- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ПОСТАНОВА
Верховної Ради України
Про Рекомендації парламентських слухань на тему: "Про зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС, об'єкт "Укриття" та перспективи розвитку зони відчуження"
(Відомості Верховної Ради (ВВР), 2015, № 24, ст.187)
Верховна Рада України
постановляє:
1. Схвалити Рекомендації парламентських слухань на тему: "Про зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС, об'єкт "Укриття" та перспективи розвитку зони відчуження" (далі - Рекомендації парламентських слухань), що додаються.
2. Кабінету Міністрів України до 1 жовтня 2015 року проінформувати Верховну Раду України про стан реалізації Рекомендацій парламентських слухань, схвалених цією Постановою.
3. Апарату Верховної Ради України разом із Комітетом Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи забезпечити в установленому порядку видання збірки матеріалів за результатами цих парламентських слухань.
4. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи.
5. Ця Постанова набирає чинності з дня її прийняття.
Голова Верховної Ради України |
В.ГРОЙСМАН |
м. Київ 22 квітня 2015 року № 348-VIII |
СХВАЛЕНО
Постановою Верховної Ради України
від 22 квітня 2015 року № 348-VIII
РЕКОМЕНДАЦІЇ
парламентських слухань на тему: "Про зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС, об'єкт "Укриття" та перспективи розвитку зони відчуження"
Учасники парламентських слухань на тему: "Про зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС, об'єкт "Укриття" та перспективи розвитку зони відчуження", які відбулися 4 березня 2015 року, відзначають, що за час після зупинення 15 грудня 2000 року Чорнобильської АЕС налагоджено дієве міжнародне співробітництво із реалізації міжнародних проектів на майданчику Чорнобильської АЕС, виконаний значний комплекс робіт, спрямований на мінімізацію радіологічних та екологічних наслідків Чорнобильської катастрофи.
Проте у зв'язку із залишковим принципом фінансування відповідних бюджетних програм на майданчику Чорнобильської АЕС залишається ряд проблемних питань.
Учасники парламентських слухань зазначають, що із зменшенням розміру фінансування
Програми були перенесені терміни виконання заходів на більш пізній період та зменшення інтенсивності переробки та захоронення радіоактивних відходів, що, в свою чергу, неминуче призведе до збільшення терміну зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та негативно вплине на процес перетворення об'єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему.
Таке недофінансування не дозволяє виконувати необхідні роботи із зняття з експлуатації енергоблоків Чорнобильської АЕС, ускладнює супровід міжнародних проектів та, загалом, є недостатньо ефективним витрачанням бюджетних коштів, оскільки і через 14 років після остаточної зупинки станції основні витрати йдуть на підтримку безпеки станції, а не на зняття її з експлуатації, залишаються незабезпеченими або забезпечені частково видатки державного спеціалізованого підприємства "Чорнобильська АЕС" (далі - ДСП "ЧАЕС") на оплату праці, комунальні послуги, енергоносії тощо.
Проекти відповідних змін та уточнень до
Програми Кабінетом Міністрів України на затвердження Верховній Раді України не вносилися.
У результаті заплановані завдання і заходи не виконані в повному обсязі, що в свою чергу не дозволило досягти головного результату - припинити експлуатацію першого, другого і третього енергоблоків Чорнобильської АЕС (перший етап
Програми) та розпочати роботи з їх остаточного закриття і консервації (другий етап Програми).
Відсутність (або недостатність) капітальних видатків негативно впливає на оновлення основних фондів, створення та впровадження новітніх технологій, призводить до невиправдано розширеної ремонтної бази, значних видатків на придбання запчастин та матеріалів, знижує ефективність праці персоналу, вимагає залучення додаткового персоналу для здійснення обов'язкових заходів, що збільшує колективну дозу опромінення.
Недофінансування у жовтні - грудні 2014 року окремих бюджетних програм та списання залишків Державною казначейською службою України 1 січня 2015 року з рахунків одержувачів без сплати зареєстрованих зобов'язань призвело до фактичного виникнення незареєстрованої кредиторської заборгованості підприємств зони відчуження на загальну суму 148,5 млн гривень. Це викликало невиплату заробітної плати персоналу підприємств та ще більше загострило соціальне напруження в трудових колективах. Одночасно відбулися акції протесту, часткове знеструмлення та обмеження постачання природного газу, нарахування Державною фіскальною службою України 2,3 млн гривень штрафів та пені за несплачені обов'язкові платежі до державного бюджету (насамперед єдиний соціальний внесок), які постійно зростають.
