1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
02.07.2016 № 566
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
27 липня 2016 р.
за № 1046/29176
Про затвердження Інструкції з оформлення податковими органами матеріалів про адміністративні правопорушення
( Заголовок із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 682 від 16.12.2021 ) ( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 682 від 16.12.2021 )
Відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Податкового кодексу України, Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування", Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375, з метою правильного та єдиного застосування податковими органами законодавства з питань притягнення до адміністративної відповідальності правопорушників НАКАЗУЮ:
( Преамбула із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 682 від 16.12.2021 )
1. Затвердити Інструкцію з оформленняподатковими органамиматеріалів про адміністративні правопорушення, що додається.
( Пункт 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 682 від 16.12.2021 )
2. Визнати такими, що втратили чинність:
наказ Державної податкової адміністрації України від 28 жовтня 2009 року № 585 "Про затвердження Інструкції з оформлення органами державної податкової служби матеріалів про адміністративні правопорушення", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 29 грудня 2009 року за № 1262/17278;
наказ Державної податкової адміністрації України від 05 квітня 2011 року № 193 "Про внесення змін до Інструкції з оформлення органами державної податкової служби матеріалів про адміністративні правопорушення", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 20 квітня 2011 року за № 490/19228.
3. Департаменту податкової, митної політики та методології бухгалтерського обліку Міністерства фінансів України (Романюк Ю.П.) у встановленому порядку забезпечити:
подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього наказу.
4. Наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра – керівника апарату Капінуса Є.В. та Голову Державної фіскальної служби України Насірова Р.М.

Міністр

О. Данилюк
ПОГОДЖЕНО:

