1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ І ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ
НАКАЗ
03.04.2019 № 552
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
04 червня 2019 р.
за № 572/33543
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства № 1403 від 27.07.2020 )
Про затвердження Порядку проведення Міністерством економічного розвитку і торгівлі України перевірок суб’єктів первинного фінансового моніторингу
Відповідно до пункту 1 частини другої статті 14 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" , з метою вдосконалення процедури проведення перевірок суб’єктів первинного фінансового моніторингу
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок проведення Міністерством економічного розвитку і торгівлі України перевірок суб’єктів первинного фінансового моніторингу, що додається.
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 12 серпня 2011 року № 36 "Про затвердження Порядку проведення Міністерством економічного розвитку і торгівлі України перевірок суб’єктів первинного фінансового моніторингу", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 02 вересня 2011 року за № 1036/19774.
3. Департаменту управління державною власністю забезпечити в установленому законодавством порядку подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра економічного розвитку і торгівлі України Нефьодова М.Є.
Перший
віце-прем’єр-міністр України -
Міністр економічного розвитку
і торгівлі України



С.І. Кубів
ПОГОДЖЕНО:

В.о. Голови Державної служби
фінансового моніторингу України

Голова Державної регуляторної служби України



І. Гаєвський

К. Ляпіна
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
економічного розвитку
і торгівлі України
03 квітня 2019 року № 552
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
04 червня 2019 р.
за № 572/33543
ПОРЯДОК
проведення Міністерством економічного розвитку і торгівлі України перевірок суб’єктів первинного фінансового моніторингу
I. Загальні положення
1. Цей Порядок розроблено відповідно до пункту 1 частини другої статті 14 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі - Закон) з метою здійснення нагляду у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення за діяльністю суб’єктів первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за якими здійснює Мінекономрозвитку, шляхом проведення планових та позапланових перевірок, у тому числі безвиїзних.
2. Дія цього Порядку поширюється на суб’єктів первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за якими у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення відповідно до пункту 7 частини першої статті 14 Закону здійснює Мінекономрозвитку, а саме на товарні та інші біржі, що проводять фінансові операції з товарами (далі - суб’єкт).
3. Терміни, що використовуються в цьому Порядку, вживаються у значеннях, наведених у Законі.
4. Мінекономрозвитку має право здійснювати планові та позапланові перевірки.
Плановою перевіркою діяльності суб’єкта вважається перевірка, передбачена планом проведення перевірок дотримання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
Позаплановою перевіркою вважається перевірка, не передбачена планом проведення перевірок.
Мінекономрозвитку має право здійснювати безвиїзні та виїзні перевірки.
Безвиїзна перевірка - планова або позапланова перевірка суб’єкта працівниками Мінекономрозвитку, не пов’язана з виїздом працівників Мінекономрозвитку за місцезнаходженням суб’єкта.
Виїзна перевірка - планова або позапланова перевірка суб’єкта працівниками Мінекономрозвитку, пов’язана з виїздом працівників Мінекономрозвитку за місцезнаходженням суб’єкта.
Перевірці підлягають суб’єкт та/або його відокремлені підрозділи (у разі наявності).
Участь у планових та позапланових перевірках, у тому числі безвиїзних, має (мають) право брати працівник(и) Держфінмоніторингу.
II. Організація та підготовка проведення перевірки
1. Підставою для проведення Мінекономрозвитку планової перевірки суб’єкта та/або його відокремленого підрозділу щодо дотримання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення є включення його до плану проведення перевірок на відповідний квартал. План проведення перевірок затверджується наказом Мінекономрозвитку.
Планова перевірка суб’єкта та/або його відокремленого підрозділу проводиться не рідше ніж один раз на три роки на підставі наказу Мінекономрозвитку.
2. Датою, з якої починається відлік строку для визначення початку наступної планової перевірки, є дата закінчення попередньої планової перевірки.
