1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 25 листопада 2020 р. № 1151
Київ
Деякі питання надання державних гарантій на портфельній основі у 2020 році
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 1283 від 21.12.2020 № 229 від 14.03.2023 )
Відповідно до статті 6-1 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок надання державних гарантій на портфельній основі у 2020 році, що додається.
2. Внести до Порядку надання фінансової державної підтримки суб’єктам мікропідприємництва та малого підприємництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 р. № 28 (Офіційний вісник України, 2020 р., № 12, ст. 489, № 34, ст. 1138, № 37, ст. 1217), зміни, що додаються.

Прем'єр-міністр України

Д.ШМИГАЛЬ

Інд. 67


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 25 листопада 2020 р. № 1151
ПОРЯДОК
надання державних гарантій на портфельній основі у 2020 році
1. Цей Порядок визначає механізм відбору банків-кредиторів, умови надання державних гарантій у 2020 році для забезпечення часткового виконання боргових зобов’язань за портфелем кредитів банків-кредиторів, що надаються суб’єктам господарювання мікропідприємництва, малого та/або середнього підприємництва - резидентів України (далі - державні гарантії на портфельній основі), розмір та вид забезпечення, що надається такими суб’єктами господарювання, порядок виконання гарантом гарантійних зобов’язань, а також порядок урегулювання простроченої заборгованості позичальника за кредитом, за яким гарантом здійснено виплати на вимогу банку-кредитора.
2. Терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:
агент - акціонерне товариство "Державний експортно-імпортний банк України", що надає агентські, консультаційні та інші послуги відповідно до умов агентської угоди між гарантом та агентом та договору про надання державної гарантії на портфельній основі, який укладається між гарантом та банком-кредитором;
банки-кредитори - банки, відібрані на умовах, визначених цим Порядком, перелік яких визначається рішенням Кабінету Міністрів України щодо надання державних гарантій на портфельній основі;
гарант - Кабінет Міністрів України, що діє від імені держави, в особі Голови Боргового агентства, а до початку функціонування Боргового агентства - в особі Міністра фінансів;
позичальники - суб’єкти господарювання мікропідприємництва, малого та/або середнього підприємництва, визначені Господарським кодексом України, що отримують кредити від банків-кредиторів, часткове виконання боргових зобов’язань за якими забезпечується державними гарантіями на портфельній основі (далі - кредити).
Показники річного доходу позичальника від діяльності та середньої кількості його працівників визначаються на підставі офіційних звітних даних за останні чотири квартали (для позичальників, що подають квартальну звітність) або за останній звітний рік (для позичальників, що подають річну звітність). Зазначені в цьому абзаці граничні показники річного доходу та середньої кількості працівників позичальників розраховуються сумарно по всій групі пов’язаних із позичальником контрагентів (група пов’язаних із позичальником контрагентів визначається відповідно до Інструкції про порядок регулювання діяльності банків в Україні, затвердженої постановою Правління Національного банку від 28 серпня 2001 р. № 368). При цьому, якщо позичальник входить або щонайменше протягом останніх шести місяців входив до групи пов’язаних контрагентів, які не відповідають зазначеним у цьому абзаці граничним показникам, його заявка на отримання кредиту не може бути включена до реєстру. Суб’єкт підприємництва повинен відповідати зазначеним критеріям на момент подання заявки та здійснення правочину щодо отримання кредиту у банку-кредитора;
реєстр - перелік кредитів, які банк-кредитор визначив як такі, зобов’язання за якими частково гарантовані державною гарантією на портфельній основі.
( Абзац сьомий пункту 2 в редакції Постанови КМ № 1283 від 21.12.2020 )
( Абзац восьмий пункту 2 виключено на підставі Постанови КМ № 1283 від 21.12.2020 )
