- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ СТАТИСТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
Про затвердження Методологічних положень статистики зовнішньої торгівлі України товарами
Відповідно до статті
14 Закону України
"Про державну статистику" та з метою подальшого удосконалення методології статистики зовнішньої торгівлі
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методологічні положення статистики зовнішньої торгівлі України товарами (далі - Методологічні положення), що додаються.
2. Увести в дію Методологічні положення, затверджені пунктом 1 цього наказу, з 1 січня 2007 року.
3. Департаменту статистики торгівлі (Фризоренко А.О.):
3.1. Здійснювати керівництво щодо застосування на практиці Методологічних положень, затверджених пунктом 1 цього наказу.
3.2. Направити Методологічні положення, затверджені пунктом 1 цього наказу, на адресу територіальних органів державної статистики для використання у роботі.
4. Визнати таким, що втратив чинність з 1 січня 2007 року, наказ Держкомстату від 09.12.2005 N 417 "Про затвердження Методологічних положень статистики зовнішньої торгівлі України товарами".
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Голови Головка В.А.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Держкомстату України
07.12.2006 N 588
МЕТОДОЛОГІЧНІ ПОЛОЖЕННЯ
статистики зовнішньої торгівлі України товарами
Передмова
В Методологічних положеннях статистики зовнішньої торгівлі України товарами (далі - Методологія) викладені основні правила і процедури формування статистики зовнішньої торгівлі товарами України, які базуються на положеннях:
другого переглянутого варіанту публікації "Статистика міжнародної торгівлі товарами: концепції і визначення" (далі - СМТТ2), підготовленого Статистичним відділом Організації Об'єднаних Націй (1998 р.);
проекту Єдиної методології митної статистики держав - учасниць СНД (2004 р.).
Розробка Методології обумовлена необхідністю подальшого удосконалення методології ведення статистики міжнародної (зовнішньої) торгівлі товарами з урахуванням нових тенденцій у сфері міжнародної торгівлі.
Мета Методології - надати переглянуті концепції і визначення для складання статистики міжнародної торгівлі товарами, які найбільш повно відповідають потребам численних користувачів, включаючи органи державної влади та управління, національні і міжнародні організації, дослідницькі установи і громадськість у цілому. Методологія значною мірою враховує накопичений Україною та іншими країнами світу досвід ведення статистики зовнішньої торгівлі товарами, результати проведення порівняльного аналізу даних про взаємну торгівлю України з країнами світу.
У Методології наведено терміни, які найбільш часто вживаються у статистиці міжнародної торгівлі товарами. Розкриваються основні методологічні положення статистики міжнародної торгівлі товарами, побудовані на основі Методологічних рекомендацій Статвідділу ООН (1998 рік).
Нова глава статистики міжнародної торгівлі присвячена проведенню зіставлення даних основних країн-партнерів у зовнішній торгівлі товарами на основі методу дзеркальної статистики.
У додатку викладені умови поставки товарів за офіційними правилами тлумачення торговельних термінів Міжнародної торгової палати, які опубліковані в
INKOTERMS в редакції 2000 року.
На основі положень Методології в Україні ведеться статистика зовнішньої торгівлі товарами, готуються публікації та аналітичні матеріали, виконуються запити користувачів всіх рівнів, проводиться порівняльний аналіз даних про взаємну торгівлю товарами України з її торговельними партнерами.
1. Основні терміни статистики зовнішньої торгівлі
У Методології використовуються основні терміни у наступних значеннях:
1. Економічна територія країни - це географічна територія, що знаходиться під керуванням уряду країни, у межах якої вільно обертаються робоча сила, товари і капітал.
В економічну територію країни також включаються:
а) повітряний простір, територіальні води і континентальний шельф, розташований у міжнародних водах, у відношенні яких країна користується виключними правами або які знаходяться під її юрисдикцією, чи на які вона претендує у відношенні рибальства, видобутку палива і мінеральної сировини з морського дна;
б) територіальні анклави даної країни в країнах іншого світу (за кордоном) - чітко окреслені ділянки землі, що розташовані на території інших країн і використовуються урядом, що володіє ними чи орендує їх для дипломатичних, військових чи інших цілей - посольств, консульств, представництв, військових баз, наукових станцій, та інших об'єктів - з офіційної політичної згоди уряду тієї країни, на території якої вони фактично розташовані. Економічна територія даної країни не містить у собі територіальні анклави, які використовуються іноземними урядами, міжнародними організаціями і фізично розташовані усередині географічних меж даної країни;
в) будь-які вільні зони або митні склади(1).
_______________
(1)Враховуючи особливості національного законодавства, товари, що переміщуються через митні ліцензійні склади при їх ввезенні на митну територію України, обліковуються на момент їх випуску у вільний обіг.
2. Інший світ - це будь-яка територія, не включена до економічної території країни. Інший світ складається з економічних територій інших країн, міжнародних територій та територіальних анклавів інших країн та міжнародних організацій в межах національних кордонів країни.
