- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ
ПОСТАНОВА
Про затвердження Вимог щодо забезпечення доброчесності та прозорості на оптовому енергетичному ринку
1. Затвердити Вимоги щодо забезпечення доброчесності та прозорості на оптовому енергетичному ринку (далі - Вимоги), що додаються.
2. Установити, що на період дії воєнного стану на території України:
1) оприлюднення інсайдерської інформації на вебсайтах учасників оптового енергетичного ринку здійснюється з урахуванням вимог постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 26 березня 2022 року
№ 349 "Щодо захисту інформації, яка в умовах воєнного стану може бути віднесена до інформації з обмеженим доступом, у тому числі щодо об’єктів критичної інфраструктури";
2) не застосовуються положення абзацу першого пункту 3.1 глави 3 Порядку функціонування платформ інсайдерської інформації, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 16 січня 2024 року
№ 137 ;
3) адміністраторам платформ інсайдерської інформації:
закрити загальний доступ до інформації, поданої учасниками оптового енергетичного ринку на платформах інсайдерської інформації;
забезпечити безперервний доступ НКРЕКП до даних, розкритих учасниками оптового енергетичного ринку на платформах інсайдерської інформації;
4) зобов’язання щодо оприлюднення інсайдерської інформації вважається виконаними учасниками оптового енергетичного ринку з моменту розміщення (розкриття) такої інформації на платформах інсайдерської інформації.
3. Протягом 30 днів після припинення чи скасування в Україні воєнного стану адміністраторам платформ інсайдерської інформації забезпечити доступ до розкритої на платформах інсайдерської інформації.
4. Ця постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її оприлюднення на офіційному вебсайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, крім глави 4 Вимог, яка набирає чинності з 02 липня 2024 року.
Установити, що на період дії в Україні воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення або скасування розкриття (оприлюднення) учасниками оптового енергетичного ринку на платформах інсайдерської інформації здійснюється у тестовому режимі, протягом якого штрафні санкції за невиконання глави 4 Вимог не застосовуються.
( Пункт 4 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1238 від 28.06.2024; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1493 від 21.08.2024 )
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова
Національної комісії, що здійснює
державне регулювання
у сферах енергетики
та комунальних послуг
27.03.2024 № 614
ВИМОГИ
щодо забезпечення доброчесності та прозорості на оптовому енергетичному ринку
1. Загальні положення
1.1. Ці Вимоги розроблено з метою сприяння прозорості оптового енергетичного ринку, розвитку добросовісної конкуренції на ньому.
Ці Вимоги поширюються на учасників оптового енергетичного ринку та фізичних або юридичних осіб, осіб які професійно організовують операції з оптовими енергетичними продуктами.
1.2. Ці Вимоги визначають:
1) невичерпний перелік практик, які можуть бути маніпулюванням чи спробою маніпулювання на оптовому енергетичному ринку;
2) обмеження щодо поводження з інсайдерською інформацією на оптовому енергетичному ринку;
3) вимоги до оприлюднення (розкриття) інсайдерської інформації;
4) вимоги до осіб, які професійно організовують операції з оптовими енергетичними продуктами;
5) сигнали, що можуть вказувати на підозрілу поведінку на оптовому енергетичному ринку;
6) принципи співпраці Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг з Радою регуляторних органів Енергетичного Співтовариства (далі - Рада регуляторних органів).
1.3. У цих Вимогах терміни вживаються в таких значеннях:
алгоритмічна торгівля - це торгівля, оптовими енергетичними продуктами, де комп'ютерний алгоритм автоматично визначає окремі параметри заявок (пропозицій) для торгівлі, такі як ініціювання заявки (пропозиції), дата та час, ціна або обсяг заявки (пропозиції), або дії які необхідно вчинити із заявкою (пропозицією) після її подання, з обмеженим втручанням людини або без такого втручання взагалі, за винятком будь-якої системи, що використовується лише для маршрутизації заявок (пропозицій) до одного чи кількох організованих ринків або для обробки заявок (пропозицій), які не включають визначення будь-яких торгових параметрів або підтвердження заявок (пропозицій) чи після торговельної обробки виконаних угод;
книга заявок - вся інформація щодо купівлі - продажу оптових енергетичних продуктів, торгівля якими здійснюється на організованих ринках, включаючи інформацію про виконані та невиконані заявки (пропозиції), а також заявки (пропозиції), згенеровані системою, та події життєвого циклу заявки (пропозиції);
торговельна стратегія - це набір об'єктивних правил, принципів, які притаманні конкретному учаснику оптового енергетичного ринку, а також комплексний план його дій для отримання прибутку, які визначають умови, що повинні бути виконані при здійсненні операцій з оптовими енергетичними продуктами;
торговельний план - це план учасника оптового енергетичного ринку, який включає систематичний метод оцінки попиту, пропозиції або ціни на оптові енергетичні продукти, визначення рівня ризику, який існує або може існувати та/або формулювання короткострокових/довгострокових інвестиційних цілей, які можуть впливати на щоденну торгівельну діяльність цього учасника оптового енергетичного ринку;
несправжні заявки (пропозиції) - заявки (пропозиції), які відповідають одній з наступних ознак, зокрема заявки (пропозицій), подані за цінами, які економічно необґрунтовані; заявки (пропозиції) є помилковими та не відображають реального інтересу купівлі чи продажу за ціною в таких заявках (пропозиціях); заявки (пропозиції), які розміщуються/укладаються за відсутності обгрунтованого інтересу до купівлі чи продажу електричної енергії, а переслідують інші інтереси (наприклад, вплив на поведінку інших; вплив на розрахунки цін; вплив на ціну інших товарів; обхід правил ринку; отримання переваг в інших договорах; ухилення від сплати податків; податкове шахрайство; розподіл прибутків/збитків; обхід правил бухгалтерського обліку; переміщення грошей між учасниками ринку); заявки (пропозиції) розміщені без наміру їх виконання; заявки (пропозиції) на купівлю з обсягом, який перевищує/нижчий за потреби купівлі/інтересу, або заявки (пропозиції) на продаж із обсягом, який перевищує/нижчий за потреби у продажу/інтересів учасника ринку в контексті свого торгового портфеля, забезпеченого активами.
