1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 14 липня 2021 р. № 725
Київ
Про затвердження Положення про систему безперервного професійного розвитку працівників сфери охорони здоров’я
( Назва Постанови із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1036 від 29.09.2023 )
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 1036 від 29.09.2023 № 1314 від 15.12.2023 № 315 від 22.03.2024 № 1051 від 06.09.2024 )
З метою нормативно-правового врегулювання системи безперервного професійного розвитку у сфері охорони здоров’я Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Положення про систему безперервного професійного розвиткупрацівників сфери охорони здоров’я, що додається.
( Пункт 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1036 від 29.09.2023 )
2. Установити, що Положення, затверджене цією постановою, застосовується до фахівців (фахових молодших бакалаврів, молодших бакалаврів, бакалаврів) з фармацевтичною освітою, професіоналів та фахівців у галузі охорони здоров’я у закладах охорони здоров’я, професіоналів з вищою немедичною освітою, які працюють в системі охорони здоров’я, з 1 січня 2024 року.
( Пункт 2 в редакції Постанови КМ № 1036 від 29.09.2023 )
3. Визнати такими, що втратили чинність:
постанову Кабінету Міністрів України від 28 березня 2018 р. № 302 "Про затвердження Положення про систему безперервного професійного розвитку фахівців у сфері охорони здоров’я" (Офіційний вісник України, 2018 р., № 36, ст. 1264);
пункт 2 змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України від 17 серпня 2002 р. № 1133 і від 28 березня 2018 р. № 302, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 798 (Офіційний вісник України, 2019 р., № 69, ст. 2429).
4. Ця постанова набирає чинності з 1 січня 2022 року.

Прем'єр-міністр України

Д. ШМИГАЛЬ

Інд. 73


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 14 липня 2021 р. № 725
ПОЛОЖЕННЯ
про систему безперервного професійного розвитку працівників сфери охорони здоров’я
( Назва Положення із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1036 від 29.09.2023 )
1. Це Положення визначає основні засади здійснення безперервного професійного розвитку працівників сфери охорони здоров’я, що працюють у закладах охорони здоров’я, закладах освіти та провадять діяльність за професіями, включеними до розділів "Керівники" (у разі наявності освіти у галузі знань 22 "Охорона здоров’я"), "Професіонали" та "Фахівці" Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників (випуск 78 "Охорона здоров’я"), затвердженого наказом МОЗ від 29 березня 2002 р. № 117.
Особи, які мають фахову передвищу або вищу медичну і фармацевтичну освіту та працюють у профспілкових організаціях і громадських об’єднаннях, що провадять діяльність у сфері охорони здоров’я, здійснюють безперервний професійний розвиток відповідно до цього Положення.
( Пункт 1 в редакції Постанови КМ № 1036 від 29.09.2023 )
2. У цьому Положенні терміни вживаються у такому значенні:
1) бал безперервного професійного розвитку - одиниця вимірювання здобутих теоретичних знань та практичних навичок у процесі здійснення безперервного професійного розвитку;
2) безперервний професійний розвиток працівників сфери охорони здоров’я (далі - безперервний професійний розвиток) - безперервний процес навчання та вдосконалення професійних компетентностей працівників сфери охорони здоров’я, що дає їм змогу підтримувати або підвищувати рівень професійної діяльності відповідно до потреб сфери охорони здоров’я;
3) електронна система забезпечення безперервного професійного розвитку працівників сфери охорони здоров’я (далі - система) - державна інформаційно-комунікаційна система, що включає інформаційні технології, технічні і програмні засоби для обробки даних та іншої інформації щодо безперервного професійного розвитку працівників сфери охорони здоров’я;
( Підпункт 3 пункту 2 в редакції Постанови КМ № 1036 від 29.09.2023 )
4) заходи безперервного професійного розвитку - освітні заходи медичного, реабілітаційного та/або фармацевтичного спрямування, метою яких є підтримання або підвищення рівня професіоналізму і розвиток індивідуальної практики для задоволення потреб пацієнтів та оптимізації функціонування сфери охорони здоров’я;
( Підпункт 4 пункту 2 в редакції Постанови КМ № 1036 від 29.09.2023 )
