1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 12 серпня 2020 р. № 699
Київ
Про затвердження Програми реформування та розвитку спиртової галузі на 2020-2023 роки
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 875 від 18.08.2021 № 749 від 01.07.2022 )
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Програму реформування та розвитку спиртової галузі на 2020-2023 роки, що додається.
2. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, відповідальним за виконання Програми, затвердженої цією постановою, подавати щороку до 1 грудня Міністерству аграрної політики та продовольства інформацію про результати виконання Програми для її узагальнення і подання до 30 грудня Кабінетові Міністрів України.
( Пункт 2 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 875 від 18.08.2021, № 749 від 01.07.2022 )

Прем'єр-міністр України

Д.ШМИГАЛЬ

Інд. 75


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 12 серпня 2020 р. № 699
ПРОГРАМА
реформування та розвитку спиртової галузі на 2020-2023 роки
Аналіз проблем, на розв’язання яких спрямована Програма
Спиртова галузь відіграє значну роль у забезпеченні галузей національної економіки сировиною, стабільних надходжень коштів до державного бюджету.
Більш як 150 різних виробництв використовують спирт етиловий ректифікований як основну сировину або як допоміжний матеріал, зокрема для медичних цілей, виготовлення лікеро-горілчаної, виноробної, кондитерської, парфумерно-косметичної продукції, продукції технічного і хімічного призначення.
Крім того, підприємства спиртової галузі є також виробниками біоетанолу та добавок на основі біоетанолу, дріжджів хлібопекарських пресованих, двоокису вуглецю рідкого.
Спиртова галузь має достатню сировинну базу для виробництва спирту. На спирт переробляють будь-яке зерно, у тому числі непридатне для харчових і кормових цілей, а також відходи цукрової галузі - мелясу, обсяг якої за останні роки зменшився у зв’язку із скороченням виробництва цукру.
Позитивним для експортного потенціалу спиртової галузі є також географічне розміщення України, що створює сприятливі умови для поставок спирту українського виробництва до країн - членів Європейського Союзу та країн СНД.
Незважаючи на сприятливі умови для розвитку, вітчизняна спиртова галузь перебуває у стані стагнації.
Основними системними проблемами спиртової галузі на сьогодні є:
дисбаланс між виробничими потужностями підприємств спиртової галузі та попитом на спирт (у 2019 році - 60 млн./7,5 млн. декалітрів);
скорочення виробництва та реалізації спирту етилового протягом 2010-2019 років більше ніж у 3 рази;
нерозвинений ринок спирту етилового денатурованого, що використовується для технічних і хімічних виробництв, та біоетанолу;
незначний експорт спирту етилового (500-200 тис. декалітрів на рік);
зростання "тіньового" ринку спирту, частка якого, за експертною оцінкою, становить більше 50 відсотків, що призвело до значних втрат надходжень податків до бюджетів усіх рівнів;
незавершеність реорганізації підприємств спиртової галузі;
зношеність основних фондів усіх підприємств спиртової галузі в середньому на 70 відсотків, високий рівень енергоємності та низький рівень виробничої продуктивності;
низький рівень привабливості підприємств спиртової галузі для приватного інвестування;
неефективне державне управління державними підприємствами спиртової галузі та недостатній контроль за виробництвом та обігом спирту етилового.
Зазначені проблеми переважно зумовлені:
втратою традиційних ринків збуту спирту етилового до країн СНД, зокрема до Російської Федерації у зв’язку із вилученням у 1997 році спирту етилового українського виробництва з режиму вільної торгівлі (експорт спирту до Російської Федерації у 1996 році становив понад 30 млн. декалітрів), що призвело до дисбалансу між виробничими потужностями підприємств спиртової галузі та попитом на спирт;
скороченням виробництва та реалізації спирту етилового на внутрішньому ринку за рахунок зменшення попиту на спирт горілчаних компаній, яким реалізується більше 80 відсотків загального обсягу реалізації спирту (з 20 млн. до 7 млн. декалітрів);
