- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
НАЦІОНАЛЬНЕ АГЕНТСТВО З ПИТАНЬ ЗАПОБІГАННЯ КОРУПЦІЇ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
21 квітня 2020 р.
за № 362/34645
Про затвердження Порядку проведення контролю та повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування
1. Затвердити Порядок проведення контролю та повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що додається.
2. Запровадити автоматизований розподіл обов'язків з проведення повної перевірки між уповноваженими особами відповідно до пункту 53 розділу II
Закону України від 04 березня 2020 року № 524-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Закону України "Про запобігання корупції".
3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Національного агентства
з питань запобігання корупції
15 квітня 2020 року № 144/20
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
21 квітня 2020 р.
за № 362/34645
ПОРЯДОК
проведення контролю та повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування
I. Загальні положення
1. Цей Порядок визначає процедуру проведення Національним агентством з питань запобігання корупції (далі - Національне агентство) контролю та повної перевірки декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, відповідно до статей
48 та
50 Закону України
"Про запобігання корупції" (далі - Закон).
2. У цьому Порядку терміни вживаються у таких значеннях:
декларація - декларація особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (у тому числі остання виправлена декларація), що подана відповідно до частин першої, другої статті
45 Закону;
достовірність задекларованих відомостей - відсутність розбіжностей між відомостями, зазначеними у декларації, та відомостями, що містяться у правовстановлюючих документах, реєстрах, банках даних, інших інформаційно-телекомунікаційних та довідкових системах, у тому числі тих, що містять інформацію з обмеженим доступом, держателем (адміністратором) яких є державні органи, органи місцевого самоврядування, відкритих базах даних, реєстрах іноземних держав, інших джерелах інформації та були отримані Національним агентством під час проведення контролю та повної перевірки декларації, а також точність відображеної в декларації оцінки задекларованих активів;
заступник Голови Національного агентства - заступник Голови Національного агентства до функціональних обов'язків якого належать питання здійснення заходів фінансового контролю;
точність оцінки задекларованих активів - відповідність зазначеної в декларації вартості об'єктів декларування відомостям про ринкову вартість (ціну) таких або аналогічних об'єктів декларування на дату їх набуття, що отримані Національним агентством у встановленому законодавством порядку;
структурний підрозділ - структурний підрозділ у межах самостійного структурного підрозділу апарату Національного агентства, що здійснює функції проведення заходів фінансового контролю;
самостійний структурний підрозділ - самостійний структурний підрозділ апарату Національного агентства, що здійснює функції проведення заходів фінансового контролю;
уповноважена особа - уповноважена особа Національного агентства, визначена відповідно до статті
13 Закону, до посадових обов'язків якої віднесено проведення заходів фінансового контролю.
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у
Законі та прийнятих відповідно до нього інших нормативно-правових актах.
3. Національне агентство проводить контроль та повну перевірку декларацій через уповноважених осіб відповідно до цього Порядку.
II. Порядок проведення контролю декларацій
1. Відповідно до
Закону Національне агентство проводить щодо декларацій такі види контролю:
1) щодо своєчасності подання;
2) щодо правильності та повноти заповнення;
3) логічний та арифметичний контроль.
2. Національне агентство здійснює контроль щодо своєчасності подання декларацій на підставі:
1) повідомлень, що надходять від державних органів, органів місцевого самоврядування, а також юридичних осіб публічного права, які відповідно до статті
49 Закону перевіряють факт подання декларацій суб'єктами декларування, які в них працюють (працювали або входять чи входили до складу утвореної в органі конкурсної комісії, до складу Громадської ради доброчесності), та повідомляють Національне агентство про випадки неподання чи несвоєчасного подання таких декларацій;
2) інформації, що надходить до Національного агентства від фізичних чи юридичних осіб, у тому числі від громадських об'єднань та їхніх представників, правоохоронних органів чи інших державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, стосовно факту неподання або несвоєчасного подання декларації суб'єктом декларування;
3) самостійного виявлення Національним агентством фактів неподання або несвоєчасного подання декларації суб'єктом декларування:
інформації, що оприлюднюється у засобах масової інформації, у мережі Інтернет, інших джерелах інформації;
даних Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі - Реєстр), у тому числі виявлених за допомогою засобів програмного забезпечення Реєстру.
