- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Індивідуальна податкова консультація
ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
17.08.2018 N 3580/6/99-99-15-03-02-15/ІПК |
Про реєстрацію договору про створення консорціуму та оподаткування ПДВ
Державна фіскальна служба України розглянула звернення щодо реєстрації договору про створення консорціуму (далі - договір консорціуму) і можливості віднесення консорціуму до виду договорів про спільну діяльність, реєстрації договору консорціуму як окремої особи - платника ПДВ та оподаткування ПДВ операцій з постачання послуг (робіт) у межах договору консорціуму, а також аналогічне за змістом звернення зазначеного товариства, та, керуючись статтею
52 розділу II
Податкового кодексу України (далі -
ПКУ), повідомляє.
Основні засади господарювання в Україні і господарські відносини, що виникають у процесі організації та здійснення господарської діяльності між суб'єктами господарювання, а також між цими суб'єктами та іншими учасниками відносин у сфері господарювання регулюються
Господарським кодексом України (далі -
ГКУ).
Відповідно до статей
118 -
120 ГКУ консорціум - це тимчасове статутне об'єднання підприємств для досягнення його учасниками певної спільної господарської мети (реалізації цільовій програм, науково-технічних, будівельних проектів тощо). Консорціум використовує кошти, якими його наділяють учасники, централізовані ресурси, виділені на фінансування відповідної програми, а також кошти, що надходять з інших джерел, в порядку, визначеному його статутом. У разі досягнення мети його створення консорціум припиняє свою діяльність. Консорціуми реєструються як юридичні особи згідно із
Законом України 15 травня 2003 року N 755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".
Правове регулювання відносин, під час здійснення спільної діяльності її учасниками визначено статтями
1130 -
1143 ЦКУ.
Відповідно до статті
1130 ЦКУ за договором про спільну діяльність сторони (учасники) зобов'язуються спільно діяти без створення юридичної особи для досягнення певної мети, що не суперечить законові.
Спільна діяльність може здійснюватися на основі об'єднання вкладів учасників (просте товариство) або без об'єднання вкладів учасників.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами
ПКУ (пункт 1.1 статті
1 розділу І
ПКУ).
Відповідно до пунктів 5.1 - 5.3 статті
5 розділу І
ПКУ поняття, правила та положення, установлені
ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею
1 розділу І
ПКУ. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням
ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення
ПКУ. Інші терміни, що застосовуються у
ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Згідно з пунктом 64.6 статті
64 розділу II
ПКУ на обліку в контролюючих органах повинні перебувати угоди про розподіл продукції, договори управління майном (крім договорів щодо операцій, визначених у другому реченні абзацу другого підпункту 5 пункту 180.1 статті
180 розділу V
ПКУ) та договори про спільну діяльність на території України без створення юридичних осіб, на які поширюються особливості податкового обліку та оподаткування діяльності за такими договорами (угодами), визначені
ПКУ.
У контролюючих органах не обліковуються договори про спільну діяльність, на які не поширюються особливості податкового обліку та оподаткування спільної діяльності, визначені
ПКУ. Кожен учасник таких договорів перебуває на обліку у контролюючих органах та виконує обов'язки платника податків самостійно.
Взяття на облік договору або угоди здійснюється шляхом додаткового взяття на облік управителя майна, учасника договору про спільну діяльність або угоди про розподіл продукції як платника податків - відповідального за утримання та внесення податків до бюджету під час виконання договору або угоди.
Договори про спільну діяльність, договори управління майном та угоди про розподіл продукції знімаються з обліку у контролюючих органах після їх припинення, розірвання, закінчення строку дії чи після досягнення мети, для якої вони були укладені, визнання їх недійсними у судовому порядку (пункт 67.4 статті
67 розділу II
ПКУ).
Щодо реєстрації договору консорціуму і можливості віднесення його до виду договорів про спільну діяльність
Згідно із змістом звернення та доданого до нього додатка встановлено, що між суб'єктами господарювання укладено договір про створення консорціуму для спільної діяльності (договір партнерства). У договорі консорціуму вказано, що партнери не створюють юридичну особу. Метою є перемога в торгах, укладання та виконання контракту, за яким передбачаються розробка, узгодження та експертиза проекту, поставка, монтаж, налагодження та запуск устаткування вітчизняного та іноземного виробництва, будівництво споруд.
Взяття на облік платників податків в органах ДФС здійснюється після належної реєстрації (акредитації, легалізації) суб'єктів згідно із законодавством України.
Разом з цим, щодо наданої копії договору консорціуму відсутні документи, якими б підтверджувався факт дотримання законодавства України при створенні такого об'єднання:
для консорціуму - реєстрація об'єднання як юридичної особи;
для договору про спільну діяльність - здійснення державної реєстрації договору за участю іноземного інвестора.
Щодо реєстрації особи як платника ПДВ
Для цілей оподаткування ПДВ платниками податку є особи, перелік яких визначено підпунктом 14.1.139 пункту 14.1 статті
14 розділу І та пунктом 180.1 статті
180 розділу V
ПКУ. Зокрема, є особа, що веде облік результатів діяльності за договором про спільну діяльність без утворення юридичної особи. При цьому дві чи більше особи, які здійснюють спільну діяльність без утворення юридичної особи, вважаються окремою особою у межах такої діяльності. Облік результатів спільної діяльності ведеться платником податку, уповноваженим на це іншими сторонами згідно з умовами договору, окремо від обліку господарських результатів такого платника податку. Господарські відносини між учасниками спільної діяльності прирівнюються до відносин на основі окремих цивільно-правових договорів.
Статтями
181 та
182 розділу V
ПКУ визначено умови для реєстрації особи як платника ПДВ, відповідно до яких реєстрація особи як платника ПДВ може здійснюватись як в обов'язковому порядку, так і за добровільним рішенням особи.
При цьому звертаємо увагу, що будь-яка особа, яка підлягає обов'язковій реєстрації як платник ПДВ у випадках та в порядку, передбачених статтею
183 розділу V
ПКУ, але не подала до контролюючого органу Заяву N 1-ПДВ, несе відповідальність за ненарахування або несплату ПДВ на рівні зареєстрованого платника ПДВ без права нарахування податкового кредиту та отримання бюджетного відшкодування податку (пункт 183.10 статті
183 розділу V
ПКУ).
Обов'язок щодо нарахування та сплати податкових зобов'язань з ПДВ у такої особи виникає з дня, наступного за граничним днем, який встановлений для подання Заяви, тобто з 11 числа календарного місяця, що настає за місяцем, в якому вперше досягнуто обсягу оподатковуваних операцій з постачання товарів/послуг понад 1 млн. гривень.
Щодо оподаткування ПДВ операцій з постачання послуг (робіт)
................Перейти до повного тексту