- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 14 липня 2021 р. № 723
Київ
Деякі питання надання державних гарантій на портфельній основі
( Установити, що до договорів про надання державних гарантій на портфельній основі, укладених до набрання чинності Постановою КМ
№ 472 від 30.04.2024, не застосовуються вимоги абзацу восьмого пункту 16 Порядку та підпункту 12 пункту 1 Типового договору, затверджених цією Постановою, із урахуванням
змін, внесених Постановою КМ № 472 від 30.04.2024, у частині розміру плати до державного бюджету за надання державної гарантії на портфельній основі згідно з Постановою КМ
№ 472 від 30.04.2024 )
Відповідно до
статті 17 Бюджетного кодексу України Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити такі, що додаються:
Порядок надання державних гарантій на портфельній основі;
Типовийдоговір про надання державної гарантії на портфельній основі.
2. Внести до пункту 7 Порядку надання фінансової державної підтримки суб’єктам малого та середнього підприємництва, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 р. № 28 "Про надання фінансової державної підтримки" (Офіційний вісник України, 2020 р., № 12, ст. 489, № 97, ст. 3127; 2021 р., № 4, ст. 227, № 11, ст. 468), зміну, що додається.
Прем'єр-міністр України | Д.ШМИГАЛЬ |
Інд. 67 | |
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 14 липня 2021 р. № 723
(в редакції постанови Кабінету Міністрів України
ПОРЯДОК
надання державних гарантій на портфельній основі
1. Цей Порядок визначає механізм відбору банків-кредиторів, умови надання державних гарантій для забезпечення часткового виконання боргових зобов’язань за портфелем кредитів банків-кредиторів, що надаються суб’єктам господарювання мікропідприємництва, малого та/або середнього підприємництва - резидентам України (далі - державні гарантії на портфельній основі), які визначено в додатку, розмір і вид забезпечення, що надають такі суб’єкти господарювання, процедуру виконання гарантом гарантійних зобов’язань, а також урегулювання простроченої заборгованості позичальника за кредитом, за яким гарантом здійснено виплати на вимогу банку-кредитора.
2. У цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні:
1) агент - АТ "Державний експортно-імпортний банк України", що надає агентські, консультаційні та інші послуги відповідно до умов агентської угоди між гарантом та агентом і договору про надання державної гарантії на портфельній основі, який укладається між гарантом і банком-кредитором;
2) банки-кредитори - банки, відібрані на умовах, визначених цим Порядком, перелік яких визначається рішенням Кабінету Міністрів України щодо надання державних гарантій на портфельній основі;
3) основні засоби, зруйновані частково або повністю внаслідок військової агресії - основні засоби позичальника, часткове чи повне руйнування та/або викрадення яких підтверджується відповідними документами (акти руйнувань і пошкоджень із зазначенням їх причини, акти пошкодження (знищення) рухомого майна, витяг із Єдиного реєстру досудових розслідувань про відкриття кримінального провадження, реєстрові дані Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, звіт про оцінку майна (акт оцінки майна);
4) гарант - держава в особі Голови Боргового агентства, а до початку функціонування Боргового агентства - в особі Міністра фінансів;
5) позичальники - суб’єкти господарювання мікропідприємництва, малого та/або середнього підприємництва, визначені
Господарським кодексом України (далі - суб’єкти господарювання мікропідприємництва, малого та/або середнього підприємництва), що отримують кредити від банків-кредиторів, виконання боргових зобов’язань за якими частково забезпечується державними гарантіями на портфельній основі (далі - кредити);
6) портфель кредитів - сукупність усіх кредитів банку-кредитора, зобов’язання за якими частково забезпечені державною гарантією на портфельній основі:
портфель 80/80 - сукупність кредитів банку-кредитора, зобов’язання за якими частково забезпечені державною гарантією на портфельній основі в рамках договору про надання державних гарантій на портфельній основі, які надаються в період воєнного стану:
- сільськогосподарським товаровиробникам (у значенні, наведеному в
Законі України "Про державну підтримку сільського господарства України");
- суб’єктам підприємництва, що провадять діяльність у сфері переробної промисловості за всіма
КВЕД Секції С Національного класифікатора України;
- з метою відбудови основних засобів, зруйнованих частково або повністю внаслідок військової агресії;
портфель 50/70 - сукупність кредитів банку-кредитора, зобов’язання за якими частково забезпечені державною гарантією на портфельній основі в рамках договору про надання державних гарантій на портфельній основі, які не входять до портфеля 80/80;
7) реєстр - перелік кредитів, які банк-кредитор визначив як такі, що входять до портфеля кредитів.
