- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ
ПОСТАНОВА
Про затвердження Порядку здійснення процедури сертифікації оператора газосховищ
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює
державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 816 від 03.06.2025 )
1. Затвердити Порядок здійснення процедури сертифікації оператора газосховищ, що додається.
2. Ця постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її офіційного оприлюднення.
Голова НКРЕКП |
К. Ущаповський |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова НКРЕКП
24.01.2023 № 110
ПОРЯДОК
здійснення процедури сертифікації оператора газосховищ
1. Загальні положення
1.1. Цей Порядок визначає вимоги до повідомлень, документів, даних та інформації, що надаються суб’єктом господарювання, який подає заяву на сертифікацію оператора газосховищ (далі - ОГС), до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), строк їх подання, порядок прийняття Регулятором попереднього та остаточного рішення про сертифікацію або про відмову у сертифікації, строк дії рішення про сертифікацію.
( Пункт 1.1 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 816 від 03.06.2025 )
1.2. Цей Порядок застосовується з метою перевірки відповідності суб’єкта господарювання, який подав заяву на сертифікацію ОГС, вимогам щодо запобігання ризику для безпеки постачання природного газу ОГС, передбаченим
Законом України "Про ринок природного газу" (далі - Закон). Вимоги цього Порядку не застосовуються щодо ємностей установок LNG, призначених для зберігання природного газу.
( Пункт 1.2 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 816 від 03.06.2025 )
2. Вимоги до повідомлень, документів, даних та інформації, що надаються суб’єктом господарювання, який подає заяву на сертифікацію
( Назва глави 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 816 від 03.06.2025 )
2.1. Суб’єкт господарювання, який має намір отримати рішення про сертифікацію ОГС (далі - Подавач заяви) з метою підтвердження виконання вимог
Закону щодо запобігання ризику для безпеки постачання природного газу ОГС, подає заяву до Регулятора на проведення сертифікації ОГС (далі - заява на сертифікацію) за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку.
2.2. До заяви на сертифікацію Подавач заяви також додає заповнений опитувальний лист для проведення сертифікації ОГС (далі - Опитувальний лист) за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку, документи, дані та інформацію, що вимагаються згідно з Опитувальним листом.
2.3. Відомості, що не вміщуються у відповідній графі Опитувального листа, а також документи, дані та інформація, що вимагаються згідно із цією графою, оформлюються та надаються окремим додатком до Опитувального листа, який підписується Подавачем заяви, про що у відповідній графі робиться запис "додається в додатку(ах) №___", а у додатках до Опитувального листа записується назва відповідної графи "додаток до графи №___".
2.4. При здійсненні процедури сертифікації Регулятор має право вимагати від ОГС та/або від юридичних осіб, які володіють правами щодо нього та/або є суб’єктами права власності на газосховища, усю необхідну інформацію, що стосується виконання функцій Регулятора відповідно до
Закону, а відповідні особи/суб’єкти повинні надавати запитувану інформацію. Регулятор зобов’язаний зберігати конфіденційність отриманої інформації відповідно до вимог, викладених у главі 5 цього Порядку.
2.5. Регулятор має право звертатися до суб’єктів владних повноважень (державних органів) з метою отримання інформації, документів та даних, необхідних для забезпечення виконання функцій Регулятора з сертифікації ОГС, визначених
Законом.
2.6. Подавач заяви повідомляє Регулятора про будь-які зміни в наданих документах, даних та інформації, передбачених цією главою, не пізніше ніж через десять робочих днів з дня настання таких змін або з дня, коли Подавач заяви дізнався про такі зміни. У разі отримання такого повідомлення Регулятор призупиняє розгляд документів, даних та/або інформації, стосовно яких повідомлено Подавачем заяви про зміни, до часу подання оновлених документів, даних та/або інформації.
У разі надання додаткових та/або змінених документів, даних та/або інформації у період після прийняття Регулятором попереднього рішення щодо сертифікації Регулятор може прийняти рішення про перегляд попереднього рішення про сертифікацію та прийняття нового рішення щодо сертифікації з урахуванням нових обставин та/або інформації, документів чи даних.
2.7. Документи, дані та інформація, передбачені цією главою, подаються Регулятору у письмовій та електронній формах українською та англійською мовами.
2.8. Регулятор протягом трьох робочих днів з дня реєстрації заяви на сертифікацію письмово повідомляє Подавачу заяви дату та реєстраційний номер його заяви на сертифікацію, права та обов'язки Подавача заяви.
( Пункт 1.2 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 816 від 03.06.2025 )
( Пункт 1.2 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 816 від 03.06.2025 )
3. Процедура сертифікації
3.1. Регулятор не пізніше п’яти робочих днів з дня отримання заяви на сертифікацію направляє Секретаріату Енергетичного Співтовариства повідомлення про отримання запиту про сертифікацію ОГС.
