цього пункту, має містити (за наявності) відомості та ідентифікаційні дані осіб, перелік яких визначено в додатку 1 до цього Порядку.
Надання інформації Держфінмоніторингу здійснюється СБУ з дотриманням вимог законодавства щодо захисту інформації з обмеженим доступом та недопустимості розголошення відомостей досудового розслідування.
6. Держфінмоніторинг за потреби звернення (запиту) до підрозділу фінансової розвідки іноземної держави може використовувати інформацію, отриману від СБУ, щодо фінансових операцій, стану розгляду узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів, кримінальних проваджень, у тому числі з обмеженим доступом, лише за наявності письмового дозволу СБУ.
За відсутності такого дозволу інформацію СБУ не може бути використано під час звернення (запиту) до підрозділу фінансової розвідки іноземної держави.
7. В узагальненому (додатковому узагальненому) матеріалі, який містить інформацію, надану підрозділом фінансової розвідки іноземної держави, Держфінмоніторингом зазначаються умови, обмеження та цілі використання, оприлюднення, розкриття джерела її одержання, подальшої передачі до СБУ такої інформації, визначені підрозділом фінансової розвідки іноземної держави. При цьому така інформація не може бути використана як доказ без попереднього дозволу підрозділу фінансової розвідки іноземної держави.
СБУ заборонено її розголошувати, передавати чи використовувати у будь-яких інших цілях (судових, адміністративних, слідчих діях, запитах про міжнародну правову допомогу тощо) ніж ті, які зазначені підрозділом фінансової розвідки іноземної держави, що надав таку інформацію.
8. За наявності в узагальненому (додатковому узагальненому) матеріалі інформації підрозділу фінансової розвідки іноземної держави, яким надано дозвіл на передачу цієї інформації визначеному правоохоронному органу, такі узагальнені (додаткові узагальнені) матеріали передаються зазначеному правоохоронному органу. Вказану інформацію та узагальнений (додатковий узагальнений) матеріал, який її містить, не може бути передано до іншого правоохоронного органу чи будь-якої третьої сторони без дозволу підрозділу фінансової розвідки іноземної держави, який її надав.
9. За наявності у Держфінмоніторингу додаткової інформації, що стосується раніше направлених до СБУ узагальнених матеріалів, Держфінмоніторинг може формувати та надавати СБУ додаткові узагальнені матеріали.
У такому випадку додатковий узагальнений матеріал є невід’ємною частиною узагальненого матеріалу.
10. За наявності у Держфінмоніторингу інформації, що стосується раніше направлених до СБУ узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів, за результатами розгляду яких досудове розслідування закінчено або оперативно-розшукову чи контррозвідувальну справу закрито, Держфінмоніторинг може направити її іншим правоохоронним органам відповідно до рішення експертної комісії у формі узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів.
Якщо за результатами розгляду раніше направленого до СБУ узагальненого матеріалу розпочато кримінальне провадження або узагальнений матеріал розглядається (використовується) у ході досудового розслідування, додаткові узагальнені матеріали направляються безпосередньо до СБУ, якщо іншого нею не зазначено.
11. Рішення про наявність достатніх підстав для передання узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів до СБУ приймається експертною комісією, склад і повноваження якої затверджуються окремим наказом Держфінмоніторингу.
До участі в засіданнях експертної комісії на підставі листа Держфінмоніторингу можуть запрошуватися представники СБУ, кандидатури та кількість яких затверджуються окремим розпорядчим документом СБУ, про що інформується Держфінмоніторинг.
Представники СБУ, які залучаються до участі в засіданнях експертної комісії, наділені консультативно-дорадчими функціями та мають право:
ознайомлюватися зі стислими знеособленими описами проектів узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів (у табличній формі) та схемами фінансових операцій;
вносити пропозиції щодо наявності або відсутності достатніх підстав для передання узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів до СБУ або іншого правоохоронного органу;
вносити пропозиції щодо обсягу і терміну доопрацювання узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів;
вносити пропозиції щодо визначення правоохоронного органу, його територіального чи структурного підрозділу, до якого рекомендується направити узагальнені (додаткові узагальнені) матеріали;
інформувати про стан розгляду узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів, переданих до СБУ;
вносити пропозиції щодо отримання копій узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів.
12. До СБУ направляється лише один примірник узагальненого (додаткового узагальненого) матеріалу.
У разі здійснення СБУ досудового розслідування у кримінальному провадженні за фінансовими операціями, які безпосередньо або опосередковано пов’язані з операціями, відображеними в узагальненому (додатковому узагальненому) матеріалі, наданому іншому правоохоронному органу, його територіальному підрозділу (за наявності їх дозволу), до СБУ може бути направлена копія такого узагальненого (додаткового узагальненого) матеріалу відповідно до рішення експертної комісії Держфінмоніторингу.