3. Планова перевірка передбачає перевірку відповідності діяльності суб’єкта та/або його відокремленого підрозділу вимогам законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення протягом періоду, що підлягає перевірці. Планова перевірка проводиться за весь або певний період діяльності суб’єкта та/або його відокремленого підрозділу. Питання, охоплені плановою перевіркою за певний період, не можуть стати об’єктом наступної перевірки.
4. Плановою перевіркою охоплюється перелік питань щодо додержання суб’єктом та/або його відокремленим підрозділом обов’язків, визначених статтями 6, 7, 9 - 12, 17 Закону, а також іншими нормативно-правовими актами, що регулюють діяльність у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
5. Про проведення планової перевірки Мінекономрозвитку інформує суб’єкта та/або його відокремлений підрозділ рекомендованим листом з повідомленням про вручення не пізніше ніж за 10 календарних днів (з дати отримання суб’єктом повідомлення) до початку її проведення.
У разі неможливості проведення перевірки через відсутність у Мінекономрозвитку підтвердження отримання суб’єктом та/або його відокремленим підрозділом повідомлення про проведення перевірки до суб’єкта та/або його відокремленого підрозділу повторно надсилається повідомлення про проведення перевірки.
У разі повторного повернення до Мінекономрозвитку повідомлення про проведення перевірки у зв’язку з неможливістю вручення його суб’єкту та/або його відокремленому підрозділу працівники Мінекономрозвитку складають акт про неможливість проведення перевірки суб’єкта первинного фінансового моніторингу та/або його відокремленого підрозділу згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Повторне повернення до Мінекономрозвитку повідомлення про проведення перевірки у зв’язку з неможливістю вручення його суб’єкту та/або його відокремленому підрозділу є однією з підстав для проведення позапланової перевірки.
6. Позапланову перевірку проводять на підставі наказу Мінекономрозвитку за період, що підлягає перевірці, за окремими питаннями.
7. Позапланову перевірку проводять без попереднього повідомлення суб’єкта та/або його відокремленого підрозділу за наявності хоча б однієї з таких підстав:
письмове повідомлення органів державної влади та органів місцевого самоврядування про ознаки порушення суб’єктом та/або його відокремленим підрозділом вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення;
за ініціативою Держфінмоніторингу в разі безпосереднього виявлення нею ознак порушення суб’єктом та/або його відокремленим підрозділом вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення під час його діяльності;
виявлення нових документів (обставин), що не були відомими та не могли бути відомими під час проведення планової перевірки та які можуть вплинути на висновки за результатами її проведення;
повторне повернення до Мінекономрозвитку повідомлення про проведення перевірки у зв’язку з неможливістю вручення його суб’єкту та/або його відокремленому підрозділу.
8. Повторна перевірка питань, які перевірялися раніше, здійснюється лише за рішенням суду та/або за постановою (ухвалою) слідчого, прокурора (слідчого судді) у кримінальному провадженні.
9. Перевірку здійснює робоча група, до складу якої входять працівники апарату Мінекономрозвитку та можуть залучатися працівники Держфінмоніторингу.
10. До складу робочої групи має входити не менше ніж дві особи.
11. Для проведення виїзної перевірки видається посвідчення на право проведення планової/позапланової перевірки (далі - посвідчення) за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку, яке підписує Міністр економічного розвитку і торгівлі України (особа, яка виконує його обов’язки) або його заступник згідно з функціональними обов’язками.
12. Строк проведення перевірки становить не більше ніж сім робочих днів.
13. У разі потреби за обґрунтованим письмовим зверненням керівника робочої групи строк проведення перевірки може бути продовжено Міністром економічного розвитку і торгівлі України (особою, яка виконує його обов’язки) або його заступником згідно з функціональними обов’язками, але не більше ніж на п’ять робочих днів.
14. Перевірка вважається розпочатою з дати отримання копії посвідчення керівником суб’єкта (особою, яка виконує його обов’язки) або уповноваженою ним особою (далі - керівник суб’єкта/ уповноважена особа). Про отримання копії посвідчення керівник суб’єкта / уповноважена особа на оригіналі посвідчення власноруч робить відмітку такого змісту: "Копію отримав", вказує прізвище, ініціали, дату отримання та засвідчує це власним підписом.
