- Правова система ipLex360
- Законодавство
ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
від 9 лютого 2017 року
Основні зміни у податковому законодавстві, що набирають чинності у 2017 році
Загальні питання
- визначено функції Міністерства фінансів України (координація діяльності контролюючих органів, прогноз, аналіз надходження податків, зборів, платежів, видання узагальнюючих податкових консультації тощо);
- закріплено за районними податковими інспекціями виключно сервісні функції (сервісне обслуговування платників податків, реєстрація та ведення обліку платників податків, об'єктів оподаткування та ведення Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, Єдиного банку даних про платників податків - юридичних осіб тощо). Функції контрольно-перевірочної роботи, погашення податкового боргу, розгляду справ про адміністративні правопорушення перенесено на обласний рівень;
- до 1 липня 2017 року передбачено розробку програмного забезпечення електронного кабінету (дозволить платникам податків листування з контролюючим органом в електронному вигляді - подавати та отримувати документи (податкову звітність, скарги, акти перевірок, заперечення на акт, довідки та інші документи));
- надано доручення Кабінету Міністрів України до 1 липня 2017 року провести незалежний аудит баз даних та інформаційних ресурсів, що використовуються контролюючим органами та визначити порядок контролю, в тому числі моніторингу, Міністерством фінансів України за адмініструванням контролюючими органами баз даних та інформаційних ресурсів;
- визначено поняття уповноважена особа контролюючого органу (посадова (службова) особа контролюючого органу, уповноважена керівником такого органу на виконання певних його функцій);
- встановлено вимогу оприлюднення на сайті ДФС плану-графіку документальних планових перевірок до 25 грудня року, що передує проведенню таких перевірок. Порядок формування та затвердження плану-графіка, перелік ризиків та їх поділ за ступенями встановлюються Мінфіном;
- змінено порядок та вимоги до надання податкових консультацій (чинні з 01.04.2017 р.):
зменшено строк безоплатного надання індивідуальних податкових консультацій за зверненням платників з 30 до 25 календарних днів;
запроваджено реєстрацію індивідуальних податкової консультації в єдиній базі індивідуальних податкових консультацій та розміщенню на сайті ДФС;
надано можливість продовжувати строк розгляду запиту до 10 днів.
- збільшено критерії належності платника податків до категорії великих платників податків (збільшено показник сплати платежів до державного бюджету за платежами, які контролюються ДФС, з 12 до 20 млн. грн.; та критерій обсягу доходу від усіх видів діяльності за останні чотири послідовні податкові (звітні) квартали з 500 млн. грн. до 1 млрд. грн. До переліку суб'єктів додано постійне представництво нерезидента);
- змінено процедуру розстрочення та відстрочення грошових зобов’язань чи податкового боргу:
рішення про розстрочення та відстрочення грошових зобов’язань чи податкового боргу понад бюджетний рік приймається ДФС за погодженням з Мінфіном у разі, коли сума, заявлена до розстрочення (відстрочення) становить 1 мільйон гривень та більше;
рішення про розстрочення та відстрочення грошових зобов'язань чи податкового боргу, а також про перенесення строків сплати розстрочених (відстрочених) сум, якщо сума попередньо наданого розстрочення (відстрочення) грошових зобов'язань чи податкового боргу не була погашена приймається за вмотивованим та обґрунтованим рішенням керівника (заступника керівника) Міністерства фінансів;
доповнено новою підставою, за якої виникає право податкової застави, зокрема при розстроченні або відстроченні грошових зобов'язань право податкової застави виникає з дня укладання договору про розстрочення (відстрочення) грошових зобов'язань;
запроваджено формування та ведення реєстру заяв про розстрочення та відстрочення грошових зобов'язань або податкового боргу, який щодня оновлюється на сайті ДФС;
- відмова у реєстрації податкової накладної може бути оскаржена в адміністративному та/або судовому порядку (скарга на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних розглядається в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, комісією до складу якої входить представник Міністерства фінансів, протягом 10 календарних днів з дня отримання такої скарги Державною фіскальною службою України);