3. Інституційна одиниця (сім'я, юридичні особи, їх об'єднання, уряд) має центр економічного інтересу і є резидентом країни, коли з певної місцевості в межах економічної території країни ця одиниця здійснює, або має намір здійснювати економічну діяльність та операції в значних обсягах у тривалий період часу.
4. Перехід права власності на товари може бути юридичним, фізичним або економічним. Перехід права власності може мати місце при операціях, в яких одна сторона (учасник операції) передає економічну вартість іншій стороні та отримує в обмін рівнозначну вартість (економічна вартість у разі міжнародної торгівлі товарами представлена товарами та платіжними засобами) або один учасник операції передає економічну вартість іншому учаснику операції, але не отримує натомість ніякого товару, послуги або активу.
Існує три випадки, де перехід права власності умовно враховується, навіть якщо він не мав місця:
а) Товари в операціях між підприємствами (філіями/дочірніми підприємствами) прямих інвестицій та материнськими компаніями. У разі таких операцій юридичне власність на товари може залишатися без змін у такій ситуації, але де-факто зміна власності умовно враховується; операції, до яких залучені товари і які здійснюються між підприємствами прямого інвестування та їх дочірніми компаніями або іншими відповідними підприємствами, необхідно реєструвати так, ніби дійсно мала місце зміна власності;
б) Товари, що відсилаються за кордон для переробки. Товари, що відсилаються за кордон для переробки і очікуються назад як нові товари, необхідно реєструвати як експорт, навіть якщо вони можуть не бути продані нерезиденту, у той час, коли товари, отримані назад, реєструються як імпорт, навіть якщо вони не були придбаними у нерезидента;
в) Товари у фінансовій оренді. Товари у фінансовій оренді, коли орендар приймає на себе права, ризики, винагороди та відповідальність, пов'язану з володінням на практиці. На практиці на оренду терміном рік або більше перехід права власності від орендодавця до орендаря умовно враховується, коли організовано фінансову оренду, навіть коли юридичне орендовані товари залишаються власністю орендодавця.
5. Митна територія України - це територія України, зайнята сушею, територіальне море, внутрішні води і повітряний простір, а також штучні острови, установки і споруди, що створюються у виключній морській економічній зоні України, на які поширюється виключна юрисдикція України.
Території спеціальних митних зон, розташованих в Україні, вважаються такими, що знаходяться поза межами митної території України, крім випадків, визначених законами України.
6. Статистична територія - це територія країни, у відношенні до якої здійснюється збір даних, тобто ввезені на статистичну територію або вивезені з неї товари повинні враховуватись у статистиці зовнішньої торгівлі.
7. Резиденти - фізичні особи (громадяни України, іноземні громадяни, особи без громадянства), які проживають на території України, у тому числі ті, що тимчасово перебувають за кордоном; юридичні особи, суб'єкти підприємницької діяльності, а також їх філії, представництва тощо, з місцезнаходженням на території України, які здійснюють свою діяльність на підставі законів України; дипломатичні, консульські, торговельні та інші офіційні представництва України за кордоном, які мають імунітет і дипломатичні привілеї, а також філії та представництва підприємств і організацій України за кордоном.
8. Нерезиденти - фізичні особи (іноземні громадяни, громадяни України, особи без громадянства), які проживають за межами України, в тому числі ті, що тимчасово перебувають на території України; юридичні особи, суб'єкти підприємницької діяльності, а також їх філії, представництва тощо, з місцезнаходженням за межами України, які створені й діють відповідно до законодавства іноземної держави, у тому числі юридичні особи та інші суб'єкти підприємницької діяльності з участю юридичних осіб та інших суб'єктів підприємницької діяльності України; розташовані на території України іноземні дипломатичні, консульські, торговельні та інші офіційні представництва, міжнародні організації та їх філії, що мають імунітет і дипломатичні привілеї, а також представництва інших організацій і фірм.
9. Суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності - фізичні особи - громадяни України, іноземні громадяни та особи без громадянства, які мають цивільну правоздатність і дієздатність згідно з законами України і проживають на території України;
- юридичні особи, зареєстровані як такі в Україні з місцезнаходженням на території України (підприємства, організації та об'єднання всіх видів, включаючи акціонерні та інші види господарських товариств, асоціації, спілки, концерни, консорціуми, торговельні доми, посередницькі та консультаційні фірми, кооперативи, кредитно-фінансові установи, міжнародні об'єднання, організації та інші), в тому числі юридичні особи, з 100 % іноземними інвестиціями;
- структурні одиниці іноземних суб'єктів господарської діяльності, які не є юридичними особами згідно з законами України (філії, відділення тощо), але мають постійне місцезнаходження на території України;
- спільні підприємства за участю суб'єктів господарської діяльності України та іноземних суб'єктів господарської діяльності, зареєстровані як такі в Україні і мають постійне місцезнаходження на території України;
- інші суб'єкти господарської діяльності, передбачені законами України.
10. Фізичні особи - фізичні особи, які переміщують товари через митний кордон України без мети здійснення підприємницької діяльності.
