- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
22 грудня 2011 р.
за N 1504/20242
Про внесення змін до Положення про планування та порядок проведення інспекційних перевірок
Відповідно до статей
15,
55 Закону України
"Про Національний банк України", статей
66,
67 Закону України
"Про банки і банківську діяльність", у зв'язку з набранням чинності Законом України від 15.02.2011
N 3024-VI "Про внесення змін до деяких законів України щодо регулювання діяльності банків" та з метою вдосконалення процедури проведення інспекційних перевірок банків Правління Національного банку України
ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Унести зміни до Положення про планування та порядок проведення інспекційних перевірок, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 17.07.2001
N 276, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.08.2001 за N 703/5894, виклавши його в новій редакції, що додається.
2. Департаменту нормативно-методологічного забезпечення банківського регулювання та нагляду (Іваненко Н.В.), Юридичному департаменту (Новіков В.В.) подати цю постанову на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Департаменту нормативно-методологічного забезпечення банківського регулювання та нагляду (Іваненко Н.В.) після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України довести зміст цієї постанови до відома банків України для використання в роботі.
4. Постанова набирає чинності з дня її офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на заступника Голови Національного банку України Соркіна І.В.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
17.07.2001 N 276
( z0703-01 )
(у редакції постанови
Правління Національного
банку України
від 13.10.2011 N 366)
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
22 грудня 2011 р.
за N 1504/20242
ПОЛОЖЕННЯ
про планування та порядок проведення інспекційних перевірок
1. Загальні положення
1.1. Положення про планування та порядок проведення інспекційних перевірок (далі - Положення) регулює процес планування та проведення інспектування службою банківського нагляду та уповноваженими Національним банком України (далі - Національний банк) особами банків, філій іноземних банків та інших осіб, які охоплюються наглядовою діяльністю Національного банку.
1.2. У цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні:
дата інспектування - дата, за станом на яку здійснюється інспекційна перевірка;
довідка про перевірку - документ довільної форми, що складається інспектором за результатами інспекційної перевірки окремих видів діяльності (операцій) об'єкта перевірки;
звіт про інспектування - документ єдиної форми про результати проведеної інспекційної перевірки об'єкта перевірки, що формується керівником інспекційної групи з урахуванням довідок про перевірку окремих видів діяльності (операцій);
інспектор - уповноважена Національним банком особа на здійснення інспекційної перевірки;
інспекційна група - група інспекторів, яким відповідно до посвідчення на право проведення перевірки або розпорядження про перевірку доручається здійснити інспекційну перевірку об'єкта перевірки;
інспекційна перевірка (інспектування) - перевірка інспекторами об'єкта перевірки за його місцезнаходженням (крім перевірок з питань фінансового моніторингу)(1);
_______________
(1) Перевірки з питань фінансового моніторингу здійснюються відповідно до нормативно-правового акта Національного банку, що регулює порядок організації та проведення перевірок з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
період інспектування - період, за який аналізуються та розглядаються документи, матеріали та діяльність об'єкта перевірки під час інспекційної перевірки;
планова інспекційна перевірка - інспекційна перевірка об'єкта перевірки, що здійснюється відповідно до плану інспекційних перевірок, затвердженого в порядку, передбаченому цим Положенням, на підставі посвідчення Національного банку;
позапланова інспекційна перевірка - інспекційна перевірка об'єкта перевірки, що проводиться за наявності обґрунтованих підстав відповідно до розпорядження Національного банку;
програма інспекційної перевірки - перелік питань, що підлягають перевірці, є невід'ємною частиною посвідчення на право проведення перевірки та оформляється як додаток до нього;
уповноважена посадова особа - посадова особа Національного банку/територіального управління, яка на підставі довіреності за підписом Голови Національного банку/наказу Національного банку має відповідні повноваження в частині права підпису окремих документів щодо здійснення інспекційних перевірок.
1.3. Об'єктами перевірки Національного банку є:
банк - юридична особа, відокремлені підрозділи банку;
філія іноземного банку;
1.4. Інспекційні перевірки здійснюються з метою оцінки загального фінансового стану об'єкта перевірки або окремих видів його діяльності (операцій), у тому числі визначення рівня безпеки і стабільності його операцій, ризиків, притаманних об'єкту перевірки, достовірності його звітності, виявлення та запобігання ризиковій діяльності, що загрожує інтересам вкладників та інших кредиторів, і дотримання об'єктом перевірки вимог банківського законодавства України, у тому числі нормативно-правових актів Національного банку. Період, терміни та напрями перевірки визначаються Національним банком. Строк здійснення інспекційної перевірки банку не може перевищувати 60 робочих днів.
1.5. Інспекційні перевірки банків, їх відокремлених підрозділів та філій іноземного банку здійснюються відповідно до плану інспекційних перевірок. Планування інспекційних перевірок інших об'єктів здійснюється в разі потреби.
1.6. Датою, з якої починається відлік річного строку для визначення початку наступної планової інспекційної перевірки, є дата закінчення попередньої планової інспекційної перевірки, що зазначена в посвідченні на право проведення цієї перевірки.
Період інспектування, який вже підлягав перевірці, не включається до періоду наступної перевірки з питань, що були охоплені попередньою перевіркою.
1.7. Про проведення планової інспекційної перевірки Національний банк зобов'язаний повідомити об'єкт перевірки не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку цієї перевірки.