- передбачено ліквідацію податкової міліції (у цій частині норми законопроекту набудуть чинності після прийняття Закону щодо створення відповідного органу, який забезпечить запобігання, виявлення, припинення, розслідування та розкриття кримінальних правопорушень об’єктом яких є фінансові інтереси держави);
- встановлено тимчасовий спеціальний порядок щодо справляння податків і зборів, на період проведення АТО, для платників податків місцезнаходженням (місцем проживанням) яких є тимчасово окупована територія або населені пункти на лінії зіткнення, та/або платників податків, які мають об’єкти оподаткування, з яких сплачуються місцеві податки, збори;
- передбачено 30 денний строк протягом якого може бути проведена камеральна перевірка та уточнено поняття камеральної перевірки (на сьогодні такий строк встановлений лише по податку на додану вартість);
- змінено розмір нарахування пені (замість 120 % облікової ставки НБУ 100 %) для пені, яка нараховується платником податків внаслідок самостійного виправлення помилок;
- приватних виконавців включено до переліку самозайнятих осіб;
- у зв’язку із змінами до ставок місцевих податків і зборів у 2017 році органи місцевого самоврядування можуть прийняти рішення про встановлення відповідних місцевих податків і зборів без врахування вимог до порядку оприлюднення проектів таких рішень до 15 липня року, що передує бюджетному періоду;
- доповнено новою підставою для проведення документальної позапланової перевірки - у разі якщо платником податків не надано для проведення зустрічної звірки інформацію, визначену у запиті контролюючого органу, протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту (виключно з питань, зазначених у запиті);
- уточнено вимоги до змісту та збільшено терміни для надання платниками податків пояснень на запит контролюючого органу, - 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту, неотримання відповіді на який, є підставою для проведення позапланової документальної перевірки;
- вилучено як підставу для проведення позапланової документальної перевірки отримання постанови органу, що здійснює оперативно-розшукову діяльність, слідчого, прокурора;
- збільшено на 1 день строк для вручення платнику податків акта (довідки) документальної перевірки;
- змінено місце подання платниками податків заперечень та/або додаткових документів у разі незгоди з висновками перевірки, а саме до контролюючого органу, який проводив таку перевірку (раніше зауваження подавалися до контролюючого органу за основним місцем обліку);
- уточнено порядок обрахунку строків для надання заперечення на акт (довідку) перевірки та копій документів до нього - з наступного дня за днем отримання акта (довідки), а також строк для повідомлення контролюючим органом про місце і час проведення розгляду заперечення з 2 до 4 робочих днів до дня їх розгляду, збільшено строк їх розгляду з 5 до 7 робочих днів;
- змінено порядок проведення зустрічних звірок, зокрема, в частині встановлення 10-денного строку для надання інформації на запит контролюючого органу;
Трансфертне ціноутворення
- змінено критерії визнання операцій контрольованими:
річний дохід платника податків від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухобліку, збільшено з 50 до 150 млн. грн. за податковий (звітний) рік;
обсяг господарських операцій платника податків з одним контрагентом, визначений за правилами бухобліку, збільшено з 5 до 10 млн. грн. за податковий (звітний) рік;
- запропоновано визнавати контрольованими господарські операції з нерезидентами особливих організаційно-правових форм, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), та/або не є податковими резидентами країни, в якій вони зареєстровані, як юридичні особи (LLP,LLC);
- вдосконалено критерії щодо включення країн до Переліку держав (територій), операції з резидентами яких визнаються контрольованими (при формуванні такого переліку враховується такий критерій, як "держави, компетентні органи яких не забезпечують своєчасний та повний обмін податковою та фінансовою інформацією на запити центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику");