2. Практики, які можуть бути маніпулюванням чи спробою маніпулювання на оптовому енергетичному ринку
2.1. Регулятор розрізняє чотири типи маніпулятивної поведінки щодо маніпулювання на ринку електричної енергії та на ринку природного газу (далі - маніпулювання на оптовому енергетичному ринку) та спроби маніпулювання на ринку електричної енергії та на ринку природного газу (далі - спроба маніпулювання на оптовому енергетичному ринку):
1) створення оманливих сигналів для попиту та/або для пропозиції, або щодо цін на оптовому енергетичному ринку/для оптових енергетичних продуктів;
2) формування ціни для оптових енергетичних продуктів на штучному рівні;
3) використання фіктивного засобу або будь-якої іншої форми введення в оману чи зловживання довірою;
4) розкриття або поширення недостовірної інформації через медіа, у тому числі електронні, або в будь-який інший спосіб.
Поведінка, визначена підпунктами 1 - 3 цього пункту, стосується вчинення правочинів, надання розпоряджень та/або доручень іншим учасникам ринку електричної енергії та/або суб’єктам ринку природного газу на вчинення правочинів (вчинення будь-яких інших дій для спроби маніпулювання), пов’язаних з оптовими енергетичними продуктами.
2.2. Основним елементом маніпулювання на оптовому енергетичному ринку є вплив певних типів поведінки на попит, пропозицію або ціни для оптових енергетичних продуктів.
Поведінка незалежно від наявності наміру, яка підпадає під дію підпунктів 1 - 4 пункту 2.1 цієї глави, може визначатися, як маніпулювання на оптовому енергетичному ринку.
Поведінка, визначена підпунктом 2 пункту 2.1 цієї глави, вчинена особою, або особами, які діють спільно, що призвела до формування ціни для оптових енергетичних продуктів на штучному рівні, шляхом надання підозрілих заявок (пропозицій) на організованому ринку та/або доручень щодо вчинення правочинів чи вчинення правочинів, які призвели до спотворення ринкових механізмів, внаслідок чого ціни на оптові енергетичні продукти не є результатом чесної та конкурентної взаємодії між попитом та пропозицією на конкретному оптовому енергетичному ринку і не відповідають засадам функціонування оптового енергетичного ринку, вважається маніпулюванням на оптовому енергетичному ринку.
2.3. Основним елементом спроби маніпулювання на оптовому енергетичному ринку є наявність наміру вчинення маніпулювання на оптовому енергетичному ринку, з яким здійснювалися відповідні дії, навіть якщо спроба була невдалою.
2.4. Достатньою умовою для встановлення спроби маніпулювання на оптовому енергетичному ринку є наявність доказів, що такі дії, вчинені з наміром маніпулювання на оптовому енергетичному ринку.
2.5. До невичерпного переліку практик, які можуть бути маніпулюванням або спробою маніпулювання на оптовому енергетичному ринку, які вчинені (вчинені з наміром) шляхом створення оманливих сигналів для попиту та/або для пропозиції, або щодо цін на оптовому енергетичному ринку або формування ціни відповідно до оптових енергетичних продуктів на штучному рівні, належать зокрема:
1) укладання фіктивних угод (wash trades) - домовленості щодо купівлі - продажу відповідно до оптового енергетичного продукту, за яких не відбувається зміни кінцевих інтересів чи ринкових ризиків для сторін договору, або вигоди чи ринкові ризики передаються між сторонами, які спільно діють за попередньою змовою. Під кінцевим інтересом мається на увазі вигоди (доходи)/втрати (збитки), отримані та/або передані учасником оптового енергетичного ринку внаслідок вчинення правочинів, надання розпоряджень та/або доручень щодо оптових енергетичних продуктів. Під ринковим ризиком мається на увазі імовірність виникнення втрат (збитків) або недоотримання запланованої вигоди (доходів) унаслідок несприятливих змін, обставин та/або умов, пов’язаних з оптовим енергетичним продуктом;
2) узгоджена торгівля (pre-arranged trading) - домовленість про продаж або купівлю відповідно до оптового енергетичного продукту, за якими передача кінцевого інтересу або ринкового ризику відбувається лише між сторонами, які діють узгоджено або за змовою. Кінцевий інтерес та ринковий ризик розуміються у значеннях, наведених у підпункті 1 цього пункту.