Визначені
Державним бюджетом України видатки на 2015 рік не дають можливості забезпечити фінансування навіть першочергових заходів (заробітна плата, енергоносії тощо). За межами фінансування залишилося відшкодування Пенсійному фонду України фактичних витрат на виплату і доставку пенсій особам, яким вона призначена на пільгових умовах, до отримання права на пенсію за віком у розмірі 186 млн гривень (або 26% від визначеного фінансування). Внаслідок чого виконання заходів із зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС знаходиться під загрозою зриву.
Цим
Законом Україна підтвердила готовність здійснити додатковий внесок до Чорнобильського фонду "Укриття" в сумі 63,40 млн доларів США і таким чином збільшити свій майновий і грошовий внесок з 104,063 до 167,563 млн доларів США, що було схвально сприйнято світовою спільнотою.
Разом з тим, кошти на сплату внесків до Чорнобильського фонду "Укриття" та до Рахунку ядерної безпеки Європейського банку реконструкції та розвитку (далі - ЄБРР) у 2015 році визначено на рівні 601,80 млн гривень, що, внаслідок зміни офіційного курсу гривні до інших валют, не є достатнім для внесення Україною додаткових коштів.
З набранням чинності
Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" на проведення операцій в рамках виконання проектів міжнародної технічної допомоги на Чорнобильській АЕС скасовані пільги з оподаткування прибутку підприємств, отриманого за рахунок міжнародної технічної допомоги, яка надається Чорнобильським фондом "Укриття", Рахунком ядерної безпеки ЄБРР та позбавлено іноземні організації, які беруть участь у виконанні міжнародних чорнобильських проектів, права вести діяльність без реєстрації як платників податків в Україні. Це викликає реальну загрозу збільшення вартості проектів, пред'явлення підрядниками та постачальниками обґрунтованих претензій до ДСП "ЧАЕС" і як наслідок - збільшення витрат з державного бюджету та порушення виконання міжнародних зобов'язань України.
В останні роки виникла проблема із страховим покриттям відповідальності за ядерну шкоду, що може негативно вплинути на реалізацію міжнародних проектів на промисловому майданчику Чорнобильської АЕС.
Чинні нормативно-правові акти, що регулюють земельні відносини, не надають повноважень центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері управління зоною відчуження, надавати дозволи на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, розпоряджатися землею. Невирішеність цих питань позбавляє підприємства, організації, що належать до сфери управління зазначеного центрального органу виконавчої влади, можливості повноцінно виконувати покладені на них функції, що ставить під загрозу виконання міжнародних договорів України.
Непридатний стан залізничної колії на ділянці "станція Вільча - станція Янів" ускладнює доступ фахівців до радіаційно- та ядерно-небезпечних об'єктів зони відчуження.
Учасники парламентських слухань висловлюють стурбованість щодо передачі на фінансування до місцевих бюджетів закладів охорони здоров'я, які фінансуються з державного бюджету, насамперед спеціалізованих медико-санітарних частин (далі - СМСЧ).
Підприємства, при яких функціонують СМСЧ Міністерства охорони здоров'я України, мають стратегічне значення для України і працюють в умовах впливу шкідливих та небезпечних факторів, серед яких переважає іонізуюче випромінювання.
Також неврегульованим залишається питання щодо забезпечення та утримання підрозділів інших органів виконавчої влади, які виконують завдання з охорони, ліквідації пожеж, забезпечення громадського правопорядку, надання медичної допомоги у зоні відчуження відповідно до чинного законодавства. Зокрема, із введенням в дію
Кодексу цивільного захисту України виникли проблеми з організацією охорони від пожеж суб'єктів господарювання та території зони відчуження.
Аналіз досвіду реалізації положень законодавства з питань подолання наслідків Чорнобильської катастрофи свідчить про необхідність подальшого наукового обґрунтування мети заходів з подолання її наслідків у віддалений період.
Так, учасники парламентських слухань наголошували, що при прийнятті
Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" не були враховані науково обґрунтовані сучасні уявлення про дію іонізуючого випромінювання на організм людини, принципи радіаційного захисту, в основі яких лежать
Державні гігієнічні нормативи "Норми радіаційної безпеки України (НРБУ-97)", публікації Міжнародної комісії з радіаційного захисту, Наукового комітету ООН щодо атомної радіації, Всесвітньої організації охорони здоров'я, стандарти радіаційної безпеки Міжнародного агентства з атомної енергії.
Залишається актуальною проблема моніторингу радіологічних наслідків Чорнобильської катастрофи, забезпечення виробництва радіологічно безпечної сільськогосподарської продукції.
................Перейти до повного тексту