1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ
ПОСТАНОВА
01.09.2021 № 1488
Про затвердження Порядку проведення перевірок постачальників послуг комерційного обліку та стану комерційного обліку
Відповідно до статті 6 Закону України "Про ринок електричної енергії" та статті 17 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг,
ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Порядок проведення перевірок постачальників послуг комерційного обліку та стану комерційного обліку, що додається.
2. Ця постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її оприлюднення на офіційному вебсайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Т.в.о. Голови НКРЕКП Д. Коваленко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Національної комісії,
що здійснює державне
регулювання у сферах енергетики
та комунальних послуг
01.09.2021 № 1488
ПОРЯДОК
проведення перевірок постачальників послуг комерційного обліку та стану комерційного обліку
1. Загальні положення
1.1. Цей Порядок визначає процедуру організації та проведення адміністратором комерційного обліку (далі – АКО) перевірок:
дотримання постачальниками послуг комерційного обліку (далі – ППКО) вимог нормативних документів щодо обліку в частині виконання робіт/надання послуг зі збору, обробки, формування, зберігання, передачі та агрегації даних комерційного обліку електричної енергії, що використовуються для обліку електричної енергії, що виробляється, відпускається, передається, розподіляється, імпортується, експортується та споживається;
спроможності ППКО виконувати відповідні ролі;
стану засобів комерційного обліку електричної енергії (далі – ЗКО) для визначених точок комерційного обліку (далі – ТКО) у частині їх відповідності вимогам Кодексу комерційного обліку електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 311 (далі – Кодекс);
відповідності результатів вимірювання в первинній базі лічильників даним комерційного обліку, що надані ППКО АКО.
1.2. Дія цього Порядку поширюється на АКО, ППКО, операторів системи та сторін приєднаних до мережі, які задіяні у процесі комерційного обліку на ринку електричної енергії.
1.3. Інші терміни та скорочення, що використовуються в цьому Порядку, вживаються у значеннях, наведених у законах України "Про ринок електричної енергії", "Про метрологію та метрологічну діяльність", Кодексі, Правилах роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 312.
2. Загальні вимоги до проведення перевірок
2.1. АКО контролює дотримання ППКО вимог нормативних документів щодо обліку електричної енергії на ринку електричної енергії шляхом здійснення планових і позапланових перевірок.
2.2. Планова перевірка дотримання ППКО нормативних документів щодо обліку електричної енергії на ринку електричної енергії проводиться не частіше одного разу протягом календарного року згідно з затвердженим АКО графіком, який оприлюднюється на офіційному вебсайті АКО не пізніше десяти днів до початку відповідного планового періоду (кварталу).
2.3. Планові перевірки не можуть здійснюватися за період, який вже перевірявся.
2.4. Підставами для проведення позапланової перевірки є:
1) виявлення АКО невідповідності даних комерційного обліку, заявлених у документах, поданих ППКО, у тому числі щодо стану ЗКО або щодо організації комерційного обліку в ТКО;
2) виявлення АКО за результатами проведеного аналізу даних комерційного обліку, наданих ППКО за результатами виконання своїх функцій, в частині їх відповідності вимогам нормативних документів;
3) отримання обґрунтованого звернення від сторін, пов’язаних з ТКО або групою ТКО, щодо неякісного виконання ППКО своїх обов’язків;
4) урегулювання АКО суперечок щодо стану комерційного обліку електричної енергії та формування даних комерційного обліку по площадках вимірювання;
5) перевірка усунення ППКО порушень, виявлених попередньою перевіркою;
6) обґрунтоване звернення Регулятора;
7) первинна реєстрація ППКО;
8) звернення ППКО щодо проведення перевірки його діяльності.
2.5. Перевірка ППКО проводиться в межах відповідних ролей, отриманих ППКО під час реєстрації в АКО.
2.6. Відповідальним за організацію проведення перевірки є ППКО. До проведення перевірки АКО має право залучати заінтересовані сторони (СПМ, ВТКО, оператора мережі та інших), представників Регулятора та Державної інспекції енергетичного нагляду України за їх згодою.
2.7. Перевірка проводиться в робочий час, установлений правилами внутрішнього трудового розпорядку ППКО, а також власників (користувачів) електроустановок, об’єктів або окремих елементів об’єкта, території (приміщення), де улаштовані вузли обліку електричної енергії (далі – ВОЕ), та у присутності уповноваженої(их) особи (осіб) ППКО.
