1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦТВА
Р І Ш Е Н Н Я
N 17-11/2 від 03.02.99
м.Київ
Про необхідність усунення порушень вимог Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" Кремінською районною державною адміністрацією Луганської області
На виконання Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", здійснюючи аналіз рішень голів місцевих державних адміністрацій нормативно-правового характеру з метою усунення надмірного та необгрунтованого державного втручання у підприємницьку діяльність, Державний комітет України з питань розвитку підприємництва встановив:
Кремінська районна державна адміністрація Луганської області видала розпорядження від 30.12.98 N 1097 "Про розмір відрахувань від реалізації алкогольних напоїв та тютюнових виробів" (додається) (в подальшому - Розпорядження).
Пункт 1.1 Розпорядження встановлює, що "суб'єкти підприємницької діяльності всіх форм власності, які займаються роздрібною торгівлею та громадським харчуванням, проводять відрахування від реалізації спирту, горілки, лікеро-горілчаних виробів, коньяку та коньячних виробів, шампанського, виноградних та плодово-ягідних вин вітчизняного та імпортного виробництва в розмірі 10 коп. з кожної реалізованої пляшки місткістю 0,5 літра. При реалізації продукції в пляшках другої місткості розмір відрахувань перераховується з врахуванням зміни місткості".
Пункт 1.2 Розпорядження встановлює, що "суб'єкти підприємницької діяльності всіх форм власності, які займаються оптовою торгівлею тютюновими виробами вітчизняного та імпортного виробництва, здійснюють відрахування в розмірі 2% від обсягу реалізації".
Аналіз Розпорядження свідчить про порушення Кремінською районною державною адміністрацією Луганської області норм чинного законодавства України.
1. При виданні розпорядження "Про розмір відрахувань від реалізації алкогольних напоїв та тютюнових виробів" від 08.02.98 N 1200 (керуючись яким Кремінська районна державна адміністрація видала розпорядження від 30.12.98 N 1097), Луганська обласна державна адміністрація перевищила повноваження, надані їй Положенням про обласну, Київську, Севастопольську міську державну адміністрацію, затвердженим Указом Президента України від 21.08.95 N 760/95, та порушила норми Закону України "Про систему оподаткування" від 25.06.91 N 1251-XII.
Відповідно до підпункту ж) підрозділу 2) пункту 18 вказаного Положення державні адміністрації встановлюють у межах, визначених законодавством, місцеві податки і збори.
Види місцевих податків та зборів встановлені ст.15 Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про систему оподаткування" від 18.02.97 N 77/97-ВР та ст.1 Декрету Кабінету Міністрів України "Про місцеві податки і збори" від 20.05.93 N 56-93. Цими законодавчими актами не передбачено справляння збору від реалізації алкогольних напоїв та тютюнових виробів.
Відповідно до ст.1 нової редакції Закону України "Про систему оподаткування", податки і збори (обов'язкові платежі), справляння яких не передбачено цим Законом, крім визначених Законом України "Про джерела фінансування дорожнього господарства України", сплаті не підлягають.
Таким чином, встановивши нові обов'язкові відрахування суб'єктів підприємницької діяльності від реалізації алкогольних напоїв та тютюнових виробів, Луганська обласна державна адміністрація та Кремінська районна державна адміністрація Луганської області грубо порушили законодавство з оподаткування.
Тим самим був також порушений п.14 Указу Президента України "Про деякі заходи з дерегулювання підприємницької діяльності" від 23.07.98 N 817/98, де встановлено, що органи виконавчої влади не можуть приймати рішення щодо запровадження будь-яких заборон або обмежень підприємницької діяльності, якщо повноваження на запровадження таких заборон або обмежень прямо не передбачені законодавством.
2. В преамбулі Розпорядження вказано, що його видано з метою виконання Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" від 21.03.91 N 875-XII.
Ст.11 Закону встановлює, що бюджет Фонду України соціального захисту інвалідів формується за рахунок коштів республіканського бюджету, благодійних внесків організацій, трудових колективів і громадян, інших надходжень, в тому числі від підприємницької діяльності Фонду, що не суперечить чинному законодавству.
Ст.20 Закону також зазначає, що підприємства (об'єднання), установи і організації (незалежно від форм власності та господарювання), на яких працює інвалідів менше, ніж встановлено нормативом, зобов'язані щорічно відраховувати до відділень Фонду України соціального захисту інвалідів у Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі цільові кошти на створення робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів і на здійснення заходів щодо їх соціально-трудової та професійної реабілітації. Розмір відрахувань визначається середньою річною заробітною платою на відповідному підприємстві за кожне робоче місце, не зайняте інвалідом.
Отже, порядок формування бюджету Фонду України соціального захисту інвалідів, встановлений Законом України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", не передбачає справляння обов'язкових відрахувань суб'єктів підприємницької діяльності від реалізації продукції, як це встановлено в Розпорядженні. Тому посилання на цей Закон є неправомірним.

................
Перейти до повного тексту