11. Фізичні особи (підприємці) - зареєстровані в установленому порядку як суб'єкти підприємницької діяльності фізичні особи, які переміщують товари через митний кордон України з метою здійснення підприємницької діяльності.
12. Митний кордон держави - межі митної території України. Митний кордон України збігається з державним кордоном України, за винятком меж території спеціальних митних зон. Межі території спеціальних митних зон становлять митний кордон України.
13.
Вантажна митна декларація - письмова заява встановленої форми, що подається митному органу і містить відомості щодо товарів та транспортних засобів, які переміщуються через митний кордон України, необхідні для їх митного оформлення або переоформлення.
14. Товари - будь-яке рухоме майно (у тому числі валютні цінності, культурні цінності), електрична, теплова та інші види енергії, а також транспортні засоби, за винятком транспортних засобів, що використовуються виключно для перевезення пасажирів і товарів через митний кордон України.
15. Транспортні засоби - будь-які засоби повітряного, водного, залізничного, автомобільного транспорту, що використовується виключно для перевезення пасажирів і товарів через митний кордон України.
16. Вітчизняні товари - товари, що мають для митних цілей статус таких, які знаходяться у вільному обігу на митній території України, тобто товари:
- повністю вироблені в Україні;
- виготовлені в Україні з товарів, повністю вироблених та (або) випущених для вільного обігу на її території.
17. Іноземні товари - товари, не зазначені у п. 16 цього розділу.
18. Митний режим - сукупність норм, встановлених законами України з питань митної справи, що залежно від заявленої мети переміщення товарів і транспортних засобів через митний кордон України визначають порядок такого переміщення та обсяг митних процедур, які при цьому здійснюються(2).
_______________
(2) Наведені в методологічних положеннях визначення митних режимів відповідають визначенням, наданим Митним кодексом країни і застосовуються тимчасово до їх приведення до міжнародне прийнятих.
19. Експорт - митний режим, відповідно до якого товари вивозяться за межі митної території України для вільного обігу без зобов'язання про їх повернення на цю територію та без встановлення умов їх використання за межами митної території України.
20. Імпорт - митний режим, відповідно до якого товари ввозяться на митну територію України для вільного обігу без обмеження строку їх перебування на цій території та можуть використовуватися без будь-яких митних обмежень.
21. Транзит - митний режим, відповідно до якого товари і транспортні засоби переміщуються під митним контролем між двома митними органами або в межах зони діяльності одного митного органу без будь-якого використання таких товарів і транспортних засобів на митній території України.
22. Переробка на митній території України - митний режим, відповідно до якого ввезені на митну територію України товари, що походять з інших країн, піддаються у встановленому законодавством порядку переробці без застосування до них заходів нетарифного регулювання, за умови вивезення за межі митної території України продуктів переробки відповідно до митного режиму експорту.
23. Переробка за межами митної території України - митний режим, відповідно до якого товари, що перебувають у вільному обігу на митній території України, вивозяться без застосування заходів тарифного та нетарифного регулювання з метою їх переробки за межами митної території України та наступного повернення в Україну.
24. Тимчасове ввезення (вивезення) - митний режим, відповідно до якого товари можуть ввозитися на митну територію України чи вивозитися за межі митної території України з обов'язковим наступним поверненням цих товарів без будь-яких змін, крім природного зношення чи втрат за нормальних умов транспортування.
25. Митний склад - митний режим, відповідно до якого ввезені з-за меж митної території України товари зберігаються під митним контролем без справляння податків і зборів і без застосування до них заходів нетарифного регулювання та інших обмежень у період зберігання, а товари, що вивозяться за межі митної території України, зберігаються під митним контролем, після митного оформлення митними органами до фактичного їх вивезення за межі митної території України.
26. Спеціальна митна зона - це митний режим, відповідно до якого до товарів, які ввозяться на території відповідних типів спеціальних (вільних) економічних зон із-за меж митної території України, а також до товарів, які вивозяться з територій зазначених зон за межі митної території України, не застосовуються заходи тарифного і нетарифного регулювання, якщо інше не передбачено законом.
27. Реімпорт товарів - митний режим, відповідно до якого товари, що походять з України та вивезені за межі митної території України згідно з митним режимом експорту, не пізніше ніж у встановлений законодавством строк ввозяться на митну територію України для вільного обігу на цій території.
28. Реекспорт товарів - митний режим, відповідно до якого товари, що походять з інших країн, не пізніше ніж у встановлений законодавством строк з моменту їх ввезення на митну територію України вивозяться з цієї території в режимі експорту.
29. Знищення або руйнування - митний режим, відповідно до якого товари, ввезені на митну територію України, знищуються під митним контролем чи приводяться у стан, який виключає їх використання, без справляння податків, установлених на імпорт, а також без застосування заходів нетарифного регулювання до товарів, що знищуються або руйнуються.