3. У разі отримання інформації (повідомлення) про факт неподання або несвоєчасного подання декларації суб'єктом декларування або самостійного виявлення такої інформації відповідно до пункту 2 цього розділу Національне агентство перевіряє факт неподання або несвоєчасного подання декларації суб'єктом декларування шляхом пошуку даних у Реєстрі.
5. Контроль щодо правильності та повноти заповнення декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, проводиться автоматично засобами програмного забезпечення Реєстру під час заповнення та подання такої декларації та з урахуванням технічних вимог до полів зазначеної форми декларації.
6. Логічний та арифметичний контроль проводиться після подання декларації автоматично за допомогою засобів програмного забезпечення інформаційно-телекомунікаційної системи проведення логічного та арифметичного контролю декларацій (далі - ІТС ЛАК).
III. Порядок проведення повної перевірки декларацій
1. Складовими предмета повної перевірки декларації є:
1) з'ясування достовірності задекларованих відомостей;
2) з'ясування точності оцінки задекларованих активів;
3) перевірка на наявність конфлікту інтересів;
4) перевірка на наявність ознак незаконного збагачення або необґрунтованості активів.
2. Повна перевірка проводиться щодо декларацій, відібраних Національним агентством у порядку черговості на підставі оцінки ризиків, в тому числі з таких підстав, визначених Законом:
1) декларація подана службовою особою, яка займає відповідальне та особливо відповідальне становище, або займає посаду, пов'язану з високим рівнем корупційних ризиків;
2) у поданій декларації виявлено невідповідності за результатами логічного та арифметичного контролю;
3) подана суб'єктом декларування декларація містить поле (поля), у якому (яких) суб'єкт декларування обрав позначку "Член сім'ї не надав інформацію" (у випадку, передбаченому частиною сьомою статті
46 Закону);
4) отримано інформацію від фізичних та юридичних осіб, із засобів масової інформації та інших джерел про можливе відображення у декларації недостовірних відомостей. Розгляд отриманої інформації здійснюється відповідно до вимог законодавства;
5) Національне агентство встановило невідповідність рівня життя суб'єкта декларування задекларованим ним майну і доходам за результатами моніторингу способу життя такого суб'єкта декларування.
3. У разі наявності однієї з підстав для проведення повної перевірки відібрані Національним агентством у порядку черговості на підставі оцінки ризиків декларації для обов'язкової повної перевірки розподіляються автоматизовано уповноваженим особам для проведення такої перевірки.
Якщо повна перевірка стосується декларації суб'єкта декларування, щодо інших декларацій якого у цей час проводиться повна перевірка, то нова перевірка розподіляється уповноваженій особі, яка проводить перевірку інших декларацій такого суб'єкта декларування.
4. Національне агентство під час проведення повної перевірки декларації проводить перевірку всіх відомостей, які зазначені або повинні бути зазначені в декларації відповідно до статті
46 Закону, з урахуванням всіх складових предмета повної перевірки, що визначені в пункті 1 цього розділу.
5. Повна перевірка декларації передбачає такі дії:
1) аналіз відомостей про об'єкти декларування, які зазначені або повинні бути зазначені в декларації відповідно до статті
46 Закону, та їх порівняння з відомостями з реєстрів, банків даних, інших інформаційно-телекомунікаційних та довідкових систем, у тому числі тих, що містять інформацію з обмеженим доступом, держателем (адміністратором) яких є державні органи, органи місцевого самоврядування, відкритих базах даних, реєстрах іноземних держав, інших джерел, що можуть містити інформацію про об'єкти декларування, які зазначені або повинні бути зазначені в декларації;
2) створення, збирання, одержання, використання та інша обробка інформації, у тому числі за допомогою автоматизованих засобів, яка є необхідною для повної перевірки декларації, з використанням джерел інформації, визначених у цьому Порядку;
3) у разі необхідності звернення до суб'єкта декларування для отримання пояснень та копій підтвердних документів, отримання інформації щодо найменування контрагента правочину відповідно до абзацу другого пункту 10 частини першої статті
46 Закону , розгляд і врахування наданих суб'єктом декларування пояснень та копій підтвердних документів, іншої інформації під час проведення повної перевірки декларації відповідно до цього Порядку.