5) конфлікт інтересів - суперечність між приватним інтересом особи та її інтересом, пов’язаним із проведенням заходів безперервного професійного розвитку, що впливає на об’єктивність організації та змісту таких заходів;
5-1) обмежувальні заходи - це заходи, які застосовуються адміністратором системи до провайдерів та до заходів безперервного професійного розвитку у разі виявлених за результатами моніторингу порушень;
( Пункт 2 доповнено підпунктом 5-1 згідно з Постановою КМ № 1051 від 06.09.2024 )
6) особисте освітнє портфоліо - сукупність відомостей щодо персональних досягнень, проходження підвищення кваліфікації, здобуття формальної, неформальної та інформальної освіти у сфері охорони здоров’я у процесі безперервного професійного розвитку;
7) провайдери заходів безперервного професійного розвитку (далі - провайдери) - юридичні особи, які провадять діяльність з організації та проведення заходів безперервного професійного розвитку, або учасники проектів (програм) міжнародної технічної допомоги (партнери з розвитку, виконавці, бенефіціари, реципієнти), зареєстрованих відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 р. № 153 "Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги" (Офіційний вісник України, 2002 р., № 8, ст. 340);
( Підпункт 7 пункту 2 в редакції Постанови КМ № 1051 від 06.09.2024 )
7-1) працівники сфери охорони здоров’я - працівники, які провадять діяльність за професіями, включеними до розділів "Керівники" (у разі наявності освіти у галузі знань 22 "Охорона здоров’я"), "Професіонали" та "Фахівці" Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників (випуск 78 "Охорона здоров’я"), затвердженого наказом МОЗ від 29 березня 2002 р. № 117, а також особи, які мають фахову передвищу або вищу медичну і фармацевтичну освіту та працюють у закладах освіти, профспілкових організаціях і громадських об’єднаннях, що провадять діяльність у сфері охорони здоров’я.
( Пункт 2 доповнено підпунктом 7-1 згідно з Постановою КМ № 1036 від 29.09.2023 )
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Основах законодавства України про охорону здоров’я та Законах України "Про освіту", "Про вищу освіту", "Про фахову передвищу освіту", "Про професійний розвиток працівників", "Про захист персональних даних", "Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах", "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги".
( Абзац пункту 2 в редакції Постанови КМ № 1036 від 29.09.2023 )
3. На провайдерів інших держав та випадки проходження заходів безперервного професійного розвитку за межами України не поширюються пункти 12-22 цього Положення.
На центральні органи виконавчої влади, які мають намір бути або є провайдерами, та працівників сфери охорони здоров’я, які проходять навчання за програмами щодо безперервного професійного розвитку у таких провайдерів, не поширюються вимоги щодо реєстрації цих провайдерів та заходів безперервного професійного розвитку, які вони проводять, в системі. Організація та проведення заходів безперервного професійного розвитку такими провайдерами здійснюються відповідно до визначеного ними регламенту.
( Пункт 3 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1036 від 29.09.2023 )
На головну експертну установу у сфері громадського здоров’я МОЗ, центри контролю та профілактики хвороб МОЗ, що зареєстровані провайдерами, не поширюються вимоги щодо реєстрації в системі заходів безперервного професійного розвитку (за умови проведення таких заходів на безоплатній основі для їх учасників), які:
( Пункт 3 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1051 від 06.09.2024 )
організовані із використанням навчальних матеріалів, що були створені за рахунок коштів проектів (програм) міжнародної технічної допомоги (партнерів з розвитку, виконавців, бенефіціарів, реципієнтів), міжнародних організацій, юридичних осіб або були ними передані з дотриманням вимог законодавства з питань інтелектуальної власності;
( Пункт 3 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1051 від 06.09.2024 )
проводяться за рахунок коштів проектів (програм) міжнародної технічної допомоги (партнерів з розвитку, виконавців, бенефіціарів, реципієнтів), міжнародних організацій, юридичних осіб, інших джерел, не заборонених законодавством.
( Пункт 3 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1051 від 06.09.2024 )
Інформація про такі заходи розміщується на офіційному веб-сайті головної експертної установи у сфері громадського здоров’я МОЗ.