Копії узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів можуть бути направлені до СБУ відповідно до рішення експертної комісії Держфінмоніторингу без дозволу іншого правоохоронного органу, його територіального підрозділу в разі наявності рішення суду або закриття кримінального провадження, оперативно-розшукової чи контррозвідувальної справи, у межах яких перевірявся узагальнений (додатковий узагальнений) матеріал.
Направлення до СБУ копії узагальненого (додаткового узагальненого) матеріалу, який містить інформацію підрозділу фінансової розвідки іноземної держави, який надав дозвіл на передання інформації іншому правоохоронному органу, не допускається без дозволу відповідного підрозділу фінансової розвідки іноземної держави.
13. Строк передачі узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів до СБУ не має перевищувати п’яти робочих днів із дня прийняття рішення експертною комісією Держфінмоніторингу.
14. У разі прийняття Держфінмоніторингом рішення про подальше зупинення відповідних фінансових операцій відповідно до частини другої статті 23 Закону та/або зупинення видаткових фінансових операцій відповідно до частини третьої статті 23 Закону, передання узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів до СБУ здійснюється у строки, встановлені пунктом 4 розділу V цього Порядку.
15. У супровідному листі за підписом уповноваженої особи зазначаються стисле умовне найменування узагальненого (додаткового узагальненого) матеріалу, його реєстраційний номер, наявність додатків, інформація про дату закінчення строку зупинення фінансових операцій та/або зупинення видаткових фінансових операцій у разі прийняття такого рішення Держфінмоніторингом відповідно до частини другої та/або третьої статті 23 Закону, а також інформація щодо раніше направлених узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів.
16. Копії документів, які надійшли до Держфінмоніторингу після надсилання узагальненого (додаткового узагальненого) матеріалу до СБУ та які не містять відомостей щодо проведення нових фінансових операцій, можуть надаватися до СБУ окремим супровідним листом як додатки до узагальненого (додаткового узагальненого) матеріалу.
Додатки (за наявності) до узагальненого (додаткового узагальненого) матеріалу є його невід’ємною частиною.
17. СБУ заборонено передавати будь-кому інформацію, одержану від Держфінмоніторингу, яка міститься в узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалах (за винятком випадків передання її до інших правоохоронних органів для використання відповідно до чинного законодавства, з урахуванням вимог пунктів 7, 8 цього розділу).
18. Додаткові узагальнені матеріали до раніше переданого до СБУ узагальненого матеріалу (за наявності) подаються Держфінмоніторингом до СБУ.
19. У разі передачі СБУ узагальнених матеріалів та/або матеріалів їх розгляду до іншого правоохоронного органу додаткові узагальнені матеріали та додаткова інформація направляються Держфінмоніторингом до правоохоронного органу, який здійснюватиме їх розгляд.
III. Реєстрація та розгляд узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів
1. Реєстрація та розгляд узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів СБУ здійснюються у визначеному законодавством порядку, у тому числі в частині, що регламентує порядок використання інформації з обмеженим доступом.
2. Отримані узагальнені (додаткові узагальнені) матеріали СБУ використовує у межах своєї компетенції, здійснюючи досудове розслідування чи оперативно-розшукову чи контррозвідувальну діяльність у порядку, визначеному законодавством.
3. СБУ, отримавши узагальнений (додатковий узагальнений) матеріал, не пізніше п’яти робочих днів з дня їх реєстрації (обліку) надає Держфінмоніторингу відомості щодо дати і номера їх реєстрації, зокрема в Єдиному реєстрі досудових розслідувань (далі - ЄРДР), або дані про номер оперативно-розшукової чи контррозвідувальної справи, до яких долучено матеріали та в межах яких здійснюється перевірка таких матеріалів.
4. Якщо узагальнений (додатковий узагальнений) матеріал та/або матеріали їх розгляду відповідно до законодавства, в тому числі з дотриманням вимог пунктів 7, 8 розділу II цього Порядку, передаються СБУ до його структурного чи територіального підрозділу або іншого правоохоронного органу, СБУ інформує Держфінмоніторинг у порядку та строки, визначені пунктом 3 розділу IV цього Порядку.
IV. Інформування щодо стану розгляду узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів
1. СБУ протягом п’яти робочих днів з дня прийняття рішення за результатами розгляду узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів надає Держфінмоніторингу інформацію відповідно до переліку відомостей про стан розгляду СБУ узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів, наведеного в додатку 2 до цього Порядку.
