- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Розпорядження
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ РИНКІВФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
Про схвалення висновку до проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (нова редакція)" (реєстраційний № 9224-1 від 06.11.2018)
Розглянувши проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (нова редакція)" (реєстраційний № 9224-1 від 06.11.2018), надісланий Комітетом Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення листом від 23.11.2018 № 04-34/13-245934, та на виконання доручення Кабінету Міністрів України від 21.11.2018 № 46246/1/1-18, відповідно до пункту 13 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого
Указом Президента України від 23.11.2011 № 1070, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг,
постановила:
1. Схвалити висновок до проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (нова редакція)" (реєстраційний № 9224-1 від 06.11.2018), що додається.
2. Департаменту державного регулювання та методології нагляду на ринках фінансових послуг забезпечити повідомлення Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення та Міністерства соціальної політики України про прийняте рішення.
3. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на члена Нацкомфінпослуг Гурбич О.І.
Згідно з чинним законодавством відповідно до колегіального рішення Комісії |
Протокол № 104 засідання Комісії від 29.11.2018 |
СХВАЛЕНО
Розпорядження Національної комісії,
що здійснює державне регулювання
у сфері ринків фінансових послуг
ВИСНОВОК
до проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (нова редакція)" (реєстраційний № 9224-1 від 06.11.2018)
Проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (нова редакція)" (реєстраційний № 9224-1 від 06.11.2018) (далі - проект Закону 9224-1) внесений на розгляд Верховної Ради України народним депутатом України Веселовою Н.В.
Нацкомфінпослуг розглянула проект Закону 9224-1, спрямований на вдосконалення законодавства України у сфері недержавного пенсійного забезпечення.
Метою проекту Закону 9224-1, як зазначено в пояснювальній записці до нього, є стимулювання розвитку накопичувального пенсійного забезпечення, вдосконалення законодавчих актів у сфері недержавного пенсійного забезпечення, спираючись на набутий досвід, необхідністю змін у нормативно-правовій базі та адаптацією законодавства України у сфері недержавного пенсійного забезпечення до законодавства ЄС.
Проект Закону 9224-1 є альтернативним до проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (нова редакція)" (реєстраційний № 9224 від 19.10.2018), внесений на розгляд Верховної Ради України народними депутатами України Різаненком П.О., Довбенком М.В., Поляковим М.А., Демчаком Р.Є. та Рибалкою С.В.
Розглянувши проект Закону 9224-1, Нацкомфінпослуг вважає за доцільне зазначити таке:
1. У проекті Закону 9224-1 відсутні окремі норми, які, виходячи Із досвіду нагляду на ринку недержавного пенсійного забезпечення, є необхідними для його подальшого розвитку.
Це, наприклад, норма щодо обов'язку засновників надавати Нацкомфінпослуг, на її вимогу, інформацію та документи, які стосуються недержавних пенсійних фондів, засновниками яких вони є.
У проекті Закону 9224-1 відсутня норма, яка передбачає встановлення чітких, прозорих та ефективних умов і порядок визначення винагороди адміністратора недержавного пенсійного фонду, компанії з управління активами, зберігана недержавного пенсійного фонду, внутрішнього аудитора, інвестиційного консультанта, осіб, що виконують функцію з управління ризиками, яка має бути відповідно до імплементації положень проекту Закону 9224-1 положенням ДИРЕКТИВИ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ПАРЛАМЕНТУ ТА РАДИ 2003/41/ЄС від 03 червня 2003 року про діяльність установ трудового пенсійного забезпечення та нагляд за ними та Директиви (ЄС) 2016/2341 Європейського Парламенту та Ради від 14 грудня 2016 року про діяльність установ трудового пенсійного забезпечення (УТПЗ) та нагляд за ними (далі -Директиви ЄС).
У проекті Закону 9224-1 доцільно прописати норму, згідно з якою у разі прийняття регулятором рішення про виключення недержавного пенсійного фонду з Державного реєстру фінансових установ та подання позову до суду про ліквідацію такого недержавного пенсійного фонду як юридичної особи, забороняється повторне внесення недержавного пенсійного фонду до Державного реєстру фінансових установ.
Також у проекті Закону 9224-1 доцільно прописати норму, згідно з якою державний регулятор у чітко визначених випадках буде мати право передавати повноваження ради недержавного пенсійного фонду спеціально уповноваженому представникові, спроможному приймати термінові заходи для виправлення ситуації в недержавному пенсійному фонді відповідно до порядку, встановленого регулятором.
Доцільність зазначених норм виникла за результатами досвіду здійснення регулювання ринку та необхідності захисту коштів учасників недержавних пенсійних фондів. Відсутність таких норм на сьогодні призводить до неефективної діяльності окремих недержавних пенсійних фондів та відсутності у регулятора можливості впливу на ситуацію і, відповідно, здійснювати ефективний нагляд за ними.
2. У статті 16 проекту Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (далі - проект Закону про НПЗ) проекту Закону 9224-1 передбачені повноваження вищого органу управління недержавного пенсійного фонду, однак не зазначено, що є таким вищим органом управління.
Стаття 17 проекту Закону про НПЗ проекту Закону 9224-1 передбачає управління ризиками, внутрішнього аудиту недержавного пенсійного фонду, однак у зазначеній статті відсутні багато вимог, які мають бути встановлені законодавчо, що також не відповідає положенням Директиви ЄС.
Відсутність зазначених норм призводить до неможливості вирішення проблемних питань, що виникають на ринку недержавного пенсійного забезпечення та пов'язані з функціонуванням недержавних пенсійних фондів.
................Перейти до повного тексту