- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
29 червня 2021 р.
за № 856/36478
Про затвердження Державного стандарту соціальної послуги догляду та виховання дітей в умовах, наближених до сімейних
1. Затвердити Державний стандарт соціальної послуги догляду та виховання дітей в умовах, наближених до сімейних, що додається.
2. Директорату розвитку соціальних послуг та захисту прав дітей (Колбаса Р.С.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Лебедцова Б.Б.
ПОГОДЖЕНО: Т.в.о. Голови Державної регуляторної служби України Міністр охорони здоров’я України Міністр фінансів України Міністр освіти і науки України Уповноважений Верховної Ради України з прав людини Уповноважений Президента України з прав дитини Урядовий уповноважений з прав осіб з інвалідністю Керівник Секретаріату Спільного представницького органу сторони роботодавців на національному рівні Генеральний Секретар Громадської спілки "Всеукраїнське громадське об’єднання "Національна Асамблея людей з інвалідністю України" Перший заступник Голови Спільного представницького органу об’єднань профспілок Виконавчий Віцепрезидент Конфедерації роботодавців України В.о. Виконавчого директора Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування "Асоціація міст України" Заступник Голови - Керівник Виконавчої дирекції Всеукраїнської асоціації громад Уповноважений Президента України з прав людей з інвалідністю |
О. Мірошніченко М. Степанов С. Марченко С. Шкарлет Л. Денісова М. Кулеба Т. Баранцова Р. Іллічов В. Назаренко О.О. Шубін О. Мірошниченко В.В. Сидоренко М. Поєдинок В.М. Сушкевич |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства соціальної
політики України
09 березня 2021 року № 115
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
29 червня 2021 р.
за № 856/36478
ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ
соціальної послуги догляду та виховання дітей в умовах, наближених до сімейних
I. Загальні положення
1. Цей Державний стандарт визначає зміст, обсяг, умови, норми та порядок надання соціальної послуги догляду та виховання дітей в умовах, наближених до сімейних, та показники її якості.
2. Цей Державний стандарт застосовується для:
організації надання соціальної послуги догляду та виховання дітей в умовах, наближених до сімейних;
моніторингу та оцінювання якості надання соціальної послуги догляду та виховання дітей в умовах, наближених до сімейних.
3. Соціальна послуга догляду та виховання дітей в умовах, наближених до сімейних, в обсягах, визначених цим Державним стандартом, надається безоплатно.
4. У цьому Державному стандарті терміни вживаються в таких значеннях:
індивідуальний план надання послуги - документ, складений за результатами визначення індивідуальних потреб отримувача, в якому визначені заходи, що проводяться для надання такої послуги, відомості про необхідні ресурси, періодичність і строки виконання таких заходів, відповідальних за виконання, результати моніторингу, оцінювання та перегляду цього плану (далі - індивідуальний план);
міждисциплінарна команда - команда фахівців, які є працівниками суб’єктів для захисту прав отримувачів;
моніторинг та оцінювання якості надання соціальної послуги догляду та виховання дітей в умовах, наближених до сімейних,- постійний або періодичний збір та оброблення інформації про надання соціальної послуги, внутрішнє та зовнішнє оцінювання на відповідність соціальної послуги, що ним надається, законодавству України, у тому числі положенням цього Державного стандарту;
надавач соціальної послуги догляду та виховання дітей в умовах, наближених до сімейних (далі - надавач послуги),- юридична та фізична особа, фізична особа - підприємець, включена до розділу "Надавачі соціальних послуг" Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг, яка відповідає критеріям діяльності надавачів соціальних послуг, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03 березня 2020 року
№ 185 ;
отримувач соціальної послуги догляду та виховання дітей в умовах, наближених до сімейних (далі - отримувач),- дитина-сирота / дитина, позбавлена батьківського піклування, особи з їх числа, дитина, яка перебуває у складних життєвих обставинах, у тому числі дитина з інвалідністю або дитина, яка має тяжкі захворювання, розлади, травми, стани, що дають право на одержання державної допомоги на дитину, якій не встановлено інвалідність, надання такій дитині соціальних послуг (згідно з
переліком захворювань, розладів, травм, станів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 року № 1161);
