- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
НАЦІОНАЛЬНА РАДА УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
ТЕЛЕБАЧЕННЯ І РАДІОМОВЛЕННЯ
Р І Ш Е Н Н Я
Про затвердження звітної інформації Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення про дотримання телерадіоорганізаціями визначеного законодавством порядку мовлення під час проведення виборчої кампанії по виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 2010 року
На виконання вимог ч. 4 ст.
16 Закону України
"Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення", заслухавши інформацію першого заступника голови Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення про дотримання телерадіоорганізаціями визначеного законодавством порядку мовлення під час проведення виборчої кампанії по виборах народних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 2010 року Національна рада
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити звітну інформацію Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення про дотримання телерадіоорганізаціями визначеного законодавством порядку мовлення під час проведення виборчої кампанії по виборах народних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 2010 року.
2. Відділу зв'язків із засобами масової інформації та громадськістю (Кравченко Т.В.) оприлюднити звітну інформацію про дотримання телерадіоорганізаціями визначеного законодавством порядку мовлення під час проведення виборчої кампанії по виборах народних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 2010 року.
Голова Національної ради Заступник голови Національної ради | В.Манжосов Л.Мудрак |
Додаток
ЗВІТНА ІНФОРМАЦІЯ
щодо здійснення нагляду за діяльністю телерадіоорганізацій України під час проведення чергових виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад та сільських, селищних, міських голів у 2010 році
Вступ
Реалізуючи свої конституційні повноваження в частині забезпечення суспільства рівними правами на отримання і поширення інформації та можливості доступу до аудіовізуальних ЗМІ, Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення здійснила організаційні заходи, спрямовані на висвітлення перебігу виборчої кампанії вітчизняними телерадіоорганізаціями в правовому полі.
Пріоритетними завданнями робочої групи, яку очолила перший заступник голови Національної ради О.А.Головатенко, було визначено:
- нагляд за діяльністю телерадіоорганізацій;
- здійснення систематичних моніторингів телерадіоефіру;
- вивчення фактів ознак порушень;
- підготовка питань для розгляду Національною радою;
- аналіз загальної ситуації.
Діяльність робочої групи висвітлювалася на офіційному сайті нашого регуляторного органу та під час зустрічей з представниками міжнародних організацій, зокрема, під час спілкування членів Національної ради з Експертною групою з питань медіа, делегованою до України Організацією безпеки і співпраці в Європі, представниками Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), експертом міжнародної організації "Інтерньюз Нетворк".
Домінантою в діяльності Національної ради на час виборчих перегонів була пряма законодавча норма щодо невтручання в процес висвітлення компаніями місцевих виборів.
Національна рада оперативно відреагувала на Указ Президента України від 16 вересня 2010 року
N 910/2010 "Про недопущення порушень закону під час передвиборної агітації" відповідним зверненням до керівників телерадіоорганізацій, в якому акцентувала на необхідності неухильного дотримання вимог законодавства про вибори; порядку, форм і стандартів висвітлення в аудіовізуальних засобах масової інформації діяльності Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, інших органів державної влади, а також органів місцевого самоврядування; вимог законодавства про соціальну рекламу телерадіоорганізаціями усіх форм власності, в тому числі щодо недопущення порушення особистих немайнових прав громадян, зокрема посадових і службових осіб, на використання їх імені, зображень.
На виконання Постанови Верховної Ради України від 19.10.2010
N 2602-VI "Про забезпечення безперешкодної діяльності засобів масової інформації у передвиборний період 2010 року" Національна рада 20.10.2010 ухвалила рішення
N 1484 (додається), яким передбачено тимчасово, до завершення виборів, призупинити проведення перевірок телерадіоорганізацій.
Незважаючи на те, що Національну раду чинним законодавством не визначено як суб'єкта виборчого процесу, до її повноважень усе ж належить здійснення нагляду за діяльністю телерадіоорганізацій в процесі виборів. Тому скаргам, які надходили на адресу регуляторного органу в цей час, було приділено належну увагу.
З метою об'єктивного з'ясування ситуацій, означених у зверненнях, було направлено листи до керівників відповідних телерадіокомпаній з проханням зберегти записи ефіру, про який йшлося. Водночас, враховуючи вимоги чинного законодавства, Національна рада вважає, що порушені даним заявником питання мають вирішуватися у судовому порядку.
Дотримання загальнонаціональними телерадіоорганізаціями порядку мовлення під час виборів
В ефірі загальнонаціональних телекомпаній розміщували агітацію 12 політичних партій та суб'єктів виборчого процесу, а в ефірі загальнонаціональних радіокомпаній - 14 партій та 3 кандидати у депутати.
