- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ
ПОСТАНОВА
Про забезпечення стабільного функціонування ринку електричної енергії, у тому числі фінансового стану учасників ринку електричної енергії на період дії в Україні воєнного стану
( Преамбула із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 413 від 26.04.2022 )
1. На період дії в Україні воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення або скасування надати такі настанови:
1) електропостачальникам, що виконують функції постачальників універсальних послуг, провести відповідну роз’яснювальну роботу для всіх категорій споживачів на своїх вебсайтах, сторінках ліцензіатів у соціальних мережах, у засобах масової інформації щодо можливості здійснення оплати онлайн та необхідності передачі показників засобів обліку всіма способами, передбаченими операторами систем розподілу та електропостачальниками;
2) споживачам вживати вичерпних заходів з оплати електричної енергії та інших послуг, отриманих на ринку електричної енергії відповідно до договорів. У разі технічної чи економічної неможливості здійснення оплати, яка виникла у зв’язку із дією в Україні воєнного стану, повідомляти про це (з наданням відповідного обґрунтування) постачальника та, з метою попередження негайного відключення, після закінчення 30 днів з дня припинення або скасування дії в Україні воєнного стану, ініціювати укладення графіка погашення заборгованості відповідно до пункту 4.24 розділу IV Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14 березня 2018 року
№ 312 ;
3) погодити визначену НЕК "Укренерго" одну торгову зону "ОЕС України" в межах України;
4) для виробників електричної енергії, максимальний обсяг продажу електричної енергії на ринку "на добу наперед" (далі - РДН) на торговий день d визначається як мінімальна величина між величиною, яка доведена стороною, відповідальною за баланс, згідно з вимогами розділу II Правил ринку, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14 березня 2018 року
№ 307 (далі - Правила ринку), та величиною, яка визначається як різниця між номінальною встановленою потужністю наявного обладнання, помноженою на кількість годин у торговому дні, та зареєстрованими обсягами цього учасника ринку за двосторонніми договорами (далі - ДД) на продаж та експорту станом на 10:00 d-1;
5) у разі неможливості реалізації оператором мережі свого права доступу до вузлів обліку та засобів комерційного обліку електричної енергії (далі - ЗКО) електроустановок на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях, відповідно до переліку, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, та які працюють (працювали) несинхронно (асинхронно) з ОЕС України, для проведення періодичного та позачергового контрольного огляду, технічної перевірки вузлів обліку та ЗКО, схем їх підключення та зчитування інформації, відповідно до підпункту 3 пункту 2.5.2 глави 2.5 розділу II Кодексу комерційного обліку електричної енергії, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14 березня 2018 року № 311 (далі - ККОЕЕ), адміністратору комерційного обліку керуватись положеннями, зокрема, підпункту 6 пункту 9.2.1 глави 9.2, а також пункту 9.9.4 глави 9.9, пункту 9.13.1 глави 9.13 та пунктів 9.14.1 та 9.14.3 глави 9.14 розділу IX
ККОЕЕ та під час визначення значень сертифікованих даних комерційного обліку, тимчасово, до отримання доступу до вузлів обліку та ЗКО відповідних електроустановок, визначати такі дані на рівні нуля та забезпечити передачу таких даних адміністратору розрахунків та учасникам ринку електричної енергії;
( Підпункт 5 пункту 1 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 759 від 19.04.2024 )
( Підпункт 6 пункту 1 виключено на підставі Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1231 від 28.06.2024 )
6) учасники ринку (крім виробників, гарантованого покупця та агрегатора в межах встановленої потужності одиниць відпуску, що включені до його агрегованої групи) при здійсненні операцій з купівлі та продажу електричної енергії за ДД, на РДН та імпорту/експорту електричної енергії мають уникати операцій, за результатами яких формується від’ємна сальдована величина більше ніж 1 МВт·год (включно) за розрахунковий період.
( Абзац перший підпункту пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 862 від 30.04.2024 )
Від’ємна сальдована величина - це різниця між сумарним обсягом купівлі електричної енергії учасником ринку за ДД, на РДН та імпорту електричної енергії та сумарним обсягом продажу електричної енергії учасником ринку за ДД, на РДН та експорту електричної енергії за кожний розрахунковий період.
