1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ СТАТИСТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
20.08.2010 N 345
Про затвердження Основних методологічних та організаційних положень пробного перепису населення 2010 року
Відповідно до статті 14 Закону України "Про державну статистику" та з метою забезпечення доступності, гласності та відкритості статистичної інформації, її джерел та методології складання
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Основні методологічні та організаційні положення пробного перепису населення 2010 року (далі - Положення), що додаються.
2. Департаменту статистики населення та адміністративно-територіального устрою (Тимошенко Г.М.):
2.1. Направити Положення, затверджені цим наказом, головним управлінням статистики в Автономній Республіці Крим, областях, місті Києві та Управлінню статистики у місті Севастополі.
2.2. Здійснювати методологічне та організаційне керівництво щодо застосування на практиці зазначених Положень.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Держкомстату Власенко Н.С.
Голова О.Г.Осауленко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державного комітету
статистики України
20.08.2010 N 345
ОСНОВНІ МЕТОДОЛОГІЧНІ ТА ОРГАНІЗАЦІЙНІ ПОЛОЖЕННЯ
пробного перепису населення 2010 року
Вступ
Резолюцією E/2005/24E/CNJ/2005/27, прийнятою Економічною і соціальною радою Організації Об'єднаних Націй, проголошено наступний раунд переписів населення та житлового фонду 2010 року (з 2005 по 2014 рр.). За визначенням Статистичної комісії ООН, перепис населення є єдиним процесом збирання, узагальнення, оцінки, аналізу й поширення демографічних, соціальних та економічних даних, які станом на певну дату стосуються всіх жителів країни. Рішення щодо проведення перепису населення є індикатором готовності суспільства отримати інформацію про його економічне та соціально-демографічне становище.
Принципи та рекомендації ООН щодо переписів населення й житлового фонду (друге переглянуте видання) визначають, що "найважливішим капіталом, яким може розпоряджатись суспільство, є людський капітал". Отримання інформації про чисельність та склад населення на регіональному та національному рівнях - необхідний компонент існування сучасного суспільства. Отримані відомості дають відповідь не лише на запитання "Скільки нас?", але і на запитання "Хто ми?" та "Де ми проживаємо?" за результатами узагальнення даних про статево-вікову структуру, освітній рівень, національний склад та мовні ознаки, заняття та за низкою інших характеристик.
У рамках здійснення Всесвітньої програми переписів населення та житлового фонду 2010 року Україна висловила намір взяти участь у проведенні нового раунду переписів: розпорядженням Кабінету Міністрів України від 9 квітня 2008 року N 581-р (зі змінами і доповненнями, внесеними розпорядженням Кабінету Міністрів України від 28 липня 2010 р. N 1565-р визначено проведення наступного Всеукраїнського перепису населення у 2012 році, а в 2010 році - пробного перепису населення з метою опрацювання програми Всеукраїнського перепису населення, його методологічних та організаційних питань, технології автоматизованого оброблення даних.
Метою розробки основних методологічних та організаційних положень пробного перепису населення 2010 року є визначення основних завдань пробного перепису населення, методологічних положень та організаційних заходів щодо його підготовки, проведення, а також оброблення отриманих матеріалів.
1. Мета і завдання пробного перепису населення
Пробний перепис населення 2010 року (далі - пробний перепис населення) - один із основних етапів підготовки до проведення Всеукраїнського перепису населення 2012 року (далі - Перепис населення).
Відповідно до статті 7 Закону України "Про Всеукраїнський перепис населення" проект програми Перепису населення, переписний інструментарій, метод Перепису населення, основні організаційні заходи щодо його здійснення, а також Концепція технології оброблення даних Перепису населення опрацьовуються в процесі проведення пробного перепису населення в одній або декількох адміністративно-територіальних одиницях. Враховуючи вищезазначене, метою проведення пробного перепису населення є відпрацювання всіх методологічних та організаційних питань Перепису населення, а також технології автоматизованого оброблення отриманих матеріалів та підбиття підсумків.