За потреби керівник робочої групи за своїм підписом разом з посвідченням надає керівнику суб’єкта / уповноваженій особі запит про надання документів, необхідних для проведення перевірки (додаток 3).
15. Облік посвідчень ведеться за місцем їх видачі та реєструється в журналі обліку посвідчень на право проведення перевірок (додаток 4).
Кожному посвідченню, внесеному до журналу, присвоюється порядковий номер у межах одного календарного року.
III. Проведення планової перевірки
1. Планова перевірка може бути виїзною або безвиїзною.
Безвиїзна планова перевірка здійснюється в разі неможливості організації проведення перевірки за місцезнаходженням суб’єкта та/або його відокремленого підрозділу.
2. Під час проведення планової перевірки робоча група вивчає, аналізує та оцінює всі необхідні документи, що стосуються діяльності суб’єкта та/або його відокремлених підрозділів з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
3. Представники робочої групи мають право знімати копії з документів суб’єкта та/або його відокремленого підрозділу, необхідних для проведення перевірки, та вимагати їх засвідчення керівником суб’єкта / уповноваженою особою.
4. У разі існування документа лише в електронній формі за умови, що такий документ створений суб’єктом та/або його відокремленим підрозділом, суб’єкт та/або його відокремлений підрозділ зобов’язаний надати його паперову копію, що забезпечує візуальну форму відображення документа, засвідчену підписом керівника суб’єкта / уповноваженої особи.
У разі неможливості надати паперову копію, що забезпечує візуальну форму відображення документа, здійснюється огляд електронного документа, про що складається акт огляду електронного документа (додаток 5).
5. У разі здійснення планової безвиїзної перевірки до суб’єкта та/або його відокремленого підрозділу разом з повідомленням про проведення планової безвиїзної перевірки надсилається запит про надання документів, необхідних для проведення перевірки.
6. У разі проведення планової безвиїзної перевірки до складу робочої групи входить дві особи.
7. Суб’єкт та/або його відокремлений підрозділ зобов’язаний своєчасно та в повному обсязі подавати на запит Мінекономрозвитку достовірну інформацію, документи, копії документів або витяги з документів, засвідчені підписом керівника суб’єкта / уповноваженої особи.
У разі неможливості надати необхідні документи суб’єкт та/або його відокремлений підрозділ зазначає причини їх неподання.
IV. Проведення позапланової перевірки
1. Позапланова перевірка може бути виїзною чи безвиїзною.
Безвиїзна позапланова перевірка здійснюється в разі неможливості організації проведення перевірки за місцезнаходженням суб’єкта та/або його відокремленого підрозділу.
2. Позапланова перевірка може бути призначена за наявності підстав, передбачених абзацом четвертим пункту 5 та пунктом 7 розділу II цього Порядку, Міністром економічного розвитку і торгівлі України (особою, яка виконує його обов’язки) або його заступником згідно з функціональними обов’язками. При цьому питання, охоплені плановою виїзною перевіркою за певний період, не можуть бути об’єктом позапланової перевірки, окрім випадків, передбачених законодавством.
3. За потреби одержання від суб’єкта та/або його відокремленого підрозділу документів, необхідних для проведення позапланової безвиїзної перевірки, суб’єкту та/або його відокремленому підрозділу надсилається письмовий запит з вимогою надання відповідних документів.
4. Суб’єкт та/або його відокремлений підрозділ зобов’язаний протягом п’яти робочих днів з дня отримання запиту подати Мінекономрозвитку всі зазначені в запиті документи або належним чином засвідчені їх копії.
5. Позапланова перевірка здійснюється з урахуванням положень пунктів 2-4 розділу III цього Порядку.
V. Оформлення результатів перевірок
1. За результатами планових та позапланових перевірок робоча група складає у двох примірниках акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі - акт перевірки) згідно з додатком 6 до цього Порядку.
Акт перевірки підписують члени робочої групи та керівник суб’єкта / уповноважена особа не пізніше дати закінчення строку проведення перевірки.
За результатами проведення планової та позапланової безвиїзних перевірок акт перевірки складається згідно з додатком 7 до цього Порядку в одному примірнику та підписується членами робочої групи.
2. У разі якщо перевірки проводилися за місцезнаходженням суб’єкта та його відокремленого підрозділу в різних адміністративно-територіальних одиницях, виявлені факти невиконання (неналежного виконання) вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення викладаються в різних актах перевірки.

................
Перейти до повного тексту