Адміністратор розрахунків спільно з оператором ринку не пізніше другого робочого дня після виявлення порушення вимоги, визначеної абзацом першим цього пункту, здійснює аналіз врегулювання учасником ринку від’ємної сальдованої величини.
( Дію абзацу четвертого підпункту 6 пункту 1 зупинено згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1539 від 27.08.2024 - діє до 30 квітня 2025 року )
( Дію абзацу четвертого підпункту 6 пункту 1 зупинено до 01 вересня 2024 року згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1231 від 28.06.2024 )
( Дію абзацу четвертого підпункту пункту 1 зупинено згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1061 від 30.05.2024 - діє до 01 липня 2024 року )
У випадку врегулювання учасником ринку від'ємної сальдованої величини обсягом від 1 МВт·год (включно) до 10 МВт·год (включно) шляхом купівлі обсягів електричної енергії на ВДР за наявності операцій з продажу на РДН в один розрахунковий період, адміністратор розрахунків повідомляє про це Регулятора та відповідного учасника ринку і відхиляє повідомлення про реєстрацію ДД, термін реєстрації яких не минув, протягом наступних 2 календарних днів з дня виявлення порушення. Одночасно адміністратор розрахунків повідомляє ОР про те, що протягом наступних 2 календарних днів максимальний обсяг продажу електричної енергії на РДН такого учасника ринку складає 0 МВт·год.
( Абзац четвертий підпункту пункту 1 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 529 від 12.03.2024; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 862 від 30.04.2024 )
( Дію абзацу п'ятого підпункту 6 пункту 1 зупинено згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1539 від 27.08.2024 - діє до 30 квітня 2025 року )
( Дію абзацу п'ятого підпункту 6 пункту 1 зупинено до 01 вересня 2024 року згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1231 від 28.06.2024 )
( Дію абзацу п'ятого підпункту пункту 1 зупинено згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1061 від 30.05.2024 - діє до 01 липня 2024 року )
У разі врегулювання учасником ринку від'ємної сальдованої величини обсягом від 1 МВт·год (включно) до 10 МВт·год (включно) в один розрахунковий період, повторно протягом наступних 30 календарних днів з дня останнього здійснення учасником ринку врегулювання учасником ринку від'ємної сальдованої величини обсягом від 1 МВт·год (включно) до 10 МВт·год (включно) в один розрахунковий період, шляхом купівлі обсягів електричної енергії на ВДР за наявності операцій з продажу на РДН в один розрахунковий період, або врегулювання учасником ринку від'ємної сальдованої величини обсягом понад 10 МВт·год в один розрахунковий період, або врегулювання учасником ринку від'ємної сальдованої величини через циклічну схему перепродажу електричної енергії із залученням інших учасників ринку (крім виробників, гарантованого покупця та агрегатора в межах встановленої потужності одиниць відпуску, що включені до його агрегованої групи), адміністратор розрахунків повідомляє про це Регулятора та відповідного учасника ринку і відхиляє повідомлення про реєстрацію ДД, термін реєстрації яких не минув, протягом наступних 15 календарних днів з дня виявлення порушення. Одночасно адміністратор розрахунків повідомляє ОР про те, що протягом наступних 15 календарних днів максимальний обсяг продажу електричної енергії на РДН такого учасника ринку складає 0 МВт·год.
( Абзац підпункту пункту 1 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 529 від 12.03.2024; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 862 від 30.04.2024 )
У разі якщо від’ємна сальдована величина сформувалась за розрахунковий період, у якому на РДН заявлений обсяг продажу був меншим за заявлений обсяг купівлі, адміністратор розрахунків не вживає заходів, передбачених абзацом четвертим цього пункту. У випадку виявлення такого розрахункового періоду адміністратор розрахунків спільно з ОР проводить аналіз ситуації, яка стала причиною формування від’ємної сальдованої величини, та повідомляє про це Регулятора;
7) виставлення рахунків за небаланси електричної енергії та балансуючу електричну енергію здійснюється щодекадно протягом місяця або відповідно до окремого рішення ОСП.