Проведення пробного перепису дасть можливість отримати дані щодо витрат часу, фінансових та матеріальних ресурсів на цей захід, вибору найбільш економічно обґрунтованого та оптимального варіанту проведення Всеукраїнського перепису населення 2012 року. Основними завданнями пробного перепису населення є:
- визначення оптимальної дати та тривалості проведення Всеукраїнського перепису населення 2012 року та контрольних заходів;
- перевірка прийнятності проекту програми Всеукраїнського перепису населення 2012 року, переписного інструментарію, методичних та інструктивних вказівок щодо його заповнення і складання;
- визначення основних напрямів, форм та методів проведення спеціального тематичного інформування населення з питань Всеукраїнського перепису населення 2012 року, інформаційного супроводження та поширення отриманих результатів;
- відпрацювання способів та методів охоплення переписом різних категорій населення;
- забезпечення заходів для збереження конфіденційності отриманих від населення відомостей;
- підготовка організаційних заходів, пов'язаних із доступом тимчасового переписного персоналу до житлових будівель і житлових приміщень;
- визначення оптимальних норм навантаження на тимчасовий переписний персонал;
- перевірка форм залучення тимчасового переписного персоналу, умов оплати його праці та організації виплат грошової винагороди;
- відпрацювання механізму взаємодії з місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування;
- апробація технологічного процесу автоматизованого оброблення матеріалів Всеукраїнського перепису населення 2012 року;
- оцінка й аналіз отриманих матеріалів пробного перепису населення.
2. Законодавча та нормативна база пробного перепису населення
Пробний перепис населення проводиться відповідно до статті 7 Закону України "Про Всеукраїнський перепис населення" та на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 9 квітня 2008 року N 581-р "Про проведення у 2012 році Всеукраїнського перепису населення" (із змінами і доповненнями, внесеними розпорядженням Кабінету Міністрів України від 28 липня 2010 р. N 1565-р, а також розпорядження Кабінету Міністрів України від 28 липня 2010 р. N 1566-р "Про проведення пробного перепису населення".
Пробний перепис населення буде проведений у грудні 2010 року в Дергачівському районі Харківської області.
На виконання прийнятих Кабінетом Міністрів України рішень Харківською обласною та Дергачівською районною державними адміністраціями приймаються розпорядження щодо сприяння в підготовці та проведенні пробного перепису населення в Дергачівському районі Харківської області.
Комплекс робіт із підготовки та проведення пробного перепису населення й оброблення отриманих матеріалів здійснюється відповідно до наказу Держкомстату від 16 серпня 2010 року N 329 "Про підготовку до проведення у 2012 році Всеукраїнського перепису населення" та наказу Держкомстату від 16 серпня 2010 року N 330 "Про проведення пробного перепису населення".
3. Основні методологічні положення пробного перепису населення
3.1. Одиниця спостереження пробного перепису населення
Одиницею спостереження пробного перепису населення є домогосподарство.
Домогосподарство - це сукупність осіб, які спільно проживають в одному житловому приміщенні або його частині, забезпечують себе всім необхідним для життя, ведуть спільне господарство, повністю або частково об'єднують і витрачають кошти. Ці особи можуть перебувати в родинних стосунках або стосунках свояцтва, не перебувати в будь-яких із цих стосунків або бути і в тих, і в інших стосунках. Домогосподарство може складатися з однієї особи.
Домогосподарства поділяються на індивідуальні, колективні та домогосподарства бездомних (безпритульних) осіб.
До індивідуальних домогосподарств належать домогосподарства, що проживають у звичайних житлових приміщеннях - в одноквартирних будинках, у квартирах у багатоквартирних будинках, гуртожитках тощо, а також у нежилих приміщеннях, пристосованих для проживання.
Колективні домогосподарства (інституційне населення) складаються з осіб, що постійно проживають в інституційних установах, призначених для колективного проживання (дитячі будинки, школи-інтернати для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, будинки-інтернати для людей похилого віку та інвалідів, монастирі, казарми, установи виконання покарань тощо).
До складу інституційного населення не включаються члени домогосподарств обслуговуючого персоналу, які можуть проживати в приміщеннях та на території вищезазначених установ.
До домогосподарств бездомних (безпритульних) належать особи, які не мають визначеного місця проживання (не мають житла/житлового приміщення, яке б вони могли використовувати для проживання/перебування). Члени цих домогосподарств носять дрібне майно з собою та сплять на вулицях, у під'їздах будинків або інших випадкових місцях.
Під час проведення пробного перепису населення обстежуються лише індивідуальні домогосподарства та домогосподарства бездомних (безпритульних) осіб.