2. Для інформування суб’єктів первинного фінансового моніторингу СБУ подає до Держфінмоніторингу відомості про вручення особі письмового повідомлення про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, про закриття кримінального провадження, що розпочато за повідомленням такого суб’єкта, яке надійшло до Держфінмоніторингу відповідно до вимог статей 8, 14, 15, 16, 23 Закону, за такими кримінальними провадженнями за формою, наведеною в додатку 3 до цього Порядку, а також (за наявності) інформацію про ухвалені судами рішення.
3. СБУ протягом п’яти робочих днів з дня передання узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів та/або матеріалів їх розгляду до структурного чи територіального підрозділу СБУ або іншого правоохоронного органу інформує про це Держфінмоніторинг, із зазначенням реквізитів супровідного листа, яким їх направлено, найменування органу, його структурного чи територіального підрозділу, а також реєстраційних даних та умовного найменування узагальненого (додаткового узагальненого) матеріалу.
4. За потреби отримання інформації (додаткової інформації) щодо стану розгляду переданих узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів, копій процесуальних документів Держфінмоніторинг направляє запити до СБУ.
5. СБУ на запити Держфінмоніторингу надає інформацію (додаткову інформацію) про стан розгляду узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів та, у разі закриття кримінального провадження, у межах якого перевірявся узагальнений матеріал, надає копію постанови про закриття кримінального провадження.
6. Під час направлення СБУ до Держфінмоніторингу інформації та/або документів про результати розгляду узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів у супровідному листі обов’язково зазначається інформація щодо узагальненого (додаткового узагальненого) матеріалу, у тому числі його реєстраційний номер у Держфінмоніторингу.
7. Держфінмоніторинг та СБУ один раз на півроку проводять звірку результатів розгляду переданих узагальнених (додаткових узагальнених) матеріалів. При складанні акту Держфінмоніторингом зазначаються (за наявності) дані щодо конкретного підрозділу СБУ, який розглядав такі узагальнені (додаткові узагальнені) матеріали. Результати звірки оформлюються актом за формою, наведеною в додатку 4до цього Порядку.
Держфінмоніторинг складає акт у двох примірниках, який до 25 числа місяця, що настає за звітним, направляється до СБУ.
СБУ протягом 30 календарних днів з дня отримання акта здійснює звірку і надає примірник акта Держфінмоніторингу.
Акт звірки Держфінмоніторингу та СБУ включає відомості про узагальнені матеріали та додаткові узагальнені матеріали, які перебувають на розгляді СБУ понад шість місяців і стосовно яких у Держфінмоніторингу відсутня інформація щодо прийнятого процесуального рішення або іншого рішення, передбаченого законодавством.
V. Інформування про зупинення фінансових операцій
1. У разі прийняття Держфінмоніторингом рішення про подальше зупинення фінансових операцій відповідно до частини другої статті 23 Закону та/або зупинення видаткових фінансових операцій відповідно до частини третьої статті 23 Закону, які пов’язані із підозрами у вчиненні кримінальних правопорушень, віднесених до підслідності СБУ або пов’язаних з інформацією, наданою СБУ, Держфінмоніторинг не пізніше наступного робочого дня після прийняття такого рішення інформує СБУ про зазначене рішення.
2. СБУ до Держфінмоніторингу подає перелік підрозділів, що здійснюють оперативно-розшукові та слідчі дії СБУ, на які покладено виконання завдань із запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та іншим кримінальним правопорушенням, для їх інформування та взаємодії.
3. СБУ, отримавши інформацію про прийняте Держфінмоніторингом рішення відповідно до пункту 1 цього розділу, невідкладно (протягом двох робочих днів з дня її отримання) надає за наявності Держфінмоніторингу для аналізу необхідну додаткову інформацію, копії документів (із дотриманням вимог Кримінального процесуального кодексу України), які містять відомості стосовно осіб, які здійснюють або причетні до здійснення фінансової операції, у тому числі щодо притягнення їх до кримінальної відповідальності та наявності у них судимості тощо.
4. У разі підтвердження мотивованої підозри Держфінмоніторинг готує узагальнений матеріал, пов’язаний із зупиненням фінансових операцій, і подає його до СБУ не пізніше ніж на сьомий робочий день після прийняття рішення щодо подальшого зупинення фінансових операцій відповідно до частини другої статті 23 Закону або зупинення видаткових фінансових операцій відповідно до частини третьої статті 23 Закону.
У такому разі строк зупинення відповідних фінансових операцій продовжується Держфінмоніторингом з наступного робочого дня після подання відповідного узагальненого (додаткового узагальненого) матеріалу за умови, що загальний строк такого зупинення не перевищуватиме 30 робочих днів.
5. СБУ протягом строку продовження зупинення відповідних фінансових операцій (видаткових фінансових операцій) здійснює досудове розслідування та у разі, якщо:

................
Перейти до повного тексту