1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Індивідуальна податкова консультація


ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
05.07.2019 N 3109/6/99-99-12-01-04-15/ІПК
Державна фіскальна служба України відповідно до ст. 52 Податкового кодексуУкраїни (в редакції з 01.07.2019 р., далі - Кодекс) розглянула звернення Товариства стосовно отримання індивідуальної податкової консультації щодо практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з урахуванням змін, внесених до Кодексу, Законом України від 23.11.2018 р. N 2628-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів" (далі - Закон N 2628) та в межах компетенції повідомляє.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У зверненні Товариство поінформувало, що його основною діяльністю є роздрібна торгівлі пальним.
Оскільки Товариство не є власником місць роздрібної торгівлі пальним - стаціонарних АЗС, а використовує їх на підставі договорів оренди, звертається з проханням роз'яснити:
- чи може бути документом, що підтверджує право користування земельною ділянкою, на якій розташований об'єкт роздрібної торгівлі пальним, договір оренди землі чинний на дату введення такого об'єкта в експлуатацію, але у зв'язку зі зміною власника(-ів), втратив свою чинність?
- чи може бути документом, що підтверджує право користування земельною ділянкою, на якій розташований об'єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним, інформаційна довідка або витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо земельної ділянки на якій розташований об'єкт роздрібної торгівлі?
Чи можуть перелічені нижче документи слугувати підтвердженням права власності на об'єкти для здійснення роздрібної торгівлі пальним:
- Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
- Інформаційна довідка Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
- Копія договору купівлі-продажу об'єкта нерухомого майна;
- Протоколи загальних зборів про внесення майна до статутного капіталу?
Крім того, Товариство просить роз'яснити наступне:
- на який рахунок необхідно вносити плату за ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним;
- до якого з бюджетів, місцевого чи державного, зараховується плата за ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним.
У зв'язку з тим, що станом на 30.05.2019 р. Міністерством фінансів України не була затверджена форма заяви про реєстрацію акцизних складів, роз'яснити наступне:
- яким нормативно-правовим актом затверджена форма заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або акцизних складів;
- яким чином платник акцизного податку повинен здійснити реєстрацію акцизного складу за відсутності вказаної форми заяви;
- засобами якого зв'язку, електронного чи поштового, повинна бути подана заява про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або акцизних складів.
А також, роз'яснити:
- до якої дати потрібно зареєструвати витратоміри-лічильники та рівнеміри-лічильники в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі, за умови що на акцизному складів розташовані резервуари загальною місткістю не більше 1000 куб. метрів;
- чи дозволяється здійснення реалізації пального без наявності зареєстрованих витратомірів-лічильників, рівнемірів-лічильників та резервуарів станом на 01.07.2019 р.;
- які санкції будуть запроваджені до суб'єкта господарювання за здійснення діяльності з роздрібної торгівлі пальним без наявності зареєстрованих витратомірів-лічильників, рівнемірів-лічильників в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі станом на 01.07.2019 р.
Законом N 2628 передбачено ряд змін до Кодексу, які набувають чинності з 01.07.2019 р., зокрема передбачено, що акцизні склади та акцизні склади пересувні утворюються з метою підвищення ефективності роботи із запобігання та боротьби з незаконним виробництвом і обігом спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів, пального, посилення контролю за повнотою та своєчасністю надходження до бюджету акцизного податку (п. 230.1 ст. 230 Кодексу).
Зокрема, акцизним складом вважається, у т.ч. приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального (пп. 14.1.6 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Розпорядником акцизного складу є суб'єкт господарювання, який одержав ліцензію на право виробництва спирту етилового, алкогольних напоїв, зареєстрований платником акцизного податку, або суб'єкт господарювання - платник акцизного податку, який здійснює виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізацію пального на акцизному складі та має документи, що підтверджують право власності або користування приміщеннями та/або територією, що відносяться до акцизного складу (пп. 14.1.224 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Кодексом передбачено, що один акцизний склад може бути зареєстрований виключно одним розпорядником акцизного складу. Один розпорядник акцизного складу може зареєструвати один і більше акцизних складів.
Забороняється здійснення реалізації пального без наявності зареєстрованих витратомірів-лічильників, рівнемірів-лічильників та резервуарів, без реєстрації акцизного складу (пп. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 Кодексу).
