1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Роз"яснення


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
Р О З' Я С Н Е Н Н Я
26.08.2004 N 5787
Міністерствам, іншим
центральним органам
виконавчої влади,
Раді міністрів Автономної
Республіки Крим, обласним,
Київській та
Севастопольській міським
державним адміністраціям,
представництвам
Держпідприємництва України
Про роз'яснення законодавства щодо державної регуляторної політики для застосування ефективних форм роботи органів виконавчої влади з громадськістю
На виконання підпункту 1 пункту II доручення Прем'єр-міністра України від 05.08.2004 N 34604/1/1-04 до Указу Президента України від 31.07.2004 N 854/2004 "Про забезпечення умов для більш широкої участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики" Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва надає роз'яснення вимог законодавства про державну регуляторну політику для провадження ефективних форм роботи органів виконавчої влади з громадськістю.
Державна регуляторна політика, як напрям політики держави, спрямована на вдосконалення правового регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання, недопущення прийняття економічно недоцільних та неефективних регуляторних актів, зменшення втручання держави у діяльність суб'єктів господарювання та усунення перешкод для розвитку господарської діяльності.
Виходячи з принципів державної регуляторної політики, забезпечення у регуляторній діяльності балансу інтересів суб'єктів господарювання, громадян та держави, для органів державної влади є завданням, яке можливе до реального втілення тільки за умов неухильного виконання встановлених вимог з підготовки та прийняття нових регуляторних актів, обов'язкового відстеження результативності їх дії, закріплених нормами Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (далі - Закон).
На забезпечення принципу державної регуляторної політики щодо прозорості та врахування громадської думки - відкритості для фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань дій регуляторних органів на всіх етапах їх регуляторної діяльності, обов'язковий розгляд регуляторними органами ініціатив, зауважень та пропозицій, наданих у встановленому Законом порядку фізичними та юридичними особами, їх об'єднаннями, обов'язковість і своєчасність доведення прийнятих регуляторних актів до відома фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань, інформування громадськості про здійснення регуляторної діяльності (стаття 4 Закону), спрямовані норми статей Закону:
стаття 7 "Планування діяльності з підготовки проектів регуляторних актів";
стаття 9 "Оприлюднення проектів регуляторних актів з метою одержання зауважень і пропозицій";
стаття 13 "Способи оприлюднення документів, підготовлених у процесі здійснення регуляторної діяльності";
стаття 14 "Оприлюднення інформації про здійснення регуляторної діяльності";
стаття 20 "Особливості оприлюднення проектів регуляторних актів, які розробляються органами виконавчої влади, з метою одержання зауважень і пропозицій".
Норми вищезазначених статей Закону є ключовими у взаємодії органів виконавчої влади з громадськістю для забезпечення провадження державної регуляторної політики.
Виходячи з норм статті 5 Закону, забезпечення здійснення державної регуляторної політики включає оприлюднення проектів регуляторних актів з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань, а також відкриті обговорення за участю представників громадськості питань, пов'язаних з регуляторною діяльністю.
При цьому залучення неурядових структур до регуляторної діяльності будується на обов'язковому розгляді державними органами ініціатив, зауважень та пропозицій, а також постійному їх інформуванні про здійснення регуляторної діяльності.
Планування діяльності регуляторних органів з підготовки проектів регуляторних актів регламентовано статтями 7, 19 Закону.
Дотримання органами виконавчої влади порядку планування діяльності з підготовки проектів регуляторних актів забезпечуватиме реалізацію принципу державної регуляторної політики щодо передбачуваності, тобто послідовності регуляторної діяльності, відповідності її цілям державної політики, а також планам з підготовки проектів регуляторних актів, що дозволятиме суб'єктам господарювання здійснювати планування їхньої діяльності.
Так, регуляторні органи повинні розробити та затвердити на наступний календарний рік плани діяльності з підготовки ними проектів регуляторних актів (далі - Плани) не пізніше 15 грудня поточного року та оприлюднити їх у десятиденний строк після їх затвердження.
Слід зауважити, що плани діяльності центральних органів виконавчої влади з підготовки проектів регуляторних актів формуються на основі затвердженого плану діяльності Кабінету Міністрів України з підготовки проектів регуляторних актів.
Відповідно до частини третьої п. 2 розділу IV Тимчасового регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.06.2000 N 915, підприємства, установи та організації подають пропозиції щодо прийняття актів Кабінету Міністрів України центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим та місцевим органам виконавчої влади, до компетенції яких належить питання, яке передбачається врегулювати.
Зміни до Плану вносяться у разі підготовки або розгляду проекту регуляторного акта, який не був внесений до Плану. При цьому відповідні зміни до Плану повинні бути внесені не пізніше десяти робочих днів з дня початку підготовки цього проекту або з дня внесення проекту на розгляд до цього регуляторного органу, але не пізніше дня оприлюднення цього проекту.
Для ознайомлення всіх зацікавлених осіб з документами, підготовленими у процесі здійснення регуляторної діяльності, відповідно до статті 13 Закону розробник має опублікувати повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта, проект регуляторного акта та відповідний аналіз регуляторного впливу у власних друкованих засобах масової інформації, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених розробником цього проекту, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці розробника проекту регуляторного акта в мережі Інтернет.
Звіти про відстеження результативності регуляторних актів також оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації регуляторного органу, який прийняв цей регуляторний акт, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених цим регуляторним органом, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці цього регуляторного органу в мережі Інтернет.
Вимоги щодо оприлюднення проектів регуляторних актів з метою одержання зауважень і пропозицій встановлено статтями 9, 20 Закону .
Так, оприлюдненню підлягає кожен проект регуляторного акта разом з відповідним аналізом регуляторного впливу з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань.
Повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта повинно містити:
стислий виклад змісту проекту;
поштову та електронну, за її наявності, адреси розробника проекту, Держпідприємництва або територіального органу Держпідприємництва та інших органів, до яких відповідно до цього Закону або за ініціативою розробника надсилаються зауваження та пропозиції;

................
Перейти до повного тексту