- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
НАЦІОНАЛЬНА РАДА УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
ТЕЛЕБАЧЕННЯ І РАДІОМОВЛЕННЯ
Р І Ш Е Н Н Я
Протокол N 1
Про результати розгляду Подання Генеральної прокуратури України щодо усунення порушень Закону України "Про захист суспільної моралі"
1. Затвердити заходи щодо реагування на Подання Генеральної прокуратури України щодо усунення порушень Закону України
"Про захист суспільної моралі" (додаються).
2. Надати Генеральній прокуратурі України інформацію щодо обставин встановлення окремих порушень, які стосуються претензій до представників Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення в Черкаській, Одеській, Донецькій областях та м. Севастополі та про недостатнє реагування на порушення законодавства про захист суспільної моралі тощо (текст інформації додається).
3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на першого заступника голови Національної ради І.Куруса.
Голова Національної ради В.о. відповідального секретаря - заступник голови Національної ради | В.Шевченко Ю.Плаксюк |
ІНФОРМАЦІЯ
Національної ради на Подання Генеральної прокуратури України щодо усунення порушень Закону України "Про захист суспільної моралі" ( 1296-15 )
Найголовнішим обов'язком Національна рада вважає захист прав вітчизняних телеглядачів, особливо неповнолітніх громадян України, і вона вживає належних заходів контролю за програмним наповненням телеканалів.
Свого часу рішеннями
"Про контроль за програмами телепередач" та
"Про захист прав неповнолітніх телеглядачів" Національна рада змінила практику показу анонсування фільмів, для яких експертною комісією Міністерства культури і туризму України встановлюються вікові обмеження глядацької аудиторії. Ці рішення було деталізовано у конкретних заходах Національної ради "Щодо зменшення на телеекранах кількості фільмів з елементами насильства, приниження людської гідності, кровопролиття та вбивств". Оскільки у Національної ради відсутні повноваження щодо втручання в контент програм і передач, її рішення з цих питань розраховані, перш за все, на розуміння окреслених проблем з боку керівників телерадіоорганізацій та їхнє почуття відповідальності перед суспільством.
Відповідно до статті
13 Закону України
"Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення", Національна рада здійснює нагляд за дотриманням телерадіоорганізаціями законодавства у сфері захисту суспільної моралі. Однак органом, уповноваженим робити висновки щодо відповідності нормам законодавства змісту відеопродукції сексуального характеру або з елементами еротики, давати експертну оцінку щодо змісту певних передач чи аудіовізуальних творів та вжиття заходів до запобігання розповсюдженню та заборони демонстрації фільмів, програм, інформаційних матеріалів, видовищних заходів, які можуть завдати шкоди суспільній моралі, відповідно до статті
19 Закону України
"Про захист суспільної моралі", є Національна експертна комісія України з питань захисту суспільної моралі.
До обов'язків Національної комісії, а не Національної ради, також входить:
- аналіз теле-, радіо-, відеопродукції, видовищних заходів стосовно їх відповідності вимогам законодавства щодо захисту суспільної моралі;
- попередження розповсюдження та заборона демонстрації фільмів, програм, інформаційних матеріалів, видовищних заходів, які завдають шкоди моральності суспільства;
- розгляд скарг громадян про порушення вимог законодавства у сфері захисту суспільної моралі та вжиття належних заходів реагування відповідно до своїх повноважень;
- проведення роботи із залучення дитячих і молодіжних громадських організацій до здійснення заходів, спрямованих на розвиток духовності та зміцнення моральних засад громадян;
- надання висновків про відповідність законодавству про захист суспільної моралі продукції електронних засобів масової інформації сексуального чи еротичного характеру.
Комісія має право проводити, у межах своєї компетенції, перевірку діяльності засобів масової інформації, юридичних осіб усіх форм власності, які займаються організацією видовищних заходів та діяльністю з обігу продукції сексуального чи еротичного характеру або такої, що містить елементи насильства і жорстокості.
За результатами розгляду цих питань Комісія може вносити пропозиції стосовно притягнення до передбаченої законом відповідальності посадових осіб засобів масової інформації, які порушують законодавство у сфері захисту суспільної моралі.
Національна рада, в межах своїх повноважень, може витребувати від телерадіоорганізації письмові пояснення, відео- та аудіоматеріали відповідних програм, однак прийняття остаточного рішення щодо ознак порушення загальновизнаних моральних норм належить Національній експертній комісії України з питань захисту суспільної моралі.
Протягом 2007 року Національна рада оперативно реагувала на висновки Національної комісії - жоден із них не залишився без розгляду і прийняття відповідного рішення. Отже, стверджувати про неналежне реагування з боку Національної ради немає підстав.