3. Державні гарантії на портфельній основі надаються відповідно до
Бюджетного кодексу України та закону про Державний бюджет України на відповідний рік, на підставі відповідного рішення Кабінету Міністрів України, яким, зокрема, визначається перелік банків-кредиторів і встановлюються для кожного банку-кредитора граничні обсяги державних гарантій на портфельній основі (далі - ліміт державних гарантій).
4. Частина портфеля кредитів за реєстром, зобов’язання за якою забезпечено державною гарантією на портфельній основі, не може перевищувати суми в розмірі 25 відсотків регулятивного капіталу банку-кредитора на кожну дату формування реєстру.
Ця вимога не застосовується для кредитів (крім кредитування у вигляді кредитної лінії), наданих суб’єктам господарювання - сільськогосподарським товаровиробникам та/або суб’єктам підприємництва, що провадять діяльність із виробництва, переробки сільськогосподарської продукції та її реалізації за видами економічної діяльності 10.51, 10.61, 10.71 відповідно до
Класифікації видів економічної діяльності, та/або кредитів (крім кредитування у вигляді відновлювальної кредитної лінії), що були надані на відбудову виробничих потужностей позичальника, зруйнованих частково або повністю внаслідок проведення воєнних (бойових) дій, і включаються банками-кредиторами до реєстрів згідно з договорами про надання державних гарантій на портфельній основі, укладеними до 1 січня 2024 року.
5. Строк дії державної гарантії на портфельній основі не може перевищувати:
10 років - для забезпечення боргових зобов’язань за кредитами, що надаються з метою відбудови основних засобів, зруйнованих частково або повністю внаслідок військової агресії;
п’яти років - для інших категорій кредитів.
6. Для участі у відборі банки з 1 до 10 числа першого місяця кварталу надсилають на адресу агента в електронній або паперовій формі звернення про заінтересованість в отриманні державних гарантій на портфельній основі, в якому у вигляді таблиці підтверджують відповідність таким критеріям:
1) складення банком річної фінансової звітності та річної консолідованої звітності відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності та надання річних висновків за результатами аудиту фінансової звітності відповідно до зазначених стандартів протягом останнього календарного року;
2) незастосування Національним банком протягом останнього року до банку таких заходів впливу, як обмеження, зупинення чи припинення здійснення окремих видів операцій і віднесення банку до категорії проблемного або неплатоспроможного;
3) відсутність у банку простроченої заборгованості перед державою із здійснення розрахунків із державним бюджетом і державними цільовими фондами;
4) відсутність випадків невиконання/несвоєчасного виконання банком своїх зобов’язань перед вкладниками та іншими кредиторами;
5) дотримання банком вимог, установлених Національним банком, щодо формування обов’язкових резервів банками України та філіями іноземних банків в Україні;
6) незастосування протягом останніх 12 місяців до банку або власників істотної участі в банку, або до пов’язаних осіб банку, що є контролерами або керівниками банку, санкцій іноземними державами (крім держав, що здійснили або здійснюють збройну агресію проти України у значенні, наведеному в
Законі України "Про оборону України") або міждержавними об’єднаннями, або міжнародними організаціями та/або незастосування санкцій відповідно до
Закону України "Про санкції";
7) наявність працюючого кредитного портфеля клієнтів суб’єктів господарювання мікропідприємництва, малого та/або середнього підприємництва у розмірі не менше ніж 500 млн. гривень на дату подання звернення.
До звернення банк додає такий пакет документів:
річна фінансова звітність і річна консолідована фінансова звітність банку, складені відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності, та річні висновки за результатами аудиту фінансової звітності відповідно до зазначених стандартів протягом останнього року;
письмове підтвердження Національного банку, видане не раніше ніж за 10 днів до дати надсилання звернення до агента, про те, що протягом останнього року Національний банк не застосовував до банку таких заходів впливу, як обмеження, зупинення чи припинення здійснення окремих видів операцій і віднесення банку до категорії проблемного або неплатоспроможного, що банк дотримується вимог, установлених Національним банком, щодо формування обов’язкових резервів банками України та філіями іноземних банків в Україні;
довідка ДПС, видана не раніше ніж за 10 днів до дати надсилання звернення до агента, про відсутність у банку заборгованості із сплати платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи;
письмове підтвердження банку про відсутність на дату надсилання звернення випадків невиконання/несвоєчасного виконання ним своїх зобов’язань перед вкладниками та іншими кредиторами;
письмове підтвердження банку щодо наявності організаційної структури, яка дає йому змогу виконувати в повному обсязі функції із видачі кредитів позичальникам, опису кредитних процесів із фінансування суб’єктів господарювання мікропідприємництва, малого та/або середнього підприємництва із посиланням на офіційний веб-сайт банку про наявність відповідної банківської послуги, стратегії розвитку, кредитного портфеля суб’єктів господарювання мікропідприємництва, малого та/або середнього підприємництва із зазначенням його розміру, рівня непрацюючих кредитів у такому портфелі, персоналу та інших ресурсів;
засвідчені відповідною посадовою особою копії установчих документів банку, банківської ліцензії, рішення уповноваженого органу банку про призначення на посаду голови та членів правління банку.