працівник надавача - фахівець та професіонал (соціальний працівник, фахівець із соціальної роботи, соціальний менеджер та інші) та соціальний робітник, який безпосередньо виконує заходи, що становлять зміст соціальної послуги та працює у штаті надавача послуги або за договором;
соціальна послуга догляду та виховання дітей в умовах, наближених до сімейних (далі - соціальна послуга),- комплексна соціальна послуга, що передбачає організацію забезпечення умов для проживання, наближених до сімейних, формування та підтримку навичок самообслуговування, побутових навичок, необхідних для організації самостійного життя; виховання та розвиток індивідуальних здібностей; сприяння в отриманні освітніх, медичних, реабілітаційних і соціальних послуг;
умови, наближені до сімейних,- умови, в яких для отримувача забезпечується організація життя та побуту, як у сім’ї, із можливостями брати участь у побутових справах, веденні домашнього господарства, задовольняти індивідуальні потреби, реалізувати свої права та інтереси в атмосфері безпеки, довіри, взаємоповаги, турботи та піклування та які спрямовуються на повернення до рідної сім’ї / влаштування до сімейних форм виховання / підготовку до самостійного життя та соціальну інтеграцію в суспільство.
II. Загальні підходи до організації та надання соціальної послуги
1. Життя та побут отримувачів організовуються із забезпеченням умов, максимально наближених до сімейних, в яких отримувачі беруть участь у побутових справах та веденні домашнього господарства. Працівники надавача послуги організовують роботу з отримувачами таким чином, щоб вони отримували цілодобовий догляд.
2. Надавач послуги організовує забезпечення отримувачів харчуванням, у тому числі дієтичним, з урахуванням віку, особливостей розвитку, стану здоров’я та особливих дієтичних потреб кожного отримувача за нормами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 22 листопада 2004 року
№ 1591 "Про затвердження норм харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку".
3. Надавач послуги забезпечує проживання отримувачів в окремих кімнатах не більше ніж одна-дві особи в одній кімнаті, з урахуванням родинних зв’язків, віку, статі, інвалідності, особистих уподобань та особливостей розвитку, стану здоров’я. У разі влаштування родинних груп отримувачі розміщуються разом, але не більше ніж чотири особи, із дотриманням нормативів житлової площі на одну особу, з урахуванням статі, віку, стану здоров’я, наявності інвалідності, особистих уподобань та особливостей розвитку кожного отримувача.
4. Соціальна послуга надається на підставі рішення структурного підрозділу з питань соціального захисту населення (за клопотанням служби у справах дітей), відповідно до рішення органу опіки та піклування про влаштування отримувача (у разі якщо отримувач є дитиною-сиротою / дитиною, позбавленою батьківського піклування) та його згоди, якщо він досяг такого віку та рівня розвитку, що може її висловити.
5. Отримання соціальної послуги не припиняє права отримувача на аліменти, пенсії, стипендії та інші соціальні виплати, а також на відшкодування шкоди у зв’язку з втратою годувальника.
III. Визначення індивідуальних потреб отримувача
1. У триденний строк після направлення отримувача до надавача послуги служба у справах дітей передає надавачу послуги документи, або їх копії, необхідні для надання соціальної послуги.
2. Соціальна послуга надається після проведення оцінки потреб отримувача та складання
акту за формою, затвердженою наказом Міністерства соціальної політики України від 13 липня 2018 року № 1005, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16 серпня 2018 року за № 943/32395.
Для визначення індивідуальних потреб надавач послуги використовує інформацію з особової справи отримувача зокрема щодо причини надання послуги, наявності батьків, інших законних представників, родичів, забезпечення житлом, стану здоров’я, освіти та особливих освітніх потреб, рівня соціалізації, стану виконання індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю (за наявності), додаткових потреб в засобах комунікації, послугах, адаптації, визначення та дотримання індивідуального режиму тощо.
Індивідуальні потреби визначаються із залученням отримувача (для врахування його думки у разі, коли він досяг такого віку та рівня розвитку, що може її висловити), його батьків, якщо вони не обмежені в батьківських правах, інших законних представників, якщо це відповідає інтересам отримувача.
