1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПОСТАНОВА
Верховної Ради України
Про Рекомендації парламентських слухань на тему: "Розвиток підприємництва в Україні та підтримка малого і середнього бізнесу"
(Відомості Верховної Ради (ВВР), 2016, № 22, ст.454)
Верховна Рада України
постановляє:
1. Схвалити Рекомендації парламентських слухань на тему: "Розвиток підприємництва в Україні та підтримка малого і середнього бізнесу" (додаються).
2. Кабінету Міністрів України до 15 червня 2016 року поінформувати Верховну Раду України про стан реалізації Рекомендацій парламентських слухань, схвалених цією Постановою.
3. Апарату Верховної Ради України в установленому порядку забезпечити видання збірника матеріалів за результатами зазначених парламентських слухань.
4. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на Комітет Верховної Ради України з питань промислової політики та підприємництва.
5. Ця Постанова набирає чинності з дня її прийняття.
Голова Верховної Ради України В.ГРОЙСМАН
м. Київ
13 квітня 2016 року
№ 1090-VIII
СХВАЛЕНО
Постановою Верховної Ради України
від 13 квітня 2016 року № 1090-VIII
РЕКОМЕНДАЦІЇ
парламентських слухань на тему: "Розвиток підприємництва в Україні та підтримка малого і середнього бізнесу"
Підприємницька ініціатива та збалансована державна політика, яка сприяє її реалізації, - ось що врятує економіку та прокладе шлях України до європейського успіху. Сьогодні, коли українська економіка увійшла в економічну депресію, поступово змінюється парадигма, і все більше поглядів спрямовуються на нові джерела зростання - малий та середній бізнес, креативну економіку, середній клас.
Наявність та численність середнього класу є одним із вагомих чинників розвинутого цивілізованого суспільства. Будь-яка успішна соціально-економічна модель, що веде до зростання, значною мірою базується на малих та середніх підприємствах. Підприємництво, яке є втіленням динамізму, сміливості та чесної конкуренції, перетворює на реальність інноваційні ідеї та сприяє прогресу.
Ми, учасники парламентських слухань, звертаємося до представників виконавчої та законодавчої гілок влади із закликом визнати український малий та середній бізнес драйвером економічного зростання та запорукою соціальної стабільності в нашій державі.
У поточній ситуації Україна потребує реформ, що базуються на глибинній системній трансформації економіки та суспільства. Україні життєво необхідний якісний стрибок від монополізованої, олігархізованої, низькотехнологічної та низькопродуктивної економіки до відкритої економіки підприємницької ініціативи, ринкової конкуренції, генерації інвестиційних можливостей та випуску продукції з високою доданою вартістю.
Сьогодні цілком очевидно, що протекціонізм олігархічних інтересів, який призвів до необхідності політики затягування пасків, жорстка фіскальна консолідація, а також надміру обмежувальна кредитно-грошова політика Національного банку України та неефективна економічна політика уряду не тільки не виправдали себе, а й зумовили глибоку економічну та суспільну кризу. Усе це не лише зменшило "фінансову глибину" економіки і зробило Україну невиправдано залежною від міжнародної фінансової допомоги, а й законсервувало економічну модель, за якою Україна експортує переважно сировину та низькотехнологічну продукцію з низькою доданою вартістю, талановитих людей та зароблені тут прибутки.
Ми констатуємо, що єдиною альтернативою економічному знищенню країни є чітка та сфокусована на пріоритетах державна політика розвитку малого та середнього бізнесу, визнання підприємництва однією з основних рушійних сил інновацій, зайнятості і ефективної, у тому числі соціальної, інтеграції до Європи. Це можливо за однієї умови - коли всі рішення приймаються виходячи з паритету інтересів держави, бізнесу та споживачів, що досягається в результаті постійного діалогу влади з бізнесом, експертним середовищем та громадянським суспільством.