Твердження Генеральної прокуратури про те, що "упродовж останніх двох років стан додержання телерадіоорганізаціями законодавства щодо захисту суспільної моралі не вивчався і не аналізувався", не відповідає дійсності, оскільки діяльність телерадіоорганізацій, які не дотримуються норм чинного законодавства щодо захисту суспільної моралі, Національна рада останнім часом неодноразово обговорювала на своїх засіданнях.
Прийняті з цього питання рішення спричинили широкий резонанс у суспільстві і викликали схвалення громадськості. Серед них:
- рішення
N 99 від 08.02.2006 р. "Про порушення вимог Експертної комісії при Міністерстві культури і мистецтв України щодо трансляції програми "Вікна" з Дмитром Нагієвим ЗАТ "ТК "ТЕТ", м. Київ", яким ЗАТ "Телекомпанія "ТЕТ" оголошено попередження і зобов'язано негайно припинити трансляцію програми "Вікна";
- рішення
N 100 від 08.02.2006 р. "Про трансляцію в ефірі ЗАТ "ТК "ТЕТ", м. Київ, телешоу "Дом-2", яким ЗАТ "Телекомпанія "ТЕТ" рекомендовано призупинити трансляцію телешоу "Дом-2" до отримання відповідних експертних висновків;
- рішення Національної ради
N 369 від 11.05.2006 р. "Про внесення доповнень до додатку рішення Національної ради N 781 від 15.06.2003 р. "Про запровадження візуальних позначок класифікації відеопродукту залежно від аудиторії, на яку вона розрахована".
Національна рада з усією відповідальністю поставилась до здійснення нагляду за діяльністю вітчизняних телерадіоорганізацій у дні скорботи (жалоби, пам'яті).
З метою унеможливлення порушень відповідних указів Президента України (
N 970 - трагедія в Дніпропетровську,
N 1118/2007 - трагедія на орендному підприємстві "Шахта ім. О.Ф.Засядька", м. Донецьк,
N 1056/2007 - День пам'яті жертв голодоморів) Національна рада через своїх працівників у регіонах звернулась до керівників телерадіокомпаній з проханням відмовитись у ці дні від концертно-розважальних заходів, демонстрації комедійних фільмів, гумористичних програм та внести відповідні зміни до програмного наповнення каналів.
Телерадіокомпанії поставились до програмного наповнення, виходячи не лише зі своїх комерційних інтересів, а, насамперед, із загальнолюдських норм моралі. Однак було зафіксовано і поодинокі випадки недотримання визначеного порядку мовлення.
5 грудня 2007 року Національна рада розглянула питання про виявлені порушення в діяльності вітчизняних телерадіокомпаній у дні скорботи (жалоби, пам'яті) і застосувала санкції (попередження), передбачені чинним законодавством, до таких телерадіоорганізацій: ТОВ "АР Ю М'юзик", м. Київ, "Телерадіокомпанія "Північний Крим" м. Армянськ АР Крим, Приватне мале підприємство "Телекомпанія Маска", м. Львів, Приватне підприємство "Телерадіокомпанія "Смайл", м. Тернопіль, ТОВ "Телерадіокомпанія "Такт", м. Вінниця. Також Національна рада вказала на порушення керівникам телерадіокомпаній ТОВ ТРК "Жиса", м. Сімферополь АР Крим, ТОВ ТРК "TV Стимул", м. Кіровоград.
Одним із дієвих і оперативних важелів впливу на формування програмного наповнення телерадіоорганізацій у законодавчому полі є перевірка їхньої діяльності.
У 2007 році Національна рада здійснила 272 перевірки: 188 планових і 84 позапланових. Особлива увага зверталася на дотримання телерадіокомпаніями чинного законодавства, яке регламентує норми суспільної моралі, що відображено в матеріалах перевірок.
Підставою для позапланових перевірок компаній були скарги громадян, звернення органів державної влади та органів місцевого самоврядування, частина яких стосувалася саме проблем моральності вітчизняного телерадіоефіру. Варто наголосити, що оціночна діяльність у сфері моралі, зокрема державних органів, має здебільшого суб'єктивний характер, а тому діяльність Національної ради у сфері нагляду за дотриманням Закону України
"Про захист суспільної моралі" завжди була направлена не тільки на функції контролю, але й на формування системи об'єктивних критеріїв та соціальних оцінок відеопродукції, яка транслюється в ефірі українських телерадіокомпаній і відповідає вимогам та стандартам Європейського Союзу. Прикладом цього може бути запроваджена ще в 2003 році Національною радою система візуальних позначок класифікації кіно- та відеопродукції, в залежності від аудиторії, на яку вона розрахована.
