- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Розпорядження
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ РИНКІВ ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
Про схвалення висновку до проєкту Закону України "Про заходи на період установлення на території України карантину" (реєстраційний № 3234 від 18.03.2020)
На виконання доручення Віце-прем'єр-міністра України - Міністра з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України О. Резнікова від 23.04.2020 № 16440/1/1-20, розглянувши проєкт Закону України "Про заходи на період установлення на території України карантину" (реєстраційний № 3234 від 18.03.2020), відповідно до пункту 13 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого
Указом Президента України від 23.11.2011 № 1070, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг,
постановила:
1. Схвалити висновок до проєкту Закону України "Про заходи на період установлення на території України карантину" (реєстраційний № 3234 від 18.03.2020), що додається.
2. Департаменту державного регулювання та методології нагляду на ринках фінансових послуг забезпечити подання висновку до Міністерства фінансів України.
3. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на члена Нацкомфінпослуг Залєтова О.М.
Згідно з чинним законодавством відповідно до колегіального рішення Комісії |
Протокол № 38 засідання Комісії від 24.04.2020 |
СХВАЛЕНО
Розпорядження Національної комісії,
що здійснює державне регулювання
у сфері ринків фінансових послуг
24.04.2020 № 800
ПРОЄКТ
ВИСНОВОК
до проєкту Закону України "Про заходи на період установлення на території України карантину" (реєстр. № 3234 від 18.03.2020)
Проєкт Закону України "Про заходи на період установлення на території України карантину" (реєстр. № 3234 від 18.03.2020) (далі - проєкт Закону) унесено народним депутатом України Гончаренко О.О.
Основною метою прийняття законопроекту відповідно до пояснювальної записки до нього є вжиття тимчасових заходів для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території встановлення карантину та осіб, які проживають на цих територіях під час дії карантину.
Підтримуючи загальне спрямування законопроекту та необхідність подолання негативних економічних наслідків установлення на території України карантину, вважаємо за доцільне висловити щодо його змісту такі зауваження,
1. Статтею 1 проєкту Закону наводяться визначення таких понять як "період установлення карантину" та "територія установлення карантину".
Разом з тим Законом України від 13.04.2020 № 555-IX "Про внесення змін до
Закону України "Про захист населення від інфекційних хвороб" щодо запобігання поширенню коронавірусної хвороби (СОVID-19)" внесено зміни до частини четвертої статті
29 Закону України "Про захист населення від інфекційних хвороб", якими визначено, що у рішенні про встановлення карантину зазначаються обставини, що призвели до цього, визначаються межі території карантину, затверджуються необхідні профілактичні, протиепідемічні та інші заходи, їх виконавці та терміни проведення, встановлюються тимчасові обмеження прав фізичних і юридичних осіб та додаткові обов'язки, що покладаються на них, підстави та порядок обов'язкової самоізоляції, перебування особи в обсерваторі (обсервації), госпіталізації до тимчасових закладів охорони здоров'я (спеціалізованих шпиталів).
2. Статтею 2 проєкту Закону пропонуються норми щодо впровадження мораторію на нарахування пені та штрафів на основну суму заборгованості за кредитними та іншими договірними зобов'язаннями, а саме нарахування пені та/або штрафів на основну суму заборгованості із зобов'язань за кредитними договорами та договорами позики, визначено період протягом якого діє такий мораторій, перелік осіб, які мають зобов'язання за кредитними договорами та договорами позики.
Оскільки положення статті 2 проєкту Закону стосуються впровадження мораторію на нарахування пені та/або штрафів на основну суму заборгованості із зобов'язань за кредитними договорами та договорами позики, пропонуємо частину другу статті 2 виключити, а назву статті викласти у такій редакції:
"Стаття 2. Мораторій на нарахування пені та штрафів на основну суму заборгованості за кредитними договорами та договорами позики".
У частині першій статті 2 проєкту Закону, а також по тексту проєкту Закону слово "громадяни України" необхідно замінити словами "фізичні особи" у відповідних відмінках.
Частиною четвертою статті
29 Закону України "Про захист населення від інфекційних хвороб" зазначено, що у рішенні про встановлення карантину зазначаються обставини, що призвели до цього, визначаються межі території карантину, затверджуються необхідні профілактичні, протиепідемічні та інші заходи, їх виконавці та терміни проведення, встановлюються тимчасові обмеження прав фізичних і юридичних осіб та додаткові обов'язки, що покладаються на них, підстави та порядок обов'язкової самоізоляції, перебування особи в обсерваторі (обсервації), госпіталізації до тимчасових закладів охорони здоров'я (спеціалізованих шпиталів). Отже, карантин може бути встановлений як на всій території України, так і на окремих адміністративно-територіальних одиницях.
Тому пропонуємо в статті 2 проєкту Закону визначити територію як "територія, де встановлено карантин", а не як зазначено у частині першій цієї статті "територія визначена у Постанові Кабінету Міністрів України де установлено карантин".
4. Статтею 3 проєкту Закону передбачається запровадження мораторію на проведення перевірок органами і посадовими особами, уповноваженими законами здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності.
Разом з тим відповідно до частини другої статті
14 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" суб'єкти державного фінансового моніторингу в межах їх повноважень зобов'язані, зокрема, здійснювати нагляд у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення за діяльністю відповідних суб'єктів первинного фінансового моніторингу, зокрема шляхом проведення планових та позапланових перевірок, у тому числі безвиїзних, у порядку, встановленому відповідним суб'єктом державного фінансового моніторингу, який згідно з цим Законом виконує функції регулювання і нагляду за суб'єктом первинного фінансового моніторингу.
З метою забезпечення здійснення заходів, у період встановлення карантину необхідно доповнити проєкт Закону новою статтею такого змісту:
"Суб'єктам державного фінансового моніторингу в межах їх повноважень у період встановлення карантину тимчасово забороняється проведення планових та позапланових, у тому числі безвиїзних, перевірок відповідних суб'єктів первинного фінансового моніторингу".
5. Відповідно до частини першої статті
14-1 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні" торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб'єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб'єктів малого підприємництва видається безкоштовно.
Зазначена норма свідчить про неможливість обмеження права суб'єкта господарської діяльності на звернення до торгово-промислової палати України окремим періодом, в тому числі періодом встановлення карантину.
Частиною другою статті
14-1 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні" визначено, що форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об'єктивно унеможливлюють виконання зобов'язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов'язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а, зокрема, введення карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України,
................Перейти до повного тексту