1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Розпорядження


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ,ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ РИНКІВ ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
29.11.2018 № 2076
Про схвалення висновку до проекту Закону України "Про відновлення платоспроможності або ліквідацію кредитних спілок України" (реєстраційний № 9268 від 07.11.2018)
Розглянувши на виконання доручення Секретаріату Кабінету Міністрів України від 22.11.2018 № 46245/1/1-18 проект Закону України "Про відновлення платоспроможності або ліквідацію кредитних спілок України" (реєстраційний № 9268 від 07.11.2018), відповідно до пункту 13 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого Указом Президента України від 23 листопада 2011 року № 1070, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг,
постановила:
1. Схвалити проект висновку до проекту Закону України "Про відновлення платоспроможності або ліквідацію кредитних спілок України" (реєстраційний № 9268 від 07.11.2018), що додається.
2. Департаменту державного регулювання та методології нагляду на ринках фінансових послуг надати проект висновку до Кабінету Міністрів України.
3. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на члена Нацкомфінпослуг Залєтова О.М.
Голова Комісії І. Пашко
Згідно з чинним законодавством відповідно до колегіального рішення Комісії Протокол № 104 засідання
Комісії від 29.11.2018
СХВАЛЕНО
Розпорядження Національної комісії,
що здійснює державне регулювання
у сфері ринків фінансових послуг
ВИСНОВОК
до проекту Закону України "Про відновлення платоспроможності або ліквідацію кредитних спілок України" (реєстраційний № 9268 від 07.11.2018)
Проект Закону України "Про відновлення платоспроможності або ліквідацію кредитних спілок України" (реєстраційний № 9268 від 07.11.2018) (далі - проект Закону) внесений на розгляд Верховної Ради України народним депутатом України Кужель О.В.
Метою проекту Закону, як зазначено в пояснювальній записці до нього, є визначення та здійснення заходів щодо реабілітації кредитних спілок, які у період 2010-2013 років опинились на грані банкрутства, та процес ліквідації кредитних спілок, платоспроможність яких не видається можливим відновити.
Проектом Закону пропонується внести зміни до Закону України "Про кредитні спілки".
Розглянувши проект Закону, Нацкомфінпослуг вважає за доцільне зазначити таке:
1. Щодо складу Уповноваженого органу.
Проектом Закону пропонується створення окремого державного органу, а саме: Кабінет Міністрів України створює спеціальний уповноважений орган -постійно діючу Комісію з Питань Відновлення Платоспроможності або Ліквідації Кредитних Спілок (далі - Уповноважений орган), який, реалізовуючи свої повноваження, здійснюватиме управління процесами ліквідації або відновлення платоспроможності кредитних спілок.
Однак проект Закону не встановлює статусу Уповноваженого органу.
До складу Уповноваженого органу, згідно з положенням проекту Закону, входять представники Президента України, Кабінету Міністрів України, Уповноваженого органу з питань регулювання ринків фінансових послуг, Національного банку України та представники інших міністерств і відомств (за згодою).
Разом з тим, відповідно до абзацу другого статті 6 Конституції України, органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України. Відповідно до абзацу другого статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Президент України, відповідно до статті 102 Конституції України, є главою держави і виступає від її імені. Президент України є гарантом державного суверенітету, територіальної цілісності України, додержання Конституції України, прав і свобод людини і громадянина.
Президент України має своїх представників у Верховній Раді України, Кабінеті Міністрів України та Конституційному суді України, а також представництво в Автономній Республіці Крим. Крім того, є Адміністрація Президента України як постійно діючий допоміжний орган, утворений Президентом України.
Також, відповідно до абзацу першого статті 114 Конституції України, до складу Кабінету Міністрів України входять Прем'єр-міністр України, Перший віце-прем'єр-міністр України, віце-прем'єр-міністри, міністри.
Проект Закону не встановлює, хто буде представниками Президента України та Кабінету Міністрів України та входити до складу Уповноваженого органу.
Також проект Закону не визначає, представники яких саме міністерств і відомств та в якій кількості будуть входити до складу Уповноваженого органу.
Відповідно до проекту Закону має бути створений окремий державний спеціальний уповноважений орган - постійно діюча Комісія з Питань Відновлення Платоспроможності або Ліквідації Кредитних Спілок, що не відповідає Закону України "Про центральні органи виконавчої влади", оскільки статтею 1 цього Закону визначено, що систему центральних органів виконавчої влади складають міністерства України та інші центральні органи виконавчої влади, а статтею 16 визначено, що центральні органи виконавчої влади утворюються для виконання окремих функцій з реалізації державної політики як служби, агентства, інспекції.
