1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Розпорядження


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ РИНКІВФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
26.02.2019 № 257
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо інформації, яка стосується аудиту за 2018 рік суб'єктів господарювання, нагляд за якими здійснює Нацкомфінпослуг
Відповідно до пунктів 8 та 18 частини першої статті 28 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", статті 14 Закону України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність", пункту 13 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого Указом Президента України від 23.11.2011 № 1070,
постановила:
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо інформації, яка стосується аудиту за 2018 рік суб'єктів господарювання, нагляд за якими здійснює Нацкомфінпослуг, що додаються.
2. Управлінню забезпечення діяльності Голови та членів Комісії забезпечити оприлюднення цього розпорядження.
3. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на члена Нацкомфінпослуг Залєтова О. М.
Голова Комісії І. Пашко
Згідно з чинним законодавством відповідно
до колегіального рішення Комісії
Протокол № 18 засідання
Комісії від 26.02.2019
ЗАТВЕРДЖЕНО
Розпорядження Національної комісії,
що здійснює державне регулювання
у сфері ринків фінансових послуг
26.02.2019 № 257
Методичні рекомендації щодо інформації, яка стосується аудиту за 2018 рік суб'єктів господарювання, нагляд за якими здійснює Нацкомфінпослуг
І. Загальні положення
1. Ці Методичні рекомендації щодо інформації, яка стосується аудиту за 2018 рік суб'єктів господарювання, нагляд за якими здійснює Нацкомфінпослуг ( далі - Методичні рекомендації) розроблено відповідно до частин восьмої та вісімнадцятої статті 28 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", статті 14 Закону України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність", положень Директиви 2006/43/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 17 травня 2006 року про обов'язковий аудит річної звітності та консолідованої звітності, що вносить зміни до Директив Ради 78/660/ЄЕС та 83/349/ЄЕС, і припиняє дію Директиви Ради 84/253/ЄЕС (далі - Директива 2006/43/ЄС) (з урахуванням змін, унесених Директивою 2014/56/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 16 квітня 2014 року, що вносить зміни до Директиви 2006/43/ЄС) та Міжнародних стандартів контролю якості, аудиту, огляду, іншого надання впевненості та супутніх послуг (далі - МСА).
2. У цих Методичних рекомендаціях визначені рекомендації Нацкомфінпослуг до інформації, що стосується аудиту та міститься в аудиторському звіті, складеному за результатами обов'язкового аудиту фінансової звітності, консолідованої фінансової звітності та іншої інформації щодо фінансово-господарської діяльності суб'єктів господарювання, які відповідно до законодавства зобов'язані оприлюднити або надати фінансову звітність (консолідовану фінансову звітність) користувачам фінансової звітності разом з аудиторським звітом, що проводиться суб'єктами аудиторської діяльності на підставах та в порядку, передбачених Законом України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність", відповідно до МСА та подати до Нацкомфінпослуг (далі - суб'єкти господарювання).
3. Терміни, що вживаються в цих Методичних рекомендаціях, застосовуються в значеннях, визначених законами України, нормативно-правовими актами Нацкомфінпослуг та МСА.
II. Рекомендації до інформації, що стосується аудиту фінансової звітності в аудиторському звіті за результатами обов'язкового аудиту суб'єктів господарювання.
1. Аудиторська перевірка щодо підтвердження достовірності та повноти річної фінансової звітності суб'єктів господарювання, річної консолідованої фінансової звітності (у разі якщо відповідно до законодавства суб'єктам господарювання необхідно складати консолідовану фінансову звітність), а також впевненості щодо звітних даних суб'єктів господарювання здійснюється суб'єктом аудиторської діяльності, який відповідно до законодавства має право проводити обов'язковий аудит фінансової звітності та внесений до Реєстру аудиторів та суб'єктів аудиторської діяльності, що ведеться відповідно до законодавства (далі - аудитором).
2. У назві аудиторського звіту, що складається аудитором за результатами аудиторської перевірки, рекомендовано вказувати на те, що це є звіт незалежного аудитора, а саме: «Звіт незалежного аудитора».
3. Після назви рекомендовано наводити інформацію щодо адресата (адресатів). Адресатами можуть бути: Нацкомфінпослуг, суб'єкти господарювання та інші особи відповідно до обставин завдання.
4. Звіт незалежного аудитора оформлюється відповідно до МСА та вимог Закону України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність". Додатково до вимог, встановлених МСА та Законом України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність", звіт незалежного аудитора рекомендовано доповнювати такою інформацією:
4.1. До Звіту незалежного аудитора щодо фінансової звітності та консолідованої фінансової звітності суб'єктів господарювання рекомендовано включати розділ «Ключові питання аудиту». Інформацію в цьому розділі рекомендовано наводити відповідно до МСА 701 «Повідомлення інформації з ключових питань аудиту в звіті незалежного аудитора». До ключових питань аудиту рекомендовано відносити питання, які, на професійне судження аудитора, були значущими під час аудиту фінансової звітності та консолідованої фінансової звітності суб'єктів господарювання. Кожне з ключових питань аудиту рекомендовано наводити за окремим підзаголовком у порядку відносної важливості. Опис ключових питань рекомендовано наводити шляхом стислого та збалансованого пояснення, щоб визначені адресати могли зрозуміти, чому саме це питання було одним із значущих під час аудиту. Якщо аудитор вважає, що ключових питань аудиту, інформацію щодо яких необхідно надати, немає, про це рекомендовано зазначати у розділі «Ключові питання аудиту».
