1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


КОЛЕГІЯ ДЕРЖАВНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
Р І Ш Е Н Н Я
08.02.2007 N 1
Про підсумки виконання Державним комітетом України з питань регуляторної політики та підприємництва у 2006 році завдань, визначених законами, актами Президента України та Кабінету Міністрів, установлених Прем'єр-міністром України, напрями діяльності у 2007 році щодо подальшого поліпшення роботи з виконання прийнятих рішень
Головним змістом роботи Держпідприємництва впродовж 2006 року було забезпечення безумовного виконання законів України, рішень Президента і Уряду, скерованих на якісне поліпшення бізнес-клімату в країні.
Стратегічною метою Комітету було проведення системних заходів задля створення на державному рівні прозорих і рівних умов господарської діяльності, започаткування та ведення власної справи, що сприятиме підвищенню рівня та якості життя громадян.
Нормативним підгрунтям у діяльності Комітету стали Закони України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності", "Про державну підтримку малого підприємництва", "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", відповідно до яких на Держпідприємництво покладено, зокрема, функції координації, контролю та в певних частинах - державного нагляду.
Основні зусилля Комітету та його територіальних представництв спрямовувалися на продовження системної регуляторної реформи, удосконалення дозвільної системи, приведення реєстраційних процедур до європейських стандартів. Здійснено заходи щодо збереження доступу малого і середнього бізнесу до спрощеної системи оподаткування, удосконалення сфери ліцензування, унормування питань контролю за діяльністю посадових осіб щодо виконання законодавства, а також перевірок суб'єктів господарювання.
Внесення відповідних коректив вимагали заходи щодо реалізації Національної програми сприяння розвитку малого підприємництва в Україні.
Робота проводилася на підставі наданих Комітету повноважень і функцій, з урахуванням визначених на 2006 рік пріоритетів.
Основними здобутками Комітету у 2006 році колегія вважає:
системне впровадження регуляторної реформи, підвищення якості оцінки регуляторних актів;
суттєве спрощення процедури реєстрації суб'єктів господарської діяльності, входження України до Європейського бізнес-реєстру;
започаткування реформи дозвільної системи, створення мережі дозвільних центрів по всій території України;
збереження спрощеної системи оподаткування;
удосконалення сфери ліцензування, унормування на місцевому рівні питань грального бізнесу;
законодавче закріплення механізмів контролю за виконанням посадовими особами органів виконавчої влади законодавства з питань ліцензування, реєстрації та дозвільної системи.
Зокрема, вдалося досягнути таких результатів:
Щодо регуляторної політики
Підвищився рівень виконуваності вимог щодо обов'язковості здійснення всебічного обгрунтування доцільності запровадження нових регулювань і рівень прозорості прийняття управлінських рішень.
На кінець 2006 року 95% проектів регуляторних актів супроводжуються аналізом регуляторного впливу, понад 94% проходять процедуру оприлюднення.
Щодо дозвільної системи
Утворено 677 дозвільних центрів із видачі документів дозвільного характеру за принципом організаційної єдності, що суттєво спростило процедуру отримання дозволів. У середньому у 2 - 3 рази скорочено витрати часу підприємців на отримання дозвільних документів, у 2 рази - витрати коштів на ці цілі.
Забезпечено координацію діяльності ЦОВВ щодо внесення змін до понад 100 законів та інших нормативних актів, що регулюють відносити у сфері надання дозвільних документів (відповідно до Закону "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності").
Готуються законодавчі пропозиції щодо установлення вичерпного переліку дозволів.
Ряд нормативно-правових актів, спрямованих на виконання вимог Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", прийнято Верховною Радою (зокрема внесено зміни до Закону України "Про пожежну безпеку", якими запроваджено декларативний принцип у сфері пожежного нагляду).
Щодо державної реєстрації
В усіх 677 органах державної реєстрації юридичних осіб і фізичних осіб - підприємців застосовано принцип "єдиного вікна", прийнято нормативно-правові акти, які регулюють питання постановки на облік юридичних осіб і фізичних осіб - підприємців. У переважній більшості реєстраційних органів процес державної реєстрації суб'єктів господарювання скорочено з 2 - 3 тижнів до 2 - 3 днів. Унормовано питання, яке дозволить скоротити цей процес до 1 дня у 2007 році. Збільшено кількість реєстраційних дій до 10 тисяч щоденно.
Оптимізовано програмне забезпечення та інтегровано АІС "ЄДР" з відповідними системами державних органів, задіяних у реєстраційному процесі. Імплементовано нову версію програмного забезпечення обміну інформацією на центральному та регіональному рівнях. Досягнуто повного державного контролю за функціонуванням Єдиного реєстру.