3. Державні гарантії на портфельній основі надаються відповідно до статті 6-1 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік", на підставі відповідного рішення Кабінету Міністрів України, яким, зокрема, визначається перелік банків-кредиторів та встановлюються для кожного банку-кредитора граничні обсяги державних гарантій на портфельній основі, що не перевищують 50 відсотків загальної суми зобов’язань за основним боргом за портфелем кредитів банку-кредитора та 70 відсотків за кожним окремим кредитом (далі - рішення Уряду).
4. Частина портфеля кредитів за реєстром, зобов’язання за якою забезпечені державною гарантією на портфельній основі, не може перевищувати суми в розмірі 25 відсотків регулятивного капіталу банку-кредитора на кожну дату формування такого реєстру.
( Пункт 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1283 від 21.12.2020 )
5. Строк дії державної гарантії на портфельній основі не може перевищувати п’яти років.
6. Для участі у відборі банки до 23 грудня 2020 р. надсилають на адресу агента звернення у довільній формі про заінтересованість в отриманні державних гарантій на портфельній основі, у якому в табличній формі підтверджують відповідність таким вимогам:
( Абзац перший пункту 6 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1283 від 21.12.2020 )
1) складення банком річної фінансової звітності та річної консолідованої фінансової звітності відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності та надання річних висновків за результатами аудиту фінансової звітності згідно із зазначеними стандартами протягом останнього календарного року;
( Підпункт 1 пункту 6 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1283 від 21.12.2020 )
2) незастосування протягом останнього календарного року Національним банком до банку таких заходів впливу, як обмеження, зупинення чи припинення здійснення окремих видів операцій і віднесення банку до категорії проблемного або неплатоспроможного;
3) відсутність у банку простроченої заборгованості із здійснення розрахунків з державним бюджетом і державними цільовими фондами;
4) відсутність випадків невиконання / несвоєчасного виконання банком своїх зобов’язань перед вкладниками та іншими кредиторами банку;
5) дотримання банком вимог, установлених Національним банком, щодо формування обов’язкових резервів банками України та філіями іноземних банків в Україні;
6) наявність працюючого гривневого кредитного портфеля клієнтів мікропідприємництва, малого та/або середнього підприємництва в розмірі не менше ніж 500 млн. гривень на дату подання заявки.
( Підпункт 6 пункту 6 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1283 від 21.12.2020 )
До звернення банком додається такий пакет документів:
річна фінансова звітність та річна консолідована фінансова звітність банку, складені відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності та річні висновки за результатами аудиту фінансової звітності згідно із зазначеними стандартами протягом останнього року;
( Абзац дев'ятий пункту 6 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1283 від 21.12.2020 )
письмове підтвердження Національного банку, датоване не раніше ніж 10 днів до дати відправлення звернення до агента, того, що протягом останнього року Національний банк не застосовував до банку заходів впливу у вигляді обмеження, зупинення чи припинення здійснення окремих видів операцій і віднесення банку до категорії проблемного або неплатоспроможного, що банк дотримується вимог, установлених Національним банком, щодо формування обов’язкових резервів банками України та філіями іноземних банків в Україні;
довідка ДПС, датована не раніше ніж 10 днів до дати відправлення звернення до агента, про відсутність у банку заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи;
письмове підтвердження банком відсутності на дату його звернення випадків невиконання / несвоєчасного виконання ним своїх зобов’язань перед вкладниками та іншими його кредиторами;
письмове підтвердження банком наявності організаційної структури, яка йому дає змогу виконувати в повному обсязі свої функції з видачі кредитів позичальникам, опису кредитних процесів щодо фінансування мікропідприємництва, малого та/або середнього підприємництва, із посиланням на офіційний веб-сайт банку щодо наявності відповідної продуктової лінійки, стратегії розвитку, кредитного портфеля мікропідприємництва, малого та/або середнього підприємництва та із зазначенням його розміру, рівня непрацюючих кредитів у цьому портфелі, персоналу та інших ресурсів;