ОСП (у ролі АР) щодня здійснює перевірку наявних даних щодо діяльності сторони, відповідальної за баланс (далі - СВБ), та забезпечує формування та надсилання позапланового рахунка СВБ у разі наявності інформації щодо накладення арешту на банківський рахунок СВБ, або у випадку одночасної наявності таких обставин:
1) негативне сальдоване значення обсягів негативного та позитивного небалансів такої СВБ на 15% і більше перевищує середнє сальдоване значення обсягів негативного та позитивного небалансів, що виникло за попередню декаду, за яку вже сформований декадний рахунок для СВБ;
( Абзац підпункту пункту 1 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1238 від 30.09.2022 )
2) негативне сальдоване значення обсягів негативного та позитивного небалансів такої СВБ на 15% і більше перевищує середнє сальдоване значення обсягів негативного та позитивного небалансів, що виникло за попередній місяць, за який уже сформовано всі декадні рахунки для СВБ;
( Абзац підпункту пункту 1 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1238 від 30.09.2022 )
3) недостатній рівень фінансової гарантії СВБ, з урахуванням положень пункту 6.1.1 глави 6.1 розділу VI
Правил ринку , для покриття потенційних фінансових зобов’язань, які виникли в такої СВБ.
АР не здійснює формування позапланових рахунків для учасників ринку, до яких не можуть бути застосовані заходи, передбачені пунктами 1.7.2 та 1.7.5 глави 1.7 розділу I
Правил ринку .
( Підпункт пункту 1 доповнено новим абзацом шостим згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1396 від 01.11.2022 )
СВБ зобов’язана сплатити ОСП (у ролі АР) суму коштів, визначену позапланово виставленим рахунком до 18:00 банківського дня, наступного за днем отримання на електронну адресу учасників ринку або у системі управління ринком платіжного документа від ОСП (у ролі АР).
( Абзац підпункту пункту 1 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1238 від 30.09.2022 )
Для СВБ, у якої на момент здійснення АР перевірки наявних даних щодо діяльності такої СВБ, відсутній сформований декадний або місячний рахунок СВБ, позаплановий рахунок формується у випадку встановлення АР наявності недостатнього рівня фінансової гарантії для покриття потенційних фінансових зобов’язань, які виникли у такої СВБ.
( Абзац підпункту пункту 1 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1238 від 30.09.2022 )
У разі наявності в ОСП (у ролі АР) інформації щодо накладення арешту на банківський рахунок СВБ, ОСП невідкладно виставляє позаплановий рахунок такій СВБ. Якщо повідомлення про виставлення позапланового рахунку такій СВБ надіслано ОСП (у ролі АР) до 14:00, така СВБ зобов’язана здійснити оплату позапланового рахунку у день виставлення позапланового рахунку. Якщо повідомлення про виставлення позапланового рахунку такій СВБ надіслано ОСП (у ролі АР) після 14:00, така СВБ зобов’язана здійснити оплату позапланового рахунку до 17:00 календарного дня, наступного за днем надсилання ОСП (у ролі АР) такого позапланового рахунку. СВБ набуває статусу "Дефолтний" у випадку несплати вчасно та в повному обсязі трьох позапланових рахунків, виставлених СВБ протягом 30 календарних днів з дня виставлення ОСП (у ролі АР) першого позапланового рахунку такій СВБ, з дня закінчення терміну оплати третього позапланового рахунку.