- запроваджено механізм визначення біржової ціни на підставі форвардного або ф’ючерсного контракту (уточнено визначення поняття "форвардний контракт", стандартизована форма якого буде затверджуватись Кабінетом Міністрів України);
- методи встановлення відповідності умов контрольованої операції принципу "витягнутої рука" приведено у відповідність з рекомендаціями ОЕСР (контрольованими визнаватимуться операції з державами компетентні органи яких не забезпечують своєчасний та повний обмін податковою та фінансовою інформацією, також контролюючий орган України не має права застосовувати під час встановлення відповідності умов контрольованих операцій платника податків принципу "витягнутої руки" інший метод трансфертного ціноутворення, ніж зазначений у договорі про попереднє узгодження ціноутворення, встановлено певні вимоги до документації з трансфертного ціноутворення);
- вдосконалено вимоги та систематизовано перелік інформації, що має бути відображена у звіті про контрольовані операції та документації з трансфертного ціноутворення (необхідно надати, зокрема опис структури управління платника податків, схему його організаційної структури; опис діяльності та стратегії ділової активності, що провадиться платником податків, зокрема економічні умови діяльності, аналіз відповідних ринків товарів (робіт, послуг), на яких здійснює свою діяльність платник податків, основні конкуренти; відомості щодо участі платника податків у реструктуризації бізнесу або передачі нематеріальних активів у звітному або попередньому році, з поясненням аспектів цих операцій, що вплинули або впливають на діяльність платника податків тощо);
- передбачено можливість самостійного коригування ціни контрольованої операції до верхнього або нижнього значення діапазону цін замість медіани діапазону;
- чітко розмежовано штрафні санкції за неподання та окремо за несвоєчасне подання звіту про контрольовані операції та документації з трансфертного ціноутворення, що дає можливість уникнути від "подвійного" застосування штрафних санкцій;
- перенесено з 1 травня на 1 жовтня кінцевий термін подання звіту про контрольовані операції;
- виключено норму щодо зворотнього коригування податкових зобов’язань;
- акцентовано, що договір про попереднє узгодження цін укладається не щодо "ціни", а щодо "ціноутворення";
Податок на прибуток підприємств
- визначено безнадійною заборгованість, прострочену понад 360 днів;
- продовжено дію 25 % ліміту для формування резерву під знецінені активи;
- визначено безнадійною заборгованістю для фізичних осіб заборгованість прострочену строком понад 180 днів, та яка не перевищує 25 відсотків однієї мінімальної заробітної плати (на сьогодні - 50 відсотків);
- змінено порядок розрахунку об’єктів оподаткування та суми податку на дохід суб’єктів, які здійснюють випуск та проведення лотерей, згідно якого дохід, таких суб’єктів складається з доходу, що залишився після формування призового (виграшного) фонду та суми залишкового призового фонду лотереї станом на 31 грудня кожного року; дохід від з операцій з випуску та розміщення лотерей підлягає оподаткуванню за ставкою 30% (на перехідний період встановлено ставки з 1 січня 2017 року по 31 грудня 2017 року включно - 18 відсотки; з січня 2018 року по 31 грудня 2018 року включно - 24 відсотки; з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2019 року включно - 26 відсотків; з 1 січня 2020 року по 31 грудня 2020 року включно - 28 відсотків; з 1 січня 2021 року - 30 відсотків);
- профспілкові організації звільнено від необхідності подання звіту про використання коштів неприбутковими організаціями, такий звіт подається тільки у разі порушення вимог, встановлених для неприбуткових організацій;
- удосконалено порядок зарахування сплачених авансових внесків при виплаті дивідендів в рахунок сплати податку на прибуток. Крім того, чітко визначено, що ІСІ не являються платниками авансових внесків з податку на прибуток у разі виплати дивідендів;
- виключено можливість зарахування сплаченого податку на майно в рахунок сплати податку на прибуток;