засвідчені відповідною посадовою особою копії установчих документів банку, банківської ліцензії, рішення уповноваженого органу банку про призначення на посаду голови та членів правління банку.
7. На підставі отриманого від банку звернення агент протягом п’яти робочих днів готує інформацію про відповідність чи невідповідність вимогам до банків-кредиторів та наявність чи відсутність документів, що передбачені пунктом 6 цього Порядку, який надається Мінфіну до 10 грудня 2020 року.
( Абзац перший пункту 7 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1283 від 21.12.2020 )
За результатами розгляду інформації, отриманої від агента, Мінфін до 21 грудня готує проект рішення Уряду з урахуванням вимог, передбачених пунктом 4 цього Порядку.
( Абзац другий пункту 7 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1283 від 21.12.2020 )
У разі коли від банків для проходження відбору будуть подані звернення на загальну суму, що перевищуватиме обсяг, визначений Законом України "Про Державний бюджет України на 2020 рік", розмір кожної окремої заявки від банку буде пропорційно зменшений розміру загального перевищення.
8. Агент на підставі рішення Уряду готує та подає для укладення між гарантом та банком-кредитором проекти договорів щодо надання державних гарантій на портфельній основі.
За укладеними договорами агент надсилає банкам-кредиторам інвойси щодо сплати банками-кредиторами належних до сплати комісій на користь гаранта та агента.
9. Позичальник подає до банку-кредитора заявку щодо отримання кредиту, яка повинна відповідати визначеним у додатку умовам надання державних гарантій на портфельній основі, до якої додаються необхідні документи відповідно до внутрішніх процедур та правил банку-кредитора.
10. Банк-кредитор здійснює відбір, оцінку кредитоспроможності позичальників та їх кредитування відповідно до власних правил та процедур та на власний розсуд приймає обґрунтоване рішення щодо можливості включення заявки до реєстру з урахуванням вимог, визначених цим Порядком.
( Абзац перший пункту 10 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1283 від 21.12.2020 )
Реєстр повинен на дату його формування відповідати вимогам, передбаченим пунктом 3 цього Порядку. До реєстру можуть включатися кредити, за якими правочини щодо їх надання укладені після дати укладення договору щодо надання гарантії на портфельній основі.
( Абзац другий пункту 10 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1283 від 21.12.2020 )
( Абзац третій пункту 10 виключено на підставі Постанови КМ № 1283 від 21.12.2020 )
( Пункт 11 виключено на підставі Постанови КМ № 1283 від 21.12.2020 )
12. ( Абзац перший пункту 12 виключено на підставі Постанови КМ № 1283 від 21.12.2020 )
У разі коли у реєстрі питома вага кредитів, за якими заборгованість із сплати основного боргу та/або відсотків прострочена більше ніж 90 днів, зростає до 25 відсотків або питома вага кредитів, за якими заборгованість із сплати основного боргу та/або відсотків прострочена більше ніж 30 днів, зростає до 35 відсотків, зазначеному банку-кредитору забороняється збільшення реєстру, незважаючи на існуючий затверджений ліміт. Якщо у реєстрі питома вага кредитів, за якими заборгованість із сплати основного боргу та/або відсотків прострочена, зменшується до рівня нижче ніж 25 або 35 відсотків відповідно, банку-кредитору дозволяється подальше збільшення реєстру.
( Абзац другий пункту 12 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1283 від 21.12.2020 )
13. Банк-кредитор:
( Абзац другий пункту 13 виключено на підставі Постанови КМ № 1283 від 21.12.2020 )
( Абзац третій пункту 13 виключено на підставі Постанови КМ № 1283 від 21.12.2020 )
отримує від позичальників майнове та інше забезпечення належного виконання зобов’язань за отриманими кредитами;
( Абзац четвертий пункту 13 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1283 від 21.12.2020 )
здійснює контроль за цільовим використанням позичальниками запозичених коштів;
з метою покращення якості портфеля кредитів, що частково забезпечений державною гарантією, може здійснювати заміну/вилучення окремих кредитів у такому реєстрі;

................
Перейти до повного тексту