3.2. Населення, яке підлягає пробному перепису населення
Пробним переписом населення в Дергачівському районі Харківської області орієнтовно буде охоплено майже 95,0 тисяч осіб, у тому числі по окремих населених пунктах:
Чисельність населення на
01.01.2010 р., тис. осіб
Дергачівський район 95,0
Міське населення 67,6
м. Дергачі 18,3
смт Вільшани 7,0
смт Козача Лопань 5,4
смт Мала Данилівка 7,9
смт Пересічна 7,1
смт Прудянка 1,9
смт Слатине 6,5
смт Солоницівка 13,5
Сільське населення 27,4
Пробному перепису населення підлягає населення (незалежно від громадянства), яке постійно проживає на території Дергачівського району Харківської області (далі - район пробного перепису населення), включаючи тимчасово відсутніх (якщо термін їх відсутності не перевищує 12 місяців), а також ті особи, які на 12 годину ночі з 30 листопада на 1 грудня 2010 року тимчасово перебували на території району пробного перепису населення (якщо їх відсутність у місці постійного (звичайного) проживання не перевищила 12 місяців).
Постійним місцем проживання, як правило, вважається той будинок або квартира, місце в гуртожитку тощо, де опитуваний постійно (звичайно) проводить більшу частину свого часу. Це місце може збігатися або не збігатися з адресою, за якою особа зареєстрована.
Населення переписується за місцем фактичного проживання, навіть і тимчасового, а не за місцем роботи або служби. Записи до переписних форм здійснюються незалежно від наявності у респондента реєстрації місця постійного проживання та його права на житлоплощу в даному або іншому місці (наприклад, якщо особа має реєстрацію місця проживання за однією адресою, а фактично проживає за іншою, то її слід записати за місцем фактичного проживання).
Віднесення окремих осіб до тимчасово відсутніх і тимчасово проживаючих встановлюється Інструкцією щодо проведення пробного перепису населення 2010 року та заповнення переписної документації.
Не підлягають обліку під час проведення пробного перепису населення:
а) особи, які переїхали з району пробного перепису населення в інше місце на постійне проживання або на постійну роботу;
б) громадяни України, які виїхали в довгострокове службове відрядження (на рік і більше) за кордон та члени їхніх домогосподарств, що знаходяться з ними;
в) ті, що перебувають у лавах Збройних Сил України (крім осіб, призваних на військово-навчальний збір), а також військовослужбовці та члени їхніх домогосподарств, які проживають на закритих територіях;
г) особи, які перебувають у місцях позбавлення волі та інших закритих територіях (крім осіб, заарештованих в адміністративному порядку на строк до 30 діб, і осіб, які перебувають у місцях попереднього ув'язнення під слідством);
д) особи, які знаходяться в Інституційних установах (дитячі будинки, школи-інтернати для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, будинки-інтернати для громадян похилого віку та інвалідів, монастирі, казарми, установи виконання покарань тощо);
є) ті, хто вибув більш як на 12 місяців до 1 грудня 2010 року (навіть у випадках, коли ці особи зберігають матеріальний зв'язок із членами переписуваного домогосподарства і право на житлоплощу);
ж) іноземці, які працюють у представництвах іноземних держав в Україні, міжнародних організаціях та члени їх домогосподарств, які проживають з ними;
и) іноземці, які прибули у район пробного перепису населення у складі делегацій іноземних держав або міжнародних організацій.
3.3. Дата, термін і метод збирання відомостей про населення під час пробного перепису населення
Дата перепису - момент часу (рік, місяць, день і час), на який здійснюється збирання відомостей про населення (на 12 годину ночі з 30 листопада на 1 грудня 2010 року).
Термін проведення перепису - період, протягом якого здійснюється збирання відомостей про населення, включаючи попередній обхід приміщень, збирання відомостей про населення (опитування), контрольний обхід приміщень (визначається календарним планом підготовки та проведення пробного перепису населення 2010 року).
Метод перепису - спосіб отримання даних про населення (отримання відповідей на запитання та занесення їх до переписної документації).
Заповнення переписної документації здійснюється на підставі повідомлень, отриманих від респондентів без їхнього документального підтвердження.
Пробний перепис населення здійснюється методом обходу (безпосереднього відвідування) тимчасовим переписним персоналом житлових будинків та житлових приміщень в інших будівлях і заповнення ним переписної документації.
Отримання даних про населення може здійснюватися і в приміщеннях переписних відділів або інструкторських дільниць безпосередньо від громадян, які виявили бажання відповісти на запитання програми перепису поза межами свого житлового приміщення.