3. За результатами визначення індивідуальних потреб отримувача формується індивідуальний план та визначається склад міждисциплінарної команди.
IV. Складання індивідуального плану надання соціальної послуги
1. Індивідуальний план надання соціальної послуги догляду та виховання дітей в умовах, наближених до сімейних (додаток 1) є основою для надання соціальної послуги, повинен узгоджуватися з індивідуальним планом соціального захисту дитини, яка перебуває у складних життєвих обставинах, дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування, що складається відповідно до
Типового положення про комісію з питань захисту прав дитини, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 вересня 2008 року № 866, (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 03 жовтня 2018 року № 800).
2. Індивідуальний план складається протягом семи робочих днів за результатами визначення індивідуальних потреб отримувача на строк, визначений рішенням міждисциплінарної команди, який за потреби переглядається впродовж строку надання соціальної послуги з метою коригування з урахуванням індивідуальних потреб отримувача, але не рідше одного разу на квартал.
Планування роботи проводиться спільно з отримувачами, та містить зрозумілі їм цілі та заходи. До планування роботи долучаються батьки отримувачів, якщо вони не обмежені в батьківських правах і це не суперечить інтересам отримувача, інші законні представники. Завдання мають формулюватися чітко та конкретно і бути досяжними в реалізації. Для виконання завдань визначаються відповідальні особи, які входять до складу міждисциплінарної команди. Індивідуальний план складається у двох примірниках і підписується членами міждисциплінарної команди та представником служби у справах дітей.
Перший примірник індивідуального плану надається службі у справах дітей, другий - залишається у надавача, членам міждисціплінарної команди за потреби надаються його завірені копії.
3. В індивідуальному плані зазначаються:
загальні відомості про отримувача;
заходи за розділами, що становлять зміст соціальної послуги;
очікувані результати;
періодичність та строк виконання заходів;
відомості про виконавців заходів;
дані моніторингу результатів надання соціальної послуги та перегляду індивідуального плану (за потреби).
V. Укладання договору про надання послуги
Договір про надання соціальної послуги укладається в письмовій формі між надавачем послуги та законним представником отримувача за
формою, затвердженою наказом Мінсоцполітики від 23 грудня 2020 року № 847, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19 лютого 2021 року за № 214/35836. У разі відсутності в отримувача законного представника договір укладається між надавачем послуги та представником органу опіки та піклування.
VI. Зміст соціальної послуги
1. Основні заходи, що становлять зміст соціальної послуги догляду та виховання дітей в умовах, наближених до сімейних (додаток 2) передбачають:
організацію забезпечення місця проживання та задоволення особистих потреб отримувача;
формування та підтримку навичок самообслуговування та особистої гігієни, побутових навичок, необхідних для організації самостійного життя;
виховання та розвиток особистості;
сприяння в отриманні освітніх, медичних, реабілітаційних послуг;
організацію дозвілля та відпочинку;
організацію надання додаткових соціальних послуг (за потреби).
2. Зміст соціальної послуги та її обсяг для кожного отримувача визначаються залежно від індивідуальних потреб і зазначаються в індивідуальному плані.
VII. Місце та строки надання соціальної послуги
1. Для організації проживання отримувачів у надавача послуги має бути приміщення, розташоване на території територіальної громади, за умови наявності шляхів сполучення із закладами охорони здоров’я, освіти, культури та дозвілля, соціального захисту та іншими закладами.
2. Соціальна послуга може надаватись постійно або тимчасово (на визначений у договорі строк).
3. Строки надання соціальної послуги визначаються індивідуально відповідно до договору про надання соціальної послуги з урахуванням вимог законодавства.
Строки узгоджуються з отримувачем та/або його законним представником після визначення індивідуальних потреб отримувача, складання індивідуального плану та зазначаються у договорі про надання соціальної послуги.