2.8. Листування АКО з ППКО з питань проведення перевірки здійснюється через офіційний канал комунікації, зазначений ППКО при його реєстрації, з отриманням сповіщення про отримання листа та блокуванням інформаційної взаємодії до отримання підтвердження відповідної реєстрації.
2.9. ППКО забезпечує:
АКО програмними та технічними засобами, які необхідні для проведення перевірки, згідно з питаннями, які перевіряються;
безперешкодний доступ до ВОЕ представникам, які беруть участь у перевірці, для контролю за станом ЗКО та зчитування результатів вимірювання з лічильників.
2.10. ППКО зобов’язаний допустити уповноваженого(их) представника(ів) АКО та інших залучених осіб до проведення перевірки.
3. Організація та проведення перевірок
3.1. Про проведення перевірки АКО повідомляє відповідного ППКО не пізніше ніж за п’ять робочих днів до дня початку перевірки.
3.2. Повідомлення оформлюється згідно з додатком 1 до цього Порядку та надсилається ППКО через офіційний канал комунікації.
У повідомленні зазначаються підстави перевірки, термін її проведення та інша інформація, зазначена в додатку 1 до цього Порядку.
Представники АКО допускаються до проведення перевірки за умови наявності у них службового посвідчення та посвідчення про перевірку знань із відповідною групою допуску до роботи в електроустановках.
3.3. Тривалість проведення перевірок не може перевищувати: для планових перевірок – десять робочих днів, для позапланових – п’ять робочих днів.
3.4. За обґрунтованих обставин (затримка в доступі до ВОЕ, несвоєчасне надання документів тощо) термін проведення перевірки може бути продовжено на строк до п’яти робочих днів для планових перевірок і до двох робочих днів для позапланових перевірок.
Про продовження строку проведення перевірки АКО письмово повідомляє ППКО з відповідним обґрунтуванням та зазначенням дати її закінчення.
3.5. Перелік уповноважених представників АКО, які проводять перевірку, та представників заінтересованих сторін, залучених до перевірки, зазначається в листі, який направляється на адресу ППКО до початку перевірки.
3.6. За наявності поважних причин неможливості забезпечення участі уповноваженого представника АКО у проведенні перевірки або для включення іншого представника АКО до складу уповноважених представників АКО оформляється новий лист з відповідним обґрунтуванням без зміни терміну перевірки та переліку питань, які підлягають перевірці. Оригінал листа надається ППКО.
3.7. Уповноваженою особою ППКО є керівник або особа, уповноважена розпорядчим документом ППКО представляти ППКО під час проведення перевірки.
3.8. При проведенні планової перевірки уповноважений представник АКО визначає перелік ТКО, які підлягають перевірці.
3.9. ППКО зобов’язаний повідомити АКО письмово листом або електронною поштою не пізніше ніж за три робочі дні до початку проведення планової перевірки про обставини (відсутність домовленості із власником (користувачем) електроустановок щодо доступу уповноважених представників АКО до ВОЕ тощо), що унеможливлюють проведення планової перевірки у визначений термін, із пропозиціями щодо іншого терміну планової перевірки в межах тридцяти календарних днів.
Протягом наступного робочого дня після отримання такого повідомлення АКО оформляє нове повідомлення про проведення перевірки зі зміною термінів проведення перевірки, яке надсилає ППКО через офіційний канал комунікації.
У разі прийняття рішення щодо не перенесення термінів проведення перевірки, АКО протягом наступного робочого дня після отримання такого повідомлення, надсилає лист на ППКО із повідомленням щодо відмови у перенесенні термінів перевірки із описом обставин, які призвели до такого рішення.
3.10. Під час проведення позапланової перевірки діяльності ППКО з’ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для її здійснення. Переносити строки проведення позапланової перевірки заборонено.
3.11. У перший день проведення перевірки уповноважений представник АКО зобов’язаний пред’явити уповноваженій особі ППКО копію листа про проведення перевірки, в якому зазначається перелік уповноважених представників АКО, які проводять перевірку, та перелік представників заінтересованих сторін, залучених до перевірки, та службове посвідчення, а уповноважена особа ППКО зобов’язана пред’явити уповноваженому представнику АКО розпорядчий документ про призначення її уповноваженою особою та надати копію цього документа.