( Підпункт пункту 1 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1509 від 17.11.2022 )
( Абзац десятий підпункту 7 пункту 1 виключено на підставі Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1231 від 28.06.2024 )
( Абзац одинадцятий підпункту 7 пункту 1 виключено на підставі Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1231 від 28.06.2024 )
За послуги з балансування та допоміжні послуги, що надавалися у період дії в Україні воєнного стану, ОСП (у ролі АР) не нараховувати та не виставляти рахунки плати за невідповідність постачальникам послуг з балансування (далі - ППБ), постачальникам допоміжних послуг (далі - ПДП) та постачальникам послуг із зменшення навантаження ВДЕ з підтримкою. Рішення щодо позбавлення ПДП Свідоцтва про відповідність вимогам до допоміжних послуг (далі - ДП) у частині надання ДП згідно з
Правилами ринку за результатами моніторингу не здійснюється;
8) ( Абзац перший підпункту 8 пункту 1 виключено на підставі Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1231 від 28.06.2024 )
У разі повної чи часткової недоступності системи управління ринком та/або програмного забезпечення ОР, що призводить до неможливості всіх учасників ринку завантажити дані щодо ДД, РДН/ВДР, АР здійснювати розрахунки щодо платежів за позитивний і негативний небаланс електричної енергії всіх учасників ринку за розрахунковий період, визначений ОСП за таких обставин, за ціною небалансу електричної енергії, яка дорівнює ціні РДН, що розраховується ОР в цей розрахунковий період, помноженій на 1,1;
9) ОСП (у ролі АР) не застосовувати положення, передбачені пунктами 1.7.4 та 1.7.5 глави 1.7 розділу I
Правил ринку , до:
виробників електричної енергії, які надають послуги на балансуючому ринку електричної енергії;
електропостачальників, які виконують функції постачальників універсальної послуги;
електропостачальників та трейдерів за умови, якщо розмір суми дебіторської заборгованості за електричну енергію перевищує розмір суми кредиторської заборгованості за електричну енергію відповідно до договору про врегулювання небалансів електричної енергії;
10) до 12:00 12 та 22 числа кожного розрахункового місяця, а також 2 числа місяця, наступного за розрахунковим місяцем, електропостачальники (крім постачальника "останньої надії") надають операторам систем підписану кваліфікованим електронним підписом інформацію (за формою, розробленою адміністратором комерційного обліку) щодо сумарних обсягів купівлі електричної енергії електропостачальником окремо для площадок вимірювання групи "а" та "б" за попередню декаду на РДН, ВДР та за ДД за місцем провадження господарської діяльності з передачі/розподілу електричної енергії відповідного оператора системи.
Добовий погодинний графік для площадок вимірювань групи "б" електропостачальників (крім постачальника "останньої надії") розраховується операторами систем для кожного електропостачальника на підставі залишкового графіка та частки електропостачальника, визначеної із застосуванням щодекадних фактичних обсягів купівлі електричної енергії електропостачальниками на РДН, ВДР та за ДД для відповідних площадок вимірювань групи "б" за місцем провадження господарської діяльності з передачі/розподілу електричної енергії оператора системи. Для розрахунків упродовж першої декади розрахункового місяця використовуються дані щодо фактичних обсягів купівлі електричної енергії за другу декаду місяця, що передує розрахунковому місяцю, упродовж другої декади розрахункового місяця - дані за третю декаду місяця, що передує розрахунковому місяцю, а впродовж третьої декади розрахункового місяця - дані за першу декаду розрахункового місяця відповідно;
11) ОСП (у ролі АР) забезпечити на недискримінаційних і прозорих засадах щоденне спостереження за ринком електричної енергії, зокрема з метою виявлення ознак маніпулювання.
ОСП (у ролі АР) за результатами спостереження за ринком електричної енергії та у випадку виявлення дій учасників ринку електричної енергії, що містять ознаки порушення або порушують нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, здійснювати аналіз причин, які призвели до таких порушень.
ОСП (у ролі АР) за результатами здійсненого аналізу відповідно до абзацу другого цього підпункту надавати до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг:
інформацію щодо учасників ринку електричної енергії, дії яких містять або можуть містити ознаки порушення нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та результати проведеного аналізу;
розроблені ОСП (у ролі АР) пропозиції щодо внесення змін до нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, з метою недопущення в подальшому таких порушень на ринку електричної енергії.
12) ( Абзац перший підпункту пункту 1 виключено на підставі Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 251 від 07.02.2023 )
( Абзац другий підпункту пункту 1 виключено на підставі Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 251 від 07.02.2023 )
( Абзац перший підпункту 12 пункту 1 виключено на підставі Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1231 від 28.06.2024 )
................Перейти до повного тексту