VIII. Приміщення та обладнання
1. Будівля та приміщення надавача послуги, прибудинкова територія, а також матеріально-технічна база надавача мають відповідати:
ДБН В.2.2-40:2018 "Будинки і споруди. Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення", що документально підтверджується фахівцем з питань технічного обстеження будівель і споруд, який має кваліфікаційний сертифікат. У разі неможливості повністю пристосувати об’єкти надавача соціальних послуг для потреб осіб з інвалідністю, забезпечується їх розумне пристосування відповідно до частини другої
статті 27 Закону України
"Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" , що підтверджується інформацією засновника (власника) надавача соціальних послуг за погодженням із громадськими об’єднаннями осіб з інвалідністю;
санітарним та протипожежним вимогам, що підтверджується засвідченою в установленому порядку копією декларації відповідності матеріально-технічної бази надавача вимогам законодавства з питань пожежної безпеки;
ДБН В.2.2-9:2018 "Громадські будинки та споруди. Основні положення" щодо забезпечення санітарно-гігієнічних норм, гарячого та холодного водопостачання та водовідведення, каналізації, припливно-витяжної вентиляції, що документально підтверджується фахівцем з питань технічного обстеження будівель та споруд, який має кваліфікаційний сертифікат, висновком державної санітарно-епідеміологічної експертизи;
вимогам щодо забезпечення отримувачів харчуванням, відповідно до підпункту 3 пункту 5 Критеріїв діяльності надавачів соціальних послуг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 03 березня 2020 року
№ 185 , пункту розділу II цього Державного стандарту.
Приміщення надавача має містити: кімнати для проживання отримувачів не більше ніж одна-дві особи в одній кімнаті, з урахуванням родинних зв’язків, віку, статі, інвалідності, особистих уподобань та особливостей розвитку, стану здоров’я, туалетні кімнати (дві - у разі надання соціальної послуги декільком отримувачам різної статі одночасно), зал (кімната для спільного проведення часу), окрема кімната для приготування та споживання їжі, підсобна кімната для зберігання документації, інші приміщення за потреби. Зовнішній вигляд будівлі надавача має бути максимально наближений до зовнішнього вигляду інших житлових будинків (квартир) у громаді.
2. Надавач послуги для забезпечення виконання взятих на себе зобов’язань та заходів, повинен організувати забезпечення:
твердим та м’яким інвентарем (меблі, посуд, постіль) у кількості, необхідній для забезпечення гідного рівня життя відповідно до індивідуальних потреб отримувача згідно з наказом Мінсоцполітики від 19 серпня 2015 року
№ 857 "Про затвердження Мінімальних норм забезпечення предметами, матеріалами та інвентарем громадян похилого віку, інвалідів та дітей-інвалідів в інтернатних установах та територіальних центрах соціального обслуговування (надання соціальних послуг) системи соціального захисту населення", зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 04 вересня 2015 року за № 1068/27513;
засобами для навчання, у тому числі допоміжними засобами для навчання, іграшками, дидактичними та навчальними матеріалами, книжками та комп’ютерною технікою, що сприятиме здобуттю отримувачами освіти та розвитку відповідно до їхніх індивідуальних потреб;
робочим місцем, обладнанням, інвентарем, витратними матеріалами та робочим одягом, необхідними для виконання працівниками надавача посадових обов’язків з надання соціальної послуги. Якщо відповідно до виявлених потреб отримувачів передбачено цілодобове перебування персоналу, для працівників мають бути обладнані окремі місця для відпочинку (спальні місця).
IX. Принципи надання соціальної послуги
1. Дотримання прав людини, прав дитини та прав осіб з інвалідністю:
кожній дитині гарантується право на свободу, особисту недоторканність та захист гідності;
отримувачі мають бути захищені від усіх форм експлуатації та жорстокого поводження, образ та зловживань, відсутності турботи і недбалого з ними поводження, і забезпечені таким піклуванням та допомогою, які б сприяли їх зростанню, розвитку та вихованню у максимально можливій мірі.
2. Доступність та відкритість соціальної послуги:
надавач послуги організовує свою діяльність у приміщеннях, спеціально обладнаних і пристосованих для обслуговування, перебування та проживання у них отримувачів;
інформація щодо надання послуги висвітлюється в засобах масової інформації, на офіційних вебсайтах місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з дотриманням принципів конфіденційності та захисту персональних даних.