( Пункт 3.1 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 816 від 03.06.2025 )
3.2. Регулятор приймає на своєму засіданні, що проводиться у формі відкритого слухання, попереднє рішення відповідно до
Закону та цього Порядку на підставі результатів перевірки відповідності ОГС вимогам про запобігання ризику для безпеки постачання природного газу, визначеним Законом, в Україні чи в межах Енергетичного Співтовариства, з урахуванням заходів для його зниження, якщо такий ризик виникає внаслідок:
( Абзац перший пункту 3.1 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 816 від 03.06.2025 )
ОГС або власник газосховища, або особа, яка має право володіти, користуватися чи розпоряджатися газосховищем, або будь-яка інша особа, що має вплив на постачання природного газу, не може бути пов’язана відносинами власності (мати права власності на корпоративні права в ОГС) та/або контролю, та/або постачання природного газу чи іншими господарськими відносинами з юридичною особою, учасниками (акціонерами, членами) або кінцевими бенефіціарними власниками якої є громадяни, резиденти держави або сама держава, визнана Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом, або юридичною особою, яка може загрожувати безпеці газопостачання України чи інших держав-членів Енергетичного Співтовариства;
2) прав та обов’язків Енергетичного Співтовариства щодо держави, що не є стороною Енергетичного Співтовариства, на підставі норм міжнародного права;
3) прав та обов’язків України щодо держави, що не є стороною Енергетичного Співтовариства, на підставі міжнародних договорів України, укладених з такою державою за умови, що такі права та обов’язки не суперечать Договору про заснування Енергетичного Співтовариства;
4) будь-яких інших фактів та обставин, що мають значення для безпеки постачання природного газу.
3.3. За підсумками розгляду заяви на сертифікацію та доданих до нього документів/інформації Регулятор може прийняти на своєму засіданні, що проводиться у формі відкритого слухання, одне з таких попередніх рішень:
( Абзац перший пункту 3.3 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 816 від 03.06.2025 )
рішення про сертифікацію ОГС з умовами,
рішення про сертифікацію ОГС з умовами,
3.3.1. Регулятор приймає попереднє рішення про сертифікацію ОГС у разі повної відповідності ОГС вимогам про запобігання ризику для безпеки постачання природного газу, визначеним
Законом, в Україні чи в межах Енергетичного Співтовариства, а також за умови, що документи, інформація та/або дані відповідають дійсності і були подані Регулятору у повному обсязі та у передбачений цим Порядком строк.
3.3.2. Попереднє рішення про сертифікацію з умовами приймається Регулятором у разі необхідності здійснення заходів для зниження ризиків, які можуть негативно впливати на заповнення газосховища, встановивши обов’язковість неухильного дотримання таких умов, які повністю забезпечуються через належне їх виконання ОГС та здійснення відповідного моніторингу Регулятором.
Такі умови мають бути виконані впродовж встановленого Регулятором строку та можуть передбачати, зокрема, вимогу про передачу власником газосховища або ОГС прав на управління газосховищем іншому суб’єкту, що відповідає вимогам про запобігання ризику для безпеки постачання природного газу або інші необхідні заходи, що є пропорційними виявленим ризикам.
У разі невиконання встановлених умов з дотриманням визначеного Регулятором строку Регулятор має право скасувати попереднє рішення про сертифікацію з умовами, попередивши про це ОГС за двадцять робочих днів до скасування попереднього рішення про сертифікацію.
3.3.3. Регулятор приймає попереднє рішення про відмову Подавачу запиту в сертифікації у разі:
3.3.3. Регулятор приймає попереднє рішення про відмову Подавачу заяви в сертифікації у разі:
( Абзац перший пункту 3.3.3. глави 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 816 від 03.06.2025 )
1) встановлення, що особа, яка безпосередньо чи опосередковано здійснює одноосібний або спільний контроль чи володіє будь-яким правом щодо Подавача заяви, та/або газосховища, та/або має інші господарські відносини з Подавачем заяви чи вплив на постачання природного газу, є громадянином держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом або юридичною особою, яка може поставити під загрозу безпеку постачання природного газу або найважливіші інтереси безпеки Енергетичного Співтовариства чи будь-якої держави-сторони Енергетичного Співтовариства - за умови, що це не може бути усунено до моменту прийняття Регулятором остаточного рішення щодо сертифікації.
а) право голосу в органах юридичної особи, якщо утворення такого органу передбачено статутом або іншим установчим документом юридичної особи;
б) право призначати посадових осіб юридичної особи;
в) володіння 50 відсотками і більше корпоративних прав юридичної особи;
в) володіння 50 відсотками і більше корпоративних прав юридичної особи;
( Підпункт 1 пункту 3.3.3. глави 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 816 від 03.06.2025 )
3) виявлення у поданих Подавачем запиту документах, даних та/або інформації, що не відповідає дійсності, та/або надання таких документів, даних та/або інформації у неповному обсязі - за умови, що після виявлення/встановлення зазначених фактів Регулятором Подавач запиту не надав нові/оновлені документи, дані та/або інформацію, що відповідає дійсності, у повному обсязі протягом десяти робочих днів після отримання відповідного повідомлення від Регулятора.