Голова Державної
фіскальної служби України


Р.М. Насіров
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
фінансів України
02.07.2016 № 566
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
27 липня 2016 р.
за № 1046/29176
ІНСТРУКЦІЯ
з оформлення податковими органами матеріалів про адміністративні правопорушення
( Заголовок із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 682 від 16.12.2021 ) ( У тексті Інструкції слова "орган доходів і зборів" в усіх відмінках та числах замінено відповідно словами "податковий орган" у відповідних відмінках та числах згідно з Наказом Міністерства фінансів № 682 від 16.12.2021 )
І. Загальні положення
1. Ця Інструкція, розроблена відповідно до вимог Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП), Податкового кодексу України, Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування" та інших нормативно-правових актів, встановлює порядок оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення в податкових органах, а також процедуру складання протоколів про адміністративні правопорушення, розгляду справ про адміністративні правопорушення податковими органами, ведення діловодства у справах про адміністративні правопорушення, а також забезпечення належного розгляду скарг на постанови у справах про адміністративні правопорушення.
( Абзац другий пункту 1 розділу I виключено на підставі Наказу Міністерства фінансів № 682 від 16.12.2021 )
2. Відповідно до статті 9 КУпАП адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
Адміністративна відповідальність за правопорушення, передбачені КУпАП, настає, якщо ці порушення за своїм характером не тягнуть за собою відповідно до закону кримінальної відповідальності.
ІІ. Оформлення протоколів про адміністративні правопорушення
1. Відповідно до частини першої статті 255 КУпАП уповноважені посадові особи податкових органів мають право складати протоколи у справах про адміністративні правопорушення за статтями 51-2, 155-1, 162-1, 163-1 -163-4, 163-12, частинами другою та третьою статті 163-17, 164, 164-5, 164-16, 166-16, 166-17, 177-2 КУпАП .
( Абзац перший пункту 1 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 682 від 16.12.2021 )
Частиною другою статті 255 КУпАП також передбачено, що уповноважені посадові особи податкових органів у справах про адміністративні правопорушення, розгляд яких віднесено до відання цих органів, відповідно до статті 234-2 КУпАП мають право складати протоколи про адміністративні правопорушення за статтями 163-13, 163-15, 164-1, 165-1, 166-6 (частини третя – шоста), 188-23 КУпАП .
( Абзац другий пункту 1 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 682 від 16.12.2021 )
2. У разі вчинення адміністративного правопорушення кількома особами протокол складається стосовно кожної особи окремо. У разі вчинення однією особою кількох адміністративних правопорушень протоколи складаються окремо щодо кожного з вчинених правопорушень. Якщо особа вчинила кілька адміністративних правопорушень, справи про які одночасно розглядаються одним і тим самим органом (посадовою особою), стягнення накладається в межах санкції, встановленої за більш серйозне правопорушення з числа вчинених. До основного стягнення в цьому разі може бути приєднано одне з додаткових стягнень, передбачених статтями про відповідальність за будь-яке з вчинених правопорушень.
3. Посадові особи податкових органів при виявленні адміністративного правопорушення складають протокол про адміністративне правопорушення (далі – Протокол) на бланку за формою згідно з додатком 1 до цієї Інструкції.
4. Зміст Протоколу повинен відповідати вимогам, викладеним у статті 256 КУпАП.
5. Усі реквізити Протоколу заповнюються чорнилом чорного або синього кольору розбірливим почерком державною мовою. Не допускаються закреслювання або виправлення відомостей, що заносяться до Протоколу, а також внесення додаткових записів після того, як Протокол підписаний особою, відносно якої він складений.
( Абзац перший пункту 5 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 682 від 16.12.2021 )
У разі ненадання особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, документів для складання Протоколу використовуються відомості про таку особу, наявні у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків.
6. У Протоколі під час його складання обов'язково зазначається стаття КУпАП, згідно з якою передбачено адміністративну відповідальність. При викладенні обставин правопорушення у Протоколі вказуються місце та час його вчинення, суть адміністративного правопорушення, які саме протиправні дії чи бездіяльність вчинила особа, стосовно якої складається Протокол, та які положення законодавства порушено. Якщо є свідки правопорушення та потерпілі, до Протоколу вносяться їх прізвища, імена та по батькові (за наявності), а також місце проживання.
( Пункт 6 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 682 від 16.12.2021 )
7. Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право надати пояснення і зауваження щодо змісту Протоколу.
Пояснення та зауваження за суттю вчиненого правопорушення вносяться до Протоколу і засвідчуються підписом особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Пояснення та зауваження можуть додаватися до Протоколу окремо, про що у Протоколі робиться запис.
8. При складанні Протоколу особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, роз’яснюються її права й обов’язки, передбачені статтями 55, 56, 59, 63 Конституції України та статтею 268 КУпАП, повідомляється, що справу про адміністративне правопорушення буде розглянуто у строки, визначені статтею 277 КУпАП, про що робиться відмітка у Протоколі.
( Абзац перший пункту 8 розділу II в редакції Наказу Міністерства фінансів № 682 від 16.12.2021 )
Про ознайомлення із Протоколом особа щодо якої він складений, ставить у протоколі свій підпис. У разі відмови поставити підпис про це робиться відповідний запис у протоколі, який засвідчується підписом посадової особи податкового органу.
9. Протокол складається у двох примірниках та підписується посадовою особою, яка склала Протокол, особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, а також свідками і понятими, якщо такі є.
( Пункт 9 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 682 від 16.12.2021 )
10. У разі відмови особи, щодо якої складається Протокол, від підписання Протоколу посадова особа податкового органу робить про це відповідний запис, який засвідчує своїм підписом та підписами свідків у разі їх наявності.
Особа, щодо якої складається Протокол, має право письмово викласти підстави своєї відмови від підписання Протоколу, які додаються до Протоколу окремо, про що робиться запис у Протоколі.
Відмова під підписання Протоколу не є підставою для припинення провадження у справі.
11. Один примірник Протоколу під підпис вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності.
12. У разі неможливості складання Протоколу за місцем вчинення адміністративного правопорушення Протокол складається в податковому органі. Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, запрошується до податкового органу для складання та підписання Протоколу. У запрошенні зазначаються дата, час та місце складання Протоколу. Запрошення вважається належним чином врученим, якщо воно надіслано за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, рекомендованим листом з повідомленням про вручення або вручено особисто такій особі.
13. У разі неявки особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, у визначений у запрошенні час складається акт довільної форми, який засвідчує факт такої неявки. Акт підписується не менш як трьома посадовими особами контролюючого органу та реєструється у журналі реєстрації актів, що засвідчують факт неявки особи, яка притягається до адміністративної відповідальності (додаток 2).
14. Протокол в день складання реєструється посадовою особою податкового органу в Журналі реєстрації протоколів та постанов про адміністративні правопорушення (додаток 3) та не пізніше наступного робочого дня відомості вносяться до відповідної інформаційної системи.
15. До Протоколу долучаються матеріали, що підтверджують факт вчинення адміністративного правопорушення, та документи, що можуть свідчити про обставини, які пом'якшують або обтяжують відповідальність особи (за наявності). Кожний документ повинен мати свої реквізити (дату, назву, підписи тощо), містити достовірну інформацію та відповідати вимогам законодавства України про адміністративні правопорушення.
16. Якщо розгляд справ про адміністративне правопорушення віднесено до відання інших органів, належно оформлений Протокол надсилається органу, уповноваженому розглядати адміністративну справу, протягом трьох днів з дня його реєстрації. До Протоколу додаються інші матеріали справи, які є в наявності в податкових органах та які підтверджують факт вчинення адміністративного правопорушення.
У разі якщо матеріали справи передані органу досудового розслідування, належно оформлений Протокол надсилається органу, уповноваженому розглядати адміністративну справу, протягом трьох днів з дня повідомлення особі про підозру у кримінальному провадженні по даному факту або закриття кримінального провадження.
17. Якщо справу уповноважений розглядати податковий орган, Протокол з іншими матеріалами справи у день його реєстрації в Журналі реєстрації протоколів та постанов про адміністративні правопорушення передається керівнику (заступнику керівника або уповноваженій посадовій особі) податкового органу, який буде розглядати справу про адміністративне правопорушення.
( Пункт 17 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 682 від 16.12.2021 )
ІІІ. Розгляд посадовими особами податкових органів справ про адміністративні правопорушення
1. Відповідно до статті 234-2 КУпАП керівником (заступником керівника або уповноваженою особою) податкового органу розглядаються справи про адміністративні правопорушення, пов’язані з порушенням порядку приймання готівки для подальшого її переказу (стаття 163-13), порушенням порядку проведення готівкових розрахунків та розрахунків з використанням електронних платіжних засобів за товари (послуги) (стаття 163-15), порушенням порядку подання декларації про доходи та ведення обліку доходів і витрат (стаття 164-1), порушенням законодавства про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (стаття 165-1), порушенням порядку припинення юридичної особи (частини третя - шоста статті 166-6 ), перешкоджанням уповноваженим особам податкових органів у проведенні перевірок (стаття 188-23).
( Абзац перший пункту 1 розділу III в редакції Наказу Міністерства фінансів № 682 від 16.12.2021 )

................
Перейти до повного тексту