- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ПОСТАНОВА
Верховної Ради України
Про Рекомендації парламентських слухань на тему: "Транскордонне співробітництво як чинник євроінтеграційних процесів України"
(Відомості Верховної Ради (ВВР), 2016, № 43, ст.740)
Верховна Рада України
постановляє:
1. Схвалити Рекомендації парламентських слухань на тему: "Транскордонне співробітництво як чинник євроінтеграційних процесів України" (додаються).
2. Кабінету Міністрів України до 14 листопада 2016 року поінформувати Верховну Раду України про стан реалізації Рекомендацій парламентських слухань, схвалених цією Постановою.
3. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на Комітет Верховної Ради України з питань європейської інтеграції.
4. Ця Постанова набирає чинності з дня її прийняття.
Голова Верховної Ради України |
А.ПАРУБІЙ |
м. Київ 21 вересня 2016 року № 1537-VIII |
СХВАЛЕНО
Постановою Верховної Ради України
від 21 вересня 2016 року № 1537-VIII
РЕКОМЕНДАЦІЇ
парламентських слухань на тему: "Транскордонне співробітництво як чинник євроінтеграційних процесів України"
Заслухавши та обговоривши питання транскордонного співробітництва України в контексті актуальних процесів європейської інтеграції та децентралізації, зокрема у рамках єврорегіонів, учасники парламентських слухань на тему: "Транскордонне співробітництво як чинник євроінтеграційних процесів України", що відбулися 8 червня 2016 року, відзначають, що транскордонне співробітництво у різних формах міжтериторіальної співпраці є не лише ефективним чинником міжнародної діяльності України, а й важливим інструментом розвитку регіонів, міст і територіальних громад, насамперед тих, що межують із сусідніми країнами або мають усталені відносини з територіальними партнерами в інших країнах.
Сучасні глобалізаційні процеси справляють значний вплив на соціально-економічний розвиток України, перед якою постали нові зовнішні і внутрішні виклики. Водночас ці процеси у своїй сукупності спричиняють різку диференціацію в розвитку окремих регіонів. Важливим кроком для подолання цього явища є використання потенціалу транскордонного співробітництва як інноваційного інструменту державної регіональної політики у поєднанні з іншими доступними засобами регіонального розвитку. За умов належної державної підтримки і координації транскордонне співробітництво може стати потужним каталізатором євроінтеграційних процесів в Україні.
Дієвою організаційною формою транскордонного співробітництва є єврорегіони. Співпраця в рамках єврорегіонів передбачає, насамперед, визначення першочергових завдань і формування системи проектів, що відповідають євроінтеграційним пріоритетам державної та європейської регіональної політики, зокрема з розбудови транспортної, енергетичної, прикордонної, туристичної та інформаційної інфраструктури, сучасних систем техногенно-екологічної безпеки, соціального захисту, освіти і науки, розвитку підприємництва, що забезпечить сталий соціально-економічний і просторовий розвиток територій та запобігатиме подальшому збільшенню розривів у цих сферах на кордоні Європейського Союзу (ЄС) з Україною.
Для підвищення ефективності транскордонного співробітництва місцевим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування і територіальним громадам слід надати більше самостійності у вирішенні спільних з адміністративно-територіальними одиницями сусідніх держав транскордонних проблем розвитку, зокрема в частині формування місцевих бюджетів та використання відповідних коштів. Це питання тісно пов'язане з процесами децентралізації влади в Україні, що відбуваються відповідно до принципів і засад, прийнятих у Європейському Союзі.
Враховуючи сучасний стан та наявні перешкоди у розвитку транскордонного співробітництва, особливості інституційно-правового та соціально-економічного розвитку регіонів, які водночас є основними об'єктами регіональної політики України та суб'єктами транскордонного співробітництва, учасники парламентських слухань на тему: "Транскордонне співробітництво як чинник євроінтеграційних процесів України" рекомендують:
1. Верховній Раді України:
1) якісно покращити законодавче забезпечення розвитку транскордонного співробітництва, зокрема в рамках єврорегіонів, згідно з положеннями глав 27 і 28 розділу V
Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (далі - Угода про асоціацію), серед іншого - шляхом адаптації законодавства України до права ЄС та Ради Європи щодо формування об'єднань єврорегіонального співробітництва (Euroregional Cooperation Grouping - ECG) та європейських об'єднань територіального співробітництва (European Grouping for Territorial Cooperation - EGTC), а також внести зміни до законодавства, поширивши визначення суб'єктів транскордонного співробітництва на асоціації, утворювані такими суб'єктами для здійснення транскордонної діяльності;
2) під час розгляду проектів законодавчих актів і міжнародних договорів України здійснювати оцінку впливу та забезпечувати сприяння розвиткові транскордонного співробітництва;
3) внести зміни до законодавства з метою забезпечення належної координації та створення механізму надання державної підтримки проектам транскордонного співробітництва та міжнародної технічної допомоги, які відібрані для фінансування коштом ЄС, у вигляді державного співфінансування їх реалізації (повного або часткового);
4) визначити та законодавчо закріпити повноваження місцевих і центральних органів виконавчої влади щодо реалізації заходів транскордонного співробітництва з урахуванням децентралізації та принципу субсидіарності;
5) законодавчо визначити поняття "прикордонна торгівля", "організація прикордонної торгівлі" відповідно до положень ГАТТ;
6) налагодити регулярний контроль за виконанням цих Рекомендацій з боку Комітету Верховної Ради України з питань європейської інтеграції у взаємодії з Комітетом Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування та Комітетом Верховної Ради України у закордонних справах, забезпечити щорічний розгляд стану їх виконання на засіданнях зазначених комітетів.