Зазначений вид практики не застосовується до оптових енергетичних продуктів укладених поза організованими ринками/організованими сегментами ринку;
3) фішинг (phishing) - подання заявок або серій заявок (пропозицій) на купівлю - продаж з метою розкриття заявок (пропозицій) інших учасників ринку та за результатом їх подання скористатися отриманою інформацією;
4) лейринг (layering) - багаторазове подання несправжніх заявок (пропозицій) на купівлю - продаж за різними цінами на одній стороні книги заявок з метою акцептування однієї або декількох заявок (пропозицій) на іншій стороні книги заявок;
5) спуфінг (spoofing) - подання великих несправжніх заявок (пропозицій) або декількох неспражніх заявок (пропозицій) на купівлю - продаж за однаковою ціною на одній стороні книги заявок з метою акцептування однієї або декількох заявок (пропозицій) на іншій стороні книги заявок;
6) формування граничних цін (creating a floor or a ceiling in the price pattern) - угоди або подання заявок (пропозицій) на купівлю - продаж, які виконані в такий спосіб, щоб спотворити ціну відповідно до оптового енергетичного продукту шляхом зниження або підвищення ціни від певного рівня з метою уникнення негативних наслідків, які виникли б у результаті ринкової зміни ціни;
7) фарбування стрічки (painting the tape) - подання та/або виконання заявок (пропозицій) чи серій заявок (пропозицій) на купівлю - продаж відповідно до оптового енергетичного продукту, які демонструються публічно на екрані торгових операцій в режимі реального часу з метою створення враження торгової активності або зміни цін для оптових енергетичних продуктів;
8) створення імпульсу (momentum ignition) - подання та/або виконання заявок (пропозицій) на купівлю - продаж чи серії заявок (пропозицій) на купівлю - продаж відповідно до оптового енергетичного продукту, які можуть започаткувати або посилити тенденцію з метою підштовхнути інших учасників ринку до прискорення або розширення тенденції (тренду) з метою створення можливості закрити або відкрити позицію за вигідною ціною;
9) наповнення котируваннями (quote stuffing) - подання великої кількості заявок (пропозицій) на купівлю - продаж та/або скасування та/або оновлення заявок (пропозицій) на купівлю - продаж з метою створення невизначеності для інших учасників оптового енергетичного ринку для сповільнення їх активності та/або маскування власної стратегії;
10) просування пропозиції (advancing the bid) - подання заявок (пропозицій) на купівлю-продаж, які збільшують попит (зменшують пропозицію) на оптовий енергетичний продукт з метою підвищення (зниження) його ціни;
11) задимлення (smoking) - подання заявок (пропозицій) на купівлю - продаж відповідно до оптового енергетичного продукту з метою заохочення інших учасників оптового енергетичного ринку, які використовують традиційні методи торгівлі ("повільні трейдери"), з подальшим швидким переглядом (коригуванням) заявок на менш вигідних умовах з розрахунком на отримання прибутку від поданих заявок (пропозицій) "повільного трейдера";
12) помилкові заявки (erroneous orders) - ненавмисне подання заявок (пропозицій) або виконання заявок (пропозицій), які надають ринку оманливі сигнали щодо пропозиції, попиту або ціни відповідно до оптового енергетичного продукту;
13) розміщення заявок без наміру їх виконання (placing orders with no intention of executing them) - подання заявок (пропозицій) на купівлю - продаж відповідно до оптового енергетичного продукту без наміру їх виконання (заявки (пропозиції) можуть відкликатися до моменту їх виконання або навіть бути виконаними), що може створювати оманливі сигнали щодо пропозиції, попиту або ціни відповідно до оптового енергетичного продукту, або формувати ціну на штучному рівні;
14) маркування референтного періоду (marking the reference period) - подання або виконання заявок (пропозицій) на купівлю - продаж відповідно до оптового енергетичного продукту в певний час торгової сесії (наприклад, закриття сесії, відкриття сесії або проведення розрахунків) з метою збільшення, зменшення або утримання референтної ціни (наприклад, ціни закриття, ціни відкриття або ціни розрахунків) на певному рівні;
15) спотворення витрат, пов’язаних з товарним контрактом (distort costs associated with a commodity contract) - досягнення домовленостей з метою спотворення витрат, пов’язаних з оптовим енергетичним продуктом, таких як зберігання або транспортування/передача/отримання доступу до пропускної спроможності/розподілу потужності з ефектом фіксації розрахункової ціни фінансового інструменту або відповідного оптового енергетичного продукту на штучному рівні;
16) зловживаюче витіснення (abusive squeeze), також відоме як "загнання у кут на ринку" (market cornering) - залучення однієї або кількох фізичних/юридичних осіб, які мають значний вплив на попит, пропозицію або електро/газопостачання відповідно до оптового енергетичного продукту та/або базовий продукт деривативного контракту, з метою використання такого впливу у спосіб, який спотворює або може спотворити ціну, за якою інші учасники повинні постачати, споживати або утриматися від постачання/споживання відповідно до оптового енергетичного продукту, щоб виконати свої зобов'язання;
17) міжпродуктове маніпулювання (cross-product manipulation) - здійснення торгівлі або подання заявок (пропозицій) на купівлю - продаж відповідно до одного оптового енергетичного продукту (включаючи демонстрацію ознак інтересу) з метою неналежного впливу на ціну іншого (як правило, пов’язаного) оптового енергетичного продукту;
18) маніпулювання між торговельними майданчиками (cross-venue manipulation) - здійснення купівлі - продажу або подання заявок (пропозицій) на купівлю - продаж відповідно до оптового енергетичного продукту через одну особу, яка професійно організовує операції з оптовими енергетичними продуктами з метою неналежного впливу на ціну того самого оптового енергетичного продукту через іншу особу, яка професійно організовує операції з оптовими енергетичними продуктами;
19) накопичення пропускної спроможності/розподілу потужності (transmission capacity hoarding) - придбання пропускної спроможності/розподілу потужності міждержавних перетинів/з’єднань (в повному обсязі, або частково) без її подальшого використання або ефективного використання;
20) утримання потужності (capacity withholding) - практика, при якій учасник оптового енергетичного ринку без обгрунтування не запропонував до продажу або економічно утримував наявні у такого учасника потужності (виробничі потужності, потужності транспортування/передачі/зберігання/споживання енергії або пропускної спроможності міждержавних перетинів), що призводить до формування ціни на штучному рівні.