Відповідно до п. 22 підрозділу 5 розділу XX Кодексу платники податку зобов'язані з 01.05.2019 р. до 01.06.2019 р. зареєструвати в системі електронного адміністрування реалізації пального усі акцизні склади, розпорядниками яких такі платники податку будуть станом на 01.07.2019 р.
Слід зазначити, що з 01.07.2019 р. вводиться в дію Система електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового у відповідності до Порядку електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.04.2019 р. N 408(далі - Порядок N 408).
Відповідно до п. 5 Порядку N 408 передбачено, що без реєстрації акцизного складу забороняється здійснення реалізації пального або отримання і реалізація спирту етилового на такому складі.
Кожен акцизний склад має власний уніфікований номер у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, який автоматично присвоюється системою електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.
До реєстру платників включаються такі дані про осіб, зареєстрованих як платники акцизного податку, та про акцизні склади, наявні у платників акцизного податку - розпорядників акцизних складів:
ідентифікаційні дані:
- для юридичних осіб - найменування та код згідно з ЄДРПОУ;
- для юридичних осіб, що уповноважені на ведення обліку діяльності за договорами про спільну діяльність без утворення юридичної особи та є відповідальними за утримання і внесення податків до бюджету під час виконання договорів, - назва договору, найменування уповноваженої особи та податковий номер, наданий такій особі під час взяття на облік договору згідно з п. 63.6 ст. 63 та п. 64.6 ст. 64 Кодексу;
- для фізичних осіб - підприємців - прізвище, ім'я, по батькові (за наявності) та реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією (за наявності) та номером паспорта);
- реєстраційні дані - дата реєстрації особи як платника акцизного податку, дати запису в реєстрі платників про реєстрацію, внесення змін, анулювання реєстрації, дата та причина анулювання реєстрації платника акцизного податку/акцизного складу;
- дані про акцизні склади - дані про всі наявні у розпорядника акцизного складу акцизні склади (уніфікований номер, адреса, назва та реквізити документів, що підтверджують право власності або право користування приміщеннями та/або територією, де розміщено акцизний склад), а також відповідні коди адміністративно-територіальних одиниць згідно з Класифікатором об'єктів адміністративно-територіального устрою України, де розміщується кожний акцизний склад.
Також, п. 6 Порядку N 408 передбачено, що на підставі заяви, що подається для реєстрації особи як платника акцизного податку, здійснюється одночасно реєстрація акцизних складів такого платника.
У разі введення в експлуатацію нових акцизних складів після реєстрації особи як платника акцизного податку платник акцизного податку - розпорядник акцизного складу подає заяву з відміткою про реєстрацію акцизного складу.
Заява складається та подається до контролюючого органу за основним місцем обліку особи як платника податків з використанням засобів електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог законів у сфері електронного документообігу та електронних довірчих послуг.
На заяву накладається кваліфікований електронний підпис керівника юридичної особи або уповноваженої особи, фізичної особи - підприємця або її представника.
Датою і часом подання заяви до контролюючого органу є дата і час, зазначені у квитанції про доставку заяви (перша квитанція).
У заяві зазначається інформація про всі наявні у розпорядника акцизного складу та введені в експлуатацію акцизні склади із зазначенням кодів адміністративно-територіальних одиниць згідно з Класифікатором об'єктів адміністративно-територіального устрою України. Щодо кожного акцизного складу в заяві зазначається ідентифікатор об'єкта оподаткування, про який надіслано повідомлення відповідно до вимог п. 63.3 ст. 63 Кодексу.
У разі реєстрації нового акцизного складу такому акцизному складу засобами системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового автоматично присвоюється уніфікований номер, який є єдиним у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового і зберігається за акцизним складом до моменту анулювання його реєстрації.
За уніфікованим номером акцизний склад реєструється та обліковується в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.
Присвоєний під час реєстрації в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового уніфікований номер акцизного складу, з якого реалізовано/на який отримано пальне або спирт етиловий, є обов'язковим реквізитом, що зазначається під час складання акцизної накладної.