- уточнено порядок амортизації основних засобів та нематеріальних активів, нарахування якої здійснюється без урахування їх переоцінки (уцінки, дооцінки), проведеної відповідно до положень бухгалтерського обліку;
- передбачено коригування фінансового результату до оподаткування на суму витрат на ремонт, реконструкцію, модернізацію або інші поліпшення невиробничих основних засобів та нематеріальних активів;
- надано правові підстави для списання безнадійної дебіторської заборгованості за рахунок резерву сумнівних боргів, яка відповідає ознакам безнадійної заборгованості, визначеним в Кодексі;
- уточнено порядок розрахунку обмеження, так звана "тонка капіталізація" при виплаті процентів нерезидентам, які є пов’язаними особами з платником податку на прибуток (конкретизується, що таке обмеження стосується виключно процентів за борговими зобов’язаннями, які виникли саме перед нерезидентами - пов’язаними особами);
- уточнено положення щодо уникнення подвійного врахування при визначенні фінансового результату до оподаткування доходів або витрат, виникнення яких для цілей оподаткування відбувається після 01.01.2015 року;
- тимчасово зменшено мінімальні допустимі строки до 2 років амортизації для основних засобів групи 4 (машини та обладнання), так звана "прискорена амортизація";
- запроваджено на період до 31 грудня 2021 року податкові канікули (застосування нульової ставки податку на прибуток підприємств), для підприємств у яких річний дохід не перевищує 3-х мільйонів гривень та розмір нарахованої за кожний місяць звітного періоду заробітної плати (доходу) працівників є не меншим, ніж дві мінімальні заробітні плати, за умови відповідності критеріям:
утворених в установленому законом порядку після 1 січня 2017 року;
діючих, у яких протягом трьох послідовних попередніх років, щорічний обсяг доходів задекларовано в сумі, що не перевищує 3-х мільйонів гривень, та у яких середньооблікова кількість працівників протягом цього періоду становила від 5 до 20 осіб;
які були зареєстровані платниками єдиного податку в установленому законодавством порядку в період до 1 січня 2017 року та у яких за останній календарний рік обсяг виручки від реалізації продукції (товарів робіт, послуг) становив до 3-х мільйонів гривень та середньооблікова кількість працівників становила від 5 до 50 осіб;
- подовжено з 01.01.2017 року до 01.07.2017 року строк приведення неприбутковими організаціями установчих документів до вимог
ПКУ і подання їх копій до контролюючого органу;
- чітко розмежовані вимоги щодо коригувань об'єкта оподаткування податком на прибуток за контрольованими та не контрольованими операціями, зокрема за операціями з роялті та операціями з придбання у нерезидентів з низькоподаткових юрисдикцій;
- встановлено оподаткування за ставкою 5 % доходів нерезидентів, отриманих ними у вигляді процентів за позиками (фінансовими кредитами), залученими від розміщення цінних паперів на іноземних біржах, так званих "євро бондів";
- встановлено на період з 01.01.2017 р. по 31.12.2018 р. звільнення від оподаткування доходів нерезидентів передбачених у пункті 141.4 статті
141 Кодексу ("євробондів");
- посилено вимоги до подання податкової звітності - визначено, що фінансова звітність є додатком до податкової декларації та є її невід’ємною частиною та подається як платниками податку на прибуток так й неприбутковими підприємствами, установами та організаціями;
- запроваджено тимчасове до 1 січня 2025 року звільнення від оподаткування прибутку підприємств - суб’єктів літакобудування та які здійснюють розробку та/або виготовлення з кінцевим складанням літальних апаратів та двигунів до них;
Податок на доходи фізичних осіб
- зменшено вдвічі окремі показники, які мають прив’язку до розміру мінімальної заробітної плати, у зв’язку зі збільшенням у 2017 році розміру мінімальної заробітної плати до 3200 гривень;
- звільнено від оподаткування ПДФО доходів від здавання (продажу) брухту чорних металів (за кодом 7204 УКТ ЗЕД);
- збільшено до 3 мінімальних заробітних плат суму, яку юридична чи фізична особа може сплатити за навчання іншої фізичної особи в вищих та професійно-технічних вітчизняних закладах навчання без оподаткування такої суми ПДФО, а також скасовано необхідність особи, що навчається, відпрацювати 3 роки у особи, яка заплатила за таке навчання;