Оскільки поняття "політична реклама" стосується суб'єктів виборчого процесу лише під час офіційно оголошеної виборчої кампанії, а в інший час рекламний продукт політичних партій (блоків) законодавством не регулюється, то відповідно до Закону України
"Про рекламу" така реклама розміщується в ефірі телерадіоорганізацій як комерційна.
Як свідчать результати моніторингів, практично на всіх загальнонаціональних телерадіокомпаніях у період з 28 вересня по 11 жовтня 2010 року політична реклама не транслювалася. Перевищення обсягів реклами на астрономічну годину чи на добу мовлення, передбачених рекламним законодавством, також не зафіксовано.
Протягом виборчого процесу в ефірі низки телекомпаній - ТОВ "Телестудія "Служба інформації", ТОВ "Новий канал", ЗАТ "ММЦ-СТБ", ТОВ "ТРО "Мульті Медіа Сервіс", ТОВ "Міжнародна комерційна ТРК", АТЗТ "Українська незалежна ТВ - корпорація", ТОВ "ТРК "ЕРА" та радіокомпаній - ТОВ "ТРК "НБМ-радіо", АТ "Онікс", ТОВ "ТРК "Медіа маркет", ТОВ "ТРО "Русское радио" - Україна", НРКУ, ДП "ТРО "Довіра", ПАТ "Наше Радіо" в комерційних блоках зафіксовано рекламу "Партії регіонів" під умовною назвою "Партія, яка будує".
Крім того, в обсягах комерційної реклами в ефірі телерадіокомпаній було розміщено рекламну продукцію партій:
- "Християнсько-демократичний союз" (ДП "ТРО "Довіра", НРКУ, ПАТ "Наше Радіо", ТОВ "ТРК "ЕРА");
- "Наша Україна" (НТКУ);
- "За Україну" (ТОВ "ТРК "Радіо-Ера");
- "Єдиний центр" (ПАТ "Наше Радіо").
Протягом виборчої кампанії на загальнонаціональних телеканалах з усього обсягу передвиборної агітації було зафіксовано агітацію за трьох кандидатів до місцевих рад. Решту політичного рекламного продукту було використано для реклами політичних партій та лідерів, які не беруть участь у виборах, а є звичайними виборцями. У цьому контексті більшість політичної реклами та передвиборної агітації, які транслювалися на загальнонаціональних теле- та радіоканалах, є оприлюдненням політичних поглядів виборців України, а не презентацією позицій та програм учасників виборчого процесу.
Під час виборчої кампанії у програмному наповненні загальнонаціональних телеканалів не спостерігалося суттєвих змін.
Лише в ефірі ТОВ "ТРК "Експрес інформ" та ТРК "НБМ" (5 канал) зафіксовано трансляцію нових телепроектів: "Час інтерв'ю", "Народний контроль", "Майдан. Якою бути Україні?".
Тема виборів знайшла висвітлення і в деяких традиційних програмах - політичних ток-шоу "Свобода Савіка Шустера", "Відкритий доступ" (ЗАТ ТРК "Україна"), "Свобода слова" (ТОВ "Міжнародна комерційна телерадіокомпанія (ICTV), "Большая политика с Евгением Киселевым" (АТЗТ "Українська незалежна ТВ - корпорація").
На інших каналах події виборчого процесу відображалися, здебільшого, в програмах новин.
На відміну від попередніх виборчих кампаній, особливістю нинішньої було те, що загальнонаціональні телерадіоорганізації практично не оприлюднювали соціологічну інформацію про суб'єктів виборчого процесу не лише через високу вартість проведення таких досліджень, а й незначне використання їх ефіру для потреб суб'єктів виборчого процесу місцевого рівня.
Дотримання регіональними та місцевими телерадіоорганізаціями порядку мовлення під час виборів
Упродовж виборчої кампанії, з метою упередження випадків порушення чинного законодавства, представники Національної ради провели 52 наради з керівниками регіональних та місцевих телерадіоорганізацій із питань дотримання виборчого законодавства.
Нагляд за діяльністю телерадіокомпаній в областях здійснювався шляхом постійного моніторингу їхнього мовлення.
Усього за період виборчого процесу представники Національної ради та працівники секретаріатів провели понад 700 вибіркових моніторингів програмного наповнення телерадіоорганізацій - фактично, кожної другої компанії, яка висвітлювала перебіг виборів.
За інформацією, яка надійшла з регіонів, простежуються факти, що мали місце і під час виборчих кампаній останнього періоду: трансляція в ефірі телерадіокомпаній комерційних рекламних матеріалів деяких учасників виборчих перегонів за декілька тижнів до того, як вони стали суб'єктами виборчого процесу.