2.6. До невичерпного переліку практик, які можуть бути маніпулюванням або спробою маніпулювання на оптовому енергетичному ринку, які вчинені (вчинені з наміром) шляхом використання (спроби використання) фіктивного засобу або будь-якої іншої форми введення в оману чи зловживання довірою, належать зокрема:
1) розкритикувати та продати (trash and cash) - зайняття короткої позиції щодо оптового енергетичного продукту з наступним здійсненням продажу та/або поширення негативної оманливої інформації, яка прямо чи опосередковано впливає на оптовий енергетичний продукт з метою зниження його ціни шляхом заохочення інших продавців. Коли ціна "впаде" (різко знизиться), позиція повністю або частково закривається. Зайняттям короткої позиції в розумінні цих Вимог є подання учасником оптового енергетичного ринку заявок (пропозицій) на купівлю - продаж відповідно до оптового енергетичного продукту з метою отримання прибутку від падіння ціни на нього;
2) накачати і скинути (pump and dump) - зайняття довгої позиції відповідно до оптового енергетичного продукту з наступним здійсненням купівлі та/або поширенням позитивної оманливої інформації, яка прямо чи опосередковано впливає на оптовий енергетичний продукт з метою підвищення ціни для нього шляхом заохочення інших покупців. Коли ціна "зросте", позиція повністю або частково закривається. Зайняттям довгої позиції в розумінні цих Вимог є подання учасником оптового енергетичного ринку заявок (пропозицій) на купівлю - продаж відповідно до оптового енергетичного продукту з метою отримання прибутку від зростання ціни для нього;
3) відкриття позиції відповідно до оптового енергетичного продукту та її закриття (частково або повністю) відразу після публічного розголошення існування такої позиції;
4) формування оманливого сприйняття шляхом вчинення певних дій (creating a misperception through specific actions) - вчинення дій (або бездіяльність), коли на ринку є очікування вчинення дій, (наприклад, для перетоку, переміщення, транспортування, передачі, закачування або відбору електроенергії чи природного газу) що можуть створити оманливе уявлення про пропозицію, попит, ціну або вартість відповідно до оптового енергетичного продукту;
5) оманливі дослідження або рекомендації (misleading research or recommendations) - подання та/або виконання заявок (пропозицій) на купівлю - продаж відповідно до оптового енергетичного продукту до або одразу ж після того, як учасник оптового енергетичного ринку чи особи, пов'язані з цим учасником, створюють або поширюють протилежне за змістом дослідження чи рекомендацію для купівлі - продажу відповідно до оптового енергетичного продукту, які стали загальнодоступними;
6) інші більш загальні форми поширення неправдивої або оманливої інформації, з метою отримання вигоди (other more general forms of dissemination of false or misleading information with an underlying trading interest) - поширення неправдивої або оманливої інформації через засоби масової інформації, включаючи Інтернет, або в будь-який інший спосіб, що призводить або може призвести до зміни ціни відповідно до оптового енергетичного продукту в напрямку, сприятливому для зайнятої позиції або операції, запланованої особою або особами, зацікавленими в поширенні такої інформації.
2.7. До невичерпного переліку практик, які можуть бути маніпулюванням або спробою маніпулювання на оптовому енергетичному ринку, які вчинені (вчинені з наміром) шляхом поширення недостовірної інформації через медіа, у тому числі електронні, або в будь-який інший спосіб, яке дає/створює або може створити неправдиві або оманливі сигнали для попиту та/або пропозиції, або щодо цін відповідно до оптових енергетичних продуктів, належать, зокрема:
1) поширення неправдивої або оманливої інформації (dissemination of false or misleading information) - розміщення інформації або випуск пресрелізу в засобах масової інформації, включаючи Інтернет, або в будь-який інший спосіб, що містить неправдивий або оманливий зміст щодо пропозиції, попиту або ціни відповідно до оптового енергетичного продукту;
2) інші, більш загальні форми поширення неправдивої або оманливої інформації (other more general forms of dissemination of false or misleading information) - охоплює поведінку, спрямовану на створення неправдивого та оманливого враження будь-якими засобами про пропозицію, попит або ціни відповідно до оптового енергетичного продукту.
2.8. Практики, зазначені в пунктах 2.5 - 2.7 цієї глави, можуть становити маніпулювання або спробу маніпулювання на оптовому енергетичному ринку та підпадати під один або декілька типів маніпулювання або спроби маніпулювання на оптовому енергетичному ринку.
2.9. Перелік практик, які можуть бути маніпулюванням чи спробою маніпулювання на оптовому енергетичному ринку, наведений у цих вимогах, не є вичерпним та може бути доповнений у визначеному законом порядку.
3. Обмеження щодо поводження з інсайдерською інформацією на оптовому енергетичному ринку
3.1. Порушення обмежень щодо поводження з інсайдерською інформацією на оптовому енергетичному ринку може здійснюватися шляхом:
1) вчинення або спроба вчинення прямо чи опосередковано на власну користь або на користь інших осіб (в тому числі осіб пов’язаних відносинами контролю), правочинів, які є оптовими енергетичними продуктами, яких стосується зазначена інсайдерська інформація, з використанням інсайдерської інформації.
З метою дотримання обмежень щодо поводження з інсайдерською інформацією особи, які володіють інсайдерською інформацією повинні утримуватися від будь-яких змін або вибіркового відкликання будь-якої (-их) заявки (-ок), розміщеної (-их) до отримання доступу до інсайдерської інформації.
Для кваліфікації дій фізичної та/або юридичної особи як порушення, визначене абзацом першим цього підпункту, не має значення, чи такі дії здійснено навмисно, чи з необережності, а також чи було фактично здійснено операцію з оптовим енергетичним продуктом;
2) розголошення, передача інсайдерської інформації або надання доступу до неї іншим особам (крім розкриття інсайдерської інформації в межах виконання професійних, трудових (службових) обов’язків та в інших випадках, передбачених законом);
3) надання рекомендацій щодо вчинення правочинів, пов’язаних з оптовими енергетичними продуктами, яких стосується така інформація, на основі інсайдерської інформації.
Під наданням рекомендацій, передбачених абзацом першим цього підпункту, маються на увазі будь-які дії, вчинені власником інсайдерської інформації з метою надання іншій особі одного або більше прямих або непрямих сигналів, що стосуються операцій з оптовим (-ми) енергетичним (-ми) продуктом (-ами), пов’язаним (-и) з такою інсайдерською інформацією.
Для кваліфікації дій, передбачених абзацом першим цього підпункту, як порушення обмежень щодо поводження з інсайдерською інформацією:
достатнім є передача рекомендації та/або спонукання, що стосується операції з оптовим енергетичним продуктом, тобто без фактичної передачі самої інсайдерської інформації, на основі якої надано таку рекомендацію або спонукання;
не має значення фактичне використання такої рекомендації та/або спонукання особою (здійснення або не здійснення операції з оптовим енергетичним продуктом), якій було надано таку рекомендацію/спонукання.