- знято обмеження з розміру суми, сплаченої на навчання, яку платник податку може включити до податкової знижки за наслідками звітного року (у 2016 році така сума не перевищувала 1930 грн. на місяць);
- збільшено з 12 до 24 місяців термін, протягом якого отримувач може використовувати цільову благодійну допомогу, надану на лікування без оподаткування такої суми ПДФО;
- унормовано визначення інвестиційного прибутку від операцій з державними цінними паперами з урахуванням курсових різниць;
- розширено перелік витрат фізичної особи - підприємця від провадження господарської діяльності, водночас ні до доходу, ні до витрат фізичної особи - підприємця не включаються суми акцизного податку з роздрібної торгівлі підакцизними товарами; (на суми податків, зборів, які пов'язані з господарською діяльністю такої фізичної особи - підприємця (крім ПДВ для фізичної особи - підприємця, зареєстрованого як платник податку на додану вартість, та акцизного податку, ПДФО з доходу від господарської діяльності, податку на майно); суми єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у розмірах і порядку встановлених законом; платежів, сплачених за одержання ліцензій на провадження певних видів господарської діяльності фізичної особи - підприємця; одержання дозволу, іншого документа дозвільного характеру, які пов'язані з господарською діяльністю фізичної особи - підприємця);
- фізичній особі - підприємцю надано право на амортизацію основних засобів, що використовуються у діяльності (крім житлової нерухомості та автомобілів);
- платнику податку надано право розстрочки на сплату протягом трьох років суми податкового зобов’язання, нарахованого на суму боргу (кредиту), прощеного (анульованого) кредитором за його самостійним рішенням, не пов’язаним із процедурою його банкрутства, до закінчення строку позовної давності за кредитом, що отриманий на придбання житла (іпотечний кредит);
- визначено, що з доходів, що виплачуються підприємцям (незалежно від системи оподаткування), місцезнаходженням або місцем проживання яких є територія АТО або населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення, податкові агенти повинні утримувати податок на доходи фізичних осіб у джерела виплати;
Податок на додану вартість
- відновлено право контролюючих органів на проведення документальної перевірки платника щодо бюджетного відшкодування ПДВ в разі, якщо розрахунок суми бюджетного відшкодування було зроблено за рахунок від’ємного значення, сформованого за операціями за періоди до 1 липня 2015 року, що не підтверджені документальними перевірками та за операціями з придбання до 1 січня 2017 року товарів/послуг у сільськогосподарських підприємств, що використовували спеціальний режим оподаткування ПДВ;
- у зв’язку із скасуванням з 1 січня 2017 року використання спеціального режиму оподаткування ПДВ для сільськогосподарський підприємств, та врегулювання питання перехідного періоду, встановлено, що:
з дня наступного за граничним терміном сплати податкових зобов’язань за грудень 2016 року, (за ІV квартал 2016 року для платників, у яких квартальний податковий період) закриваються рахунки в системі електронного адміністрування ПДВ, які були додатково відкриті сільськогосподарським підприємствам, що застосовували спеціальний режим оподаткування ПДВ;
реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, складених сільськогосподарськими підприємствами, що застосовували спеціальний режим оподаткування ПДВ, за операціями з постачання сільськогосподарських товарів/послуг, має бути здійснена не пізніше 15 січня 2017 року;
сума від’ємного значення за операціями з постачання сільськогосподарських товарів/послуг, сформована сільськогосподарськими підприємствами, що застосовували спеціальний режим оподаткування ПДВ, за результатами звітного (податкового) періоду за грудень 2016 року (ІV квартал 2016 року), переноситься до податкової звітності наступного звітного (податкового) періоду, у якій відображаються розрахунки з бюджетом;
- удосконалено механізм застосування штрафних санкцій у разі не реєстрації або несвоєчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПН та застосування штрафних санкцій при порушенні термінів реєстрації всіх податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою);