До ключових питань аудиту суб'єктів господарювання можуть бутивіднесені такі питання:
4.1.1 безперервність діяльності, які не є настільки значущими, що повинні бути включені у розділ «Суттєва невизначеність, що стосується безпепервності діяльності»;
4.1.2 оцінка активів за справедливою вартістю;
4.1.3 знецінення активів;
4.1.4 наявність та оцінки активів, які знаходяться на тимчасово окупованих територіях України;
4.1.5 визнання доходу, отриманного від інвестування активів;
4.1.6 характерних операцій з пов'язаними особами, в тому числі в межах однієї промислово-фінансової групи чи іншого об'єднання;
4.1.7 наявність судових позовів та регуляторних вимог, що суттєво впливають на діяльність суб'єктів господарювання;
4.1.8 здійснення істотних операцій з активами (істотною операцією з активам рекомендовано вважати операцію, обсяг якої складає більше ніж 10% від загальної величини активів станом на останню звітну дату);
4.1.9 дебіторська заборгованісті за не фінансовими операціями;
4.1.10 залучення коштів, у тому числі від фізичних та юридичних осіб;
4.1.11 наявність прострочених зобов'язань.
4.2. Розділ, який має назву "Звіт про надання впевненості щодо річних звітних даних суб'єктів господарювання", рекомендовано розміщувати у Звіті незалежного аудитора відповідно до вимог МСА 720 (переглянутого) «Відповідальність аудитора щодо іншої інформації». До такої іншої інформації рекомендовано відносити річні звітні дані, які містяться окремо від фінансових звітів, що пройшли аудит, і які включено до річних звітів суб'єктів господарювання. Тут рекомендовано, зокрема, наводити інформацію про виявлену під час аудиту звітних даних суттєву невідповідність між річними звітними даними та фінансовою звітністю, яка пройшла аудит, або про те, що річні звітні дані суттєво викривлені. У цьому розділі рекомендовано розкривати:
4.2.1 твердження про те, що управлінський персонал суб'єктів господарювання несе відповідальність за річні звітні дані;
4.2.2 зазначення, про які саме річні звітні дані йде мова;
4.2.3 твердження про те, що думка аудитора щодо фінансової звітності не поширюється на річні звітні дані та, відповідно, аудитор не висловлює аудиторську думку чи робить висновок з будь-яким рівнем впевненості щодо іншої інформації;
4.2.4 опис відповідальності аудитора, яка стосується ознайомлення, розгляду та звітування щодо річних звітних даних;
4.2.5 твердження щодо річних звітних даних:
про те, що аудитор не виявив фактів суттєвої невідповідності та викривлень, які б необхідно було включити до звіту;
або таке, в якому описане невиправлене суттєве викривлення річних звітних даних, якщо аудитор дійшов висновку про його існування.
4.3. З метою формування професійного судження та висловлення думки щодо дотримання суб'єктом господарювання положень законодавчих та нормативних актів, аудитору рекомендовано розглядати у розділі «Звіт відповідно з іншими законодавчими та нормативними вимогами» такі питання.
4.3.1 Дотримання суб'єктом господарювання вимог законодавства щодо:
4.3.1.1 формування (зміни) статутного (складеного/пайового) капіталусуб'єкта господарювання;
4.3.1.2 обов'язкових критеріїв і нормативів достатності капіталу та платоспроможності, ліквідності, прибутковості, якості активів та ризиковості операцій, додержання інших показників і вимог, що обмежують ризики за операціями з фінансовими активами;
4.3.1.3 формування, ведення обліку, достатності та адекватності сформованих резервів відповідно до законодавства;
4.3.1.4 встановлених фінансових нормативів та застосованих заходів впливу до фінансової групи, у разі входження суб'єкта господарювання до такої;
4.3.1.5 структури інвестиційного портфелю із зазначенням реквізитів емітента (назва, код за ЄДРПОУ), суми, ознаки фіктивності тощо;
4.3.1.6 наявності заборони залучення фінансових активів від фізичних осіб із зобов'язанням щодо наступного їх повернення;
4.3.1.7 допустимості суміщення окремих господарських операцій, на провадження яких суб'єкт отримав ліцензію;
4.3.1.8 надання фінансових послуг на підставі договору у відповідності до законодавства та внутрішніх правил надання фінансових послуг суб єктом господарювання;
4.3.1.9 розміщення інформації на власному веб-сайті (веб-сторінці) тазабезпечення її актуальності;
4.3.1.10 прийняття рішень у разі конфлікту інтересів;
4.3.1.11 відповідності приміщень, у яких здійснюється суб'єктом господарювання обслуговування клієнтів (споживачів), доступності для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення відповідно до державних будівельних норм, правил і стандартів, що документально підтверджується фахівцем з питань технічного обстеження будівель та споруд, який має кваліфікаційний сертифікат;

................
Перейти до повного тексту