відсутністю до 2018 року на законодавчому рівні сприятливих умов для розвитку ринку спирту етилового денатурованого, який використовується для технічних і хімічних виробництв, та біоетанолу;
високим рівнем фізичного і морального зносу основних виробничих фондів;
низьким рівнем продуктивності праці, значною енергомісткістю виробництв, відставанням у технологічному розвитку від виробництв спирту провідних держав світу;
низьким рівнем конкурентоспроможності спирту етилового за ціновою ознакою на внутрішньому і зовнішньому ринку, що пов’язано з технічно та морально застарілим обладнанням спиртових виробництв, низькою їх завантаженістю і високою собівартістю виробництва спирту;
незначним експортом спирту етилового через його високу вартість (у країнах - членах Європейського Союзу ціна на спирт майже у 1,5 раза нижча);
заміщенням легально вироблених спирту етилового та алкогольних напоїв контрафактною продукцією, що пов’язано з відсутністю ефективного контролю за його виробництвом та обігом;
концентрацією потужностей з виробництва спирту в одного підприємства - Державного підприємства спиртової та лікеро-горілчаної промисловості "Укрспирт", що призвело до неефективного використання державного майна;
монополією на продаж спирту, що обмежило підприємства спиртової галузі у провадженні господарської діяльності та призвело до негативних фінансових результатів;
низьким рівнем інвестиційної привабливості підприємств спиртової галузі у зв’язку з їх належністю до державного сектора економіки (відповідно до Закону України "Про перелік об’єктів права державної власності, що не підлягають приватизації" державні підприємства спиртової галузі включені до переліку об’єктів права державної власності, що не підлягають приватизації);
неефективністю діючої системи управління підприємствами спиртової галузі;
незавершеністю реформування спиртової галузі;
недосконалістю та суперечливістю норм законодавства у сфері виробництва та обігу спирту етилового, біоетанолу та дистилятів спиртних.
З метою усунення кризових явищ у спиртовій галузі Верховною Радою України прийнято внесений Президентом України Закон України від 3 грудня 2019 р. № 318-IX "Про внесення змін до Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" щодо лібералізації діяльності у сфері виробництва і обігу спирту етилового", яким передбачається скасування державної монополії на виробництво спирту, що сприятиме приватизації підприємств спиртової галузі та детінізації ринку спирту і лікеро-горілчаної продукції.
Указами Президента України від 20 грудня 2019 р. № 925 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 20 грудня 2019 року "Про удосконалення державної політики розвитку спиртової галузі України" та від 20 грудня 2019 р. № 926 "Про міжвідомчу робочу групу з підготовки пропозицій щодо удосконалення державної політики розвитку спиртової галузі України" визначені завдання щодо підготовки і подання в установленому порядку на розгляд Ради національної безпеки і оборони України пропозицій щодо удосконалення державної політики та врегулювання проблемних питань розвитку спиртової галузі, зокрема виробництва, обігу спирту етилового (в тому числі як лікарського засобу), спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, зернового дистиляту, біоетанолу та алкогольних напоїв, а також удосконалення актів законодавства.
Мета Програми
Метою Програми є створення умов для становлення в Україні конкурентоспроможного ринку спирту етилового та підвищення ефективності його функціонування, задоволення потреб національної економіки у достатньому обсязі якісного спирту етилового, підвищення експортного потенціалу спиртової галузі, формування економічно обґрунтованих відпускних цін на спирт етиловий та алкогольні напої, створення нових робочих місць.
Завдання та заходи Програми
Основними завданнями Програми є:
удосконалення державної політики у сфері виробництва та обігу спирту етилового та суміжних галузей;
реформування та приватизація державних підприємств спиртової та лікеро-горілчаної галузі;
