- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 22 грудня 2010 р. N 1165 Київ |
Про затвердження Державної програми розвитку еталонної бази на 2011-2015 роки
Кабінет Міністрів України
постановляє:
1. Затвердити Державну програму розвитку еталонної бази на 2011-2015 роки (далі - Програма), що додається.
2. Державній службі технічного регулювання:
забезпечити виконання заходів Програми в межах видатків, передбачених для Служби у державному бюджеті на відповідні роки;
подавати щороку до 1 березня Кабінету Міністрів України інформацію про хід виконання Програми.
Прем'єр-міністр України | М.АЗАРОВ |
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 22 грудня 2010 р. N 1165
ДЕРЖАВНА ПРОГРАМА
розвитку еталонної бази на 2011-2015 роки
Аналіз розвитку еталонної бази за попередній період та визначення головних проблем реалізації державної політики в цій сфері
Еталонна база є науково-технічною основою забезпечення єдності вимірювань у державі, що сприяє захисту інтересів споживачів, підвищенню точності обліку енергоресурсів, посиленню контролю безпеки атомних електростанцій, розвитку міжнародної торгівлі, наукової та виробничої сфери економіки, зокрема у машинобудівній та приладобудівній промисловості, у витратометрії.
Еталонна база складається з державних первинних та вторинних еталонів одиниць вимірювання, стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів (далі - стандартні зразки), стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів (далі - довідкові дані).
Велика кількість різних засобів вимірювальної техніки, що використовуються в усіх галузях економіки, визначає потребу у відповідній кількості конкретних еталонів одиниць вимірювання (далі - еталони) та вимоги до їх технічних характеристик.
На сьогодні еталонна база містить 62 первинних та 70 вторинних еталонів, у той час як для національної економіки необхідно згідно з проведеним аналізом близько 85 первинних та 100 вторинних еталонів. Близько 50 відсотків еталонів функціонує понад 10 років, ступінь їх зносу становить 70-80 відсотків. Це зумовлено наявністю в їх складі електронних та електромеханічних високоточних приладів з обмеженим строком експлуатації.
Здійснення технічного та метрологічного контролю за інформацією, пов'язаною з відліком часу, потребує постійного вдосконалення технічної бази державного еталона одиниць часу і частоти, подальшого розвитку Державної служби єдиного часу і еталонних частот, її організаційних структур, що забезпечують єдність вимірювань часу і частоти, підвищення точності національної шкали часу.
До Державного реєстру засобів вимірювальної техніки внесено 1130 типів стандартних зразків. Результати аналізу потреби у застосуванні стандартних зразків, проведеного Головним центром Державної служби стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів разом з Національною академією наук, науково-дослідними інститутами та організаціями Міністерства аграрної політики та продовольства, МОЗ, Мінфіну, іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади і Державною пробірною службою, свідчать про необхідність збільшення кількості типів стандартних зразків.
Фонд стандартних довідкових даних, який веде Головний центр Державної служби стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів, включає у кілька десятків разів менше нормативних документів, ніж відповідні фонди розвинутих країн. Істотним недоліком системи забезпечення єдності вимірювань є відсутність достатньої кількості стандартних довідкових даних. Це призводить, зокрема, до фінансових втрат під час здійснення торгово-комерційних операцій, помилок під час розроблення нових матеріалів, конструювання та проектування технологічних процесів і систем, неточностей вимірювання під час проведення моніторингу навколишнього природного середовища.
Характеристика використання еталонної бази
На сьогодні кількісні показники використання еталонної бази в цілому зросли до таких значень:
на первинних еталонах щороку проводиться повірка та метрологічна атестація понад 1500 вторинних та робочих еталонів на загальну суму понад 2 млн. гривень;
на вторинних еталонах щороку проводиться повірка та метрологічна атестація понад 30000 робочих еталонів, високоточних робочих засобів вимірювальної техніки на загальну суму понад 8 млн. гривень;
робочі еталони, які пройшли метрологічну атестацію, передають розміри одиниць вимірювання понад 130 млн. високоточних робочих засобів вимірювальної техніки в усіх галузях економіки, забезпечуючи одержання прибутку до 5-15 гривень на 1 гривню витрат із створення еталонів.