Завершено комплекс заходів щодо входження України власним сегментом до Європейського бізнес-реєстру (єдиної країни поза межами ЄС). Міжнародними партнерами визнано адекватність вітчизняної системи реєстрації європейським стандартам і нормам. У зв'язку з цим очікується значне пожвавлення українського бізнес-клімату.
Забезпечено взаємодію з депутатським корпусом, за результатами якої у 2007 році забезпечено належне асигнування з Державного бюджету України на ведення Державного реєстру юридичних осіб і фізичних осіб - підприємців, а також інших державних реєстрів, відповідальними за які є Комітет (ліцензійний, дозвільний).
Щодо системи ліцензування
Здійснено вагомі кроки у напрямку удосконалення сфери ліцензування. Вжито заходів щодо впорядкування видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню. Упереджуються дії окремих органів влади щодо розширення цього переліку.
Проведено роботу щодо упорядкування сфери грального бізнесу в межах існуючих законодавчих норм. Створено нормативно-правову базу, яка забезпечує провадження організації діяльності з проведення азартних ігор на всій території України. Прийнято перші в Україні Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з організації та утримання тоталізаторів, гральних закладів у м. Києві.
Щодо фінансових і соціальних питань
Здійснювався моніторинг стану законодавства в області фінансових і соціальних питань підприємницької діяльності.
Підготовлено ряд законопроектів і пропозицій до актів законодавства, спрямованих на поліпшення бізнес-середовища та на ліквідацію перешкод у діяльності суб'єктів господарювання. Серед першочергових законодавчих ініціатив є проекти законів України:
"Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва",
"Про єдину систему збору та обліку внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування",
"Про внесення змін до статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" щодо зниження вартості ліцензій,
"Про внесення змін до Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" щодо рівних умов у частині розміру збору при працевлаштуванні інвалідів,
"Про внесення змін до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" щодо добровільної участі пенсіонерів у системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування,
"Про внесення змін до Декрету Кабінету Міністрів України "Про місцеві податки і збори" щодо механізму справляння ринкового збору.
Комітетом здійснювалося представництво у правліннях Фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття, соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, а також Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності. Під час роботи у зазначених Фондах було опрацьовано значну кількість проектів нормативно-правових актів і документів із питань, пов'язаних з удосконаленням роботи Фондів і нормативно-правової бази відповідних видів страхування.
Щодо виконання програм у галузі підприємництва
Проводилася робота з реалізації заходів, передбачених Національною програмою сприяння розвитку малого підприємництва.
Приведення законодавства у сфері підприємницької діяльності до норм і принципів Європейського Союзу, а також спільні зусилля влади та бізнесу щодо формування сприятливого підприємницького клімату дають позитивні результати. Так, за прогнозними показниками загальна кількість суб'єктів малого та середнього підприємництва на кінець 2006 року збільшилася майже на 200 тис. одиниць і досягла 2,5 млн. одиниць (+6,8 %). У 2006 році всього в підприємницькій сфері було зайнято майже 9,9 млн. українців.
У рамках реалізації заходів Національної програми (навіть при незначній державній фінансовій підтримці 1,8 млн.грн. або лише 2,9 % від загальної потреби) вдалося:
- здійснити 817 заходів для покращення конкурентоспроможності українського товаровиробника, сертифікувати на 114 та на 217 малих підприємствах розпочати впровадження систем відповідно до ДСТУ ISO серії 9000, ДСТУ ISO серії 14000, та системи управління безпечністю харчових продуктів на основі ДСТУ 4161-2003;
- вдосконалити освітню програму, яка передбачає як загальну правову освіту підприємницької спільноти, так і накопичення знань по підвищенню професійного рівня. Результат: із 144,6 тис. безробітних, що закінчили професійне навчання, 75,4 % відкрили власну справу;
- розробити пакет модульних навчальних матеріалів та програмно-методичної документації курсів цільового призначення "Основи малого підприємництва".
Оскільки минулий рік був підготовчим етапом формування регіональних програм на новий період, розроблено та направлено регіональним органам виконавчої влади рекомендації щодо підготовки проекту та затвердження регіональних програм малого підприємництва на 2007 - 2008 роки, проведено тематичне дистанційне навчання, розроблено Порядок надання експертного висновку до проекту регіональної програми розвитку малого підприємництва.
Здійснено розрахунки щодо визначення рейтингу регіонів за станом розвитку і підтримки малого підприємництва на місцевому рівні у 2005 році.
Організовано виконання Загальнодержавної програми адаптації законодавства до законодавства Європейського Союзу. Підготовлено 18 довідок про відповідність проектів нормативно-правових актів положенням Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод і практиці Європейського суду з прав людини та 26 довідок про відповідність проектів нормативно-правових актів основним положенням законодавства Європейського Союзу.