30. Відмова на користь держави - митний режим, відповідно до якого власник відмовляється від товарів, що перебувають під митним контролем, без будь-яких умов на свою користь. У режимі відмови на користь держави на товари не нараховуються і не справляються податки і збори, а також не застосовуються заходи нетарифного регулювання.
31. Магазин безмитної торгівлі - митний режим, відповідно до якого товари, а також супутні товарам роботи, не призначені для споживання на митній території України, знаходяться та реалізуються під митним контролем у пунктах пропуску на митному кордоні України, відкритих для міжнародного сполучення, інших зонах митного контролю, визначених, митними органами України, без справляння мита, податків, установлених на експорт та імпорт таких товарів, та без застосування заходів нетарифного регулювання.
2. Задачі статистики зовнішньої торгівлі товарами
Статистика зовнішньої торгівлі товарами враховує міжнародну торгівлю товарами і не торкається міжнародної торгівлі послугами.
Статистика зовнішньої торгівлі товарами призначена для вирішення наступних задач:
- сприяння розвитку зовнішньоекономічної діяльності, розширенню зовнішньоторговельних зв'язків;
- забезпечення матеріалами для проведення міжнародних зустрічей та переговорів;
- забезпечення повного і достовірного обліку даних про експорт та імпорт України;
- аналізу основних тенденцій, структури і динаміки зовнішньоторговельних товаропотоків держави, які ув'язані з аналізом макроекономічної ситуації в країні;
- інформаційного забезпечення вищих органів державної влади та управління при прийнятті ними рішень у сфері зовнішньої торгівлі і державного регулювання зовнішньої торгівлі;
- аналізу кон'юнктури ринку України;
- складання зовнішньоторговельного балансу України;
- надання даних статистики зовнішньої торгівлі для розробки платіжного балансу держави;
- розрахунку різного роду індексних показників зовнішньої торгівлі (індексів середніх цін, фізичного обсягу та умов торгівлі);
- підготовки вихідних даних для прогнозування макроекономічних показників у рамках статистичної системи національних рахунків і платіжного балансу України;
- забезпечення зіставлення даних взаємної торгівлі держави з даними зовнішньоторговельних партнерів;
- рішення інших задач, що обумовлені національним статистичним законодавством України.
3. Джерела формування даних статистики зовнішньої торгівлі та облік товарів
Статистичні спостереження за обсягами зовнішньої торгівлі товарами здійснюються на основі даних, що містяться у вантажних митних деклараціях (
ВМД), які заповнюють декларанти при митному оформленні товарів, а також статистичних звітів підприємств і організацій України по товарах, що не підлягають митному декларуванню, та інформації щодо ввезення (вивезення) товарів фізичними особами не для комерційних цілей.
У якості загального керівного принципу облік товарів здійснюється на момент, коли вони ввозяться у межі або вивозяться за межі економічної території країни.
У митній статистиці зовнішньої торгівлі України облік ввезення та вивезення товарів при водних, залізничних, автомобільних, повітряних перевезеннях ведеться за датою оформлення
вантажної митної декларації.
Моментом експорту (імпорту) товарів, що не підлягають митному декларуванню, вважається дата оформлення приймально-здавального акта або дата платіжного документа за зазначені товари.
Відповідно до Положення про Державний комітет статистики України, затвердженого Указом Президента України від 19 січня 2004 року
N 60/2004, Держкомстат має право здійснювати експертні оцінки та розрахунки (дорахунки) окремих статистичних показників.
Облік товарів, переміщуваних трубопровідним транспортом (нафта, нафтопродукти, вода, аміак та ін.) здійснюється в зв'язку з особливістю їхнього декларування по даті останнього транспортного документа, а для природного газу - по даті останнього дня місяця, в якому здійснювалося митне оформлення товару.
Враховуючи особливості декларування товарів, що переміщуються стаціонарними засобами, Держкомстатом проводяться дорахунки:
- з природного газу дорахунки проводяться на основі щомісячних довідок енергетичних компаній про поставки експорту-імпорту зазначених товарів. У наступному місяці проводиться корегування розрахункових даних. З обсягів експорту-імпорту газового конденсату дорахунки Держкомстатом не проводяться. Приймаються показники, наведені у
вантажних митних деклараціях;
- з імпорту нафти сирої дорахунки проводяться на основі щомісячних довідок про імпорт нафти в Україну у розрізі країн-постачальників у натуральному вимірі. Дорахунки проводяться на основі додаткової інформації нафто-газо-енергетичних компаній;
Крім цього, здійснюється збір інформації за 2 формами державної статистичної звітності:
- риба та всі види морепродуктів, що продані з українських (або зафрахтованих Україною) суден за кордоном, у тому числі й на іноземні судна, які перебувають у територіальних водах іноземних держав або у відкритому морі;
- товари, видобуті з дна у відкритому морі та реалізовані нерезидентам або придбані в них (якщо на них не оформлено українську
вантажну митну декларацію);
- ввезені до держави риба та інші морські продукти, здобуті в територіальних водах іноземних держав за умов концесії (якщо на концесійні товари не оформлялась українська
вантажна митна декларація);
- товари, передані в оренду строком на 1 рік і більше (якщо на них не оформлено українську
вантажну митну декларацію), проставляються у звітності за повною вартістю орендованого товару на момент ввозу (вивозу) - наприклад: морські, риболовецькі судна, транспортні засоби, газо- і нафтобурильні вишки та інше устаткування, що діє на території країни більше ніж 1 рік;
- продукція високих технологій, отримана у відкритому космосі на космічних суднах України (або орендованих нею) та продана нерезиденту;
- продукція високих технологій, отримана у відкритому космосі на іноземних суднах та придбана Україною;
- інші товари, на які не оформлено
вантажну митну декларацію, якщо їх вартість перевищує суму вартісного порогу, встановленого національним законодавством.