( Пункт 3 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1051 від 06.09.2024 )
Організація та проведення таких заходів безперервного професійного розвитку здійснюються відповідно до регламенту, визначеного головною експертною установою у сфері громадського здоров’я МОЗ.
( Пункт 3 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1051 від 06.09.2024 )
4. Працівники сфери охорони здоров’я зобов’язані здійснювати безперервний професійний розвиток після:
отримання документа про вищу освіту за спеціальностями 221 "Стоматологія", 222 "Медицина", 224 "Технології медичної діагностики та лікування", 225 "Медична психологія", 228 "Педіатрія" галузі знань 22 "Охорона здоров’я" та сертифіката лікаря-спеціаліста;
отримання документа про вищу освіту за спеціальностями 223 "Медсестринство", 224 "Технології медичної діагностики та лікування", 227 "Терапія та реабілітація", 229 "Громадське здоров’я" галузі знань 22 "Охорона здоров’я";
отримання документа про вищу освіту за спеціальністю 226 "Фармація, промислова фармація" галузі знань 22 "Охорона здоров’я" та сертифіката фармацевта/провізора-спеціаліста;
отримання документа про вищу освіту, проходження післядипломної спеціалізації та отримання сертифіката спеціаліста за спеціальностями згідно з номенклатурою спеціальностей, затвердженою МОЗ;
отримання документа про вищу освіту за спеціальностями згідно з номенклатурою спеціальностей, затвердженою МОЗ;
отримання документа про фахову передвищу освіту за спеціальностями 221 "Стоматологія", 222 "Медицина", 223 "Медсестринство", 224 "Технології медичної діагностики та лікування", 226 "Фармація, промислова фармація" галузі знань 22 "Охорона здоров’я".
( Пункт 4 в редакції Постанови КМ № 1036 від 29.09.2023 )
5. Лікарська резидентура проводиться відповідно до частини сьомої статті 18 Закону України "Про освіту".
Положення про навчання в інтернатурі, лікарській резидентурі, на циклах спеціалізації, тематичного удосконалення, симуляційних тренінгах чи тренінгах з опанування практичними навичками, про професійне медичне стажування за межами закладу, де працює працівник, перелік спеціальностей інтернатури, лікарської резидентури та циклів спеціалізації затверджуються МОЗ.
6. За проходження заходів безперервного професійного розвитку працівникам сфери охорони здоров’я нараховуються бали у випадках, установлених цим Положенням.
Результати проходження безперервного професійного розвитку обов’язково враховуються під час атестації для присвоєння або підтвердження кваліфікаційної категорії або кваліфікації працівника сфери охорони здоров’я.
Порядок проведення атестації працівників сфери охорони здоров’я, кількість балів за проходження безперервного професійного розвитку, в тому числі за проходження заходів безперервного професійного розвитку за межами України, організованих провайдерами інших держав, визначається і затверджується МОЗ.
7. Бали безперервного професійного розвитку нараховуються за здобуття формальної, неформальної та інформальної освіти у сфері охорони здоров’я.
8. Безперервний професійний розвиток шляхом здобуття формальної освіти здійснюється шляхом здобуття вищої освіти на освітньо-науковому та науковому рівні вищої освіти. Бали безперервного професійного розвитку за здобуття формальної освіти нараховуються лише за здобуття освітньо-наукового та наукового ступеня (доктор філософії, доктор наук).