Стратегічні цілі та пріоритети розвитку еталонної бази
Стратегічні цілі та пріоритети розвитку еталонної бази передбачають:
забезпечення умов для інноваційного розвитку національної економіки;
створення метрологічної інфраструктури, що відповідатиме потребам ринкової економіки;
створення умов для підвищення якості та конкурентоспроможності вітчизняної продукції;
поліпшення стану охорони здоров'я та захисту навколишнього природного середовища;
забезпечення задоволення потреб споживачів метрологічних послуг, а також захисту споживачів і національної економіки від наслідків недостовірних результатів вимірювань;
підвищення рівня національної безпеки.
Основні завдання та заходи з виконання Програми
Основними завданнями Програми є:
створення і вдосконалення первинних та вторинних еталонів;
утримання та експлуатація державних еталонів;
звірення державних еталонів з національними еталонами інших держав і міжнародними еталонами;
удосконалення технічної бази Державної служби єдиного часу і еталонних частот;
створення державних стандартних зразків;
визначення стандартних довідкових даних;
підвищення ефективності діяльності Державної служби єдиного часу і еталонних частот, Державної служби стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів, Державної служби стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів.
Для виконання Програми здійснюються заходи, наведені у додатку.
Розрахунок очікуваної ефективності і строк виконання Програми
Виконання Програми сприятиме розробленню та впровадженню у виробництво нових засобів вимірювальної техніки, які є найпоширенішими в різних галузях науки і техніки, але раніше в Україні не вироблялися, відновленню роботи підприємств, які випускали таку продукцію, а також створенню нових робочих місць, підвищенню якості продукції, виконанню робіт, наданню послуг.
Виконання Програми дасть можливість:
створити 13 і вдосконалити 21 первинний еталон, створити 6 і вдосконалити 8 вторинних еталонів для забезпечення єдності вимірювань у державі;
підвищити точність відтворення одиниць часу і частоти, розробити сучасні ефективні системи передачі шкали часу і еталонних частот споживачам і порівняння шкали часу України та інших держав, передачі еталонних сигналів споживачам каналами телебачення;
створити 5 типів стандартних зразків;
розробити 12 нормативних документів, що визначають стандартні довідкові дані;
підвищити ефективність діяльності Державної служби єдиного часу і еталонних частот, Державної служби стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів, Державної служби стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів;
зменшити витрати матеріальних ресурсів, зокрема енергетичних, і створити умови для впровадження ресурсозберігаючих технологій;
проводити наукові дослідження із створення новітніх технологій;
створити умови для доступу вітчизняної продукції на міжнародний ринок;
підвищити рівень метрологічного забезпечення виробництва продукції, наукових досліджень з дотриманням вимог нормативно-правових актів у сфері метрології;
запровадити сучасні методи вимірювання і засоби вимірювальної техніки у процесі розроблення перспективних технологій;
привести можливості еталонної бази і системи передачі розмірів одиниць вимірювання у відповідність з потребами економіки, науки, суспільства;
посилити контроль за станом охорони здоров'я, безпеки умов праці, якості та безпечності харчових продуктів і лікарських засобів, станом навколишнього природного середовища, обліку енергетичних і матеріальних ресурсів (електричної і теплової енергії, газу, води, нафтопродуктів);
здійснити звірення державних еталонів з національними еталонами інших держав і міжнародними еталонами;
розвивати взаємовигідну міжнародну торгівлю.
Строк виконання Програми - 2011-2015 роки.
Визначення механізму управління і контролю за ходом виконання Програми
Відповідальною за виконання Програми є Державна служба технічного регулювання, яка в установленому порядку визначає виконавців заходів Програми, укладає з ними відповідні договори та здійснює контроль за їх виконанням.