6. Під час повної перевірки декларації Національне агентство використовує такі джерела інформації:
1) відомості, отримані з інформаційно-телекомунікаційних і довідкових систем, реєстрів, банків даних, у тому числі тих, що містять інформацію з обмеженим доступом, держателем (адміністратором) яких є державні органи або органи місцевого самоврядування, а також відомості з реєстрів, відкритих баз даних, реєстрів іноземних держав, що можуть містити інформацію, яка має відображатись у декларації;
2) відомості, надані суб'єктом декларування, стосовно якого проводиться перевірка, з власної ініціативи чи за запитом Національного агентства щодо документального підтвердження або пояснення зазначених у декларації відомостей;
3) відомості, у тому числі інформація з обмеженим доступом, що надходять (отримані) від державних органів, органів місцевого самоврядування, нотаріусів, суб'єктів господарювання незалежно від форми власності та їх посадових осіб, експертів, громадян та їх об'єднань, а також від державних та інших компетентних органів влади іноземних держав;
4) відомості із засобів масової інформації, мережі Інтернет, інших джерел інформації, які стосуються конкретного суб'єкта декларування та/або членів його сім'ї та містять фактичні дані, що можуть бути перевірені;
5) всі наявні в Національному агентстві відомості, у тому числі:
отримані Національним агентством під час здійснення попередніх перевірок декларацій, поданих суб'єктом декларування та/або членами його сім'ї;
зібрані під час здійснення контролю декларацій за допомогою ІТС ЛАК, моніторингу способу життя суб'єкта декларування;
зібрані в результаті розгляду повідомлень викривачів, інших суб'єктів звернення;
отримані під час реалізації повноважень щодо моніторингу та контролю за виконанням актів законодавства з питань етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та прирівняних до них осіб, а також контролю за дотриманням вказаними особами обмежень щодо запобігання корупції;
6) відомості, отримані від правоохоронних органів, у тому числі з матеріалів кримінальних проваджень, дозвіл на використання яких та посилання на які у документах Національного агентства наданий слідчим, детективом або прокурором відповідно до вимог Кримінального процесуального кодексу України.
7. У разі неможливості встановлення вартості незадекларованих активів з джерел, визначених підпунктами 1 - 3, 5, 6 пункту 6 цього розділу, Національне агентство відповідно до законодавства може залучити спеціалістів та експертів.
8. У разі неможливості одержання у межах строку проведення повної перевірки відомостей, необхідних для проведення повної перевірки декларації, Національне агентство проводить повну перевірку декларації відповідно до наявних у нього відомостей, про що зазначається у довідці про результати проведення повної перевірки декларації.
У разі отримання нової інформації після завершення повної перевірки декларації Національне агентство вживає заходів за наявності відповідних підстав щодо проведення повторної повної перевірки декларації в частині отриманої нової інформації.
9. З метою здійснення повної перевірки декларації уповноважена особа Національного агентства має право відповідно до статей
12,
13 Закону направляти запити про надання документів чи інформації, у тому числі з обмеженим доступом, до державних органів, органів місцевого самоврядування, нотаріусів, суб'єктів господарювання незалежно від форми власності та їх посадових осіб, експертів, громадян та їх об'єднань. Зазначені суб'єкти зобов'язані надати запитувані Національним агентством документи чи інформацію упродовж десяти робочих днів з дня одержання запиту.
