1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ
ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
Р І Ш Е Н Н Я
N 17-97/12 від 19.12.2000
Про необхідність усунення порушень вимог Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" Державним комітетом будівництва, архітектури та житлової політики України
На виконання Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", здійснюючи аналіз нормативно-правових актів центральних органів виконавчої влади, з метою усунення надмірного та необгрунтованого державного втручання у підприємницьку діяльність Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва В С Т А Н О В И В:
Наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 09.06.98 N 121 (із змінами та доповненнями, внесеними наказом Держбуду України від 18.10.99 N 251) затверджена Інструкція про порядок державної реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна, що перебувають у власності юридичних та фізичних осіб (далі - Інструкція).
Відповідно до пункту 1.1 Інструкції вона визначає порядок здійснення державної реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна в Україні.
Аналіз Інструкції свідчить про те, що вона викладена юридично некоректно, а реалізація її норм може призвести до створення додаткових перешкод для розвитку підприємницької діяльності.
1. В пункті 1.3 Інструкції зазначається, що вона діє на всій території України і є обов'язковою для виконання всіма міністерствами, відомствами, місцевими органами виконавчої влади та місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями, незалежно від форм власності.
Виходячи зі змісту пункту 1.3 Інструкції, можна зробити висновок, що дія норм Інструкції не поширюється на фізичних осіб.
Проте з назви і окремих норм Інструкції та додатків до неї випливає, що вимоги Інструкції поширюються також і на фізичних осіб.
Зокрема, в підпункті "г" пункту 2.1 Інструкції зазначається, що прізвище, ім'я та по батькові власників нерухомого майна, що належить фізичним особам, вносяться в алфавітний журнал або картотеку власників (додатки 3, 4).
Відповідно до пункту 3.1 Інструкції реєстрові книги ведуться окремо щодо кожного населеного пункту на фізичних осіб, юридичних і окремо щодо житлового та нежитлового фонду.
Вказівки на фізичних осіб зустрічаються і в інших положеннях Інструкції , зокрема, в підпункті "б" пункту 1.10, в підпункті "е" пункту 2.1, в пункті 2.3 тощо та в додатках до Інструкції.
Отже, наявна неузгодженість між собою норм Інструкції.
2. Відповідно до пункту 1.5 Інструкції державну реєстрацію права власності на об'єкти нерухомого майна здійснюють державні комунальні підприємства - бюро технічної інвентаризації.
Можна констатувати, що функцію державної реєстрації здійснюють суб'єкти підприємницької діяльності.
Крім того, визначення бюро технічної інвентаризації як державних комунальних підприємств не узгоджується із законодавством України. Відповідно до пункту 1 статті 2 Закону України від 27.03.91 N 887-XII "Про підприємства в Україні" в Україні можуть діяти підприємства таких видів: приватне підприємство, засноване на власності фізичної особи; колективне підприємство, засноване на власності трудового колективу підприємства; господарське товариство; підприємство, яке засноване на власності об'єднання громадян; комунальне підприємство, засноване на власності відповідної територіальної громади; державне підприємство, засноване на державній власності, в тому числі казенне підприємство.
Положеннями Закону України "Про підприємства в Україні", інших законів України не передбачений такий вид підприємства, як державне комунальне підприємство.
3. Згідно з пунктом 1.7 Інструкції реєстрація права власності на об'єкти нерухомого майна провадиться на підставі правовстановлювальних документів, за рахунок коштів власників нерухомого майна.
Необхідно зазначити, що, незважаючи на встановлення в Інструкції норми про здійснення державної реєстрації за рахунок власників об'єктів нерухомого майна, в Інструкції не визначений розмір плати за проведення державної реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна чи порядок її встановлення.
Це може призводити до встановлення бюро технічної інвентаризації необгрунтовано великих розмірів плати за державну реєстрацію права власності на нерухоме майно. Таким чином, при затвердженні Інструкції Держбудом України не були враховані вимоги статті 2 Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", в якій дається вказівка Кабінету Міністрів України, міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади забезпечувати максимальне скорочення витрат суб'єктів підприємницької діяльності, пов'язаних з виконанням нормативно-правових актів.
4. З тексту Інструкції не є чітко зрозумілим, що саме підлягає державній реєстрації.
Зокрема, відповідно до пунктів 1.1, 1.5, 1.6 Інструкції державній реєстрації підлягає право власності на об'єкти нерухомого майна. Відповідно ж до пунктів 1.4, 1.9, 1.10 Інструкції здійснюється державна реєстрація об'єктів нерухомого майна.
Можна стверджувати, що реєстрація права власності на об'єкт нерухомого майна та реєстрація об'єкта нерухомого майна є різними поняттями. При реєстрації права власності на об'єкт нерухомого майна головним є фіксація відомостей про власника об'єкта, а при реєстрації об'єкта нерухомого майна в основному фіксуються відомості про об'єкт, що реєструється (місцезнаходження, вартість об'єкта тощо).
5. В пункті 2.5 Інструкції вказується, що правовстановлювальний документ, що свідчить про перехід права власності на об'єкт нерухомого майна, не може бути зареєстрований в бюро технічної інвентаризації, якщо не проведена первинна реєстрація права власності на цей об'єкт.
Тобто, якщо попередній власник об'єкта нерухомого майна не здійснив державну реєстрацію права власності на цей об'єкт, то всі наступні власники цього об'єкта нерухомого майна також не зможуть здійснити державну реєстрацію права власності.

................
Перейти до повного тексту