3.12. На початку проведення перевірки уповноважений представник АКО ознайомлюється з:
1) реєстраційними даними ППКО, наданими при реєстрації;
2) переліком площадок вимірювання, за якими ППКО провадить свою діяльність;
3) додатками до договорів про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії, про надання послуг із забезпечення перетікань реактивної електричної енергії відповідно до своїх повноважень (актами розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін, відомостями про ВОЕ, у тому числі відомостями про розрахункові засоби обліку активної та реактивної електричної енергії (точка встановлення, тип тощо), однолінійними схемами електропостачання із зазначенням ліній, які живлять струмоприймачі, та точок їх приєднання, схемами організації комерційного обліку електричної енергії, алгоритмами розрахунку спожитої електроенергії, порядками розрахунку та складення балансу електричної енергії, паспортами точок розподілу/передачі електричної енергії);
4) паспортами-протоколами ВОЕ, паспортами ЗВТ, у тому числі паспортами на трансформатори струму і напруги, та технічною документацією на АС, а також Актами технічної перевірки ЗКО та Актами контрольного огляду ЗКО;
5) актами пломбування ВОЕ;
6) звітними даними по ТКО;
7) свідоцтвами про повірку ЗВТ, якщо ЗВТ повірені, або документами щодо оцінки відповідності ЗВТ;
8) інформацією стосовно суперечок щодо стану комерційного обліку та даних комерційного обліку електричної енергії;
9) раніше складеними АКО актами перевірок діяльності зазначеного ППКО;
10) іншими документами, які стосуються питань перевірки.
3.13. Перелік питань, за якими проводиться перевірка діяльності ППКО та стану ЗКО, визначається відповідно до орієнтовного переліку питань, за якими проводиться перевірка діяльності ППКО та ЗКО в ТКО, наведеного в додатку 2 до цього Порядку.
3.14. Зняття первинних даних за період, який перевіряється, здійснюється кваліфікованим персоналом ППКО з кожного лічильника електричної енергії за допомогою портативного комп’ютера з використанням відповідного програмного забезпечення або з серверу (за наявності введеної у промислову експлуатацію АСКОЕ) з дискретністю фіксування даних первинної бази даних лічильника у присутності уповноважених осіб АКО.
3.15. У разі відсутності на площадці вимірювання приладів погодинного обліку електричної енергії або АСКОЕ інформація щодо погодинних обсягів електричної енергії по площадці вимірювання визначається за даними розрахункових приладів обліку на підставі розрахунків відповідно до вимог Кодексу, нормативно-правових актів, які регулюють функціонування ринку електричної енергії, та інших нормативних документів.
3.16. ППКО зобов’язаний надати уповноваженому представнику АКО документацію, необхідну для визначення погодинних обсягів перетікання електричної енергії в ТКО, не обладнаних приладами погодинного обліку електричної енергії.
3.17. Обробка первинних даних, отриманих з приладів комерційного обліку електричної енергії, здійснюється уповноваженою особою ППКО з використанням комп’ютерної техніки та діючих в АСКОЕ алгоритмів, які враховують конфігурацію первинної схеми, склад та технічні характеристики обладнання.
Результатом обробки є дані про обсяги електричної енергії за кожну годину доби та за кожну добу розрахункового періоду, який перевіряється.
3.18. Якщо дані комерційного обліку електричної енергії по площадці вимірювання не відповідають обробленим даним комерційного обліку з первинних даних, отриманих з приладів обліку (наприклад, якщо ЗКО улаштовані не на межі балансової належності електричних мереж або для визначення обсягу відпуску/відбору/перетікання електричної енергії враховується споживання електричної енергії субспоживачами тощо), ППКО здійснює обробку цих даних та надає відповідні розрахунки уповноваженому представнику АКО, який проводить перевірку.
3.19. Якщо до завершення перевірки ППКО не проведено остаточну обробку даних, в Акті перевірки зазначається кінцевий термін її проведення. ППКО повинен в установлений уповноваженим представником АКО термін, але не пізніше двох робочих днів після завершення перевірки надати необхідну інформацію в електронному вигляді з використанням КЕП.
3.20. Виявлені факти невідповідності ЗКО та систем обліку електричної енергії, а також процедур зчитування, формування, обробки, зберігання та агрегації даних комерційного обліку електричної енергії вимогам нормативних документів і регламентам, установленим АКО, зазначаються в Акті перевірки.
4. Оформлення результатів перевірок
4.1. За результатами проведених планових та позапланових перевірок складається Акт перевірки у двох примірниках згідно з додатком 3 до цього Порядку.
4.2. Акт перевірки оформлюється розбірливим почерком або в друкованому вигляді та підписується в останній день перевірки уповноваженими представниками АКО, уповноваженими особами ППКО, а також представниками інших заінтересованих сторін, які брали участь у перевірці.

................
Перейти до повного тексту