2. Кабінету Міністрів України у рамках виконання зобов'язань за розділами 7.2.3, 7.2.4 і 7.2.6 Порядку денного асоціації між Україною та ЄС для підготовки та сприяння імплементації
Угоди про асоціацію, ухваленого Радою асоціації Україна - ЄС 16 березня 2015 року:
1) забезпечити подання на розгляд Верховної Ради України проекту Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку транскордонного співробітництва з урахуванням:
а) необхідності координації транскордонного співробітництва центральними і місцевими органами виконавчої влади та уникнення дублювання їхніх дій, зокрема вироблення Міжвідомчою координаційною комісією з питань регіонального розвитку дієвих засобів виявлення, підготовки, відбору та належного супроводження системних транскордонних проектів, які відповідають завданням державних і регіональних програм, поєднують актуальні аспекти розвитку територіальних громад і секторів соціально-економічної сфери, сприяють прискоренню впровадження положень законодавства ЄС в Україні;
б) ролі транскордонного співробітництва як складової регіональної політики України, інструменту соціально-економічного розвитку прикордонних регіонів та ключового чинника європейської інтеграції на регіональному і місцевому рівнях;
в) забезпечення державної підтримки програм транскордонного співробітництва і співфінансування проектів із залученням міжнародної фінансової допомоги і спрощення процедури реєстрації та перереєстрації транскордонних проектів Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, що здійснюється на підставі постанов Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року
№ 153 "Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги" та від 28 серпня 2013 року
№ 629 "Про внесення змін до Порядку залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги";
2) затвердити Державну програму розвитку транскордонного співробітництва на 2016-2020 роки та забезпечити фінансування включених до неї заходів і проектів, а також забезпечити підтримку діяльності української частини єврорегіонів у рамках цієї програми;
3) розробити оптимальний механізм державного сприяння розвиткові єврорегіонів з напрацюванням методичних рекомендацій щодо їх подальшої реорганізації відповідно до практики ЄС;
4) провести консультації з Європейською Комісією щодо розширення джерел і збільшення обсягів фінансування транскордонних проектів Європейським інструментом сусідства та партнерства, ширшого залучення України до реалізації Дунайської транснаціональної програми та інших, що фінансуються Структурними фондами ЄC, відповідно до Висновків Ради ЄС від 13 квітня 2011 року щодо Стратегії ЄС для Дунайського регіону;
5) вжити заходів щодо інтенсифікації участі регіонів України в реалізації Стратегії ЄС для Дунайського регіону, у тому числі на виконання спільних завдань
Рамкової конвенції про охорону та сталий розвиток Карпат і Міжнародної комісії із захисту річки Дунай та поширення сфери дії проектів зазначеної Стратегії на Львівську, Тернопільську, Хмельницьку і Вінницьку області на лівобережжі річки Дністер;
6) забезпечити пріоритетність розгляду та узгодження рішень щодо ухвалення і спільної реалізації проектів транскордонного співробітництва на двосторонній основі, зокрема Українсько-румунською спільною президентською комісією, Українсько-польською міжурядовою координаційною радою з питань міжрегіонального співробітництва, міжурядовими комісіями з питань економічного, промислового, наукового і технічного співробітництва, виробити механізм реалізації прийнятих рішень;
7) вжити заходів щодо укладення угод з сусідніми державами - членами ЄС про організацію спільного контролю та співробітництво під час здійснення контролю осіб, товарів і транспортних засобів на міжнародних пунктах пропуску, розробити проекти законодавчих актів щодо скорочення переліку і спрощення процедур митного оформлення, здійснення контролю осіб, товарів і транспортних засобів з метою усунення перешкод для реалізації проектів транскордонного співробітництва та ефективного використання ресурсів і засобів, що надходять в Україну за цими проектами;
8) розробити Національну програму формування та розвитку транскордонних кластерів в Україні, програми підтримки транскордонних індустріальних та технологічних парків, економічних і промислових зон на території України з метою стимулювання регіонального економічного розвитку;
9) прискорити укладення угод про фінансування програм прикордонного співробітництва "Польща - Україна - Білорусь", "Угорщина - Словаччина - Румунія - Україна", "Румунія - Україна" та "Басейн Чорного моря" Європейського інструменту сусідства та партнерства на 2014-2020 роки;
10) забезпечити розроблення системи статистичних показників та формування розподілених баз даних про відповідні аспекти територіального розвитку і транскордонного співробітництва, що дадуть змогу прогнозувати, виявляти та порівняльно оцінювати доцільність здійснення і результативність проектів транскордонного співробітництва;
11) забезпечити підтримку проектної ініціативи "Формування інформаційного простору європейської інтеграції в Україні" в частині створення відповідного іміджу та сприяння просуванню українських ініціатив у сфері транскордонного співробітництва.
................Перейти до повного тексту