Активізовано міжнародне співробітництво. Зокрема, розроблено та розпочато реалізацію проектів "Послуги з підтримки МСП у пріоритетних регіонах"; "Сприяння розвитку ділових можливостей МСП - міжнародний аспект" та проекту Twinning "Вдосконалення процедури входження в бізнес на основі європейських стандартів та покращення умов його функціонування".
Розроблено та ініційовано новий проект "Розвиток конкурентоспроможності вітчизняних підприємств", метою якого є становлення сильного та конкурентоспроможного приватного сектору шляхом створення сприятливого клімату для росту підприємницької активності, відновлення виробництва, розвитку перспективних напрямів бізнесу, створення нових робочих місць та підвищення ефективності роботи реструктуризованих підприємств.
У рамках Меморандуму про взаєморозуміння та співробітництво між Держпідприємництва і Польським агентством з питань розвитку підприємництва (ПАРП) у 2006 році започатковано та реалізовано проект "Розвиток інституційної спроможності системи підтримки малого та середнього підприємництва".
Водночас розпочато переговори щодо поступового впровадження Україною принципових положень Європейської хартії малого бізнесу.
Щодо інформаційного забезпечення
Підвищено увагу до здійснення інформаційної політики. Результати та стан виконання завдань Президента України та Кабінету Міністрів, організовані Комітетом публічні заходи оприлюднювались інформаційними агентствами "ЛігаБізнесІнформ", "УНІАН", "Укрінформ", "Контекст-Медіа", "Інтерфакс-Україна", "Українські новини" та ін., а також публікувалися у періодичних виданнях "Урядовий кур'єр", "Бізнес", "Профиль-Украина", "Экономические известия", "Эксперт-Украина" "Деловая неделя", "Коммерсантъ-Украина", "Вісник Пенсійного фонду України", "Праця і зарплата". Фахівці Держпідприємництва брали участь в програмах на телеканалах "1+1", "Інтер", "5 канал", "КРТ", "ICTV", "УТ-1", "НТН", а також на радіо "ЕРА", "Київ", "1-й канал радіо".
За рік офіційний сайт Держпідприємництва піднявся з 16 - 18 місця з 150 сайтів категорії "Адміністрації", зареєстрованих в рейтинговій системі "Bigmir", до 14 - 16 позиції, при тому що кількість зареєстрованих в цій категорії сайтів в грудні зросла до 186.
Щодо роботи з об'єднаннями громадян
Продовжувався діалог з підприємницькою громадськістю. Акцент у системі взаємодії з громадськістю було перенесено на регіональний рівень, спільними зусиллями проведено більше 50 навчально-методичних та інформаційних заходів із питань регуляторної політики в усіх областях, державної реєстрації, дозвільної системи та ліцензування.
Проводилася політика щодо поліпшення якісного складу Уповноважених із захисту прав підприємців. Визначено нових Уповноважених у Вінницькій, Дніпропетровській, Житомирській, Івано-Франківській, Харківській областях. Перепризначено на новий термін - Уповноважених у Рівненській, Черкаській, Чернівецькій, Чернігівській областях.
На всеукраїнському рівні спільно з Радою підприємців, КМДА, УСПП взято участь у підготовці й проведенні 6 зібрань за участі, в тому числі, Прем'єр-міністра України Ю.І. Єханурова (травень), Голови Верховної Ради України О.О. Мороза (липень), Першого віце-прем'єр-міністра України М.Я. Азарова (вересень), Президента України В.А.Ющенка (листопад), заступника голови КМДА Л.В. Денисюк (грудень).
Щодо виконавської дисципліни
Вживалися заходи щодо забезпечення виконавської дисципліни. Комітетом отримано та опрацьовано 15 992 доручення та документи (2005 рік - 15 439), із них близько 4 951 - із постановчими питаннями. Порушень контрольних термінів виконання рішень Президента України, звернень народних депутатів України, доручень Кабінету Міністрів допущено не було. Відправлено на різні адреси 9 544 документи, із них ініціативних - 3 198 (або на 183 більше, ніж у 2005 році). Видано 116 наказів Голови (2005 - 128), зареєстровано розпоряджень - 83 (2005 - 59), надано окремих доручень керівництва Комітету - 52 (2005 - 61).
Протягом 2006 року розглянуто 1 236 звернень громадян і суб'єктів підприємницької діяльності, які стосувались роз'яснень норм цивільного та господарського законодавства, питань отримання кредитів для розвитку підприємництва, роз'яснень щодо порядку проведення перевірок контролюючими органами, діяльності ринків (зокрема щодо сплати ринкового збору та надання дозволів на розміщення об'єктів торгівлі), роз'яснення з питань ліцензування певних видів господарської діяльності тощо. Найчастіше потребували роз'яснення питання, пов'язані з державною реєстрацією суб'єктів господарювання; оформленням прав користування та прав власності на земельні ділянки; оформленням змін до установчих документів юридичної особи; нотаріальним посвідченням підписів засновників (учасників) на установчих документах юридичної особи.