Попри те, що в цілому місцеві та регіональні телерадіоорганізації намагалися дотримуватися вимог виборчого законодавства та відповідних нормативних документів, у діяльності частини з них систематичним моніторингом виявлено певні ознаки порушень.
Розміщення матеріалів агітаційного характеру в інформаційних програмах
Одначе всупереч цим вимогам розміщення агітаційних матеріалів у інформаційних програмах зафіксовано, зокрема, в ефірі таких компаній:
- ПП "ТРК "Смайл", м. Тернопіль - включення до випуску "Новин" політичної реклами щодо потенційних кандидатів на посаду міського голови;
- ПП "ТРК "Сфера - ТВ", м. Рівне - розміщення у випуску "Новин" сюжету зі змістом агітаційного спрямування про кандидата в депутати обласної ради;
- ДТРК "Крим", м. Сімферополь - наявність у передачі "12 минут новостей" сюжету про партійну конференцію міської організації "Партії регіонів" щодо висунення кандидата на посаду міського голови.
Ознаки порушень рекламного законодавства
У процесі моніторингів мовлення місцевих телерадіоорганізацій представники Національної ради зафіксували випадки ознак порушень п. 2 ст.
9 Закону України
"Про рекламу", згідно з яким реклама у теле- і радіопередачах, програмах повинна бути чітко відокремлена від інших програм, передач на їх початку і наприкінці за допомогою аудіо-, відео-, комбінованих засобів, титрів, рекламного логотипу або коментарів ведучих з використанням слова "реклама" - відсутність відповідних відбивок та зазначення замовника рекламного матеріалу.
Недотримання цих норм
Закону створювало для глядачів перешкоди у сприйнятті інформаційних матеріалів та визначенні позиції щодо тієї чи іншої політичної партії.
Найбільше ознак порушення зазначених законодавчих вимог виявлено в діяльності ТОВ "Чорноморська телерадіокомпанія", яка транслювала низку рекламних відеоматеріалів: "Голосуй за Партію Сергія Тігіпка. Голосуй за Сильну Україну"; "Партия "Союз". Забота. Защита. Порядок"; "Партия пенсионеров N 6. Защитим пенсионеров вместе с Президентом"; "Обещали. Выполняем. Выполняют?".
Окрім цього, під час виборчої кампанії в ефірі двох телерадіокомпаній - ТОВ "Чорноморська телерадіокомпанія" та ДТРК "Крим" зафіксовано трансляцію новоствореної передачі "Политический вечер с В.Андронаки", яка містила виступи суб'єктів виборчого процесу рекламно-агітаційного характеру, але не була відокремлена рубрикою "Реклама", "На правах реклами" чи "Політична агітація".
Загалом аналіз програмного наповнення телерадіокомпаній у ході нинішньої й попередніх виборчих кампаній показує, що особливістю мовлення в цей період є поява програм нового формату в контексті виборів, які зазвичай по завершенню виборчого процесу перестають виходити в ефір.
Практично всі ОДТРК включили до своїх сіток мовлення передачу "Вибори 2010".
Також було запроваджено спеціальні програми: "Пряма мова" (Сумська ОДТРК); "Гість студії" (ТОВ ТРК "Відікон", м. Суми); "Депутатська трибуна" (Чернівецька асоціація комерційної телерадіокомпанії "ТВА", м. Чернівці); "Час вибору" (Львівська ОДТРК); "Політичне резюме", "Обери" (ТОВ РІЦ "Незалежність", м. Львів); "900 секунд з..." (ТК "Лан", м. Стрий Львівської обл.); "Твоя країна - твій вибір" (ТОВ "ТРК "Ровеньківські канали телевіщання", м. Ровеньки Луганської обл.).
Зафіксовано випадки недотримання Закону України
"Про рекламу" в частині обсягів рекламної продукції - ч. 2 ст. 13, у відповідності з якою час мовлення, відведений на рекламу, має складати за окрему годину не більше 25%.
Зокрема, таке порушення допущено ТОВ "ТРК "Бест", м. Біла Церква Київської області, у програмах якого зафіксовано перевищення обсягу часу, відведеного на рекламу (наприклад, 28.10.2010 загальний час мовлення, відведений на рекламу впродовж астрономічної доби, складав 06 год. 31 хв. (36%); у часовому проміжку 10:00 - 11:00 - 42 хв. (70%); 11:00 - 12:00 - 37 хв. (61%); 15:00 - 16:00 - 27 хв. (45%); 17:00 - 18:00 - 40 хв. (66%); 18:00 - 19:00 - 53 хв. (88%); 20:00 - 21:00 - 57 хв. (95%)).
