1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Розпорядження


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ РИНКІВ
ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
07.08.2018 № 1374
Про погодження із зауваженнями проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення"
Розглянувши проект Закону України "Про внесения змін до деяких законодавчих актів України у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення", надісланий листом Міністерства фінансів України від 24.07.2018 № 11010-06-10/19709, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг,
постановила:
1. Погодити проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" із зауваженнями, що додаються.
2. Департаменту державного регулювання та методології нагляду на ринках фінансових послуг забезпечити повідомлення Міністерству фінансів України про прийняте рішення.
3. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти па члена Нацкомфінпослуг Залєтова О.M.
В.о. Голови Комісії О. Максимчук
Згідно з чинним законодавством
відповідно до колегіального рішення Комісії
Протокол № 68 засідання
Комісії від 07.08.2018
Додаток
до розпорядження Національної комісії,
що здійснює державне регулювання
у сфері ринків фінансових послуг
07.08.2018 № 1374
Зауваження
до проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення"
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг розглянула проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення", надісланий листом Міністерства фінансів України від 24.07.2018 № 11010-06-10119709 та в межах своєї компетенції надає наступні зауваження.
Щодо викладення у новій редакції Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі - проект Закону).
1. Проект Закону спрямований на захист прав та законних інтересів громадян, суспільства і держави. Разом з тим, запропонований проект Закону містить надмірну деталізацію процедур, спрямованих на реалізацію його положень. Зазначені процедури пропонується визначати відповідними актами Кабінету Міністрів України, актами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, а також актами суб'єктів державного фінансового моніторингу, що дозволить забезпечити оперативне реагування на виникнення нових ризиків та загроз у сфері фінансового моніторингу, враховуючи особливості сфери діяльності окремих суб'єктів первинного фінансового моніторингу, вжиття заходів з метою попередження та мінімізації їх можливих негативних наслідків без внесення змін до законів України, що регулюють відносини у цій сфері.
2. Також, пунктом 8 частини першої статті 1, частинами десятою та тринадцятою статті 11, частиною четвертою статті 12 проекту Закону визначено необхідність перевірки вигодоодержувача (вигодонабувача) за договором (страховим полісом, свідоцтвом, сертифікатом) страхування життя або іншим договором страхування (страховим полісом, свідоцтвом, сертифікатом), пов'язаним з інвестиціями.
Разом з тим, слід зазначити, що відповідно до статей 9 та 10 Закону України "Про страхування" інвестиційну складову містять виключно договори страхування життя, і до зазначених договорів включається інформація щодо величини інвестиційного доходу.
Враховуючи викладене, слід виключити по тексту проекту Закону зазначені вище положення, що стосуються пов'язаних з інвестиціями договорів страхування, інших, ніж страхування життя.
3. Пунктом 36 частини першої статті 1 проекту Закону надано визначення неприбуткових організацій, а саме:
"Неприбуткові організації - юридичні особи (крім державних органів, органів державного управління та установ державної і комунальної власності), що не є фінансовими установами, створені для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів, без мети отримання прибутку".
Зазначений термін "неприбуткові організації" необхідно привести у відповідність до положень Податкового кодексу України, а саме до підпункту 14.1.121 пункту 14.1 статті 14, яким визначено, що неприбуткові підприємства це установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, а також виключити слова "що не є фінансовими установами".
4. Відповідно до пункту 1 частини другої статті 6 проекту Закону, до суб'єктів первинного фінансового моніторингу віднесено, окрім банків, страховиків (перестраховиків), страхових (перестрахових) брокерів, кредитних спілок, ломбардів, інших фінансових установ віднесені небанківські фінансові установи, які здійснюють валютно-обмінні операції з готівковою іноземною валютою.
В той же час, пунктом 1 частини першої статті 1 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", визначено поняття фінансової установи, а саме фінансова установа - юридична особа, яка відповідно до закону надає одну чи декілька фінансових послуг, а також інші послуги (операції), пов'язані з наданням фінансових послуг, у випадках, прямо визначених законом, та внесена до відповідного реєстру в установленому законом порядку. До фінансових установ належать банки, кредитні спілки, ломбарди, лізингові компанії, довірчі товариства, страхові компанії, установи накопичувального пенсійного забезпечення, інвестиційні фонди і компанії та інші юридичні особи, виключним видом діяльності яких є надання фінансових послуг, а у випадках, прямо визначених законом, - інші послуги (операції), пов'язані з наданням фінансових послуг. Не є фінансовими установами (не мають статусу фінансової установи) незалежні фінансові посередники, що надають послуги з видачі фінансових гарантій в порядку та на умовах, визначених Митним кодексом України.
Визначення небанківська фінансова установа Законом України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" не передбачено.

................
Перейти до повного тексту