Під час здійснення повної перевірки уповноважена особа Національного агентства має право вимагати та одержувати документи (копії документів) та інформацію щодо відомостей, які зазначені або повинні бути зазначені суб'єктом декларування у відповідних розділах декларації відповідно до Закону та необхідні для проведення повної перевірки декларації, у тому числі для з'ясування дотримання суб'єктом декларування вимог статей
23,
25,
26,
36 Закону.
10. Повна перевірка декларації проводиться в частині об'єктів декларування, які не були охоплені повною перевіркою декларацій цього суб'єкта декларування попередніх періодів, крім випадку, коли Національне агентство отримало нову інформацію щодо об'єкта, який перевірявся, або якщо наявні нові джерела інформації, що не були доступні під час проведення попередньої перевірки.
11. Інформацію, що містить банківську таємницю та необхідна для повної перевірки, уповноважена особа отримує в порядку, визначеному законодавством.
12. Національне агентство має право направляти запити на отримання від державних та інших органів влади іноземних держав інформації, що необхідна для проведення повної перевірки декларації. Такий запит направляється за підписом Голови Національного агентства чи заступника Голови Національного агентства.
З метою проведення повної перевірки уповноважена особа має право отримувати інформацію з відкритих баз даних, реєстрів іноземних держав.
13. Достовірність задекларованих відомостей перевіряється шляхом порівняння зазначених у декларації відомостей з даними, отриманими Національним агентством під час проведення контролю та повної перевірки декларації.
14. При встановленні точності оцінки задекларованих суб'єктом декларування активів Національне агентство аналізує та порівнює відомості щодо вартості задекларованих активів з ринковою вартістю таких або аналогічних активів на дату їх набуття.
У разі неможливості самостійного встановлення ринкової вартості задекларованих активів на дату їх набуття за наявності обґрунтованих сумнівів щодо точності задекларованих активів, у тому числі з урахуванням отриманої інформації, Національне агентство відповідно до законодавства може залучати спеціалістів та експертів.
15. Перевірка на наявність конфлікту інтересів полягає у встановленні на підставі даних, що зазначені або повинні бути зазначені в декларації, дотримання суб'єктом декларування обмежень щодо одержання подарунків, обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності, обмежень після припинення діяльності, пов'язаної з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, та обов'язку щодо передачі в управління належних суб'єкту декларування підприємств чи корпоративних прав, передбачених статтями
23,
25,
26,
36 Закону.
У разі виявлення під час повної перевірки реального чи потенційного конфлікту інтересів суб'єкта декларування уповноважена особа інформує про це структурний підрозділ апарату Національного агентства, що здійснює функції контролю за дотриманням законодавства з питань запобігання та врегулювання конфлікту інтересів.
16. Ознаки незаконного збагачення або необґрунтованості активів під час повної перевірки декларації встановлюються шляхом визначення вартості активів, що набуті суб'єктом декларування, та порівняння її з інформацією про отримані таким суб'єктом декларування та членами його сім'ї законні доходи відповідно до декларацій такого суб'єкта декларування та інших відомостей, отриманих під час повної перевірки.
При цьому враховується вартість активів, набутих після набрання чинності Законом України від 31 жовтня 2019 року
№ 263-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо конфіскації незаконних активів осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, і покарання за набуття таких активів", а також визначення термінів, що наведені в
Кримінальному кодексі України та
Цивільному процесуальному кодексі України.
Встановлення ознак незаконного збагачення або необґрунтованості активів здійснюється щодо декларацій, поданих особами, які зазначені у пункті 1 частини першої статті
3 Закону .
17. У разі виявлення Національним агентством під час проведення повної перевірки декларації можливих недостовірних задекларованих відомостей, у тому числі неточної оцінки задекларованих активів, порушення вимог статей
23,
25,
26,
36 Закону, ознак незаконного збагачення або необґрунтованості активів, уповноважена особа направляє відповідному суб'єкту декларування запит з пропозицією надати письмові пояснення та/або копії підтвердних документів відповідно до Закону. Такий запит направляється суб'єкту декларування не пізніше десяти робочих днів до дня завершення основного або продовженого строку проведення повної перевірки.
................Перейти до повного тексту