3. Повага до честі та гідності:
надавач послуги організовує діяльність із дотриманням етичних норм і правил, із повагою до гідності отримувача та з недопущенням негуманних і дискримінаційних дій щодо нього.
4. Індивідуальний підхід:
усі дії та рішення надавача послуги, спрямовані на задоволення індивідуальних потреб отримувача, визначаються відповідно до його віку, статі, стану здоров’я, особливих освітніх потреб, інвалідності, життєвого досвіду, родинної, культурної та етнічної належності та забезпечують розвиток в безпечному, надійному та стабільному середовищі;
робота з отримувачем грунтується на концепції сильних сторін, що передбачає визначення таких сторін та ресурсів особи, їх посилення, розвиток через заохочення та стимулювання.
5. Комплексність:
надавач послуги організовує роботу, орієнтуючись на досягнення мети з дотриманням командного, компетентного підходу до надання соціальної послуги.
6. Забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків:
надавач послуги організовує роботу з дотриманням гендерного підходу у вихованні хлопців та дівчат, урахуванням їхніх психофізіологічних особливостей та індивідуальних потреб.
X. Використання ресурсів при організації надання соціальної послуги
1. Надавач послуги забезпечує необхідну кількість працівників відповідно до потреб отримувачів з розрахунку один працівник на двох осіб. У разі потреби він може додатково залучати до надання соціальної послуги психологів, реабілітологів, соціальних педагогів, юрисконсультів та інших фахівців, волонтерів тощо.
2. Для виконання заходів, передбачених індивідуальним планом, на договірних засадах можуть бути залучені підприємства, установи, організації, фізичні особи - підприємці.
3. Працівники надавача послуги повинні відповідати кваліфікаційним вимогам відповідного фахівця, визначеним у
Довіднику кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 80 "Соціальні послуги", затвердженому наказом Міністерства соціальної політики України від 29 березня 2017 року № 518 (для юридичних осіб - підприємств, установ, організацій, закладів незалежно від форми власності, фізичних осіб - підприємців, які відповідають критеріям діяльності надавачів соціальних послуг), володіти знаннями та навичками, необхідними для її надання.
Підготовка працівників здійснюється шляхом формального або неформального професійного навчання відповідно до законодавства.
Надавачем послуги та працівником надавача не можуть бути особи, які були засуджені за кримінальні правопорушення проти життя і здоров’я, волі, честі та гідності, статевої свободи та статевої недоторканості особи, проти громадської безпеки, громадського порядку та моральності, у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, їхніх аналогів або прекурсорів, а також за злочини, передбачені статтями
148,
150,
150-1,
164,
166,
167,
169,
181,
187,
324,
442 Кримінального кодексу України, або мають непогашену чи не зняту в установленому законом порядку судимість за вчинення інших кримінальних правопорушень, що підтверджується відповідною довідкою.
XI. Інформаційно-методичне забезпечення організації та надання соціальної послуги
1. Інформування населення та отримувачів про соціальну послугу здійснюється надавачами послуги відповідно до вимог пункту 5 частини восьмої
статті 13 Закону України "Про соціальні послуги".
Інформаційно-методичне забезпечення діяльності надавача послуги здійснюють обласні, Київський та Севастопольський міські центри соціальних служб, які зокрема, ознайомлюють надавача послуги з нормативно-правовими актами, методичними та іншими матеріалами у сфері надання соціальних послуг.
2. Організацію та забезпечення підвищення професійної компетентності/кваліфікації працівників забезпечують обласні, Київська та Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації, виконавчі органи міських рад міст обласного значення, рад об’єднаних територіальних громад та надавачі послуги відповідно до Закону України
"Про соціальні послуги" .
XII. Взаємодія з іншими суб’єктами, що надають соціальну послугу
Надавач послуги взаємодіє з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями незалежно від їх підпорядкування та форми власності, в тому числі міжнародними, організовує виконання заходів з надання соціальної послуги із залученням (за потреби та на договірній основі) інших підприємств, установ, організацій, закладів.
................Перейти до повного тексту