Виходячи з вищевикладеного учасники парламентських слухань на тему: "Розвиток підприємництва в Україні та підтримка малого і середнього бізнесу" пропонують такі пріоритетні напрями та окремі заходи державної політики, спрямованої на стимулювання підприємницької ініціативи для забезпечення економічного зростання України, та рекомендують:
1. У сфері регуляторної політики
1) Верховній Раді України:
продовжити тимчасовий мораторій на проведення перевірок контролюючими органами, який надасть "перепочинок" для малого і середнього бізнесу в умовах економічної кризи та дасть уряду час для глибинного реформування системи органів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності;
прийняти пакет законодавчих ініціатив, спрямованих на:
оптимізацію роботи контрольно-наглядових органів, лібералізацію державного нагляду (контролю) з одночасним підвищенням відповідальності посадових осіб органів, що здійснюють такі функції, у тому числі за рахунок поширення дії Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на податкові органи;
захист законних прав власників, протидію рейдерству, підвищення відповідальності осіб, винних у відповідних порушеннях;
захист і розвиток економічної конкуренції, підвищення дієвості та забезпечення прозорості діяльності Антимонопольного комітету України;
забезпечення легалізації самозайнятих осіб та створення законодавчого поля для функціонування сімейного бізнесу;
утворити при комітетах Верховної Ради України консультативно-дорадчі органи із залученням представників малого та середнього бізнесу, які працюють у сферах відання комітетів, з метою налагодження тісної співпраці з підприємцями у роботі над законопроектами та унеможливлення прийняття законодавчих ініціатив без проведення комітетських слухань за участю представників малого і середнього бізнесу, які працюють у відповідних галузях;
звернути увагу комітетів Верховної Ради України на обов'язковість оприлюднення проектів регуляторних актів та документів аналізу регуляторного впливу, а також на мінімальний місячний термін, відведений для публічного обговорення проектів регуляторних актів;
забезпечити контроль за виконанням постанови Кабінету Міністрів України № 1151від 16 грудня 2015 року щодо впровадження оновленої методології оцінки регуляторного впливу проектів регуляторних актів на підставі проведення оцінки витрат та економічних вигод (cost-benefit analysis) та М-тесту (SME-test);
2) Кабінету Міністрів України:
реалізувати курс на розвиток підприємництва, що сприятиме відновленню соціально-економічного зростання, формуванню конкурентоспроможної економіки та середнього класу, створенню нових робочих місць та стимулюванню самозайнятості населення, розв'язанню проблеми бідності;
привести регуляторну політику України у відповідність із стандартами Європейського Союзу та Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" , забезпечити неухильне додержання законодавства у сфері регуляторної політики на всіх рівнях на основі збереження балансу інтересів суб'єктів господарювання, громадян та держави;
у шестимісячний строк спланувати та протягом року провести повне "перезавантаження" регуляторної системи з усуненням штучних регуляторних бар'єрів та формуванням нових ефективних регуляторних моделей у взаємодії з виробниками та споживачами і з урахуванням європейського досвіду;
забезпечити конкурентність доступу до мереж та енергії українських виробників, унеможливити зловживання монопольним становищем суб'єктами природних монополій у сфері енергетики, теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення;
з метою захисту законних прав підприємців та в рамках виконання положень Меморандуму про економічну та фінансову політику (МЕФП) та Порядку денного асоціації між Україною та ЄС забезпечити впровадження оновленої методології оцінки регуляторного впливу проектів регуляторних актів на підставі проведення оцінки витрат та економічних вигод (cost-benefit analysis) та М-тесту (SME-test), затвердженої постановою Кабінету Міністрів України № 1151 від 16 грудня 2015 року;
забезпечити неухильне дотримання законодавства щодо створення та ведення Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань шляхом об'єднання його з Єдиним ліцензійним реєстром та Реєстром документів дозвільного характеру;