3.2. Обмеження, встановлені пунктом 3.1 цієї глави, поширюються на осіб, які володіють інсайдерською інформацією, а саме на:
1) осіб, які входять до складу органів управління учасника оптового енергетичного ринку;
2) осіб, які є власниками акцій або часток (паїв) у статутному капіталі учасника оптового енергетичного ринку;
3) осіб, які мають доступ до такої інформації у зв’язку з виконанням професійних, трудових (службових) обов’язків;
4) осіб, які отримали доступ до інсайдерської інформації внаслідок вчинення неправомірних дій;
5) осіб, які знають або повинні знати, що інформація є інсайдерською;
6) осіб, які беруть участь у прийнятті рішень про здійснення господарсько - торговельних операцій, які стосуються оптових енергетичних продуктів, від імені юридичної особи, що володіють інсайдерською інформацією.
3.3. Положення пунктів 3.1 та 3.2 цієї глави не застосовуються до:
1) правочинів (операцій), здійснених під час виконання зобов’язань із купівлі/продажу відповідно до оптових енергетичних продуктів, якщо ці правочини (операції) є результатом укладення торговельних операцій з купівлі - продажу або подання пропозицій на купівлю - продаж відповідно до оптових енергетичних продуктів до моменту отримання доступу (володіння) до інсайдерської інформації. Учасник оптового енергетичного ринку зобов’язаний не вносити зміни до таких правочинів (операцій) в частині ціни, умов розрахунків та штрафних санкцій, обсягу, строків та інших умов переходу права власності на природний газ/електричну енергію або вибіркове відкликання заявок на купівлю - продаж відповідно до оптових енергетичних продуктів після отримання доступу до інсайдерської інформації;
2) правочинів (операцій), здійснених виробниками електричної енергії, суб’єктами господарювання, які провадять діяльність з видобутку (виробництва) природного газу, операторами газосховищ або операторами установок LNG (імпортерами), за умови існування хоча б одного з таких випадків:
правочини (операції) здійснені виключно з метою покриття фізичних втрат внаслідок незапланованих збоїв у системах/одиницях виробництва, які можуть призвести до неможливості виконання учасниками оптового енергетичного ринку своїх договірних зобов’язань, і лише в обсязі таких фізичних втрат. Таке звільнення застосовується, якщо в учасника оптового енергетичного ринку відсутні інші активи, за рахунок яких можливо покрити такі фізичні втрати, або можливість їх покриття: щодо ринку електричної енергії - на ринку "на добу наперед", внутрішньодобовому або балансуючому ринку; щодо ринку природного газу - балансуючі дії та комерційне балансування оператора газотранспортної системи;
правочини (операції) здійснені за погодженням (у рамках договорів) з оператором системи передачі (у тому числі за його оперативними диспетчерськими командами і розпорядженнями) з метою дотримання вимог безпечної та надійної роботи системи/з оператором газотранспортної системи з метою забезпечення безпечної та безперебійної роботи газотранспортної системи.
( Абзац третій підпункту 2 пункту 3.3. глави 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
У таких випадках відповідна інформація, що стосується зазначених правочинів (операцій), невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня з дня їх вчинення (здійснення), надсилається учасниками оптового енергетичного ринку до НКРЕКП за формою, наведеною в додатку 1 до цих Вимог. Таке звільнення застосовується на період неможливості виконання учасниками оптового енергетичного ринку своїх договірних зобов’язань унаслідок незапланованих збоїв у системах/одиницях виробництва електричної енергії/видобутку (виробництва) природного газу;
Повідомлення НКРЕКП про звільнення від опублікування (розкриття) інсайдерської інформації здійснюється в один із таких способів:
( Підпункт 2 пункту 3.3 глави 3 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
власноруч (у паперовій формі та/або на цифрових носіях);
( Підпункт 2 пункту 3.3 глави 3 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення;
( Підпункт 2 пункту 3.3 глави 3 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
в електронній формі на електронну адресу: inside@nerc.gov.ua.
( Підпункт 2 пункту 3.3 глави 3 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
3) учасників оптового енергетичного ринку, які діють відповідно до законодавства у разі виникнення надзвичайної ситуації, або втручання в ринкові механізми органів державної влади з метою забезпечення безпеки постачання електричної енергії та природного газу, а ринкові механізми були повністю чи частково тимчасово призупинені.
4. Вимоги до оприлюднення (розкриття) інсайдерської інформації учасниками оптового енергетичного ринку
4.1. Учасник оптового енергетичного ринку, який володіє інсайдерською інформацією про господарську діяльність чи об’єкти, що належать чи підконтрольні цьому учаснику, або його материнській компанії чи пов’язаному з ним суб’єкту господарювання, або про об’єкти, за операційну діяльність яких повністю чи частково відповідає такий учасник оптового енергетичного ринку чи суб’єкт господарювання, зобов’язаний оприлюднювати (розкривати) її відповідно до вимог
Порядку функціонування платформ інсайдерської інформації, затвердженого постановою НКРЕКП від 16 січня 2024 року № 137.
4.2. Зобов’язання щодо оприлюднення (розкриття) інсайдерської інформації не поширюється на учасників оптового енергетичного ринку, які володіють інсайдерською інформацією стосовно діяльності або об'єктів інших учасників ринку.
Учасник оптового енергетичного ринку несе відповідальність за порушення встановлених обмежень щодо використання інсайдерської інформації, вказаної в абзаці першому цього пункту.
