1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Розпорядження


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ РИНКІВ ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
24.04.2020 № 801
Про схвалення висновку до проєкту Закону України "Про тимчасові заходи щодо подолання негативних економічних наслідків поширення коронавірусної інфекції COVID-19" (реєстраційний № 3225 від 16.03.2020)
На виконання доручення Віце-прем'єр-мІністра України - Міністра з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України О. Резнікова від 22.04.2020 № 16441/1/1-20, розглянувши проєкт Закону України "Про тимчасові заходи щодо подолання негативних економічних наслідків поширення коронавірусної інфекції СОVID-19" (реєстраційний № 3225 від 16,03.2020), відповідно до пункту 13 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого Указом Президента України від 23 листопада 2011 року № 1070, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг,
постановила:
1. Схвалити висновок до проєкту Закону України "Про тимчасові заходи щодо подолання негативних економічних наслідків поширення коронавірусної інфекції СОVID-19" (реєстраційний № 3225 від 16.03.2020), що додається.
2. Департаменту державного регулювання та методології нагляду на ринках фінансових послуг забезпечити подання висновку до Міністерства фінансів України.
3. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на члена Нацкомфінпослуг Залєтова О.М.
Голова Комісії І. Пашко
Згідно з чинним законодавством
відповідно до колегіального рішення Комісії
Протокол № 38 засідання
Комісії від 24.04.2020
СХВАЛЕНО
Розпорядження Національної комісії,
що здійснює державне регулювання
у сфері ринків фінансових послуг
24.04.2020 № 801
ПРОЄКТ
ВИСНОВОК
до проєкту Закону України "Про тимчасові заходи щодо подолання негативних економічних наслідків поширення коронавірусної інфекції СОVID-19" (реєстр. № 3225 від 16.03.2020)
Проєкт Закону України "Про тимчасові заходи щодо подолання негативних економічних наслідків поширення коронавірусної інфекції СОVID-19" (реєстр. № 3225 від 16,03.2020) (далі - проєкт Закону) унесено народним депутатом України Яцик Ю. Г.
Основною метою прийняття законопроекту відповідно до пояснювальної записки до нього є надання допомоги у подоланні негативних наслідків епідемії коронавірусу підприємцям, малому та середньому бізнесу, громадянам, які втратили можливість працювати внаслідок обмежувальних заходів направлених на протидію поширенню коронавірусної інфекції.
Проєктом Закону передбачається введення мораторію на нарахування пені та штрафів на основну суму заборгованості за кредитними та іншими договірними зобов'язаннями, за податковими зобов'язаннями, мораторій на проведення перевірок органами і посадовими особами, уповноваженими законами здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, мораторій на нарахування пені за несвоєчасне внесення платежів за житлово-комунальні послуги, а також заходи щодо збереження майна, що знаходиться в іпотеці.
Підтримуючи загальне спрямування законопроекту та необхідність подолання негативних економічних наслідків поширення коронавірусної інфекції СОVID-19, вважаємо за доцільне висловити щодо його змісту такі зауваження.
1. Статтею 2 проєкту Закону пропонуються норми щодо впровадження мораторію на нарахування пені та штрафів на основну суму заборгованості за кредитними та іншими договірними зобов'язаннями, а саме нарахування пені та/або штрафів на основну суму заборгованості із зобов'язань за кредитними договорами та договорами позики, визначено період протягом якого діє такий мораторій, перелік осіб, які мають зобов'язання за кредитними договорами та договорами позики.
Оскільки положення статті 2 проєкту Закону стосуються впровадження мораторію на нарахування пені та/або штрафів на основну суму заборгованості із зобов'язань за кредитними договорами та договорами позики, пропонуємо частину другу статті 2 виключити, а назву статті викласти у такій редакції:
"Стаття 2. Мораторій на нарахування пені та штрафів на основну суму заборгованості за кредитними договорами та договорами позики".
В частині першій статті 2 проєкту Закону, а також по тексту проєкту Закону слово "громадяни України" необхідно замінити словами "фізичні особи" у відповідних відмінках.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про захист населення від інфекційних хвороб" карантином є адміністративні та медико-санітарні заходи, що застосовуються для запобігання поширенню особливо небезпечних інфекційних хвороб.