Вжито інших заходів, спрямованих на практичне втілення політики Президента України й Уряду у сфері розвитку підприємництва.
Водночас, мають місце такі невирішені проблеми та питання:
По-перше - регуляторне законодавство не працює на рівні Верховної Ради через неприведення вимог Регламенту Верховної Ради України у відповідність до вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
По-друге - видача дозвільних документів на започаткування та ведення бізнесу повинна регулюватись виключно законами, а не розпорядчими актами різних гілок виконавчої влади. Законодавче забезпечення цієї сфери з боку зацікавлених органів влади потребує неухильного контролю з боку Комітету та Кабінету Міністрів.
По-третє - залишається невирішеним питання законодавчого закріплення спрощеної системи оподаткування. Не прийнято нагальних для малого і середнього бізнесу законопроектів в частині соціального забезпечення, насамперед - щодо єдиного соціального внеску.
По-четверте - відсутнє законодавче урегулювання питань контролю і перевірок суб'єктів господарювання з боку органів влади.
По-п'яте - прийняті владні рішенні не завжди належним чином виконуються на місцевому рівні. Зокрема, недостатньо уваги приділяється створенню матеріально-технічної бази для організації реєстраційних офісів і дозвільних центрів.
Заслухавши та обговоривши виступи Голови Комітету А.В. Дашкевича, першого заступника Голови К.О. Ващенка, заступників Голови Г.М. Білоуса, С.М. Іголкіна, О.М. Сахненко, а також на підставі розгляду матеріалів про роботу Держпідприємництва України у 2006 році, колегія
ВИРІШИЛА:
1. Інформацію взяти до відома. Роботу Комітету у 2006 році визнати задовільною.
2. Вважати заходи щодо створення на державному рівні прозорих і рівних умов господарської діяльності, започаткування та ведення власної справи, а також пріоритетні напрямки роботи Комітету, проголошені у 2006 році відповідно до завдань, визначених законами, актами Президента України та Кабінету Міністрів, установлених Прем'єр-міністром України, в цілому виконаними.
3. Рекомендувати Держпідприємництву поглибити напрацьоване у 2005 - 2006 роках і вжити заходів щодо ефективного здійснення державної регуляторної політики, проведення дозвільної реформи; продовження реформування сфери ліцензування та контролю; подальшого удосконалення реєстраційних процедур; практичного забезпечення функцій державного нагляду і контролю за станом дотримання законодавства з питань ліцензування, реєстрації та дозвільної сфери; унормування податкової сфери та соціальних питань для підприємців.
У зв'язку з цим першочерговими напрямками роботи у 2007 році вважати:
I. Забезпечення неухильного дотримання принципів державної регуляторної політики усіма без винятку органами влади.
II. Впорядкування дозвільної системи на основі європейських стандартів, скасування дозволів, застосування яких є недоцільним.
III. Подальшу оптимізацію реєстраційних процедур для суб'єктів господарювання. Остаточне становлення реєстраційної системи, доведення безпосередньо процедури реєстрації до одного дня, а з урахуванням часу постановки на облік в інших органах - до трьох днів; підвищення якості обслуговування суб'єктів господарювання.
IV. Збереження доступу малого та середнього бізнесу до спрощеної системи оподаткування, а також зменшення адміністративного та фіскального тиску на підприємців.
V. Забезпечення державного контролю та нагляду за додержанням законодавства у сфері ліцензування, реєстрації та дозвільної системи.
VI. Урегулювання питань контролю та перевірок суб'єктів господарювання з боку органів влади усіх рівнів. Зниження державного тиску і унеможливлення невиправданих перевірок суб'єктів господарської діяльності.
VII. Подальше упорядкування окремих видів підприємницької діяльності як з метою захисту прав суб'єктів господарювання, так і забезпечення інтересів інших громадян.
VIII. Сприяння впровадженню нових ефективних механізмів державної підтримки підприємництва, розвитку відповідної інфраструктури, а також полегшення доступу підприємців до фінансово-кредитних ресурсів.
4. Визнати таким, що відповідає визначеним пріоритетам на поточний рік, План роботи Держпідприємництва України на 2007 рік, який затверджений наказом Комітету від 28.12.2006 N 116.
5. Заступнику Голови Комітету Іголкіну С.М., Департаменту регуляторної політики (Мірошниченко О.М.), головам представництв Держпідприємництва в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі:

................
Перейти до повного тексту