4.3. Інсайдерською інформацією на ринку електричної енергії, зокрема, є:
1) інформація, яка має бути оприлюднена відповідно до вимог законодавства, що передбачено пунктом 1 частини першої
статті 11-1 Закону України "Про ринок електричної енергії";
2) інформація щодо потужності (доступної/недоступної) та можливості технічного використання установок (електроустановок) для виробництва електричної енергії (для установок з встановленою потужністю 50 МВт або більше), включно з інформацією щодо їх планованої та позапланової недоступності, та/або про зміну потужності (доступної/недоступної) на 5% (для установок з встановленою потужністю 400 МВт та більше) або на 20 МВт та більше (для установок з встановленою потужністю від 50 МВт до 400 МВт);
( Підпункт 2 пункту 4.3 глави 4 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
3) інформація щодо потужності (доступної/недоступної) та можливості технічного використання установок (електроустановок) для зберігання електричної енергії (для установок з встановленою потужністю 50 МВт або більше), включно з інформацією щодо їх планованої та позапланової недоступності, та/або зміну потужності (доступної/недоступної) на 20 МВт та більше;
( Підпункт 3 пункту 4.3 глави 4 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
4) інформація щодо потужності (доступної/недоступної) та можливості технічного використання установок (електроустановок) для споживання електричної енергії (для установок з дозволеною потужністю 68 МВт або більше), включно з інформацією щодо їх планованої та позапланової недоступності, та/або зміну потужності (доступної/недоступної) на 20 МВт та більше;
( Підпункт 4 пункту 4.3 глави 4 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
5) інформація щодо потужності (доступної/недоступної) трансформаторних підстанцій та пропускної здатності ліній електропередачі системи передачі електричної енергії (для підстанцій із встановленою потужністю 50 МВт або більше, для ЛЕП із рівнем напруги 110 кВ та вище, у разі відсутності резервного живлення) та можливості їх технічного використання, включно з інформацією щодо їх планованої та позапланової недоступності, та/або зміну потужності (доступної/недоступної) на 20 МВт та більше;
( Підпункт 5 пункту 4.3 глави 4 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
6) інформація щодо потужності (доступної/недоступної) трансформаторних підстанцій та пропускної здатності ліній електропередачі систем розподілу електричної енергії (для підстанцій із встановленою потужністю 100 МВт або більше, для ліній електропередачі із рівнем напруги 20 кВ та вище, у разі відсутності резервного живлення) та можливості їх технічного використання, включно з інформацією щодо їх планованої та позапланової недоступності, та/або зміну потужності (доступної/недоступної) на 20 МВт та більше;
( Підпункт 6 пункту 4.3 глави 4 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
7) визначена учасником оптового енергетичного ринку інформація щодо потужності (доступної/недоступної) та можливості технічного використання установок (електроустановок) з виробництва, зберігання, споживання, передачі електричної енергії, включаючи планову або позапланову недоступність (для установок з встановленою/дозволеною потужністю, яка дорівнює або більше 20 МВт);
( Підпункт 7 пункту 4.3 глави 4 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
8) інша ринкова інформація, не визначена підпунктами 2 - 7 цього пункту, що може бути використана учасниками оптового енергетичного ринку для прийняття рішень щодо вчинення правочинів або подання пропозиції про вчинення правочинів, пов’язаних з оптовими енергетичними продуктами на ринку електричної енергії, зокрема відповідно до примірного (невичерпного) переліку інсайдерської інформації, визначеного додатком 3 до цих Вимог.
( Підпункт 8 пункту 4.3 глави 4 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
4.4. Інсайдерською інформацією на ринку природного газу зокрема є:
1) інформація, яка має бути оприлюднена відповідно до вимог законодавства, що передбачено пунктом 1 частини першої
статті 57-1 Закону України "Про ринок природного газу";
2) інформація щодо потужності (доступної/недоступної) та можливості технічного використання установок, призначених для видобутку (підготовки)/виробництва природного газу (для установок з встановленою потужністю 4700 куб. м/год (50 МВт) або більше), включно з інформацією щодо їх планової та позапланової недоступності, та/або зміну потужності (доступної/недоступної) на 1880 куб. м/год (20 МВт) та більше;
( Підпункт 2 пункту 4.4 глави 4 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
3) інформація щодо потужності (доступної/недоступної) та можливості технічного використання установок, призначених для зберігання природного газу (для установок з встановленою потужністю 4700 куб. м/год (50 МВт) або більше), включно з інформацією щодо їх планової або позапланової недоступності, та/або зміну потужності (доступної/недоступної) на 1880 куб. м/год (20 МВт) та більше;
( Підпункт 3 пункту 4.4 глави 4 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
4) інформація щодо потужності (доступної/недоступної) та можливості технічного використання установок, призначених для споживання природного газу (для установок з встановленою потужністю 6392 куб. м/год (68 МВт) або більше), включно з інформацією щодо їх планованої та позапланової недоступності, крім інформації щодо потужності виробників електричної енергії, які не використовують природний газ як основне паливо, та/або зміну потужності (доступної/недоступної) на 1880 куб. м/год (20 МВт) та більше;
( Підпункт 4 пункту 4.4 глави 4 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
5) інформація щодо потужності (доступної/недоступної) та можливості технічного використання потужності установок, призначених для транспортування природного газу (для установок з встановленою потужністю 4700 куб. м/год (50 МВт) або більше), включно з інформацією щодо їх планованої та позапланової недоступності, та/або зміну потужності (доступної/недоступної) на 1880 куб. м/год (20 МВт) та більше;
( Підпункт 5 пункту 4.4 глави 4 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
6) інформація щодо потужності (доступної/недоступної) та можливості технічного використання установок (LNG) (для установок з встановленою потужністю 4700 куб. м/год (50 МВт) або більше), включно з інформацією щодо їх планованої та позапланової недоступності, та/або зміну потужності (доступної/недоступної) на 1880 куб. м/год (20 МВт) та більше;
( Підпункт 6 пункту 4.4 глави 4 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
7) визначена учасником оптового енергетичного ринку інформація щодо потужності (доступної/недоступної) та можливості технічного використання потужностей установок, призначених для видобутку (підготовки)/виробництва, зберігання, транспортування (магістральними трубопроводами), споживання природного газу, або установок LNG, включаючи планову або позапланову недоступність цих установок (для установок з технічною потужністю, яка дорівнює або більша 1880 куб. м/год (20 МВт));
( Підпункт 7 пункту 4.4 глави 4 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
8) інша ринкова інформація, не визначена підпунктами 2 - 7 цього пункту, що може бути використана учасниками оптового енергетичного ринку для прийняття рішень щодо вчинення правочинів або подання пропозиції про вчинення правочинів, пов’язаних з оптовими енергетичними продуктами на ринку природного газу, зокрема відповідно до примірного (невичерпного) переліку інсайдерської інформації, визначеного додатком 4 до цих Вимог.