2. Щодо повноважень Уповноваженого органу.
Відповідно до проекту Закону до них належать:
прийняття заяв кредитної спілки щодо визнання її потреби у відновленні цивільної правової дієздатності, операційної керованості, платоспроможності або ліквідації;
включення та виключення кредитної спілки до(з) реєстру кредитних спілок, що перебувають у процесі відновлення платоспроможності або ліквідації;
зміна статусу спілки в процесі відновлення її повної фінансової платоспроможності (визнання ліквідованою або цивільноздатною, операційно здатною, платоспроможною);
визначення обсягу шкоди, заподіяної кредитній спілці та її членам з вини посадових осіб та їх причетність до нанесення такої шкоди, або шкоди, спричиненої іншими чинниками;
визначення обсягу та строку надання тимчасової державної підтримки (рефінансування) кредитним спілкам;
звернення від імені кредитної спілки, що ліквідується, до суду з позовами щодо стягнення заборгованості за простроченими кредитами, а також до правоохоронних органів стосовно осіб, що завдали шкоди (свідомо чи несвідомо) кредитній спілці своїми діями або бездіяльністю;
забезпечення контролю за цільовим використанням спілкою коштів рефінансування, поверненням коштів тимчасової фінансової підтримки та станом здійснення розрахунків із спілкою;
забезпечення обліку і контролю за цільовим використанням коштів компенсаційних виплат членам кредитної спілки, яка ліквідується;
перевірка обґрунтованості вимог вкладників щодо компенсації їх вкладів у кредитній спілці, яка ліквідується;
виконання функції ліквідаційного агента;
здійснення інших повноважень, передбачених законодавством.
Проектом Закону передбачено, що Уповноважений орган здійснює свої повноваження шляхом проведення засідань за необхідності, але не рідше ніж 1 раз на місяць.
Згідно з проектом Закону органи центральної виконавчої влади, представлені в Уповноваженому органі, координують власну діяльність щодо державного регулювання та нагляду у сфері діяльності кредитних спілок у складі Уповноваженого органу в порядку та формах, визначених цим законом.
Однак, проект Закону не встановлює, як будуть прийматись рішення на засіданні - шляхом голосування або іншим шляхом та хто буде безпосередньо здійснювати функції, покладені на Уповноважений орган, - це буде окремий штат виконавців, які будуть штатними працівниками Уповноваженого органу, або функції будуть покладені на якийсь державний орган. Разом із тим, серед повноважень Уповноваженого органу, відповідно до пункту 19.1 статті 19 розділу V проекту Закону, є, зокрема, виконання функції ліквідаційного агента, що потребує наявність у складі Уповноваженого органу фахових спеціалістів.
У пояснювальній записці до проекту Закону зазначається, що проект Закону дозволить зняти надлишкове регуляторне навантаження та надмірне втручання держави у процес управління суб'єктами господарювання.
Водночас, із створенням нового державного органу жодних послаблень державного регулювання на ринку фінансових послуг законопроектом не передбачається.
З. Щодо обґрунтування необхідності прийняття проекту Закону. Відповідно до частин третьої та четвертої статті 91 Закону України "Про Регламент Верховної Ради України", у разі внесення законопроекту, проекту іншого акта, прийняття якого призведе до зміни показників бюджету (надходжень бюджету та/або витрат бюджету), суб'єкт права законодавчої ініціативи зобов'язаний додати фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки). Якщо такі зміни показників бюджету передбачають зменшення надходжень бюджету та/або збільшення витрат бюджету, до законопроекту, проекту іншого акта подаються пропозиції змін до законодавчих актів щодо скорочення витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень бюджету для досягнення збалансованості бюджету. Законопроект, проект іншого акта (крім проектів законів про Державний бюджет України, про внесення змін до закону про Державний бюджет України, про ратифікацію міжнародних договорів України щодо одержання Україною від іноземних держав, банків і міжнародних фінансових організацій позик, не передбачених Державним бюджетом України) не має містити положень, прийняття яких призведе до збільшення державного боргу і державних гарантій.
Якщо реалізація законопроекту, проекту іншого акта не впливає на показники бюджету, про це зазначається в пояснювальній записці.
У пояснювальній записці до проекту Закону зазначено, що на момент внесення законопроекту не потребується додаткових коштів.
Разом із тим, у вищезазначеній пояснювальній записці до проекту Закону зазначено, що реалізація положень цього проекту Закону потребуватиме додаткових витрат із Державного бюджету України в частині обсягу компенсаційних виплат, а також коштів рефінансування, які кредитними спілками буде повернено до бюджету, із плануванням цих коштів у наступному бюджетному періоді.

................
Перейти до повного тексту