Виконавцями заходів Програми є науково-дослідні інститути, інші наукові установи, організації, визначені на конкурсних засадах.
Державна служба технічного регулювання затверджує перелік робіт з виконання заходів Програми та погоджує його з Міністерством економічного розвитку і торгівлі, а також проводить аналіз і комплексну оцінку їх результатів, цільового використання коштів, готує та подає Міністерству економічного розвитку і торгівлі у двотижневий строк після завершення звітного кварталу інформацію про хід виконання Програми.
Економічне обґрунтування і оцінка необхідних ресурсів для виконання Програми
Обсяг фінансування Програми складається з витрат, пов'язаних із:
створенням і вдосконаленням первинних і вторинних еталонів, утриманням та експлуатацією державних еталонів (забезпечення необхідних умов функціонування - створення спеціалізованих приміщень, спеціальних фундаментів, термостатування приміщень, водо-, тепло-, електропостачання; забезпечення стабільності метрологічних характеристик та їх дослідження, метрологічна атестація, проведення регламентних робіт тощо), а також звіренням державних еталонів з національними еталонами інших держав і міжнародними еталонами (що є обов'язковою умовою для міжнародного визнання результатів вимірювань і випробувань вітчизняної продукції, для виходу її на міжнародні ринки), створенням стандартних зразків та визначенням довідкових даних;
виконанням робіт з підвищення ефективності діяльності державних служб єдиного часу та еталонних частот, стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів, стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів.
Загальний обсяг фінансування Програми орієнтовно становить 63474 тис. гривень.
Фінансування заходів з виконання Програми здійснюється у межах бюджетних призначень, передбачених на відповідний рік Державній службі технічного регулювання.
Обсяг фінансування заходів уточнюється щороку з урахуванням можливостей державного бюджету.
Додаток
до Програми
ЗАХОДИ
з виконання Державної програми розвитку еталонної бази на 2011-2015 роки
Найменування заходу |
Наймену- вання показника |
Значення показника |
Прогнозний обсяг фінансових ресурсів, тис. гривень |
У тому числі за роками |
усьо- го |
за роками |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
1. Створення і вдосконалення первинних і вторинних еталонів одиниць вимірювання: |
кількість еталонів |
48 |
4 |
11 |
10 |
11 |
12 |
|
|
|
|
|
|
геометричних величин |
|
3 |
|
2 |
1 |
|
|
883 |
120 |
400 |
363 |
|
|
механічних величин |
|
6 |
|
2 |
2 |
1 |
1 |
4123 |
250 |
873 |
800 |
1000 |
1200 |
параметрів потоку, витрат, рівня, об'єму речовин |
|
6 |
1 |
2 |
|
|
3 |
3714 |
340 |
674 |
700 |
750 |
1250 |
тиску |
|
3 |
|
|
1 |
2 |
|
1285 |
120 |
300 |
365 |
500 |
|
фізико-хімічного складу і властивостей речовин |
|
4 |
|
1 |
1 |
|
2 |
2182 |
100 |
350 |
400 |
550 |
782 |
температурних та теплофізичних величин |
|
4 |
|
|
1 |
1 |
2 |
3300 |
|
650 |
750 |
850 |
1050 |
одиниць часу і частоти |
|
1 |
1 |
|
|
|
|
190 |
190 |
|
|
|
|
електричних і магнітних величин |
|
8 |
|
1 |
3 |
4 |
|
5877 |
70 |
1200 |
2307 |
2300 |
|
