1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
Л И С Т
26.10.2010
Щодо проведення перевірок контролюючими органами
21 травня 2009 року Кабінетом Міністрів України була прийнята постанова N 502 "Про тимчасові обмеження щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на період до 31 грудня 2010 року", яка набрала чинності 29 травня 2009 року (далі - Постанова N 502).
Пунктом 1 Постанови N 502 передбачено, що органам державного нагляду (контролю) до 31 грудня 2010 року тимчасово припинити проведення планових перевірок суб'єктів господарювання, крім перевірок суб'єктів господарювання, що відповідно до затверджених Кабінетом Міністрів України критеріїв оцінки ступеня ризику від провадження господарської діяльності віднесені до суб'єктів господарювання з високим ступенем ризику, та планових заходів державного нагляду (контролю) за додержанням санітарного та податкового законодавства, правильністю обчислення, повнотою і своєчасністю сплати до бюджетів, державних цільових фондів податків і зборів (обов'язкових платежів).
Водночас Закон N 1759, який набув чинності 30 грудня 2009 року, закріпив на законодавчому рівні мораторій на проведення перевірок суб'єктів малого підприємництва.
Пунктом 2 Прикінцевих положень цього Закону встановлено до 1 січня 2011 року мораторій:
на здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності органами державної влади та органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими чи службовими особами щодо суб'єктів малого підприємництва, крім:
проведення перевірок суб'єктів малого підприємництва, господарська діяльність яких віднесена до високого ступеня ризику. Критерії визначення останнього затверджено Кабінетом Міністрів України відповідно до вимог Закону про контроль;
проведення органами державної податкової служби планових та позапланових виїзних перевірок (крім перевірок, які проводяться згідно з пунктами 4 і 8 частини шостої статті 11-1 Закону України "Про державну податкову службу в Україні") ;
проведення органами Пенсійного фонду України планових та позапланових перевірок суб'єктів господарювання з високим або середнім ступенем ризику;
проведення органами захисту прав споживачів позапланових перевірок за скаргами споживачів.
Стосовно проведення планових перевірок слід зазначити, що згідно зі статтею 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон N 877) планові заходи здійснюються відповідно до річних або квартальних планів, які затверджуються органом державного нагляду (контролю) до 1 грудня року, що передує плановому, або до 25 числа останнього місяця кварталу, що передує плановому.
Орган державного нагляду (контролю) визначає у віднесеній до його відання сфері критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від здійснення господарської діяльності.
З урахуванням значення прийнятного ризику для життєдіяльності всі суб'єкти господарювання, що підлягають нагляду (контролю), відносяться до одного з трьох ступенів ризику: з високим, середнім та незначним.
Залежно від ступеня ризику органом державного нагляду (контролю) визначаються переліки питань для здійснення планових заходів, які затверджуються його наказом.
Уніфіковані форми актів, в яких передбачається перелік питань залежно від ступеня ризику, затверджуються органом державного нагляду (контролю) і публікуються в мережі Інтернет у порядку, визначеному законодавством.
Так, на даний час відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 15.09.2010 N 1850-р "Про забезпечення здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" кожен контролюючий орган повинен розробити переліки питань, які будуть виключними, та розмістити їх на своїх офіційних сайтах.
Крім того, відповідно до статті 6 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" громадяни, суб'єкти господарювання, їх об'єднання, наукові установи та консультативно-дорадчі органи мають право, зокрема, подавати зауваження та пропозиції щодо оприлюднених проектів регуляторних актів, брати участь у відкритих обговореннях питань, пов'язаних з регуляторною діяльністю.
Слід зазначити, що позапланові заходи державного нагляду (контролю) здійснюються без попереднього письмового повідомлення суб'єкта господарювання за наявності підстав, передбачених у статті 6 Закону N 877.
Під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов'язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення державного нагляду (контролю).
Проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, якщо інше не передбачається законом або міжнародним договором України, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України.

................
Перейти до повного тексту