При цьому частиною першою статті 29 Закону України "Про захист населення від інфекційних хвороб" визначено, що карантин встановлюється та відміняється Кабінетом Міністрів України, а не як зазначено у частинах першій та другій статті 2 проєкту Закону "діє" та "проводиться".
В свою чергу частиною четвертою статті 29 Закону України "Про захист населення від інфекційних хвороб" зазначено, що у рішенні про встановлення карантину зазначаються обставини, що призвели до цього, визначаються межі території карантину, затверджуються необхідні профілактичні, протиепідемічні та інші заходи, їх виконавці та терміни проведення, встановлюються тимчасові обмеження прав фізичних і юридичних осіб та додаткові обов'язки, що покладаються на них, підстави та порядок обов'язкової самоізоляції, перебування особи в обсерваторі (обсервації), госпіталізації до тимчасових закладів охорони здоров'я (спеціалізованих шпиталів). Отже, карантин може бути встановлений, як на всій території України, так і на окремих адміністративно-територіальних одиницях.
Тому пропонуємо в статті 2 проєкту Закону визначити територію як "територія, де встановлено карантин", а не як зазначено у частинах першій та третій цієї статті "територія України, де проводяться адміністративні та медико-санітарні заходи для запобігання поширенню коронавірусної інфекції".
Враховуючи викладене вище, положення статті 2, а також аналогічні положення статей 3 - 5, 8 проєкту Закону необхідно привести у відповідність до Закону України "Про захист населення від інфекційних хвороб".
2. Статтею 4 проєкту Закону передбачається запровадження мораторію на проведення перевірок органами і посадовими особами, уповноваженими законами здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності.
Разом з тим відповідно до частини другої статті 14 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" суб'єкти державного фінансового моніторингу в межах їх повноважень зобов'язані, зокрема, здійснювати нагляд у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення за діяльністю відповідних суб'єктів первинного фінансового моніторингу, зокрема шляхом проведення планових та позапланових перевірок, у тому числі безвиїзних, у порядку, встановленому відповідним суб'єктом державного фінансового моніторингу, який згідно з цим Законом виконує функції регулювання і нагляду за суб'єктом первинного фінансового моніторингу.
З метою забезпечення здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (СОVID-19) необхідно доповнити проєкт Закону новою статтею такого змісту:
"Суб'єктам державного фінансового моніторингу в межах їх повноважень у період встановлення карантину, введеного з метою запобігання поширенню на території України коронавірусу (СОVID-19), тимчасово забороняється проведення планових та позапланових, у тому числі безвиїзних, перевірок відповідних суб'єктів первинного фінансового моніторингу".
3. Слід також наголосити, що з метою зменшення негативного впливу поширення коронавірусної хвороби (СОVID-19) та забезпечення виконання функцій держави, на сьогодні, зокрема, прийнято Закони України від 17.03.2020 № 530-ІХ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (СОVID-19)", від 17.03.2020 № 533-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (СОVID-19)" та від 30.03.2020 № 540-ІХ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв'язку з поширенням коронавірусної хвороби (СОVID-19)" (далі - Закон № 540-ІХ).
Зазначеними законодавчими актами вносяться зміни, зокрема, до Законів України "Про споживче кредитування", "Про кредитні спілки", а також запроваджено тимчасові норми щодо призупинення обов'язку виконання основного зобов'язання, виконання якого забезпечене іпотекою, та недопущення звернення стягнення на предмет іпотеки зобов'язань,
проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені) за несвоєчасне здійснення платежів за житлово-комунальні послуги, нарахування штрафів за податковими зобов'язаннями, тощо.
Отже, положення проєкту Закону необхідно узгодити із нормами законів України, спрямованих на зменшення негативного впливу поширення коронавірусної хвороби (СОVID-І9).
4. Положення щодо підтвердження обставин непереборної сили, зазначені у статті 7 проєкту Закону, у запропонованій редакції необхідно виключити, оскільки вони стосуються проведення антитерористичної операції і не відповідають меті Закону, який визначає тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання та громадян України на час проведення обмежувальних заходів, пов'язаних із введенням карантину з метою запобігання поширенню в Україні коронавірусної інфекції СОVID-І9.
Проте відповідно до частини першої статті 14-1 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні" торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб'єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб'єктів малого підприємництва видається безкоштовно.

................
Перейти до повного тексту