- встановлено визнання податкових накладних, складених після 1 липня 2017 року та зареєстрованих в ЄРПН достатньою підставою для підтвердження податкового кредиту;
- з 1 квітня 2017 року буде запроваджено механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, яка підпадає під критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для такого зупинення (критерії визначатимуться Міністерством фінансів України) та відновлення такої реєстрації, у разі припинення процедури зупинення їх реєстрації;
- визначено період з 1 квітня по 1 липня 2017 року тестовим для впровадження процедури зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних;
- удосконалено систему електронного адміністрування ПДВ:
сплата до бюджету податкових зобов’язань по уточнюючих розрахунках до податкових декларацій здійснюватиметься через ПДВ-рахунки в СЕА. Для цього контролюючі органи формуватимуть окремі реєстри - для перерахування ПДВ до бюджету в разі подання платником уточнюючих розрахунків до податкових декларацій;
повернення на рахунок платника податку в СЕА виключно надміру сплачених податкових зобов’язань з ПДВ, зарахованих до бюджету з рахунка такого платника у СЕА в рахунок сплати податкових зобов’язань з ПДВ;
- збільшено терміни реєстрації податкових накладних та розрахунку коригування до таких податкових накладних в ЄРПН (з 180 до 365 календарних днів);
- збільшено з 15 до 90 днів термін проведення документальної перевірки продавця, у разі подання скарги на нього покупцем;
- запровадження єдиного публічного Реєстру заяв на бюджетне відшкодування ПДВ та формування окремого Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, поданих до 1 лютого 2016 року. Розподіл сум бюджетного відшкодування між Реєстром заяв про повернення суми бюджетного відшкодування та Тимчасовим реєстром заяв про повернення суми бюджетного відшкодування встановлюватиме Кабінет Міністрів України;
- бюджетне відшкодування ПДВ буде здійснюватися органами казначейства на підставі даних Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, без висновків контролюючих органів;
- врегульовано оподаткування ПДВ операцій з продажу лізингових портфелів компаніями;
- встановлено код товару згідно з УКТ ЗЕД та код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг як обов’язковий реквізит податкової накладної для всіх без виключення товарів і послуг. При цьому до 31 грудня 2017 року діятиме мораторій щодо застосування штрафних санкцій за помилки, допущені в податковій накладній під час зазначення коду товару згідно з УКТЗЕД та/або коду послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг;
- по завершенню документальної перевірки контролюючого органу надано можливість перенесення суми від’ємного значення, що підлягає включенню до складу податкового кредиту наступного звітного періоду платника, що реорганізується (шляхом приєднання, злиття, перетворення, поділу, виділу) до складу податкового кредиту правонаступника у наступному періоді після підписання передавального акту;
- виключено норми щодо терміну 60 днів на віднесення до податкового кредиту сум ПДВ по податкових накладних для платників, які застосовують касовий метод, визначивши для них загальний термін 365 днів з дати складання таких податкових накладних;
- уточнено норми щодо пропорційного віднесення сум ПДВ до податкового кредиту у зв’язку з особливостям о податкового обліку в СЕА ПДВ;
- встановлено застосування нульової ставки ПДВ на операції магазинів безмитної торгівлі з продажу ними товарів фізичним особам, які виїжджають за межі митної території України, фізичним особам, які в'їжджають на митну територію України в пунктах пропуску через державний кордон України, відкритих для міжнародного повітряного сполучення, фізичним особам, які переміщуються транспортними засобами, що належать резидентам та знаходяться за межами митного кордону України;
- продовжено до 01.01.2019 року звільнення від оподаткування операцій з постачання, у тому числі операції з імпорту, відходів та брухту чорних і кольорових металів, а також паперу та картону для утилізації;
................Перейти до повного тексту