- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦТВА
Р І Ш Е Н Н Я
N 17-54/12 від 23.12.99
м.Київ
Про необхідність усунення порушень вимог Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" Донецькою обласною державною адміністрацією
На виконання Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", здійснюючи аналіз рішень голів обласних державних адміністрацій нормативно-правового характеру, з метою усунення надмірного та необгрунтованого державного втручання у підприємницьку діяльність Державний комітет України з питань розвитку підприємництва встановив:
Голова Донецької обласної державної адміністрації видав розпорядження від 05.10.99 N 564 "Про тимчасові заходи щодо захисту споживчого ринку від недоброякісної алкогольної продукції" (далі - Розпорядження).
Відповідно до Розпорядження заступник Голови Донецької обласної державної адміністрації 25.11.99 затвердив "Порядок введення регіональної системи ідентифікації якості алкогольної продукції, контролю за її виробництвом та реалізацією у відповідності з розпорядженням від 05.10.99 N 564" (далі - Порядок).
Аналіз Розпорядження та Порядку свідчить про те, що ці акти містять положення, які суперечать чинному законодавству та встановлюють додаткові обмеження у розвитку підприємницької діяльності.
1. Згідно з пунктом 1 Розпорядження вводиться тимчасово, в порядку експерименту, з 10 грудня 1999 року в м.Донецьку і Донецькій області регіональна система ідентифікації якості алкогольної продукції та контролю за її виробництвом і реалізацією.
Проте зміст Розпорядження не відповідає його назві та цілям, перелік яких наведений в Преамбулі Розпорядження.
Розпорядження та Порядок не містять норм, які визначають зміст, порядок проведення робіт з ідентифікації якості алкогольної продукції та перелік цих робіт. В той же час в Розпорядженні та Порядку регламентується порядок виготовлення, реалізації та використання ідентифікаційних марок.
В пункті б Розпорядження встановлюється норма, відповідно до якої вважається, що після введення системи ідентифікації алкогольної продукції підприємства-виробники, торговельні організації оптової і роздрібної мережі всіх форм власності, які не пройшли системи ідентифікації та спеціального маркування, але допускають реалізацію алкогольної продукції, порушують Закон України "Про якість та безпеку харчових продуктів і продовольчої сировини".
Згідно з частиною першою статті 5 Закону України від 23.12.97 N 771/97-ВР "Про якість та безпеку харчових продуктів і продовольчої сировини" будь-який харчовий продукт (крім виготовленого для особистого споживання), продовольча сировина і супутні матеріали не можуть бути ввезені, виготовлені, передані на реалізацію, реалізовані або використані іншим чином без документального підтвердження їх якості та безпеки.
В частині другій статті 5 Закону України "Про якість та безпеку харчових продуктів і продовольчої сировини" наведений вичерпний перелік документів, що підтверджують належну якість та безпеку харчових продуктів, продовольчої сировини і супутніх матеріалів, до яких належать:
- сертифікат відповідності;
- Державний реєстр або висновок державної санітарно-гігієнічної експертизи;
- ветеринарний дозвіл для харчових продуктів, продовольчої сировини тваринного походження;
- карантинний дозвіл для продукції рослинного походження.
Таким чином, вимога щодо обов'язкового використання суб'єктами підприємницької діяльності ідентифікаційних марок для підтвердження якості алкогольних напоїв суперечить статті 5 Закону України "Про якість та безпеку харчових продуктів і продовольчої сировини".
Оскільки стаття 21 Закону України "Про якість та безпеку харчових продуктів і продовольчої сировини" встановлює відповідальність лише за порушення вимог цього Закону, реалізація алкогольної продукції без ідентифікаційних марок не може бути порушенням положень Закону України "Про якість та безпеку харчових продуктів і продовольчої сировини".
2. Згідно з пунктом 4.3 Порядку реалізація алкогольної продукції без ідентифікаційних марок з 10.12.99 забороняється.
Отже, вимога щодо обов'язковості придбання ідентифікаційних марок є обмеженням у здійсненні підприємницької діяльності в галузі виробництва та реалізації алкогольних напоїв.
Нормами Розпорядження та Порядку суб'єкти підприємницької діяльності, які займаються виробництвом, оптовою та роздрібною реалізацією алкогольних напоїв в Донецькій області, були дискриміновані щодо суб'єктів підприємницької діяльності інших областей України, в яких не запроваджені регіональні системи ідентифікації якості алкогольної продукції. Це не узгоджується з частиною першою статті 12 Закону України від 07.02.91 N 698-XII
"Про підприємництво", згідно з якою держава гарантує всім підприємцям, незалежно від обраних ними організаційних форм підприємницької діяльності, рівні права.
3. В пунктах 7.1 та 7.3 Розпорядження пропонується місцевим органам
внутрішніх справ;
митної служби;
з монополії на виробництво та обіг спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів;
по захисту прав споживачів;
стандартизації, метрології і сертифікації;
................Перейти до повного тексту