Це повідомлення оформляється листом Національного банку/територіального управління, засвідчується підписом уповноваженої посадової особи Національного банку/територіального управління та надсилається засобами поштового зв'язку або електронного зв'язку Національного банку та містить таку інформацію:
вид інспекційної перевірки;
дати початку та закінчення інспекційної перевірки;
період інспекційної перевірки;
інформацію про керівника інспекційної групи та контактний телефон;
пропозиції щодо попередньої зустрічі з керівниками об'єкта перевірки;
іншу важливу інформацію.
1.8. Національний банк має право прийняти рішення про проведення позапланової інспекційної перевірки за наявності обґрунтованих підстав. Такими підставами, зокрема, є:
виявлення під час здійснення безвиїзного нагляду (у тому числі за результатами аналізу статистичної звітності)(2) суттєвого погіршення фінансового стану банку/філії іноземного банку;
_______________
(2) Порядок здійснення безвиїзного нагляду, який полягає в контролі за діяльністю банків/філій іноземних банків (у тому числі за дотриманням банками/філіями іноземних банків установлених Національним банком норм адміністративного та індикативного регулювання їх діяльності) на підставі даних статистичної і фінансової звітності банків/філій іноземних банків як на індивідуальній, так і консолідованій основі та іншої інформації, що надходить до Національного банку, визначається Національним банком.
наявність фактів, що можуть свідчити про здійснення об'єктом перевірки ризикової діяльності, що загрожує інтересам вкладників або інших кредиторів;
виявлення фактів подання Національному банку недостовірної інформації та/або звітності;
зміна власника (власників) істотної участі в банку або голови спостережної (наглядової) ради та/або голови правління (ради директорів);
набуття банком статусу спеціалізованого;
надходження повідомлення від банку про відкриття відокремленого підрозділу або виявлення фактів початку діяльності відокремленого підрозділу банку без повідомлення про його відкриття;
наявність фактів, що можуть свідчити про здійснення банком діяльності без відповідних ліцензій і дозволів та/або здійснення відокремленим підрозділом банку виду діяльності без надання банком права на його здійснення;
надходження повідомлення від банку про початок нового виду діяльності або надання нового виду фінансових послуг (крім банківських) або виявлення фактів початку такої діяльності без повідомлення Національного банку;
звернення банку щодо отримання ліцензії чи дозволів, передбачених законодавством України;
ненадання інформації, документів або їх копій за письмовим запитом Національного банку в установлені строки;
необхідність перевірки інформації, викладеної в запереченнях до довідки про перевірку/звіту про інспектування.
1.9. Рішення про проведення позапланової інспекційної перевірки об'єкта перевірки оформляється у формі розпорядження (зміни до нього) та підписується Головою Національного банку або уповноваженою посадовою особою Національного банку.
1.10. Розпорядження про проведення позапланової інспекційної перевірки має містити найменування (ім'я) об'єкта перевірки, підставу, строки проведення перевірки (дати початку і закінчення), період інспектування, перелік питань, що підлягають перевірці, склад інспекційної групи (прізвища, імена, по батькові інспекторів) із зазначенням її керівника та його заступника.
1.11. Планова перевірка банку/філії іноземного банку проводиться не рідше одного разу на 36 місяців з дня останньої планової інспекційної перевірки.
Перша планова інспекційна перевірка банку/філії іноземного банку проводиться не раніше ніж через 12 місяців з дня отримання ним банківської ліцензії.
1.12. Плановим інспекційним перевіркам не підлягають банки/філії іноземного банку, у яких Національний банк відкликав банківську ліцензію та ініціював процедуру ліквідації банку.
1.13. Національний банк має право здійснювати планові та позапланові інспекційні перевірки банків та їх відокремлених підрозділів.
Національний банк має право здійснювати інспекційну перевірку відокремлених підрозділів банку, що розміщені на території інших держав, якщо інше не передбачено меморандумами про взаєморозуміння (угодами) щодо співробітництва у сфері банківського нагляду із закордонними наглядовими органами.
1.14. Інші особи, які охоплюються наглядовою діяльністю Національного банку, можуть підлягати перевірці, зокрема, якщо:
за результатами інспекційних перевірок чи безвиїзного нагляду або на підставі інших документів буде встановлено, що власник істотної участі в банку не відповідає вимогам Закону України
"Про банки і банківську діяльність" та/або порушує вимоги банківського законодавства України, у тому числі нормативно-правових актів Національного банку, або негативно впливає на фінансову безпеку і стабільність банку;
особа набула або збільшила істотну участь у банку без погодження з Національним банком;
є достовірна інформація про здійснення особою банківської діяльності без банківської ліцензії.
1.15. Рішення про здійснення перевірки інших осіб, які охоплюються наглядовою діяльністю Національного банку, приймається в такому самому порядку, як і рішення про проведення позапланової інспекційної перевірки банку/філії іноземного банку та за наявності обґрунтованих підстав для проведення цієї перевірки.
1.16. Планова інспекційна перевірка здійснюється на підставі посвідчення на право її проведення. У посвідченні зазначаються найменування (ім'я) об'єкта перевірки, строки проведення (дати початку і закінчення), період інспектування та склад інспекційної групи (прізвища, імена, по батькові) із зазначенням її керівника та його заступника. До посвідчення додається програма інспекційної перевірки.
Посвідчення (зміни до нього) на право проведення планової інспекційної перевірки засвідчується підписом Голови Національного банку або уповноваженої посадової особи.
2. Планування інспекційних перевірок
2.1. Планування інспекційних перевірок здійснюється з метою реалізації завдань Національного банку щодо стабільності банківської системи та захисту інтересів вкладників і кредиторів банку.
................Перейти до повного тексту