2) Щоквартально -
"Звіт про придбання (продаж) товарів для забезпечення життєдіяльності транспортних засобів, потреб пасажирів та членів екіпажу". Звіт надають усі транспортні компанії, агентства, товариства та всі підприємства, організації і установи України, які здійснюють придбання (продаж) у морських, річкових портах, аеропортах, на залізничних, автобусних міжнародних вокзалах та заправних станціях товарів, необхідних для технічного забезпечення і експлуатації транспортних засобів (суден, літаків, поїздів, вантажних та легкових автомобілів тощо), а також товарів, необхідних для забезпечення потреб пасажирів та членів екіпажу (бортове харчування, товари першої потреби та довготривалого користування, медикаменти та інше). При складанні звіту використовуються локальні коди:
01 - товари для технічного забезпечення та експлуатації транспортних засобів (дизельне паливо, бензин, мазут, мастило, вода та інші),
02 - продовольчі товари (товари, придбані для забезпечення харчування пасажирів та членів екіпажу),
03 - непродовольчі товари (товари першої потреби та довготривалого користування, медикаменти та інші).
4. Сфера охоплення даних статистики зовнішньої торгівлі товарами
У статистиці зовнішньої торгівлі товарами України враховуються всі товари, що додаються до запасів матеріальних ресурсів України або відраховуються з них у результаті їх ввезення (імпорту) у межі чи вивезення (експорту) за межі її митної території.
Товари, які переміщуються транзитом через митну територію України, тимчасово ввозяться або вивозяться з неї (за винятком товарів, призначених для внутрішньої або зовнішньої переробки), не поповнюють і не скорочують запасів матеріальних ресурсів України і не підлягають включенню в статистику зовнішньої торгівлі товарами.
5. Межі сфери статистичного спостереження
Під межами сфери статистичного спостереження розуміється статистичний поріг, тобто таке мінімальне значення вартості, ваги, інших показників, що характеризують переміщувані товари, нижче якої вони не враховуються в статистиці зовнішньої торгівлі.
Статистичному спостереженню підлягають товари, митна вартість яких перевищує суму, що встановлена національним законодавством для письмового декларування товарів митним органам.
Вартісний і кількісний пороги митного обліку товарів, переміщуваних фізичними особами, а також відправлені по пошті чи через курдську службу, встановлюються національним законодавством.
Статистичний поріг при оформленні
вантажної митної декларації та поданих статистичних звітів для юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців складає 100 євро.
Для фізичних осіб статистичний поріг становить 200 євро (300 євро для одиничного товару) з кількісним обмеженням 50 кг.
6. Система торгівлі
Система торгівлі характеризується визначенням статистичної території країни і переліком товарних потоків, що підлягають включенню в імпорт та експорт.
Статистична територія - це частина економічної території країни, у відношенні якої збираються статистичні дані.
Існують дві загальноприйняті системи торгівлі, по яких ведеться статистика міжнародної торгівлі товарами: загальна і спеціальна.
Система торгівлі називається загальною, якщо статистична територія країни збігається з її економічною територією. На підставі загальної системи обліку зовнішньої торгівлі у статистиці зовнішньої торгівлі України враховуються всі товари, що ввозяться на економічну територію України, або ті, що вивозяться з цієї території.
Спеціальна система торгівлі використовується тоді, коли статистична територія складає лише частину економічної території країни і застосовується тоді, коли статистична територія охоплює лише зону вільного товарного обігу, тобто ту її частину, на якій товари можуть переміщуватися без митних обмежень. Не враховуються в обсяги зовнішньої торгівлі товарами дані з експорту-імпорту вільних (спеціальних) економічних зон та митних складів.
В Україні застосовується загальна система обліку зовнішньої торгівлі.