9. Безперервний професійний розвиток працівників сфери охорони здоров’я здійснюється шляхом здобуття неформальної освіти під час проходження:
1) навчання на циклах тематичного удосконалення, які проводяться в закладах післядипломної освіти, структурних підрозділах закладів фахової передвищої та вищої освіти і наукових установ. Цикли тематичного удосконалення проводяться тривалістю один - два тижні шляхом викладення поглиблених теоретичних знань, нових підходів з окремих розділів відповідної спеціальності;
( Підпункт 1 пункту 9 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1051 від 06.09.2024 )
1-1) навчання на циклах спеціалізації, які проводяться в закладах післядипломної освіти, структурних підрозділах закладів фахової передвищої та вищої освіти і наукових установ з метою отримання післядипломної спеціальності та професійної кваліфікації у сфері охорони здоров’я або відновлення професійної/медичної практики за спеціальністю у сфері охорони здоров’я;
( Пункт 9 доповнено підпунктом 1-1 згідно з Постановою КМ № 1051 від 06.09.2024 )
2) професійного медичного стажування за межами закладу, де працює такий працівник. Програма професійного медичного стажування полягає в набутті практичного досвіду шляхом безпосереднього виконання завдань та обов’язків у рамках відповідної спеціальності під наглядом керівника структурного підрозділу закладу охорони здоров’я, в якому проходить таке стажування;
3) навчання на заходах безперервного професійного розвитку, внесених у систему, зокрема таких, як:
електронний навчальний курс - комплекс навчально-методичних матеріалів та освітніх послуг для організації індивідуального та групового навчання з використанням електронних технологій;
( Підпункт 3 пункту 9 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1036 від 29.09.2023 )
майстер-клас - представлення і демонстрація певних методик, технологій діагностики, профілактики, лікування та реабілітації з метою підвищення професійного рівня та обміну передовим досвідом учасників заходу, розширення їх світогляду та залучення до новітніх галузей знань;
( Абзац третій підпункту 3 пункту 9 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1036 від 29.09.2023 )
симуляційний тренінг чи тренінг з оволодіння практичними навичками - набуття кожним учасником заходу певної клінічної та/або практичної навички та/або компетенції (вміння застосовувати в індивідуальній практиці процедуру, маніпуляцію, техніку тощо) в умовах штучно створеного, наближеного до реальності професійного середовища для забезпечення максимальної безпеки пацієнтів і працівників сфери охорони здоров’я. Під час проходження такого заходу безпосереднє відпрацювання практичних навичок або симуляційне відпрацювання передбачає навчальне навантаження на одного викладача не більше чотирьох - шести учасників;
( Абзац четвертий підпункту 3 пункту 9 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1036 від 29.09.2023 )
тренінг - опанування учасниками заходу нових професійних знань та навичок як з окремих розділів спеціальності, так і з актуальних питань організації медичної, реабілітаційної, фармацевтичної допомоги, медичного обслуговування за відповідними напрямами у групі до 20 осіб. Тривалість тренінгу становить один день і більше;
( Абзац п'ятий підпункту 3 пункту 9 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1036 від 29.09.2023 )
семінар - набуття нових знань з актуальних питань організації медичної, реабілітаційної, фармацевтичної допомоги, медичного обслуговування за відповідними напрямами з можливістю обговорення отриманої інформації під час навчання у малих групах (до 20 осіб у одній групі). Зміст навчання включає теоретичні питання і не стосується питань формування навичок;
( Абзац шостий підпункту 3 пункту 9 в редакції Постанови КМ № 1036 від 29.09.2023 )
фахова (тематична) школа - навчання з актуальних питань відповідної спеціальності, що поєднує заняття у великих групах для опанування теоретичної частини під час проведення лекцій та заняття у малих групах (не більше 10-12 учасників на одного викладача) для проведення семінарів/практичних занять тривалістю один день і більше;
наукова та/або науково-практична конференція (у тому числі конгрес, з’їзд, симпозіум) - форма організації наукової діяльності у вигляді зборів/наради професіоналів, фахівців та наукових працівників щонайменше на обласному рівні з метою представлення результатів дослідницької роботи, результатів аналізу існуючих медичної та фармацевтичної практики, узагальнення і поширення кращого досвіду, створення теоретичних і методичних умов для його впровадження.
( Абзац восьмий підпункту 3 пункту 9 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1036 від 29.09.2023 )
Безперервний професійний розвиток шляхом здобуття неформальної освіти також може здійснюватися за дистанційною формою навчання з використанням електронних навчальних ресурсів.
Провайдери, які здійснюють заходи безперервного професійного розвитку шляхом здобуття неформальної освіти, за які нараховуються бали безперервного професійного розвитку (крім наукової та/або науково-практичної конференції), затверджують навчальні програми щодо таких заходів. Навчальна програма включає опис цільової аудиторії, мету заходу, перелік компетентностей, що набуваються або вдосконалюються, опис структури заходу та загальний обсяг навчального навантаження, форми і методи організації та проведення заходу, матеріально-технічне забезпечення заходу, форми підсумкового контролю.
