- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ СТАТИСТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державної
служби статистики
N 536 від 29.12.2010 )
Про затвердження Методологічних положень щодо виявлення нетипових підприємств у вибірковому структурному обстеженні малих підприємств
Відповідно до статті
14 Закону України
"Про державну статистику", з метою визначення порядку і підходів щодо виявлення нетипових підприємств у межах досліджуваної сукупності (страти), аналіз їх ознак та результатів впливу на отримані показники за вибіркою
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити схвалені методичною комісією Держкомстату Методологічні положення щодо виявлення нетипових підприємств у вибірковому структурному обстеженні малих підприємств (далі - Методологічні положення), що додаються.
2. Департаменту міжгалузевої статистики підприємств (Жук І.М.):
2.1. Здійснювати організаційне керівництво щодо впровадження у практичну роботу Методологічних положень, затверджених цим наказом.
2.2. Направити у десятиденний термін Методологічні положення, затверджені цим наказом, на адресу головних управлінь статистики в Автономній Республіці Крим, областях, місті Києві та Управління статистики у місті Севастополі.
3. Науково-технічному комплексу статистичних досліджень Держкомстату (Васєчко О.О.) здійснювати методологічний супровід застосування Методологічних положень, затверджених цим наказом.
4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Держкомстату України
27.07.2007 N 278
СХВАЛЕНО
Протокол вченої ради
Науково-технічного комплексу
статистичних досліджень
Держкомстату України
12.10.2006 N 2,
Рішення методичної комісії
Держкомстату України
27.06.2007
МЕТОДОЛОГІЧНІ ПОЛОЖЕННЯ
щодо виявлення нетипових підприємств у вибірковому структурному обстеженні малих підприємств
1. Основні визначення та терміни
Вибіркова сукупність (вибірка) - сукупність одиниць спостереження, яка для проведення обстеження відібрана за певними правилами із основи вибірки.
Генеральна сукупність (основа вибірки) - сукупність одиниць спостереження за реєстром підприємств.
КВЕД - Національний класифікатор ДК 009:2005 "Класифікація видів економічної діяльності" (
КВЕД) , розроблений на заміну державного класифікатора ДК 009:96
"Класифікація видів економічної діяльності"; затверджено наказом Держспоживстандарту України від 26.12.2005
N 375.
КОАТУУ - Державний класифікатор ДК 014-97 "Класифікатор об'єктів адміністративно-територіального устрою України"; затверджено наказом Держстандарту України від 31.10.97 N 659 (із змінами та доповненнями).
Мале підприємство - підприємство, на якому середньооблікова чисельність працюючих за рік не перевищує п'ятдесяти осіб, а обсяг валового доходу від реалізації продукції (робіт, послуг) за цей же період не перевищує суми, еквівалентної п'ятистам тисячам євро за середньомісячним курсом Національного банку України щодо гривні (відповідно до
Господарського кодексу України) .
Нетипові одиниці - одиниці спостереження, для яких значення цільової ознаки (у даному випадку обсягу обороту) перевищує рівень порогу, встановленого для певної сукупності законодавчо або експертним шляхом, виходячи із співвідношення цільової ознаки із змінною стратифікації.
Нетипові страти - страти цільової сукупності, в яких міститься не більше 10 одиниць (за умови розміру вибірки, який складає 20% від розміру генеральної сукупності, до відповідних страт вибіркової сукупності потрапить не більше двох одиниць, що є недопустимим, зокрема для публікації результатів вибіркового обстеження, з позиції дотримання конфіденційності інформації по кожній окремій одиниці). Всі одиниці нетипової страти також вважаються нетиповими.
Оборот підприємства - результат ділової активності підприємства тією мірою, якою вироблені товари та послуги були реалізовані споживачам, тобто це - вартість всіх товарів та послуг, на які оформлені накладні протягом звітного періоду (року), що виражається незалежно від надходження платежів або термінів поставки, в остаточній сумі по рахунках.