До імпорту за загальною системою торгівлі включаються:
- товари, що ввозяться для внутрішнього споживання (для вільного обігу);
- товари, що ввозяться в митному режимі реімпорту;
- товари, що ввозяться для переробки на митній території України;
- товари, що ввозяться після переробки поза митною територією України;
- товари, ввезені на митну територію держави і розміщені на митному складі обліковуються після випуску у вільний обіг;
- ввезені товари, від яких особа відмовилась на користь держави;
- іноземні товари, що ввозяться для реалізації в магазинах безмитної торгівлі;
- іноземні товари, тимчасово ввезені на митну територію України терміном на один рік і більше;
- товари, що ввозяться з території іноземних держав і розміщуються в митному режимі спеціальної митної зони;
- товари, що ввозяться на митну територію України у спеціальні економічні зони;
- товари, що ввозяться на митну територію держави і призначені для попередження та ліквідації стихійних лих та інших надзвичайних ситуацій, у тому числі товари, призначені для безкоштовної роздачі особам, що постраждали в результаті надзвичайних ситуацій, товари, необхідні для проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт і життєдіяльності аварійно-рятувальних формувань;
- товари, що не проходять митного декларування (див. підрозділ 3);
- придбання (продаж) товарів для забезпечення життєдіяльності транспортних засобів, потреб пасажирів та членів екіпажу (див. підрозділ 3);
- дорахунки по енергоносіях (див. підрозділ 3).
До експорту за загальною системою торгівлі включаються:
- товари, що вивозяться з України відповідно до митного режиму експорту;
- товари, що вивозяться з митної території держави при завершенні дії митного режиму переробки на митній території;
- товари, що вивозяться для переробки поза митною територією;
- товари, що вивозяться з митної території держави і розміщуються під митний режим реекспорту;
- товари, що вивозяться з митної території України зі спеціальних економічних зон;
- вітчизняні товари, що розміщуються для реалізації в магазинах безмитної торгівлі;
- вітчизняні товари, що вивозяться тимчасово за межі митної території держави терміном на один рік і більше;
- товари, що вивозяться з митної території держави і призначені для попередження та ліквідації стихійних лих і інших надзвичайних ситуацій, у тому числі товари, призначені для безкоштовної роздачі особам, що постраждали в результаті надзвичайних ситуацій, товари, необхідні для проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт і життєдіяльності аварійно-рятувальних формувань;
- товари, що не проходять митного декларування (див. підрозділ 3);
- придбання (продаж) товарів для забезпечення життєдіяльності транспортних засобів, потреб пасажирів та членів екіпажу (див. підрозділ 3);
- дорахунки по енергоносіях (див. підрозділ 3).
Крім цього, до обсягів експорту-імпорту товарів повинні включатися товари, що ввозяться (вивозяться) фізичними особами у вартості вище національного статистичного порогу (на даний момент облік цих товарів здійснюється не в повному обсязі).
Не враховуються в статистиці зовнішньої торгівлі України категорії товарів, визначені у наступних митних режимах:
- товари, що переміщуються транзитом через територію України;
- товари, що тимчасово ввозяться або вивозяться за межі митної території держави терміном до одного року, за винятком орендованих терміном на один рік і більше;
- товари, що розміщуються на митний ліцензійний склад у спеціальну економічну зону та призначаються для вивезення за межі України;
- іноземні товари, які знищуються або зруйновані на території України;
- товари, що вивозяться або ввозяться, та від яких особа відмовилась на користь держави;
- товари, що переміщуються між територіями спеціальних економічних зон та митною територією України;
- товари, що розміщуються у режимі митний склад при їх ввезенні на митну територію України.
Категорії товарів, перераховані нижче, мають особливості, які необхідно враховувати при включенні їх у митну статистику зовнішньої торгівлі України або виключенні з неї.
7. Категорії товарів, що підлягають обліку в статистиці зовнішньої торгівлі товарами
При ввезенні на територію України та вивезенні з цієї території в статистиці зовнішньої торгівлі товарами враховуються наступні товари:
1. Немонетарне золото, дорогоцінні метали, що не виступають у якості платіжного засобу, цінні папери, банкноти і монети, що не знаходяться в обігу.
2. Товари, реалізовані по рахунках держави, що включають товари цивільного і військового призначення, наприклад, для здійснення урядами регулярних комерційних операцій, товари, що поставляються по лінії державних програм зовнішньої допомоги, як безоплатна допомога, позика, товарообмінні операції (бартер) або передача міжнародним організаціям, а також військові репарації і реституції.
3. Гуманітарна та технічна допомога.
4. Товари, передані як дарунки.
5. Товари, орендовані терміном на один рік і більше.
6. Товари військового призначення.
7. Товари, переміщувані в рамках консигнаційних угод.
8. Товари, що ввозяться в якості внеску у статутний фонд і вивіз товарів власного виробництва підприємствами з іноземними інвестиціями.
9. Товари ввезені (вивезені) для переробки.
10. Товари, які використовуються як носії інформації та засоби програмного забезпечення. Ця категорія включає, наприклад, упаковані комплекти дискет або компакт-дисків з комп'ютерним програмним забезпеченням загального користування (крім розробленого за індивідуальним замовленням), керівництва для користувачів, а також аудіо- і відеоматеріали, записані з метою використання в комерційних цілях.
11. Повернені товари. Раніше експортовані товари враховуються як імпорт на дату їх повернення. Раніше імпортовані товари враховуються як експорт на дату їх повернення.
