1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ
ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
Р І Ш Е Н Н Я
N 17-59/6 від 22.06.2000
м.Київ
Про необхідність усунення порушень вимог Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" Донецькою обласною державною адміністрацією
На виконання Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", здійснюючи аналіз нормативно-правових актів місцевих органів виконавчої влади, з метою усунення надмірного та необгрунтованого державного втручання у підприємницьку діяльність Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва В С Т А Н О В И В:
Розпорядженням Представника Президента України в Донецькій області від 11.10.93 N 601 "Про цільову надбавку до цін на питний спирт, горілку, лікеро-горілчані вироби, коньяк, вина, шампанське і пиво" (зі змінами і доповненнями, внесеними розпорядженнями голови Донецької обласної державної адміністрації від 08.08.97 N 526, від 02.09.97 N 574, від 23.03.98 N 149) (далі - Розпорядження N 601) введено цільову надбавку до цін на горілку, лікеро-горілчані вироби, коньяк, вина, шампанське і пиво.
Розпорядженням голови Донецької обласної державної адміністрації від 23.03.98 N 148 "Про вишукування додаткових джерел для фінансування окремих соціально-економічних програм" (далі - Розпорядження N 148) введено цільову надбавку до цін на тютюнові вироби.
Аналіз Розпорядження N 601 та Розпорядження N 148 вказує на те, що вони видані з перевищенням повноважень Донецької обласної державної адміністрації та містять норми, які суперечать законодавству України, створюють перешкоди для розвитку підприємницької діяльності.
1. Пункт 1 Розпорядження N 601 дає вказівку підприємствам області, які виробляють горілку, лікеро-горілчані вироби, коньяк, вино, пиво, шампанське застосовувати до оптово-відпускних цін цільову надбавку у розмірі 5 відсотків.
Суб'єктам підприємницької діяльності незалежно від форм власності при формуванні цін на горілку, лікеро-горілчані вироби, коньяк, вино, шампанське і пиво в пляшках, які виготовляються в області, а також завозяться з інших регіонів (в т. ч. імпортні), до сум оптово-збутових та торговельних надбавок застосовувати цільову надбавку у розмірі 5%.
Пункт 1 Розпорядження N 148 встановлює, що суб'єктам підприємницької діяльності незалежно від форм власності з 01.04.98 при формуванні цін на тютюнові вироби (в т. ч. імпортні) до сум оптово-відпускних і торгової надбавки застосовувати цільову надбавку в розмірі 5%.
Такі дії Донецької обласної державної адміністрації виходять за межі наданих їй повноважень.
Законом України від 09.04.99 N 586-XIV "Про місцеві державні адміністрації" не передбачені повноваження Донецької обласної державної адміністрації щодо регулювання механізму ціноутворення шляхом встановлення цільових надбавок до цін на алкогольні напої, пиво та тютюнові вироби.
Дії Донецької обласної державної адміністрації порушують вимоги статті 19 Конституції України, яка встановлює, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
2. Встановлення цільової надбавки до ціни продукції в Розпорядженні N 601 та Розпорядженні N 148 суперечить законодавству України про підприємницьку діяльність, зокрема, ст. 5 Закону України від 07.02.91 N 698-XII "Про підприємництво", яка встановлює, що одним із принципів підприємницької діяльності є самостійне формування програми діяльності та вибір постачальників і споживачів вироблюваної продукції, встановлення цін відповідно до законодавства.
Порушуються також вимоги ст. 15 Закону України "Про підприємництво", яка вказує, що державні органи і службові особи можуть давати підприємцям вказівки тільки відповідно до своєї компетенції, встановленої законодавством. Як зазначалося вище, дії Донецької обласної державної адміністрації виходять за межі наданих їй повноважень.
Позбавлення підприємств права на самостійне визначення рівня цін на продукцію, що реалізується, є порушенням ст. 23 Закону України від 27.03.91 N 887-XII "Про підприємства в Україні", згідно з якою підприємство реалізує свою продукцію, майно за цінами і тарифами, що встановлюються самостійно або на договірній основі, а у випадках, передбачених законодавчими актами України, - за державними цінами і тарифами.
Порушуються також вимоги ст. 27 Закону України "Про підприємства в Україні", яка встановлює, що втручання в господарську та іншу діяльність підприємства з боку державних, громадських і кооперативних органів, політичних партій і рухів не допускається, крім випадків, передбачених законодавством України.
3. Розпорядженням N 601 та Розпорядженням N 148 вводиться цільова надбавка, яка має всі ознаки обов'язкового платежу.
По-перше, пунктом 1 Розпорядження N 601 та пунктом 1 Розпорядження N 148 встановлюється розмір платежу - 5% та база оподаткування - оптово-відпускна ціна або сума оптово-збутової ціни та торговельної надбавки.
По-друге, пункт 2 Розпорядження N 601 та пункт 2 Розпорядження N 148 встановлюють періодичність та порядок сплати платежу - щодекади 15, 25 числа поточного місяця, 5 числа наступного за звітним місяця.
По-третє, пунктом 7 Розпорядження N 601 та пунктом 2 Розпорядження N 148 передбачений контроль за надходженням коштів з боку органу державної податкової служби та контроль за виконанням цих Розпоряджень з боку інших контролюючих органів.
Можна констатувати, що при наявності таких ознак цільова надбавка у розмірі 5%, встановлена місцевою державною адміністрацією, має податковий характер.

................
Перейти до повного тексту