- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦТВА
Р І Ш Е Н Н Я
N 17-16/3 від 03.03.99
м.Київ
Про необхідність усунення порушень вимог Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" Державною податковою адміністрацією України
На виконання Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", здійснюючи аналіз нормативно-правових актів центральних органів виконавчої влади, з метою усунення надмірного та необгрунтованого державного втручання у підприємницьку діяльність Державний комітет України з питань розвитку підприємництва встановив:
Наказ Державної податкової адміністрації України від 27.11.98
N 581 "Про спрощення процедури звітності до податкових органів" (далі - Наказ) встановлює, що податкові органи з 31.01.99 року отримують звітність від платників податків в електронному вигляді. З цією метою застосовуватиметься програмне забезпечення "Звіт", що розроблено державним підприємством "Інформаційно-технічний центр "Професіонал".
Аналіз Наказу свідчить про порушення чинного законодавства України та про створення умов для дискримінації суб'єктів підприємницької діяльності.
1. Державною податковою адміністрацією України при впровадженні нової технології приймання звітності не було оприлюднено ні в Наказі, ні в засобах масової інформації формат файлів для передачі звітності до податкових органів. На сьогоднішній день він залишається закритим як для споживачів, так і для розробників програмного забезпечення. Це призвело до того, що розробники програмної продукції і споживачі, які її використовують, не мають змоги модифікувати свої програми для формування звітності у відповідному форматі. Тобто споживачі, які вже використовують програми ведення бухгалтерського обліку, змушені додатково купувати програму "Звіт", хоча існуючі програми мають у своєму складі модулі, які здатні заповнювати звітні форми.
Процедура внесення даних до програми "Звіт" є ручною. Тобто бухгалтер веде облік в деякій автоматизованій системі бухобліку, готує звіт в ній, роздруковує, а потім вручну переносить дані з роздрукованих звітів в програму "Звіт", щоб передати потім їх до податкового органу.
Фактично, це є "нав'язуванням товару, не потрібного покупцю", що відповідно до ст.4 Закону України від 18.02.99 N 2132-12 "Про обмеження монополізму та недопущення недобросовісної конкуренції у підприємницькій діяльності" вважається зловживанням монопольним становищем.
З іншого боку, оскільки виробники програмного забезпечення для ведення бухгалтерського обліку не мають змоги модифікувати свої програмні продукти 100% ринку програмних засобів, що забезпечують автоматичне формування звітів, належатиме ДП "Інформаційно-технічний центр "Професіонал".
Відповідно до ст.1 Закону України "Про обмеження монополізму та недопущення недобросовісної конкуренції у підприємницькій діяльності" становище підприємця, частка якого на ринку певного товару перевищує 35 відсотків, вважається монопольним становищем. Визначивши в п.3 Наказу, що для формування звітності платниками податків для передачі до податкових органів в електронному вигляді буде використовуватись система "Звіт", та не подбавши про оприлюднення формату файлів даних, Державна податкова адміністрація України надала ДП "Інформаційно-технічний центр "Професіонал" своєрідну пільгу, яка ставить це підприємство у привілейоване становище щодо інших підприємців, що призведе до монополізації ринку цього товару.
А це згідно зі ст.6 згаданого Закону визнається дискримінацією підприємців органами влади і управління. Така ситуація є неприпустимою, оскільки порушується ст.
42 Конституції України, яка вказує, що держава забезпечує захист конкуренції у підприємницькій діяльності. Не допускаються зловживання монопольним становищем на ринку, неправомірне обмеження конкуренції та недобросовісна конкуренція.
До того ж споживачі внаслідок такої ситуації фактично позбавлені права вибору товару, а це вже є порушенням ч.1 ст.4 Закону України від 12.05.91 N 1023-12 "Про захист прав споживачів", яка встановлює, що держава забезпечує громадянам захист їх інтересів як споживачів, надає можливість вільного вибору товарів (робіт, послуг).
2. Наказ не пройшов обов'язкової державної реєстрації в Міністерстві юстиції України. Тим самим порушено Положення про державну реєстрацію нормативних актів міністерств, інших органів державної влади, органів господарського управління та контролю, що зачіпають права, свободи і законні інтереси громадян або носять міжвідомчий характер, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.92
N 731.
Пункт 4 цього Положення вказує, що державній реєстрації підлягають нормативні акти будь-якого виду (постанови, накази, інструкції тощо), якщо в них є одна або більше норм, що зачіпають соціально-економічні, політичні, особисті та інші права, свободи й законні інтереси громадян, проголошені й гарантовані Конституцією та законами України, встановлюють новий або змінюють, доповнюють чи скасовують організаційно-правовий механізм їх реалізації.
................Перейти до повного тексту