12. Товари, що перетинають кордон України в результаті операцій між головними корпораціями та підприємствами їх прямого інвестування (філіями або відділеннями).
13. Виловлена риба, мінерали з морського дна, що вивантажуються з іноземного судна в національному порту або придбані національним судном у відкритому морі в іноземного судна.
14. Бункерне паливо, баласт, бортові запаси та інші матеріали враховуються за таких умов:
- продажу їх іноземним морським, річковим суднам і літальним апаратам на економічній території держави;
- придбанні їх національними морськими, річковими суднами або літальними апаратами з іноземних морських, річкових суден або літальних апаратів на економічній території держави чи вивантажені з іноземних морських, річкових суден або літальних апаратів у національному порту.
15. Товари, що відправляються поштою або через кур'єрську службу. Товари підлягають обліку, якщо обсяг або вартість їх перевищує рівень, установлений законодавством України.
16. Товари, переміщувані фізичними особами, в обсягах або вартістю, що перевищує рівень, установлений законодавством України для обов'язкового письмового декларування.
17. Товари ввезені (вивезені) для взаємного товарообміну або купівлі (продажу) між конкретними юридичними особами.
8. Категорії товарів, які не підлягають обліку у статистиці зовнішньої торгівлі товарами
1. Товари, вартість яких не перевищує поріг статистичного спостереження.
2. Вітчизняна й іноземна валюта (крім такої, що використовується для нумізматичних цілей), цінні папери.
3. Товари, що не є предметом комерційних операцій (включаються в обсяги зовнішніх послуг):
- товари, переміщувані фізичними особами в обсягах або вартістю, що не перевищує рівень, установлений законодавством України для письмового декларування;
- періодичні видання (газети, журнали), що розсилаються за прямою передплатою;
- товари, придбані для власних потреб дипломатичними представництвами, збройними силами, науковими організаціями чи іншими представництвами України на території країни їх розміщення;
- матеріальні носії, розроблені на замовлення, що містять об'єкти інтелектуальної діяльності, у т. ч. воєнного, спеціального і подвійного призначення, і не призначені безпосередньо для реалізації на споживчому ринку.
4. Товари, тимчасово ввезені (вивезені) терміном до 1 року.
5. Товари, загублені чи знищені після вивозу з економічної території країни-експортера, але до ввозу на економічну територію призначеної країни-імпортера, не підлягають включенню в статистику імпорту призначеної країни-імпортера (хоча вони включаються в статистику експорту країни-експортера).
6. Товари для забезпечення діяльності вітчизняних організацій за кордоном.
7. Товари, переміщувані через митний кордон між військовими частинами держави, дислокованими на митній території держави і за межами цієї території.
8. Товари, що поставляються в порядку рекламації, гарантійного обслуговування.
9. Транспортні засоби, переміщувані через кордон держави з метою технічного обслуговування.
10. Товари, переміщувані через кордон держави з метою ремонту.
11. Виставочні експонати.
12. Товари, переміщувані для проведення видовищних і спортивних заходів.
13. Товари, що поставляються в рахунок застави.
14. Зразки товарів.
15. Переміщувана через кордон "транспортувальна" тара, наприклад, порожні пляшки, що повертаються для повторного використання.
16. Відходи, що утворилися в результаті переробки товарів на митній території держави і переробки для внутрішнього споживання.
17. Природний газ, що поставляється в підземні сховища газу.
18. Товари, переміщувані трубопровідним транспортом, необхідні для проведення пусконалагоджувальних робіт.
19. Товари, раніше завезені і поміщені під інший митний режим на митній території держави, що були враховані в імпорті держави, при зміні митного режиму повторно не враховуються в митній статистиці зовнішньої торгівлі держави.
20. Риба, виловлена у відкритому морі національним судном країни та відвантажена на її економічній території.
21. Товари, що ввозяться для забезпечення іноземних анклавів на території України.
9. Категорії товарів, які враховуються окремо для розрахунку узагальнених показників імпорту та експорту з метою складання національних рахунків і платіжного балансу
Для розрахунку загальних показників зовнішньої торгівлі товарами з метою складання національних рахунків і платіжного балансу в статистиці зовнішньої торгівлі враховуються окремо наступні категорії товарів:
- виловлена риба, морепродукти, мінерали з морського дна і врятований вантаж, продані національним судном в іноземному порту або національним судном іноземному судну у відкритому морі;
- бункерне паливо, бортовий провіант, баласт, кріпильне оснащення та інші матеріали, придбані національним судном або літальним апаратом за межами митної території країни;
- бункерне паливо, бортовий провіант, баласт і кріпильне оснащення, надані національним судном або літальним апаратом іноземному судну або літальному апарату за межами економічної території країни чи вивантажені національним судном або літальним апаратом в іноземному порту;
- товари, які переміщуються через кордон держави з метою ремонту;
- товари, придбані міжнародними організаціями на економічні території країни розміщення, для власного використання.