протидія "тіньовому" ринку спирту етилового, алкогольних напоїв та спиртовмісних рідин.
Основними заходами Програми є:
удосконалення законодавства щодо обліку спирту етилового денатурованого та продукції технічного і хімічного призначення з використанням витратомірів - лічильників обсягу виробленого спирту та витратомірів - лічильників обсягу виробленої продукції;
врегулювання на законодавчому рівні питання щодо стимулювання розвитку малих виробництв дистилятів шляхом визначення термінів "дистиляти сільськогосподарського походження", "спиртні напої" та встановлення вимог до матеріально-технічної бази малих виробництв дистилятів;
врегулювання на законодавчому рівні питання щодо правової охорони географічних зазначень спиртних напоїв;
узгодження положень законодавства щодо затвердження норм втрат та виходу спирту етилового, біоетанолу, дистилятів спиртних під час їх виробництва та норм втрат спирту етилового під час виробництва алкогольних напоїв;
приведення у відповідність із законодавством Інструкції з приймання, зберігання, відпуску, транспортування та обліку спирту етилового, затвердженої наказом Мінагрополітики від 13 квітня 2009 р. № 264;
запровадження електронного ліцензування виробництва та обігу спирту;
затвердження порядку ведення Єдиного реєстру місць зберігання спирту в електронній формі;
реформування державних підприємств спиртової та лікеро-горілчаної галузі;
проведення комплексного технічного та фінансового аудиту державних підприємств спиртової та лікеро-горілчаної галузі;
проведення інвентаризації наявних активів Державного концерну спиртової та лікеро-горілчаної промисловості (концерн "Укрспирт") і Державного підприємства спиртової та лікеро-горілчаної промисловості "Укрспирт";
передача проінвентаризованих активів в управління Фонду державного майна для приватизації;
здійснення приватизації об’єктів спиртової та лікеро-горілчаної галузі;
здійснення заходів, спрямованих на припинення торгівлі міцними алкогольними напоями на розлив та у закладах торгівлі, що не відповідають вимогам законодавства;
посилення відповідальності щодо незаконного виготовлення, зберігання, збуту або транспортування з метою збуту підакцизних товарів.
Програму планується виконати у 2020-2023 роках.
План заходів з виконання Програми наведено у додатку.
Очікувані результати виконання Програми
Виконання Програми дасть змогу забезпечити:
збільшення обсягу виробництва та реалізації спирту етилового для харчових потреб на 20 відсотків;
збільшення обсягу виробництва та реалізації спирту етилового денатурованого для технічних потреб на 20 відсотків;
збільшення обсягу виробництва та реалізації біоетанолу на 10 відсотків;
збільшення виробництва дистилятів та спиртних напоїв на 15 відсотків;
скорочення "тіньового" ринку спирту етилового;
створення 500 робочих місць.
Реалізація Програми сприятиме:
становленню в Україні конкурентоспроможного ринку спирту етилового;
реформуванню та приватизації підприємств спиртової галузі;
перепрофілюванню підприємств спиртової галузі;
залученню інвестицій в модернізацію і розвиток підприємств спиртової галузі;
формуванню економічно-обґрунтованих відпускних цін на спирт етиловий та алкогольні напої;
зростанню експортного потенціалу спиртової галузі;
протидії "тіньовому" ринку спирту етилового та посиленню відповідальності за виявлені порушення;
зменшенню залежності від імпорту пального за рахунок заміщення його біоетанолом.
Оцінка фінансових, матеріально-технічних, трудових ресурсів, необхідних для виконання Програми
Фінансування заходів Програми передбачається здійснювати за рахунок коштів державного бюджету в межах бюджетних призначень, передбачених органам виконавчої влади, відповідальним за виконання заходів, на відповідний рік, інших джерел, не заборонених законодавством, із залученням власних коштів підприємств та організацій, кредитів, інвестицій.
Обсяг фінансування, матеріально-технічних і трудових ресурсів, необхідних для реалізації Програми, визначається щороку з урахуванням можливостей державного бюджету.
Додаток
до Програми

................
Перейти до повного тексту