7. На підставі отриманого від банку звернення агент протягом п’яти робочих днів готує інформацію про відповідність або невідповідність банку критеріям щодо банків-кредиторів і наявність або відсутність документів, передбачених пунктом 6 цього Порядку, та подає її Мінфіну.
За результатами розгляду інформації, отриманої від агента, за умови наявності невикористаного обсягу державних гарантій на портфельній основі, визначеного законом про Державний бюджет України на відповідний рік та відповідно до пункту 4 цього Порядку, гарант готує проект рішення Кабінету Міністрів України.
У разі коли від банків, які відповідають критеріям, визначеним цим Порядком, будуть отримані звернення на загальну суму, що перевищує невикористаний обсяг державних гарантій на портфельній основі, визначений законом про Державний бюджет України на відповідний рік, розмір кожного окремого звернення від банку зменшується із урахуванням співвідношення заявленої суми до невикористаного обсягу державних гарантій та раніше наданої цьому банку суми ліміту.
8. Агент на підставі рішення Кабінету Міністрів України готує та подає для укладення між гарантом та банком-кредитором проекти договорів про надання державних гарантій на портфельній основі із зазначенням суми ліміту відповідно до рішення Кабінету Міністрів України.
Договори, надані агентом, мають бути підписані банком-кредитором упродовж п’яти робочих днів з моменту їх отримання та передані на підпис гаранту.
9. У разі коли банк-кредитор протягом чотирьох місяців від дати укладення із гарантом договору про надання державних гарантій на портфельній основі не включив до реєстру жодного кредиту та не надав його агенту відповідно до вимог цього Порядку, такий договір втрачає чинність. Водночас плата за надання гарантій і комісія за підготовку гарантій не підлягають поверненню, а ліміт державних гарантій, який було надано такому банку-кредитору, може бути розподілений між іншими банками-кредиторами на розсуд гаранта на підставі змін, внесених до рішення Кабінету Міністрів України.
У разі коли банк-кредитор протягом шести місяців від дати укладення із гарантом договору про надання державних гарантій на портфельній основі (але не пізніше дати завершення календарного року, в якому такий договір було укладено) не використав 80 відсотків ліміту державної гарантії, частина невикористаного ліміту державної гарантії, яка є різницею між невикористаним лімітом і 20 відсотками ліміту, встановленого банку-кредитору, без згоди такого банку-кредитора підлягає перерозподілу на підставі змін, внесених до рішення Кабінету Міністрів України, та в порядку, визначеному цим пунктом.
Ліміти державних гарантій можуть бути перерозподілені в будь-який час (але не пізніше дати завершення календарного року, в якому такий ліміт було надано) за згодою банків-кредиторів про перерозподіл невикористаного ними ліміту шляхом внесення змін до рішення Кабінету Міністрів України про надання державних гарантій на портфельній основі у строк не пізніше ніж 60 днів з дня отримання такої згоди.
Під час перерозподілу лімітів державних гарантій у рішенні Кабінету Міністрів України зазначаються встановлені/збільшені ліміти державних гарантій банкам-кредиторам та зменшені ліміти державних гарантій банків-кредиторів, за рахунок яких встановлюються/збільшуються такі ліміти.
У разі перерозподілу наданих лімітів державних гарантій банки-кредитори, за рахунок яких встановлюються або збільшуються ліміти іншим банкам-кредиторам, укладають із гарантом додаткові договори (до договорів про надання державних гарантій на портфельній основі) про зменшення розміру ліміту державної гарантії протягом п’яти робочих днів з дати отримання від агента проектів таких договорів.
Укладення додаткових договорів або договорів про надання державної гарантії на портфельній основі, якими збільшуються або встановлюються ліміти державних гарантій за рахунок зменшення ліміту інших банків-кредиторів, здійснюється лише після укладення додаткових договорів про зменшення лімітів державних гарантій у порядку, визначеному цим Порядком.
