1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦТВА
Р І Ш Е Н Н Я
N 17-31/5 від 05.05.99
м.Київ
Про необхідність усунення порушень вимог Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" Луганською обласною державною адміністрацією
На виконання Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", здійснюючи аналіз нормативно-правових актів голів місцевих державних адміністрацій, з метою усунення надмірного та необгрунтованого державного втручання у підприємницьку діяльність Державний комітет України з питань розвитку підприємництва встановив:
На виконання Указу Президента України від 27.03.98 N 222/98 "Про заходи щодо підтримки індивідуального житлового будівництва на селі" і постанови Кабінету Міністрів України від 03.08.98 N 1211 "Про затвердження Положення про порядок формування і використання коштів фондів підтримки індивідуального житлового будівництва на селі" голова Луганської обласної державної адміністрації видав розпорядження від 19.03.99 N 181 "Про внесення змін до розпорядження голови облдержадміністрації від 23.10.98 N 1074" (далі - Розпорядження). Йдеться про розпорядження голови Луганської обласної державної адміністрації від 23.10.98 N 1074 "Про розмір відрахувань від реалізації нафтопродуктів", щодо якого Держпідприємництво прийняло рішення від 02.03.99 N 17-17/3 про необхідність його скасування.
Державний комітет України з питань розвитку підприємництва проаналізував Розпорядження і встановив таке.
1. Пункт 1 Розпорядження містить норму, згідно з якою рекомендується суб'єктам підприємницької діяльності, що займаються реалізацією нафтопродуктів, при участі в реалізації програми "Власний дім" проводити відрахування на розрахунковий рахунок обласного благодійного фонду "Обласний Фонд підтримки індивідуального житлового будівництва на селі" 26007100465 в АК "Укркомунбанк" МФО 304988 код 25371323 в розмірі 1,50 грн. з кожної тонни нафтопродуктів, реалізованих на території області.
Якщо мова йде про добровільні, благодійні внески, то чи може йтися про якусь фіксовану суму, а також наголошуватися на тому, як вона розраховується (у Розпорядженні вказано, що така сума розраховується у розмірі 1,50 грн. з кожної тонни нафтопродуктів, реалізованих на території області).
Положення про порядок формування і використання коштів фондів підтримки індивідуального житлового будівництва на селі, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.98 N 1211, на яке посилаються у вказаних Розпорядженнях, встановлює, що "фонди створюються з метою розширення на відповідних територіях інвестування в будівництво житла на селі, здешевлення його вартості, створення забудовникам сприятливих умов для спорудження житлових будинків з надвірними підсобними приміщеннями" (п.2 Положення), "фонди створюються відповідно до актів Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Севастопольської міської державних адміністрацій. Їх засновниками є Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Севастопольська міська державні адміністрації" (п.3 Положення), "фонди є спеціалізованими кредитно-фінансовими господарськими організаціями..., фонди провадять свою діяльність на умовах повної господарської самостійності, є юридичними особами, мають самостійні баланси, рахунки в установах банків, інші необхідні реквізити ..., державна реєстрація фондів відбувається у порядку, передбаченому для суб'єктів підприємницької діяльності" (п.4 Положення).
Зазначимо, що з огляду на текст Розпорядження, йдеться про те, що внески слід сплачувати до "обласного благодійного фонду". Отже, згідно з назвою, що міститься у пункті 1 Розпорядження, слідує, що цей "Обласний благодійний фонд" зареєстровано не згідно з Положенням (як кредитно-фінансову установу, суб'єкт підприємницької діяльності), а як благодійну організацію відповідно до Закону України "Про благодійництво та благодійні організації" (згідно із статтею 1 цього Закону "благодійна організація - недержавна організація, головною метою діяльності якої є здійснення благодійної діяльності в інтересах суспільства або окремих категорій осіб згідно з цим Законом").
При цьому стаття 5 цього Закону взагалі містить пряму заборону на створення благодійних організацій органами державної влади і органами місцевого самоврядування. І це при тому, що Положення чітко встановлює у пункті 3, хто має бути засновником фонду.
Отже, маємо явну суперечливість: на виконання вимоги про створення Обласною державною адміністрацією кредитно-фінансової установи, що реєструється як суб'єкт підприємницької діяльності (себто повинна обов'язково сплачувати податки) утворюється благодійний фонд, заснований явно з порушеннями діючого законодавства. Адже навіть коли Луганська обласна державна адміністрація і не є в числі засновників цього фонду, то видання подібних розпоряджень "добровільно-примусового" характеру вже є прямим і грубим втручанням в діяльність благодійної організації, що є грубим порушенням статті 5 Закону України "Про благодійництво та благодійні організації", а також статті 22 вказаного Закону, яка передбачає покладення на органи виконавчої влади функції контролю за діяльністю та порядком використання коштів благодійними організаціями.
Існує також пряме порушення пункту 2 Положення про порядок державної реєстрації благодійних організацій, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.98 N 382. Крім того, такий Фонд користується пільгами щодо сплати податку на прибуток відповідно до пункту 7.11 статті 7 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ! Відбулась явна підміна понять - замість комерційного фонду - кредитно-фінансової установи утворено фонд благодійний (при тому, що благодійництво за своєю суттю є діяльністю виключно добровільною).

................
Перейти до повного тексту