Одиниця спостереження - первинний елемент об'єкту статистичного спостереження, що характеризується сукупністю ознак. В обстеженні малих підприємств одиницею спостереження є мале підприємство, визначене як таке законодавчо.
Ознака - характеристика одиниці спостереження, яка підлягає реєстрації в процесі статистичного спостереження. Якщо одиницею спостереження є підприємство, то його ознаками можуть бути середньооблікова кількість штатних працівників, обсяг реалізованої продукції, форма власності, вид економічної діяльності тощо.
Підприємство - найменша комбінація юридичних одиниць, що організаційно є одиницею з виробництва товарів чи послуг, яка має певні переваги від такого рівня автономності у прийнятті рішень, особливо щодо розміщення власних поточних ресурсів. Підприємство займається одним або декількома видами економічної діяльності на одній чи декількох територіях. Підприємство може виступати як одна юридична одиниця.
План вибірки - організаційно-логічна модель структури вибіркової сукупності.
Середньорічна кількість найманих працівників - середньооблікова чисельність працюючих, що визначається з урахуванням штатних та позаштатних (працюючих за договорами та за сумісництвом) працівників підприємств.
Страта - внутрішньо однорідна за певною ознакою частина одиниць досліджуваної сукупності.
Стратифікація - поділ досліджуваної сукупності на страти (групи, райони). Страти не мають спільних одиниць і разом вичерпують усю досліджувану сукупність.
Статистична гіпотеза - несуперечлива кількість припущень, що відноситься до розподілу ознаки у досліджуваній сукупності.
Цільова (досліджувана) сукупність - сукупність одиниць спостереження, що складає об'єкт дослідження і підлягає статистичному вивченню.
2. Система позначень
N - загальна кількість одиниць, обсяг цільової сукупності;
h - номер страти;
i - кількість одиниць в середині страти;
N - розмір цільової сукупності у страті h;
h
Y - значення ознаки для i-ої одиниці у страті h;
hi
Y - мінімальне значення ознаки у страті h;
min
Y - максимальне значення ознаки у страті h;
max
N
h
S Y
i=1 hi
Y = ---------
h N
h
- середнє значення ознаки у страті h;
N
h _ 2
S (Y - Y )
i=1 hi h
V = -----------------
h N - 1
h
- дисперсія ознаки у страті h;
-------------------
| N
| h _ 2
| S (Y - Y )
| i=1 hi h
сигма = | ---------------
h | N - 1
\| h
- стандартне відхилення ознаки у страті h;
сигма (Y)
h
ню (Y) = ----------
h _
Y
h
- коефіцієнт варіації ознаки у страті h.
S - знак суми.
3. Загальні положення
Проблема нетипових одиниць виникає при обстеженні малих підприємств, оскільки малі підприємства спостерігаються вибірково. План вибірки для малих підприємств усіх видів діяльності будується як стратифікований. Страти формуються шляхом перетину двох змінних: вид діяльності та розмір (кількість найнятого персоналу) підприємства. Як додаткова використовується третя змінна стратифікації, така як регіон. Розташування у стратах є оптимальним для цільової змінної обстеження (або групи змінних, що корелюють між собою). Ця цільова змінна є оборотом (реалізацією продукції).
Нетипові підприємства відповідають малим підприємствам, чий оборот є досить вагомим, і з цієї точки зору вони поводяться на ринку як великі підприємства. Тобто нетиповим підприємствам притаманний високий рівень концентрації виробництва за невеликої чисельності працюючих.
Причини виникнення нетипових підприємств можуть бути різними. З одного боку, це можуть бути помилки в поданні даних самими підприємствами (помилки реєстрації), а з іншого боку цьому сприяє те, що економіка країни знаходиться в стадії активної трансформації. Якщо перша причина є, безсумнівно, проблемою якості організації статистичних спостережень, то друга вимагає дослідження й аналізу.