радіотехнічних та радіоелектронних величин |
|
2 |
1 |
1 |
|
|
|
306 |
120 |
186 |
|
|
|
акустичних величин |
|
2 |
|
|
|
2 |
|
2894 |
|
900 |
994 |
1000 |
|
оптико-фізичних величин |
|
7 |
1 |
2 |
1 |
1 |
2 |
2840 |
370 |
400 |
420 |
450 |
1200 |
характеристик іонізуючого випромінювання і ядерних констант |
|
2 |
|
|
|
|
2 |
5000 |
|
|
1250 |
1050 |
2700 |
Разом |
|
|
|
|
|
|
|
32594 |
1680 |
5933 |
8349 |
8450 |
8182 |
2. Утримання та експлуатація державних еталонів |
кількість еталонів |
|
65 |
66 |
69 |
72 |
76 |
13920 |
2600 |
2640 |
2760 |
2880 |
3040 |
3. Звірення державних еталонів з національними еталонами інших держав і міжнародними еталонами |
-"- |
72 |
14 |
14 |
14 |
14 |
16 |
2160 |
420 |
420 |
420 |
420 |
480 |
4. Удосконалення технічної бази Державної служби єдиного часу і еталонних частот |
кількість нових зразків прецизійної апаратури |
6 |
|
2 |
3 |
5 |
6 |
3000 |
|
650 |
600 |
600 |
1150 |
5. Створення державних стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів, зокрема: |
кількість стандартних зразків |
5 |
|
|
2 |
2 |
1 |
|
|
|
|
|
|
хімічних речовин (неорганічні та органічні) |
2 |
|
|
1 |
1 |
|
740 |
50 |
230 |
230 |
230 |
|
для контролю об'єктів навколишнього природного середовища |
|
2 |
|
|
1 |
|
1 |
500 |
40 |
115 |
115 |
115 |
115 |
металів та сплавів (чорні, кольорові та дорогоцінні), руди та концентратів |
|
1 |
|
|
|
1 |
|
260 |
10 |
80 |
85 |
85 |
|
Разом |
|
|
|
|
|
|
|
1500 |
100 |
425 |
430 |
430 |
115 |
6. Визначення стандартних довідкових даних, що використовуються для: |
кількість стандартних довідкових даних |
12 |
1 |
2 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
|
|
забезпечення точності вимірювання характеристик іонізуючого випромінювання |
1 |
|
|
1 |
|
|
50 |
|
|
50 |
|
|
проведення дослідження ступеня розчинності у воді компонентів повітря, природного газу та нафти |
|
2 |
|
|
|
2 |
|
80 |
|
|
|
80 |
|
виробництва пластмас |
|
2 |
|
|
|
1 |
1 |
80 |
|
|
|
40 |
40 |
визначення властивостей конструкційних матеріалів |
|
3 |
|
2 |
|
|
1 |
120 |
|
80 |
|
|
40 |
визначення термодинамічних властивостей технічно важливих газів і рідин |
|
1 |
1 |
|
|
|
|
40 |
40 |
|
|
|
|
визначення властивостей матеріалів для сцинтиляційної техніки |
|
1 |
|
|
1 |
|
|
50 |
|
|
50 |
|
|
визначення властивостей розчинів для екологічних досліджень, фармацевтики і хімічних технологій |
|
2 |
|
|
|
|
2 |
80 |
|
|
|
|
80 |
Разом |
|
|
|
|
|
|
|
500 |
40 |
80 |
100 |
120 |
160 |
7. Підвищення ефективності діяльності: |
відсотків |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
|
|
|
|
|
|
Державної служби єдиного часу і еталонних частот |
|
|
|
|
|
|
|
8000 |
1000 |
1500 |
1500 |
2000 |
2000 |
Державної служби стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів |
|
|
|
|
|
|
|
1500 |
100 |
300 |
350 |
350 |
400 |
Державної служби стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів |
|
|
|
|
|
|
|
300 |
60 |
60 |
60 |
60 |
60 |
Разом |
|
|
|
|
|
|
|
9800 |
1160 |
1860 |
1910 |
2410 |
2460 |
Усього за Програмою |
|
|
|
|
|
|
|
63474 |
6000 |
12008 |
14569 |
15310 |
15587 |
................Перейти до повного тексту