3) виявлення у поданих Подавачем заяви документах, даних та/або інформації, що не відповідає дійсності, та/або надання таких документів, даних та/або інформації у неповному обсязі - за умови, що після виявлення/встановлення зазначених фактів Регулятором Подавач заяви не надав нові/оновлені документи, дані та/або інформацію, що відповідає дійсності, у повному обсязі протягом десяти робочих днів після отримання відповідного повідомлення від Регулятора.
( Підпункт 3 пункту 3.3.3. глави 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 816 від 03.06.2025 )
а) встановити вимогу до власника газосховища, ОГС чи до будь-якої особи, яка може поставити під загрозу безпеку постачання природного газу або найважливіші інтереси безпеки Енергетичного Співтовариства чи будь-якої держави-сторони Енергетичного Співтовариства, відчужити свої корпоративні права в ОГС або право власності на газосховище та визначити строк для виконання такої вимоги;
б) визначити тимчасові обов’язкові заходи (у разі необхідності) для гарантованого обмеження можливості особи, зазначеної у пункті 1 частини четвертої
статті 47-1 Закону, використовувати будь-який контроль чи право щодо власника газосховища чи газосховища до моменту відчуження корпоративних прав або припинення права власності;
в) визначити необхідні компенсаційні заходи відповідно до законодавства України, пов’язані із встановленням обмежень, зазначених у пунктах "а" або "б" цього пункту.
3.4. Регулятор приймає попереднє рішення не пізніше 60 робочих днів з дня отримання запиту на сертифікацію та всіх необхідних документів, даних та інформації, передбачених цим Порядком. Відповідне попереднє рішення Регулятора оприлюднюється на офіційному вебсайті Регулятора.
3.4. Регулятор приймає попереднє рішення не пізніше 60 робочих днів з дня отримання заяви на сертифікацію та всіх необхідних документів, даних та інформації, передбачених цим Порядком. Відповідне попереднє рішення Регулятора оприлюднюється на офіційному вебсайті Регулятора.
( Пункт 3.4 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 816 від 03.06.2025 )
3.6. Регулятор протягом 25 робочих днів з дня отримання висновку Секретаріату Енергетичного Співтовариства щодо попереднього рішення розглядає такий висновок та приймає остаточне рішення про сертифікацію або про відмову у сертифікації з урахуванням висновку Секретаріату Енергетичного Співтовариства.
3.6. Регулятор протягом 25 робочих днів з дня отримання висновку Секретаріату Енергетичного Співтовариства щодо попереднього рішення розглядає такий висновок та приймає на своєму засіданні, що проводиться у формі відкритого слухання, остаточне рішення про сертифікацію або про відмову у сертифікації з урахуванням висновку Секретаріату Енергетичного Співтовариства. В остаточному рішенні про відмову у сертифікації зазначається строк та спосіб набрання чинності рішенням, строк та порядок його оскарження відповідно до положень цієї глави.
Регулятор оприлюднює остаточне рішення про сертифікацію або про відмову у сертифікації разом із висновком Секретаріату Енергетичного Співтовариства щодо попереднього рішення про сертифікацію або відмову у сертифікації на власному офіційному вебсайті.
Остаточне рішення про сертифікацію або про відмову у сертифікації набирає чинності з дня, наступного за днем його оприлюднення на офіційному вебсайті Регулятора.
Рішення про відмову у сертифікації приймається, за умови забезпечення права Подавача заяви на участь у засіданні Регулятора.
В остаточному рішенні про відмову у сертифікації зазначається строк та спосіб набрання чинності рішенням, строк та порядок його оскарження.
Остаточне рішення про відмову у сертифікації може бути оскаржено до суду в порядку адміністративного судочинства.
( Пункт 3.6 глави 3 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 816 від 03.06.2025 )
3.7. Регулятор повідомляє Подавача заяви про отримання висновку Секретаріату Енергетичного Співтовариства щодо попереднього рішення та про прийняття остаточного рішення про сертифікацію/відмову у сертифікації протягом трьох робочих днів після отримання такого висновку/прийняття відповідного рішення.
( Пункт 3.7 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 816 від 03.06.2025 )
4.1. Строк дії рішення про сертифікацію не може бути меншим строку дії ліцензії на право провадження господарської діяльності із зберігання природного газу, встановленої законодавством.
4.2. Регулятор здійснює постійний моніторинг та контроль за дотриманням ОГС вимог, передбачених
Законом та цим Порядком, щодо запобігання ризику для безпеки постачання природного газу шляхом проведення аналізу та оцінки, зокрема:
................Перейти до повного тексту