Вибір дати пробного перепису населення здійснюється виходячи з умови забезпечення повноти охоплення переписом населення та якості зібраних даних. Зважаючи на досвід проведення Всеукраїнського перепису населення 2001 року, було прийнято рішення про проведення пробного перепису населення в період з 27 листопада до 20 грудня (включно) 2010 року.
3.4. Програма пробного перепису населення
Згідно зі статтею 5 Закону України "Про Всеукраїнський перепис населення" збирання відомостей про населення проводиться за такими первинними (персональними) даними:
- склад та родинні стосунки членів домогосподарства;
- стать;
- вік;
- дата і місце народження;
- сімейний стан;
- етнічне походження;
- мовні ознаки;
- громадянство;
- освіта;
- джерела засобів існування;
- зайнятість;
- міграційна активність;
- житлові умови.
Проект програми пробного перепису населення розробляється Держкомстатом із урахуванням узагальнених пропозицій, які надходять від спеціально уповноважених центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, наукових установ, громадських організацій, юридичних та фізичних осіб у межах їхньої компетенції, а також відповідно до вимог міжнародних зобов'язань України.
4. Основні організаційні положення проведення пробного перепису населення
4.1. Основні організаційні рівні проведення пробного перепису населення
Відповідно до Закону України "Про Всеукраїнський перепис населення" Держкомстат здійснює керівництво всіма роботами, пов'язаними з підготовкою Перепису населення, забезпечує проведення перепису населення, крім окремих категорій населення, а також оброблення, узагальнення, поширення та використання отриманих результатів.
На центральному рівні методологічне й організаційне керівництво підготовкою, проведенням, обробленням та узагальненням результатів пробного перепису населення забезпечується Держкомстатом, у структурі якого виконання робіт у цих напрямах покладено безпосередньо на департамент статистики населення та адміністративно-територіального устрою.
На центральному рівні здійснюються такі заходи:
- розробка нормативно-правових документів із питань Перепису населення;
- координація та планування робіт із підготовки та проведення пробного перепису населення, контроль за виконанням цих робіт на всіх рівнях;
- розробка методологічних і організаційних положень, інструктивних матеріалів із питань підготовки, проведення пробного перепису населення, автоматизованого оброблення отриманих матеріалів та їх узагальнення;
- розробка проекту програми Перепису населення для перевірки її прийнятності під час пробного перепису населення;
- підготовка проекту програми розроблення матеріалів пробного перепису населення;
- ознайомлення потенційних користувачів із проектом програми Перепису населення й аналіз зауважень і пропозицій з метою її удосконалення;
- методологічне забезпечення й організація проведення інформаційно-роз'яснювальної роботи серед населення щодо мети пробного перепису населення, змісту окремих питань, забезпечення конфіденційності даних;
- організація підготовки, проведення пробного перепису населення й автоматизованого оброблення його матеріалів;
- фінансове та матеріально-технічне забезпечення пробного перепису населення;
- узагальнення результатів пробного перепису населення та підготовка звіту за підсумками пробного перепису населення;
- підготовка порядку залучення й умов оплати праці тимчасового переписного персоналу;
- виготовлення переписної документації.
На регіональному рівні діяльність щодо проведення пробного перепису населення забезпечується відповідними структурними підрозділами Головного управління статистики в Харківській області на основі визначених Держкомстатом методологічних І організаційних положень його проведення.
На регіональному рівні здійснюються такі заходи:
- організація підготовки та проведення пробного перепису населення у районі пробного перепису населення;
- забезпечення взаємодії з місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування з питань підготовки та проведення пробного перепису населення;
- координація робіт із організації та проведення пробного перепису населення на рівні району;
- розробка та узгодження з місцевими органами виконавчої влади організаційного плану проведення пробного перепису населення;
- навчання тимчасового переписного персоналу (завідувачі переписних відділів та їх помічники, інструктори-контролери, обліковці);
- забезпечення тимчасового переписного персоналу переписним інструментарієм, предметами матеріально-господарського та технічного призначення тощо;
- організація проведення інформаційно-роз'яснювальної роботи серед населення щодо мети пробного перепису населення, змісту окремих питань, забезпечення конфіденційності даних;
- організація приймання від тимчасового переписного персоналу матеріалів пробного перепису населення та контролю їхньої якості;

................
Перейти до повного тексту