Для цілей цього пункту під установкою, призначеною для видобутку (підготовки)/виробництва природного газу, слід розуміти комплекс технологічного обладнання, споруд та допоміжних систем, що використовуються для видобутку (підготовки)/виробництва природного газу.
( Підпункт 8 пункту 4.4 глави 4 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
4.5. Перелік інсайдерської інформації, визначений пунктами 4.3 та 4.4 цієї глави, не є вичерпним.
Учасник оптового енергетичного ринку самостійно визначає, чи належить наявна у нього інформація, зазначена у підпунктах 1, 7 та 8 пункту 4.3 та підпунктах 1, 7 та 8 пункту 4.4 цієї глави, до інсайдерської та чи поширюються на неї вимоги щодо оприлюднення.
Під час визначення належності інформації до інсайдерської учасник оптового енергетичного ринку може керуватись Примірним (невичерпним) переліком інсайдерської інформації на ринку електричної енергії та Примірним (невичерпним) переліком інсайдерської інформації на ринку природного газу, що є додатками 3 та 4 до цих Вимог.
( Пункт 4.5 глави 4 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
Ці Примірні (невичерпні) переліки є орієнтовними та можуть бути доповнені учасником оптового енергетичного ринку під час провадження своєї діяльності з урахуванням оцінки обставин на ринку.
( Пункт 4.5 глави 4 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
При визначенні, чи є інформація інсайдерською, учасник оптового енергетичного ринку повинен оцінити її за такими критеріями:
така інформація є точного характеру, а саме визначає набір обставин, які існують або існування яких можна обґрунтовано очікувати, або подію, яка настала або настання якої можна обґрунтовано очікувати, та є достатньо конкретною, щоб давати змогу робити висновки про можливий вплив такого набору обставин або події на ціни відповідно до оптових енергетичних продуктів;
така інформація не була оприлюднена раніше;
така інформація прямо чи опосередковано стосується одного або декількох оптових енергетичних продуктів. При цьому інформація, яка може мати вплив на попит, пропозицію та/або ціни відповідно до оптових енергетичних продуктів або на очікування попиту, пропозиції та/або цін відповідно до оптових енергетичних продуктів, вважається такою, що прямо чи опосередковано стосується оптових енергетичних продуктів;
така інформація може значно вплинути на ринкову ціну відповідно до одного або декількох оптових енергетичних продуктів.
Оцінка ймовірності значного впливу на ціну відповідно до одного або декількох оптових енергетичних продуктів має здійснюватися учасником оптового енергетичного ринку окремо в кожному конкретному випадку.
( Пункт 4.5 глави 4 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
Учасник оптового енергетичного ринку повинен враховувати очікуваний ефект від інформації з урахуванням характеру цієї інформації, особливостей відповідного ринку та ринкової ситуації на момент проведення оцінки впливу.
( Пункт 4.5 глави 4 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
Учасник оптового енергетичного ринку може використовувати такий невичерпний перелік факторів, які, як правило, є важливими для такої оцінки:
( Пункт 4.5 глави 4 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
характеристики поточного стану відповідного ринку, його сегменту (розмір, часові рамки, структура ринку, дефіцит/профіцит, ліквідність, тип учасників оптового енергетичного ринку тощо);
( Пункт 4.5 глави 4 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
розмір події;
( Пункт 4.5 глави 4 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
інформацію щодо попиту або пропозиції на відповідному ринку, яка вже оприлюднена;
( Пункт 4.5 глави 4 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
доступність та недоступність потужностей з передачі електричної енергії/транспортування природного газу, зберігання або системних обмежень;
( Пункт 4.5 глави 4 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
час доби відповідного періоду (наприклад, будні/вихідні дні, робочий/неробочий час);
( Пункт 4.5 глави 4 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
наявність повідомлень про нетипові події;
( Пункт 4.5 глави 4 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
оголошення оператора системи передачі/оператора газотранспортної системи, пов'язані з системою;
( Пункт 4.5 глави 4 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
будь-які інші ринкові зміни, які можуть вплинути на ціну відповідного оптового енергетичного продукту за даних обставин;
( Пункт 4.5 глави 4 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
історичні обставини подібних подій та вплив подібної інформації на відповідний ринок.
( Пункт 4.5 глави 4 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
4.6. Інформація про власні торговельні стратегії та/або торговельні плани учасника оптового енергетичного ринку не вважається інсайдерською інформацією, крім випадків, якщо така інформація підлягає оприлюдненню згідно із законом. Інсайдерською інформацією можуть вважатися факти та/або події, які використовуються для визначення або зміни таких торговельних стратегій та/або торговельних планів у кожному випадку індивідуально.
4.7. Оприлюднення інсайдерської інформації повинно бути стислим та конкретним, а також достатнім, точним і повним, щоб дозволити правильно зрозуміти основну операцію (подію), яка може значно вплинути на ринкову ціну відповідно до одного або декількох оптових енергетичних продуктів.
4.8. Зміст оприлюдненої інсайдерської інформації не повинен містити будь-яку форму реклами, заяв керівників учасника оптового енергетичного ринку, що розкриває таку інформацію, учасників оптового енергетичного ринку або будь-яку іншу нерелевантну інформацію.
Під іншою нерелевантною інформацією розуміють будь-які дані, які не стосуються змісту оприлюдненої інсайдерської інформації.
