1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
Р І Ш Е Н Н Я
29.04.2010 N 337
Про відмову в погодженні проекту регуляторного акта
Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва у відповідності до Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" розглянув проект розпорядження Кабінету Міністрів України "Про роздрібний тариф на електричну енергію для об'єктів газотранспортної системи ДК "Укртрансгаз" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" (далі - проект Розпорядження), а також документи, що надані до нього листом Мінпаливенерго від 24.03.2010 N 08/31-466.
За результатами здійснення аналізу проекту Розпорядження та відповідного аналізу регуляторного впливу на дотримання вимог статей 4, 5, 7, 8 та 9 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності"
ВСТАНОВИВ:
проектом Розпорядження пропонується передбачити можливість встановлення роздрібних тарифів для об'єктів газотранспортної системи ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" (компресорних станцій) як для споживачів електроенергії за 1 класом напруги. За інформацією розробника, проект Розпорядження розроблено з метою зменшення виробничо-технологічних витрат природного газу на його транспортування магістральними газопроводами за рахунок включення в роботу наявних компресорних станцій з електропровідними газоперекачувальними агрегатами.
Однак проект Розпорядження не може бути погоджений у запропонованій редакції з огляду на те, що розробником не дотримано відповідності даного проекту Розпорядження статтям 4, 7 та 8 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (далі - Закон).
Зазначене зокрема стосується наступного.
Аргументуючи необхідність прийняття проекту Розпорядження, розробником зазначає, що даний проект Розпорядження розроблено на виконання, зокрема, пункту 5 розпорядження Кабінету Міністрів України від 11.02.2009 N 159-р "Деякі питання реалізації державної політики у сфері ефективного використання паливно-енергетичних ресурсів".
Проте, положенням пункту 5 вищезазначеного розпорядження Кабінету Міністрів України визначено необхідність розробки програми використання електроенергії для технологічних потреб транспортування природного газу газотранспортною системою України.
Слід зазначити, що програма, у контексті даної проблематики, це певний документ, що узгоджений за ресурсами, виконавцями і строками, або комплекс завдань та заходів, які спрямовані на вирішення пріоритетних проблем.
Однак, пункт 5 розпорядження Кабінету Міністрів України від 11.02.2009 N 159-р, на яке посилається розробник, не містить норм зобов'язального характеру в частині необхідності розробки та прийняття окремого нормативного документу предметом регулювання якого є тарифна політика у сфері енерго- та газопостачання.
Враховуючи зазначене, посилання розробника на пункт 5 розпорядження Кабінету Міністрів України від 11.02.2009 N 159-р не є коректним та, відповідно, не може розглядається як підстава для розробки та прийняття поданого на розгляд проекту Розпорядження.
Водночас, пунктом 1 проекту Розпорядження пропонується "рекомендувати Національній комісії регулювання електроенергетики України на період дії єдиних роздрібних тарифів встановлювати у визначеному нею порядку для об'єктів газотранспортної системи ДК "Укртрансгаз" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", зазначеними у додатку, роздрібний тариф не електричну енергію як для споживачів 1 класу напруги".
Необхідно зазначити, що питання визначення належності споживачів до певного класу, здійснюється відповідно до Порядку визначення класів споживачів електричної енергії, диференційованих за ступенями напруги, затвердженого постановою Національної комісії регулювання електроенергетики України "Про Порядок визначення класів споживачів" від 13.08.98 N 1052.
Таким чином, віднесення об'єктів (компресорних станцій) ДК "Укртрансгаз" до споживачів 1 класу та встановлення відповідного тарифу на електроенергію можливе лише у випадку функціонування даних об'єктів в умовах, передбачених пунктом 3.1 Порядку визначення класів споживачів електричної енергії, диференційованих за ступенями напруги.
В зворотному випадку, у разі прийняття запропонованого розробником механізму державного регулювання, може бути створено прецедент в частині тарифного регулювання галузі, оскільки внаслідок надання певних преференцій обмеженому колу суб'єктів господарювання, буде порушено рівновагу в частині забезпечення однакових умов для функціонування підприємств.
Одночасно, вважаємо за необхідне зазначити, що запропонований розробником механізм державного регулювання, повинен підлягати детальному розгляду на відповідність його положень нормам антимонопольного законодавства, оскільки прямо стосується діяльності та інтересів суб'єктів природних монополій.
Крім того, вважаємо за необхідне акцентувати увагу розробника на тому, що згідно вимог статті 7 Закону, регуляторні органи в обов'язковому порядку затверджують плани діяльності з підготовки ними проектів регуляторних актів. Однак, на час розгляду проекту Розпорядження інформації щодо включення відповідного проекту до переліку проектів регуляторних актів Мінпаливенерго на поточний рік відсутня.

................
Перейти до повного тексту