У Поданні Генеральної прокуратури України постійно акцентується увага на недостатній кількості перевірок діяльності телерадіоорганізацій. Кількість перевірок, проведених представниками в регіонах, залежить від ряду об'єктивних чинників і не є якісним показником їхньої роботи, яка включає в себе набагато ширший аспект функціональних повноважень. Національна рада вважає претензії, висловлені до її представників, необгрунтованими, а рішення про їх покарання належить виключно до прерогатив керівництва Національної ради.
Діяльність Національної ради не обмежується лише проведенням перевірок, моніторингів та покаранням телерадіокомпаній у разі констатування порушень. Суттєвою часткою роботи Національної ради є заходи, спрямовані на запобігання правопорушень у сфері телебачення та радіомовлення, зокрема, щодо дотримання компаніями норм суспільної моралі. Так, під час проведення моніторингів, коли фіксуються програми та передачі відверто еротичного чи сексуального характеру, Національна рада звертається до телерадіоорганізацій, в ефірі яких здійснюється ця трансляція, за відповідними роз'ясненнями та наданням не обхідних дозвільних документів, зокрема, висновків Національної експертної комісії з питань захисту суспільної моралі.
Наприклад, влітку 2007 року в ефірі телерадіокомпанії "Студія 1+1" транслювалася передача вітчизняного виробництва "Голі та смішні". Оскільки її зміст був відверто еротичного характеру, Національна рада звернулась із листом до керівництва компанії за відповідними роз'ясненнями та зажадала висновків Національної експертної комісії, передбачених законодавством у цих випадках. Як результат - телерадіокомпанія "Студія 1+1" добровільно зняла з ефіру цю програму, після чого зникли підстави для подальшого розгляду питання та застосування до компанії певних санкцій.
Протягом 2007 року Національна рада шляхом вибіркового моніторингу здійснювала контроль за демонструванням фільмів на загальнонаціональних каналах. Так, 24 грудня 2007 року здійснено моніторинг ефіру телеканалів "Студія 1+1", "Новий канал", НТКУ, ТОВ "ТелеОдин"(М1), "ICTV", ВАТ ТК "Тоніс", Телеканал "СТБ", ТОВ ТРК "Україна", ТОВ ТС "Служба інформації"(НТН), ЗАТ ТК "ТЕТ", АТЗТ "УН ТВ-корпорація" (Інтер), "Мегаспорт", ТОВ ТРК "Експрес-інформ" (5 канал).
Зафіксовано невиконання рішення Національної ради від 18.06.2003 р.
N 781 щодо запровадження системи візуальних позначок класифікації кіновідеопродукції телекомпаніями "Новий канал" та "ICTV". До цих телеорганізацій направлено приписи про неприпустимість порушень згаданого рішення.
З метою забезпечення потреб у теле- та радіопродукції національного виробництва для дітей та юнацтва, на виконання рішення Національної ради
N 937 від 05.07.2007 року було здійснено моніторинг програмного наповнення телеканалів на предмет наявності дитячих передач та відповідності їх обсягу ліцензійним зобов'язанням. Узагальнені аналітичні матеріали з цього питання враховуються під час аналізу діяльності телеканалів на засіданнях Національної ради. Також запроваджено відповідні тематичні моніторинги, які здійснюються регіональними секретаріатами. За результатами цієї роботи планується проведення круглого столу на тему: "Чи все найкраще дітям?" за участю Міністерства освіти і науки України, АН України, МВС України.
Постійно здійснюються моніторинги щодо наявності реклами алкогольних напоїв на загальнонаціональних та регіональних телевізійних каналах. Одержана інформація аналізується на предмет дотримання телеорганізаціями обмежень, встановлених Законом України
"Про рекламу".
Національна рада, будучи представленою в робочій групі щодо розгляду проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України", професійно опрацьовує питання внесення змін та доповнень до законів, що регламентують норми захисту суспільної моралі.
У зверненні окремо йдеться про трансляцію ЗАТ "Телекомпанія "ТЕТ" та ТОВ "Міжнародна комерційна телерадіокомпанія "ICTV" передач "Дім-2" (ТЕТ) та "Максимум" (ICTV). Національна рада зобов'язала ці телеорганізації надати вичерпну інформацію щодо виходу названих програм в ефір, оскільки відповідним рішенням Національної ради перенесено їхню трансляцію в ефірі після 23.00.
ЗАТ "Телекомпанія "ТЕТ" повідомило, що за результатами дослідження змісту передач "Дім-2" (N 994/475 від 26.11.2007) Національна експертна комісія України з питань захисту суспільної моралі дійшла висновку, що в передачах "Дім-2" не порушуються загальновизнані моральні норми та вимоги чинного законодавства. Також у висновку було зазначено, що передача "Дім-2" розрахована на усереднений смак невибагливого споживача. Керівництво ТОВ "Міжнародна комерційна телерадіокомпанія "ICTV" також надало свої пояснення щодо змісту передачі "Максимум Україна".
................Перейти до повного тексту