Також в ефірі двох телерадіоорганізацій - Тернопільської ОДТРК та ТОВ "TV-4", м. Тернопіль, зафіксовано рекламний відеоматеріал, в якому використано зображення Державного Прапора України (ознака порушення абзацу 6 ч. 1 ст.
8 Закону України
"Про рекламу") .
Представники Національної ради виявили низку ознак порушень п. 3 Указу Президента України
N 910/2010 від 16.09.2010, у відповідності з яким розміщення соціальної реклами із використанням імені та зображень Президента України здійснюється лише за його згодою та заборонено використання імені та зображення Президента України для проведення передвиборної агітації.
Деякі суб'єкти виборчого процесу неправомірно використовували зображення Президента України у своїх рекламно-агітаційних відеоматеріалах, які поширювалися, передусім, в ефірі частини компаній АР Крим (ТОВ "ТРК "ІТВ", м. Сімферополь; ПП "ТРК "Пілот", м. Сімферополь; ДТРК "Крим", м. Сімферополь).
Ознаки порушень мовного законодавства
Упродовж виборчої кампанії в ефірі місцевих мовників найчастіше траплялися випадки недотримання законодавчо встановлених вимог щодо використання мови у відеопродукції рекламно-агітаційного характеру - ст.
6 Закону України
"Про рекламу", згідно з якою застосування мови у рекламі здійснюється відповідно до законодавства України про мови та ст.
35 Закону України
"Про мови в Українській РСР", у відповідності з якою тексти офіційних оголошень, повідомлень, плакатів, афіш, реклами і т.ін. виконуються українською мовою. Поряд з текстом, викладеним українською мовою, може бути вміщено його переклад іншою мовою.
У процесі моніторингів, проведених представниками Національної ради та працівниками секретаріатів, ознаки порушень цих норм зафіксовано в ефірі 17 телерадіоорганізацій (вихід в ефір відеоматеріалів російською мовою):
- ТОВ Телекомпанія "АТВ при Одеській національній академії зв'язку ім. О.С.Попова", м. Одеса;
- АРТК "Глас", м. Одеса;
- ТРК "Одеса плюс", м. Одеса;
- ТРК "Град", м. Одеса;
- ТРК "АРТ 24", м. Одеса;
- ТРК "Пілот", м. Сімферополь;
- ТОВ "Чорноморська ТРК", м. Сімферополь;
- ДТРК "Крим", м. Сімферополь;
- ТОВ "ТК "Атлант-СВ", м. Сімферополь;
- ТОВ "ТРК "ІТВ", м. Сімферополь;
- ТОВ "ТРК Неаполь";
- ТОВ ТРК "Візит", м. Феодосія,
- ПП ТРК "ВТВ плюс", м. Херсон:
- ТОВ "ТРК Херсон Плюс", м. Херсон;
- ТОВ "Медіа Група Позитив", м. Херсон;
- Чернівецької асоціації комерційної телерадіокомпанії "ТВА", м. Чернівці;
- МТРК "Чернівці", м. Чернівці.
До рекламної продукції, яка виходила в ефірі зазначених компаній із порушенням законодавства, належать, зокрема, відеоматеріали таких політичних партій і блоків: ВО "Батьківщина", "Блок Юлії Тимошенко", "Союз", "Партія регіонів", "Русское единство", "Народна партія", КПУ, Українська Демократична Селянська Партія, "Народний рух України", "Сильна Україна", ПСПУ, "Справедливість".
Ознаки порушень, пов'язаних із використанням результатів опитувань громадської думки
П. 6 ст.
50 Закону України
"Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" передбачає, що засоби масової інформації в разі оприлюднення результатів опитування громадської думки, пов'язаного з місцевими виборами, зобов'язані зазначити організацію, що проводила опитування, час його проведення, кількість опитаних, метод збору інформації, точне формулювання питання, статистичну оцінку можливої похибки.
Порушення цих вимог зафіксовано в ефірі компаній:
- ДТРК "Крим", м. Сімферополь;
- ТОВ "Тернопільська телерадіокомпанія "ТАКТ", м. Тернопіль (проводове радіомовлення);
- ТОВ "ТРК Херсон Плюс", м. Херсон;
- ЗАТ РТК "Тоніс - Центр", м. Харків.
Порівняно з результатами попередніх виборчих кампаній різного рівня спостерігається тенденція до зменшення кількості випадків недотримання цієї норми: 2004 рік - 8; 2006 рік - 10; 2010 рік (вибори Президента України) - 4, 2010 рік - 4.
................Перейти до повного тексту