Крім того, на виконання норм пп. 212.3.4 п. 212.3 ст. 212, ст. 231, ст. 232 розділу VI Кодексу в частині затвердження форми та порядку заповнення заявки на поповнення обсягу залишку пального або спирту етилового та коригування до заявок на поповнення обсягу залишку пального або спирту етилового в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового Міністерством фінансів України розроблено проект наказу "Про затвердження форм заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або акцизних складів, акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового, Порядку заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового" (далі - Проект наказу), який розміщено на веб-порталі ДФС (http://sfs.gov.ua) у підрозділі "Проекти регуляторних актів" розділу "Регуляторна політика".
Проект наказу розроблено на виконання норм Кодексу з метою запровадження дієвої системи контролю за обігом пального та спирту етилового, а також вдосконаленням порядку адміністрування таких підакцизних товарів.
Також, проектом наказу передбачено затвердити форму заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або акцизних складів.
Проектом передбачено набрання чинності наказом з 01.05.2019 р., але не раніше дня його офіційного опублікування, крім п. 1, 3 цього наказу, які набирають чинності з 01.07.2019 р.
Крім того, рекомендована форма заяви розміщена на офіційному вебпорталі ДФС та, починаючи з 19.06.2019 р., може застосовуватися для реєстрації, у т.ч. в Електронному кабінеті.
А також, згідно пп. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 Кодексу, акцизні склади, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізація пального, повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на акцизному складі, та рівнемірами-лічильниками рівня таких товарів (продукції) у резервуарі (далі - рівнемір-лічильник) на кожному введеному в експлуатацію стаціонарному резервуарі, розташованому на акцизному складі.
Відповідно до вимог ст. 230 Кодексу постановою Кабінету Міністрів України від 22.11.2017 р. N 891затверджено Порядок ведення Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі (далі - Реєстр), передачі облікових даних з них електронними засобами зв'язку (далі - Порядок N 891).
Витратомір-лічильник - законодавчо регульований засіб вимірювальної техніки, призначений для безперервного вимірювання, запам'ятовування та відображення у фактичних умовах вимірювання кількості пального, що проходить через вимірювальний перетворювач у закритих, повністю заповнених трубопроводах;
Рівнемір-лічильник рівня пального у резервуарі - законодавчо регульований засіб вимірювальної техніки, призначений для вимірювання рівня пального, за яким обчислюється об'єм пального, що перебуває у резервуарі, за градуювальною таблицею резервуара;
Резервуар - законодавчо регульований засіб вимірювальної техніки у вигляді стаціонарної споруди або ємності, який призначений для здійснення операцій з обігу пального та його зберігання та для якого встановлена залежність його місткості від абсолютної висоти рівня пального в резервуарі, що оформлено у вигляді градуювальної таблиці (п. 2 Порядку N 891).
Витратоміри-лічильники та резервуари повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, проведені відповідно до законодавства, а рівнеміри-лічильники повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, або калібрування, проведені відповідно до законодавства. У разі відсутності позитивного результату повірки або оцінки відповідності, або калібрування витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників для цілей цього Кодексу акцизні склади, на яких вони розташовані, вважаються необладнаними витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками.
Паливороздавальні колонки, на які є позитивні результати повірки або оцінки відповідності виконують функції витратомірів-лічильників.
Враховуючи норми п. 22 підрозділу 5 розділу XX Кодексу та відповідно до п. 12 підрозділу 5 розділу XX Кодексу розпорядники акцизних складів відповідно до вимог цього Кодексу зобов'язані обладнати акцизні склади витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами-лічильниками та зареєструвати їх в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі в такі строки:
- акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких перевищує 20 000 куб. метрів, - не пізніше 01.07.2019 р;
- акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких перевищує 1 000 куб. метрів, але не перевищує 20 000 куб. метрів, - не пізніше 01.10.2019 р.;
- акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1 000 куб. метрів, - не пізніше 01.01.2020 р.
Слід зазначити, що відповідно до п. 1281.1 ст. 1281 Кодексу необладнання та/або відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі рівнеміра-лічильника на введеному в експлуатацію резервуарі, розташованому на акцизному складі, та/або витратоміра-лічильника на місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованого на акцизному складі, а також необладнання та/або відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового витратоміра-лічильника спирту етилового на місці отримання та відпуску спирту етилового, розташованого на акцизному складі, -

................
Перейти до повного тексту