4.9. Інсайдерська інформація повинна оприлюднюватися учасником оптового енергетичного ринку негайно, але не пізніше ніж через одну годину після настання події або факту, якого стосується така інсайдерська інформація, якщо інше не передбачено законодавством.
Настанням події або факту, що вимагає оприлюднення інсайдерської інформації, є момент, коли учасник оптового енергетичного ринку дізнався або повинен був дізнатися про такий факт або подію.
( Пункт 4.9 глави 4 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
Вважається, що учасник оптового енергетичного ринку:
( Пункт 4.9 глави 4 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
1) дізнався про такий факт або подію, якщо подія або факт стали відомими уповноваженій особі або відповідальному підрозділу, який ініціює оприлюднення через офіційні канали комунікації, внутрішні повідомлення, документи, звіти, інші форми комунікації тощо;
( Пункт 4.9 глави 4 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
2) повинен дізнатися про такий факт або подію, якщо подія або факт була очевидною і інформація була повідомлена за допомогою системи комплаєнсу, однак, учасник оптового енергетичного ринку не дізнався про такий факт або подію через невжиття достатніх заходів, які б повинен був вжити.
( Пункт 4.9 глави 4 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
Для цілей цього пункту під комплаєнсом слід розуміти регламентований внутрішніми документами учасника оптового енергетичного ринку безперервний процес, спрямований на забезпечення здійснення та покращення господарської діяльності відповідно до нормативно-правових актів, що регулюють функціонування оптових енергетичних ринків.
( Пункт 4.9 глави 4 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
У разі введення воєнного стану на території України та або оголошення стану війни оприлюднення (розкриття) інсайдерської інформації учасником оптового енергетичного ринку здійснюється негайно, але не пізніше ніж через годину після завершення обставин/подій (обстріли, повітряна тривога та інша небезпека, викликана умовами воєнного стану), що становлять загрозу життю та здоров’ю працівників учасника оптового енергетичного ринку.
( Пункт 4.9 глави 4 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
Оприлюднення такої інформації здійснюється до торгівлі оптовими енергетичними продуктами, яких стосується ця інформація, або надання рекомендацій іншій особі щодо торгівлі на оптових енергетичних ринках, яких стосується ця інформація.
4.10. Обов’язок учасника оптового енергетичного ринку щодо оприлюднення інсайдерської інформації вважається виконаним, якщо інформація була надана адміністратору платформи з урахуванням строків, визначених пунктом 4.9 цієї глави або у випадках, визначених чинним законодавством, вона оприлюднена на вебсайті учасника оптового енергетичного ринку.
4.11. Учасники оптового енергетичного ринку не несуть відповідальності за тимчасові технічні проблеми платформи інсайдерської інформації.
4.12. Не оприлюднення інсайдерської інформації через тимчасові технічні проблеми, не звільняють учасника оптового енергетичного ринку від зобов’язань дотримуватися обмежень щодо поводження з інсайдерською інформацією
4.13. Учасник оптового енергетичного ринку виключно під свою відповідальність може відтермінувати оприлюднення інсайдерської інформації з метою уникнення шкоди, яка може бути заподіяна законним інтересам такого учасника, якщо одночасно виконуються такі умови:
1) таке відтермінування не вводить в оману громадськість та учасників ринку;
2) конфіденційність такої інформації належним чином забезпечена;
3) на основі такої інформації не приймаються рішення щодо здійснення торговельних операцій на оптовому енергетичному ринку.
У такому разі учасник оптового енергетичного ринку повинен невідкладно надати НКРЕКП таку інсайдерську інформацію з обґрунтуванням відтермінування її оприлюднення.
4.14. Учасник оптового енергетичного ринку може відтермінувати розкриття інсайдерської інформації щодо захисту критичної енергетичної інфраструктури, а також оцінки необхідності посилення її захисту, якщо вона класифікується як чутлива інформація щодо захисту критичної енергетичної інфраструктури. У такому разі учасник оптового енергетичного ринку має невідкладно надати НКРЕКП таку інформацію разом з обґрунтуванням відтермінування її розкриття.
4.15. Повідомлення НКРЕКП про відтермінування оприлюднення (розкриття) інсайдерської інформації відповідно до пунктів 4.13 та 4.14 цієї глави повинно здійснюватися за формою, наведеною в додатку 2 до цих Вимог.
Повідомлення НКРЕКП про відтермінування оприлюднення (розкриття) інсайдерської інформації здійснюється одним із таких способів:
власноруч (у паперовій формі та/або на цифрових носіях);
рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення;
( Абзац четвертий пункту 4.15 глави 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
в електронній формі на електронну адресу: inside@nerc.gov.ua.
( Абзац п'ятий пункту 4.15 глави 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
( Абзац шостий пункту 4.15 глави 4 виключено на підставі Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 2030 від 04.12.2024 )
5. Вимоги до осіб, які професійно організовують операції з оптовими енергетичними продуктами
5.1. Вимоги до осіб, які професійно організовують операції з оптовими енергетичними продуктами (далі - ОПООП), повинні впровадити та підтримувати ефективні механізми, заходи та процедури для виявлення операцій з оптовими енергетичними продуктами, що здійснювалися з порушенням встановлених обмежень щодо використання інсайдерської інформації або такі операції мають ознаки маніпулювання або спроби маніпулювання на оптовому енергетичному ринку (далі - підозріла поведінка), у тому числі системи спостереження, а саме:
1) пропорційно до масштабу, розміру та характеру діяльності ОПООП в межах оптового енергетичного ринку створити систему спостереження за ринковою поведінкою та господарсько - торговельними операціями учасників оптового енергетичного ринку з оптовими енергетичними продуктами, що організовується відповідним ОПООП;
2) безперервно та якісно здійснювати спостереження, а також забезпечити створення ефективної організаційної структури та процедури для виявлення підозрілої поведінки на оптовому енергетичному ринку;
3) використовувати програмне забезпечення та здійснювати заходи, які допомагають виявляти підозрілу поведінку на оптовому енергетичному ринку;
................Перейти до повного тексту