( Підпункт 3 пункту 9 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1036 від 29.09.2023 )
10. Заходи безперервного професійного розвитку неформальної освіти можуть передбачати особисту участь працівника сфери охорони здоров’я в освітній події у місці її проведення, дистанційне навчання з використанням електронних технологій в режимі реального часу або з доступом до навчальних матеріалів у час, зручний для працівників сфери охорони здоров’я, а також поєднання особистої та дистанційної участі.
Особиста участь працівника сфери охорони здоров’я обов’язкова під час:
навчання на симуляційних тренінгах або тренінгах з оволодіння практичними навичками, в тому числі на тренінгах, які проводяться під час науково-практичних конференцій, симпозіумів, з’їздів, конгресів;
професійного медичного стажування за межами закладу, де працює працівник.
Особиста участь працівника сфери охорони здоров’я в освітній події у місці її проведення та/або дистанційна участь у режимі реального часу обов’язкова для таких заходів:
підвищення кваліфікації на циклах тематичного удосконалення в закладах (на факультетах) післядипломної освіти;
наукова та/або науково-практична конференція (у тому числі конгрес, симпозіум, з’їзд);
тематичне навчання (фахові (тематичні) школи, тренінги, семінари, майстер-класи).
Дистанційне навчання у режимі реального часу передбачає, що присутність учасників може бути підтверджена і вони мають можливість подавати свої запитання та відповіді.
Засоби підтвердження присутності учасників визначає провайдер. Запис заходу, що публікується після його завершення, не вважається таким, що здійснюється в режимі реального часу.
У разі проходження дистанційного навчання не в режимі реального часу участь працівника сфери охорони здоров’я підтверджується фактом підключення/реєстрації працівника сфери охорони здоров’я на онлайн-платформі та сертифікатом про проходження дистанційного навчання із зазначенням провайдера, теми заходу, кількості часу, передбаченого на дистанційне навчання, прізвища та імені отримувача сертифіката, дати його видачі та унікального ідентифікатора сертифіката, що дає змогу підтвердити факт видачі сертифіката працівнику сфери охорони здоров’я.
11. Безперервний професійний розвиток шляхом здобуття інформальної освіти передбачає самоорганізоване здобуття працівниками сфери охорони здоров’я професійних компетентностей під час провадження професійної, громадської або іншої діяльності.
Інформальна освіта для безперервного професійного розвитку передбачає:
написання та публікацію статті або огляду в журналі з імпакт-фактором;
участь працівників сфери охорони здоров’я, які є рівними за посадою (далі - група рівних), у заходах з безперервного, систематичного, критичного розгляду питання щодо провадження власної професійної діяльності та професійної діяльності інших працівників сфери охорони здоров’я для безперервного поліпшення якості медичної допомоги.
Підтвердженням безперервного професійного розвитку шляхом участі у зазначених заходах є сертифікат, виданий закладом охорони здоров’я за підписом його керівника, або сертифікат, виданий та підписаний фізичною особою - підприємцем, яка організувала та провела такий захід. Положення про групи рівних затверджується МОЗ.
( Абзац п'ятий пункту 11 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1051 від 06.09.2024 )
( Пункт 11 в редакції Постанови КМ № 1036 від 29.09.2023 )
12. З метою забезпечення безперервного професійного розвитку діє система, яка призначена для збереження інформації про провайдерів та заходи безперервного професійного розвитку, обліку балів безперервного професійного розвитку та ведення особистого освітнього портфоліо працівника сфери охорони здоров’я.
Обробка і захист інформації, що міститься у системі, здійснюються відповідно до законодавства про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах та про захист персональних даних.
З метою отримання відомостей про провайдерів та заходи безперервного професійного розвитку, забезпечення ведення особистого освітнього портфоліо працівника сфери охорони здоров’я система повинна забезпечувати відкритий міжвідомчий обмін даними та отримання відомостей шляхом інформаційної взаємодії з іншими інформаційними системами та державними інформаційними ресурсами, в тому числі з Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, Єдиною державною електронною базою з питань освіти, електронною системою охорони здоров’я.

................
Перейти до повного тексту