10. Показники митної статистики зовнішньої торгівлі
Для формування статистики зовнішньої торгівлі України використовуються наступні показники:
1) звітний період;
2) напрямок товаропотоку (ввезення або вивезення, у т.ч. реекспорт, реімпорт);
3) ознака ЄДРПОУ експортера (імпортера);
4) торгуюча країна;
5) країна відправлення;
6) країна призначення;
7) країна походження;
8) валюта;
9) характер угоди;
10) вид транспорту на кордоні;
11) кількість товару в додатковій одиниці виміру;
12) додаткова одиниця виміру;
13) номер товару;
14) код товару;
15) основний та попередній митні режими;
16) особливості переміщення товарів через митний кордон країни;
17) вага нетто (кг);
18) статистична або митна вартість товару;
19) фактурна вартість;
20) ознаки експортного контролю;
11. Класифікація товарів
Десятизначний цифровий товарний код
УКТЗЕД має таку структуру:
- перші шість знаків відповідають коду ГС;
- сьомий та восьмий знаки відповідають коду КН ЄС;
- дев'ятий та десятий знаки відповідають деталізації коду товару на національному рівні України.
Класифікаційна структура
УКТЗЕД
Рівень класифікації |
Код товару |
Розділ |
Римські цифри (не зазначаються у товарному коді) |
Групи |
Двозначний код |
Товарні позиції |
Чотиризначний код |
Товарні підпозиції |
Шестизначний код |
Товарні категорії |
Восьмизначний код |
Товарні підкатегорії |
Дев'ятизначний та десятизначний код |
Невід'ємну частину
УКТЗЕД складають примітки до розділів і груп. Ці примітки регламентують класифікацію товарів відповідно до груп, товарних позицій, підпозицій, категорій, підкатегорій УКТЗЕД, призначених для прийняття рішень з класифікації в цілому й уточнюють типи товарів, охоплюваних товарними позиціями, підпозиціями, категоріями та підкатегоріями.
На основі розробки перехідних ключів відділом статистики Євростату Держкомстатом підготовлено та проведено розрахунки щорічних баз даних на основі Міжнародної стандартної торгової класифікації (МСТК), яка з точки зору економічного аналізу є найбільш зручною. В ній товари класифікуються в залежності від стадії виробництва по секціях, розділах, групах, класах та підкласах. Також розробляються дані з класифікації за широкими економічними категоріями (ШЕК) з використанням МСТК. Ця класифікація групує великі економічні класи товарів по їх кінцевому призначенню, які приблизно відповідають трьом основним класам товарів в СНР - капітальні товари, проміжні товари і споживчі товари.
12. Статистична вартість товарів
З метою забезпечення порівняності даних статистики міжнародної торгівлі товарами статистична вартість товарів визначається:
- для експортованих товарів - у цінах ФОБ
- для імпортованих товарів - у цінах СІФ.
Вартість у цінах ФОБ включає вартість товарів і вартість послуг по доставці товарів до кордону країни-експортера. Вартість у цінах СІФ включає вартість товарів, вартість послуг по доставці товарів до кордону країни-експортера і вартість послуг по доставці товарів від кордону країни-експортера до кордону країни-імпортера.
Статистична вартість розраховується шляхом перерахунку вартості товарів у долари США за курсом, встановленим Національним банком України на день оформлення
ВМД. Для товарів, які подаються за статистичними звітами, перерахунок вартості товарів у долари США здійснюється на основі середньомісячного та середньоквартального офіційних курсів валют, встановлених Національним банком України.
Види умов постачання товарів, що застосовуються при формуванні статистики зовнішньої торгівлі України, визначаються відповідно до Міжнародних правил тлумачення торгових термінів
"ІНКОТЕРМС" (2000), що застосовуються в Україні.
Статистична вартість експортованих товарів, що вивозяться морським (чи іншим водним) транспортом, розраховується в цінах ФОБ ("вільно на борту") у пункті вивозу.
Якщо товари відправляються з держави іншими видами транспорту і ціни ФОБ не можуть бути застосовані, в порту вивозу застосовуються ціни ФСА ("франко-перевізник").
Статистична вартість експортованих товарів в умовах, коли неприйнятні ні ФОБ, ні ФСА (наприклад, експорт по залізниці або трубопроводу), розраховується на базі цін ДАФ ("постачання до кордону" країни-експортера).
Статистична вартість імпортованих товарів, що ввозяться морським (чи іншим водним) транспортом, розраховується в цінах СІФ ("вартість, страхування, фрахт") у порту ввозу.
Статистична вартість імпортованих товарів, у випадках ввозу іншими видами транспорту та у випадках, коли умова СІФ неприйнятна, визначається в цінах СІП ("перевезення і страхування оплачені") у порту ввозу.
Статистична вартість окремих товарів визначається у відповідності з наступними рекомендаціями:
а) немонетарне золото, дорогоцінні метали, дорогоцінне каміння, колекційні монети з дорогоцінних металів, що не виступають як платіжний засіб, враховуються в експорті та імпорті по їх комерційній вартості;
................Перейти до повного тексту