запровадити та неухильно дотримуватися оцінки ефективності діяльності керівної посадової особи відповідного центрального органу виконавчої влади, місцевої державної адміністрації, органу місцевого самоврядування щодо реалізації державної політики у сфері розвитку малого і середнього підприємництва (зокрема, під час атестації), передусім за кількістю новостворених постійних робочих місць;
унормувати створення та забезпечити діяльність громадських рад при Кабінеті Міністрів України, центральних, місцевих органах виконавчої влади та органах місцевого самоврядування з наданням їм відповідних повноважень щодо участі в формуванні та реалізації державної політики, визначенням механізмів їхньої взаємодії на центральному та місцевому рівнях;
не подавати до Верховної Ради України урядові законодавчі ініціативи у разі відсутності їх чіткого економічного обґрунтування (у тому числі розрахунків впливу на бюджет, на суб'єктів малого і середнього бізнесу);
забезпечити використання єдиної системи показників для відстеження стану та розвитку малого і середнього бізнесу та інтеграції зазначених показників з планом Державних статистичних спостережень Державної служби статистики України;
розробити Стратегію розвитку малого та середнього підприємництва на період до 2020 року;
забезпечити розвиток інструментів підтримки малого та середнього підприємництва, зокрема мікрокредитування, гарантування кредитів, консультаційної допомоги, навчання з питань підприємництва, об'єктів інфраструктури підтримки малого та середнього підприємництва відповідно до кращої міжнародної практики;
забезпечити імплементацію і впровадження європейських стандартів, необхідних для виходу національних товаровиробників на європейські ринки;
організувати проведення перегляду нормативно-правових актів, що регламентують відповідні сфери підприємницької діяльності на центральному та місцевому рівнях, із залученням представників малого і середнього бізнесу, які працюють у відповідних галузях. За результатами проведеної роботи сформувати "регуляторні карти" галузей, що чітко регламентуватимуть всі аспекти регулювання для кожного виду підприємницької діяльності;
підготувати зміни до нормативно-правових актів, які регламентують надання прав суб'єктам підприємницької діяльності колегіальними органами (місцевими радами та виконкомами) з метою унеможливлення фактів зловживань та корупції;
запровадити практику проведення комплексних перевірок регіонів (згідно з графіком) на предмет виконання нормативно-правових актів, що регламентують реалізацію державної політики з питань розвитку підприємництва з обов'язковим залученням представників підприємницької громадськості регіону;
з метою оперативного розгляду проблем бізнесу та стану справ щодо реалізації державної політики у сфері розвитку підприємництва, запобігання страйкам та виступам у підприємницькому середовищі запровадити проведення форумів (нарад з бізнесом) на загальнодержавному рівні - один раз на півріччя, у регіонах - щоквартально;
надати Державній регуляторній службі України повноваження з реалізації державної політики у сфері підприємництва;
3) Державній регуляторній службі України:
під час розгляду і прийняття проектів регуляторних актів забезпечити неухильне дотримання процедур оприлюднення проектів регуляторних актів та документів аналізу регуляторного впливу, а також обґрунтований розгляд можливих альтернативних процедур;
забезпечити інформаційно-роз'яснювальну роботу з питань впровадження методики проведення аналізу впливу регуляторного акта з урахуванням обов'язковості здійснення регуляторними органами оцінки витрат та економічних вигод (cost-benefit analysis) та М-тесту (SМЕ-test).
2. У сфері податкової та митної політики
1) Верховній Раді України:
у рамках податкової реформи прийняти законопроекти, спрямовані на лібералізацію податкової системи, зниження фіскального тиску на фонд оплати праці, спрощення адміністрування податків та обов'язкових платежів, запровадження інвестиційних стимулів для нових виробництв та інтелектуальномістких видів діяльності, запровадження диференційованих моделей оподаткування з метою детінізації підприємницької діяльності та забезпечення умов прискореного економічного зростання;

................
Перейти до повного тексту