Нетипові підприємства обов'язково треба виявляти до аналізу результатів як з теоретичних, так і з практичних причин:
- у вибіркових стратифікованих обстеженнях передбачається, що підприємства в межах однієї страти поводяться подібно одне до одного, а ізольовані екстремальні значення порушують цю гіпотезу, через що зростає неузгодженість внутрішніх даних, погіршуючи таким чином точність оцінок;
- оскільки обстеження реалізується на базі вибірки, кожне підприємство, яке обстежується, отримує свою вагу в плані вибірки. Якщо підприємство є нетипове для страти, тоді воно стає в ній "винятковим". Його вага в страті значно переоцінюється і без штучного втручання існує значний ризик переоцінки кінцевих результатів вибірки;
- виявлення нетипових підприємств дозволяє розмістити їх в одній окремій страті для подальшого обстеження на суцільній основі.
Оскільки в даних можуть бути звичайні помилки реєстрації, то питання щодо нетипових підприємств ("викидів") повинно розглядатись тільки після виявлення і виправлення помилок.
В даних Методологічних положеннях розглядаються підходи до виявлення нетипових підприємств в структурних обстеженнях за однією змінною тільки на етапі підготовки генеральної сукупності до проведення вибіркового обстеження.
Пропонується метод, що дозволяє швидко і на великих масивах даних виявляти й обробляти нетипові підприємства. Його застосування суттєво зменшує похибки виміру. Це є актуальним саме для вибіркових обстежень і для формування статистики щодо малого бізнесу, оскільки сприяє значному підвищенню якості і скороченню часу обробки даних, а також підвищенню надійності оцінок для показників діяльності підприємств, які розраховуються за результатами вибіркового обстеження.
Метою розроблення Методологічних положень є визначення порядку і підходів щодо виявлення нетипових підприємств у межах досліджуваної сукупності (страти), аналіз їх ознак та результатів впливу на отримані показники за вибіркою.
Об'єктом досліджень є сукупність підприємств - суб'єктів підприємництва, яка містить законодавчо малі підприємства всіх видів економічної діяльності (без урахування банківських установ, сільськогосподарських підприємств та підприємств, що утримуються за рахунок членських внесків).
Приклад практичної реалізації даних Методологічних положень наведено у додатку.
4. Об'єкт та поле спостереження
4.1. Види економічної діяльності
Секції від "В" до "О" за
КВЕД.
4.2. Географічне охоплення
Економіка України загалом та у розрізі кожного з 27 регіонів України за КОАТУУ.
4.3. Звітна одиниця
Підприємство. Звітною одиницею може виступати тільки суб'єкт господарювання, тобто мале підприємство.
4.4. Одиниця спостереження
Підприємство.
4.5. Вид статистичного спостереження
Вибіркове обстеження.
5. Інформаційна база
- обсяг реалізованої продукції, робіт, послуг (без ПДВ, акцизу);
- середньооблікова кількість штатних працівників.
- обсяг реалізованої продукції, робіт, послуг (без ПДВ, акцизу);
- середньооблікова кількість штатних працівників.
5.3. Дані ЄДРПОУ щодо наявних, ліквідованих та новостворених підприємств.
6. Критерії та загальний алгоритм визначення нетипових підприємств
Рішення щодо нетипового характеру підприємства приймається на основі:
- конкретної величини ознаки (у нашому випадку - обороту), починаючи з якої одиниця може вважатись нетиповою;
- аспекту віддаленості від центру розподілу;
- форми кінця розподілу;
- економічної реальності, в якій формуються дані по підприємствах (експертної оцінки).
Загальний алгоритм робіт з визначення нетипових одиниць у плані вибірки малих підприємств:
- розрахунок дисперсії за стратами і визначення потенційно нетипових одиниць;
- розрахунок дисперсії за стратами з покроковим виключенням кожної потенційно нетипової одиниці у напряму зменшення обсягів обороту підприємств;
- розрахунок відносної дисперсії за стратами з покроковим виключенням кожної потенційно нетипової одиниці у напрямку зменшення обсягів обороту підприємств;
- визначення нетипових одиниць за стратами на підставі узагальненого табличного та графічного представлення результатів розрахунків;
- з'ясування причин "нетиповості" кожної виявленої одиниці;
- прийняття рішення щодо розміщення нетипових одиниць у плані вибірки.