Після укладення додаткового договору до договору про надання державної гарантії на портфельній основі, за яким збільшується ліміт державної гарантії, або договору про надання державної гарантії на портфельній основі, за яким встановлюється ліміт державної гарантії, банку-кредитору, якому зменшено ліміт державної гарантії, повертається частина плати за надання державної гарантії та комісії за підготовку державної гарантії, що були сплачені ним на користь гаранта та агента, у сумі, що є пропорційною до розміру зменшення такого ліміту.
Частина плати за надання державної гарантії повертається банком-кредитором, який отримує ліміт за рахунок банку-кредитора, якому зменшено ліміт державної гарантії, у порядку, встановленому в договорі про надання державної гарантії на портфельній основі.
Комісія за підготовку державної гарантії повертається агентом на підставі окремого договору між агентом і банком-кредитором, якому зменшується ліміт державної гарантії.
10. Банк-кредитор здійснює відбір, оцінку кредитоспроможності позичальників та їх кредитування, відповідно до власних правил і процедур приймає обґрунтоване рішення про можливість включення кредиту до відповідного портфеля з урахуванням вимог, передбачених цим Порядком.
Обсяг державних гарантій на портфельній основі за кредитом встановлюється банком-кредитором на підставі відповідного рішення банку-кредитора. Позичальник має бути поінформований про поточний обсяг частини кредиту, яка покрита державною гарантією на портфельній основі.
11. Датою включення кредиту до портфеля є дата укладення відповідного правочину між банком-кредитором і позичальником щодо часткового покриття зобов’язань з основного боргу державними гарантіями на портфельній основі за умови відповідності позичальника та кредиту вимогам, передбаченим цим Порядком, на дату фактичного включення кредиту до реєстру.
Реєстр має на дату його формування відповідати вимогам, передбаченим цим Порядком.
12. Банк-кредитор не може:
включати до портфеля новий кредит у разі, коли на дату включення такого кредиту до портфеля питома вага кредитів у портфелі, за якими заборгованість із сплати основного боргу та/або відсотків прострочена більше ніж 90 днів, збільшена на суму простроченої заборгованості перед бюджетом за такими кредитами, перевищує 25 відсотків або питома вага кредитів, за якими заборгованість із сплати основного боргу та/або відсотків прострочена більше ніж 30 днів, збільшена на суму простроченої заборгованості перед бюджетом за такими кредитами, перевищує 35 відсотків;
збільшувати обсяг державних гарантій на портфельній основі за кредитом, включеним до портфеля, за яким станом на дату такого збільшення порушено умови повернення кредиту в частині прострочення більше ніж на один робочий день заборгованості із сплати основної суми боргу та/або відсотків;
збільшувати обсяг державних гарантій на портфельній основі за кредитом, включеним до портфеля, за яким позичальником було порушено умови повернення кредиту в частині прострочення більше ніж на один робочий день заборгованості із сплати основної суми боргу та/або відсотків, і банком-кредитором прийнято рішення про перенесення строків погашення за таким кредитом з метою усунення такого порушення та подальшого збільшення обсягу державних гарантій на портфельній основі за таким кредитом.
13. Банк-кредитор може збільшувати суму кредиту, що вже був включений до портфеля, за умови відповідності позичальника та кредиту вимогам, передбаченим цим Порядком, на дату збільшення кредиту. Датою збільшення кредиту є дата укладення відповідного правочину між банком-кредитором і позичальником про збільшення суми кредиту. Після припинення або скасування воєнного стану банк-кредитор не може збільшувати суму кредиту, що був включений до портфеля 80/80.
14. За портфелем 80/80 граничний обсяг державних гарантій на портфельній основі не може перевищувати 80 відсотків суми зобов’язань з основного боргу за кожним окремим кредитом і 80 відсотків суми зобов’язань з основного боргу за портфелем таких кредитів (із урахуванням суми простроченої заборгованості перед бюджетом за такими кредитами).
15. За портфелем 50/70 граничний обсяг державних гарантій на портфельній основі не може перевищувати 70 відсотків суми зобов’язань з основного боргу за кожним окремим кредитом і 50 відсотків суми зобов’язань з основного боргу за портфелем таких кредитів (із урахуванням суми простроченої заборгованості перед бюджетом за такими кредитами).
16. Банк-кредитор:
отримує від позичальників та/або третіх осіб майнове та/або інше забезпечення належного виконання зобов’язань за отриманими кредитами (забороняється як забезпечення зобов’язань за кредитом фізичної особи - підприємця його власна порука як фізичної особи за цим кредитом);
................Перейти до повного тексту