7. Послідовність виявлення нетипових підприємств
Виявлення нетипових одиниць здійснюється тільки у тій частині підприємств генеральної сукупності, яка звітувала про свою діяльність протягом року хоча б одним ненульовим показником "Обсяг реалізованої продукції, робіт, послуг", "Середньооблікова кількість штатних працівників", далі - цільова сукупність.
Виявлення нетипових одиниць у цільовій сукупності проводиться у три етапи:
1) попереднє виявлення нетипових одиниць;
2) стратифікація цільової сукупності;
3) остаточне виявлення нетипових одиниць за стратами сукупності.
Першим етапом є попереднє виявлення нетипових одиниць тобто виокремлення з цільової сукупності одиниць, які за своїми базовими характеристиками не належать до поля обстеження (наприклад, не є малими підприємствами, визначеними законодавчо).
На цьому етапі важливо дати правильну оцінку ситуації, з'ясувати питання, чи є перебування підприємства в межах цільової сукупності правомірним, чи не допущені помилки реєстрації. Ця перевірка потрібна щоб не допустити виключення з цільової сукупності представників фактичного розподілу, які можуть свідчити про важливі нововведення, що відбуваються у даній галузі.
В межах цільової сукупності, в цілому, використовується наступний алгоритм виявлення і обробки нетипових одиниць:
- розміщення підприємств у порядку за спаданням досліджуваної ознаки;
- виділення як нетипових таких одиниць, для яких значення досліджуваної ознаки перевищує рівень порогу, який встановлено законодавчо або регламентовано (наприклад, рівень порогу для ознаки "Обсяг реалізованої продукції, робіт, послуг" встановлюється згідно з законодавчим визначенням малих підприємств);
- аналіз причин нетиповості виділених одиниць (аналіз динаміки досліджуваного показника по роках; з'ясування чинників, які зумовили відмінність таких одиниць від інших);
- прийняття рішення стосовно того залишити чи вилучити нетипові одиниці з цільової сукупності підприємств.
У випадку, коли такі одиниці залишаються у цільовій сукупності необхідно групувати їх в окрему страту нетипових підприємств (інакше індивідуальні характеристики таких одиниць можуть вагомо вплинути на загальні характеристики страт, до яких вони потраплять після стратифікації цільової сукупності).
Другим етапом є стратифікація цільової сукупності відповідно до плану вибірки за видом економічної діяльності, територіальною належністю та розміром підприємства і підрахунок статистичних характеристик по кожній страті за досліджуваним показником:
- мінімальне значення ознаки;
- максимальне значення ознаки;
- середнє значення ознаки;
- стандартне відхилення ознаки від її середнього значення;
- коефіцієнт варіації.
Після цього, з метою розшарування сукупності на більш однорідні підсукупності для покращання характеристик стратифікації в межах кожного виду економічної діяльності, здійснюється об'єднання страт схожих за своїми характеристиками (об'єднання здійснюється на регіональному рівні або на рівні груп за розміром підприємств). На цьому етапі виявлення нетипових одиниць полягає у пошуку страт, в яких загальна кількість підприємств не перевищує 10 одиниць. Всі одиниці таких страт отримують статус нетипових, а самі страти - нетипових страт.
Третім етапом є остаточне виявлення нетипових одиниць.
На другому етапі було визначено характеристики страт. Відповідно до цих характеристик визначається рівень однорідності цільової сукупності і встановлюються порогові значення коефіцієнта варіації в межах кожного виду економічної діяльності та всієї цільової сукупності загалом. На третьому етапі розглядаються страти, в яких загальна кількість підприємств перевищує 10 одиниць і, при цьому, значення коефіцієнту варіації вище за критичне.
................Перейти до повного тексту