1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА СЛУЖБА СТАТИСТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
05.09.2011 N 225
Про затвердження Методологічних положень з організації державного статистичного спостереження щодо оцінки обсягів неформальної торгівлі у статистиці зовнішньої торгівлі товарами
Відповідно до статей 8, 12, 13, 14 Закону України "Про державну статистику" та з метою забезпечення доступності, гласності та відкритості статистичної інформації, її джерел і методології складання
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити схвалені Комісією з питань удосконалення методології та звітної документації Держкомстату Методологічні положення з організації державного статистичного спостереження щодо оцінки обсягів неформальної торгівлі в статистиці зовнішньої торгівлі товарами (далі - Методологічні положення), що додаються.
2. Департаменту статистики торгівлі (Фризоренку А.О.) здійснювати організаційне керівництво щодо застосування на практиці Методологічних положень, затверджених цим наказом.
3. Адміністративно-господарському департаменту (Кобзар О.К.) довести Методологічні положення, затверджені цим наказом, до відома територіальних органів державної статистики.
4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Голова комісії з проведення
реорганізації Держкомстату -
перший заступник Голови


В.О.Піщейко
Додаток
МЕТОДОЛОГІЧНІ ПОЛОЖЕННЯ
з організації державного статистичного спостереження щодо оцінки обсягів неформальної торгівлі у статистиці зовнішньої торгівлі товарами
1. Загальні положення
У рамках реалізації проекту "Розвиток системи державної статистики для моніторингу соціально-економічних перетворень" за підтримки Світового Банку департамент статистики торгівлі провів пілотне обстеження фізичних осіб щодо визначення обсягів неформальної торгівлі на українсько-польському та українсько-російському кордонах, результати якого можуть бути основою для проведення періодичних обстежень.
На основі отриманих результатів та з використанням досвіду Польщі, а саме Методологічного збірника Центрального статистичного управління Польщі, Управління статистики в м. Жешові "Обстеження обороту товарів і послуг в прикордонному русі" й було підготовлено проект Методологічних положень щодо оцінки обсягів неформальної торгівлі України.
Правовою та методологічною основою робіт з розроблення методологічних положень з організації державних статистичних спостережень щодо визначення обсягів неформальної торгівлі також є:
Закони України:
"Про державну статистику";
"Про зовнішньоекономічну діяльність";
"Про інформацію".
Указ Президента України:
"Про Державну службу статистики України" від 06.04.2011 N 396.
Постанови Кабінету Міністрів України:
"Про складання звітного зовнішньоторговельного балансу" від 10.09.2003 N 1432;
"Про складання платіжного балансу України" від 17.03.2000 N 517.
Розпорядження Кабінету Міністрів України:
"Про схвалення Стратегії розвитку державної статистики на період до 2012 року" від 05.11.2008 N 1413-р.
Накази Держкомстату:
"Про затвердження структури плану статистичного спостереження та глосарія до нього" від 29.12.2009 N 498.
Міжнародні документи:
Методологічні рекомендації Статистичного відділу ООН "Статистика міжнародної торгівлі товарами: концепції та визначення", 2010 р.;
Методологічний збірник Центрального статистичного управління Польщі, Управління статистики в м. Жешові "Обстеження обороту товарів і послуг в прикордонному русі".
2. Визначення термінів та основних понять
Для цілей Методологічних положень терміни вживаються у тлумаченнях, визначених Глосарієм до плану статистичного спостереження, а також відповідно до діючого законодавства та міжнародних норм у сфері міжнародної статистики торгівлі.
Статистичне спостереження - планомірний, науково організований процес збирання даних щодо масових явищ і процесів, які відбуваються в економічній, соціальній та інших сферах життя України та її регіонів, шляхом їх реєстрації за спеціальною програмою, розробленою на основі статистичної методології.
Статистична методологія - сукупність науково обґрунтованих методів, правил і способів статистичного вивчення масових соціально-економічних явищ та процесів, які встановлюють порядок збирання, опрацювання та аналізу статистичної інформації. Статистична методологія є основою саме для проведення статистичних спостережень.
Митна територія України - це територія України, зайнята сушею, територіальне море, внутрішні води і повітряний простір, а також штучні острови, установки та споруди, що створюються у виключній морській економічній зоні України, на які поширюється виключна юрисдикція України.
Статистична територія - це територія країни, у відношенні до якої здійснюється збір даних, тобто ввезені на статистичну територію або вивезені з неї товари повинні враховуватись у статистиці зовнішньої торгівлі.
Митний кордон держави - межі митної території України. Митний кордон України збігається з державним кордоном України, за винятком меж території спеціальних митних зон. Межі території спеціальних митних зон становлять митний кордон України.
Неформальну торгівлю визначають як розмір понесених витрат на придбання товарів та оплату послуг іноземцями, які виїжджають з України та громадян України, які повертаються в країну. Дані витрати митні органи не обліковують.
Товари - будь-яке рухоме майно (у тому числі валютні цінності, культурні цінності), електрична, теплова та інші види енергії, а також транспортні засоби, за винятком транспортних засобів, які використовують виключно для перевезення пасажирів і товарів через митний кордон України.
Резиденти - громадяни, які мають постійне місце проживання на території України, у тому числі ті, які тимчасово перебувають за кордоном; юридичні особи, суб'єкти підприємницької діяльності, що не мають статусу юридичної особи (філії, представництва тощо), які створені та здійснюють свою діяльність відповідно до законодавства України, з місцезнаходженням на її території; дипломатичні представництва, консульські установи, торговельні й інші офіційні представництва України за кордоном, що мають дипломатичні привілеї та імунітет, а також філії та представництва підприємств-резидентів за кордоном, що не здійснюють підприємницької діяльності.
Нерезиденти - громадяни, які мають постійне місце проживання за межами України, в тому числі ті, які тимчасово перебувають на території України; юридичні особи, суб'єкти підприємницької діяльності, що не мають статусу юридичної особи (філії, представництва тощо) з місцезнаходженням за межами України, які створені та здійснюють свою діяльність відповідно до законодавства іноземної держави, у тому числі юридичні особи й інші суб'єкти підприємницької діяльності за участю юридичних осіб та інших суб'єктів підприємницької діяльності України; розташовані на території України дипломатичні представництва, консульські установи, торговельні та інші офіційні представництва іноземних держав, міжнародні організації та їх філії, що мають дипломатичні привілеї та імунітет, а також представництва інших іноземних організацій і фірм, які не здійснюють підприємницьку діяльність відповідно до законодавства України.
Вантажна митна декларація - письмова заява встановленої форми, яку подають митному органу і яка містить відомості щодо товарів і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України, необхідні для їх митного оформлення або переоформлення.
Транспортні засоби - будь-які засоби повітряного, водного, залізничного, автомобільного транспорту, які використовують виключно для перевезення пасажирів і товарів через митний кордон України.
Прикордонна зона - зона місцевості завширшки не більш ніж 30 кілометрів від кордону. Одиниці адміністративного поділу, які можуть бути визнані прикордонною зоною, визначають держави у двосторонніх угодах.
Анкета - форма (бланк) державного статистичного спостереження, за якою респонденти подають інформацію органам державної статистики під час проведення спеціально організованого державного статистичного спостереження. Анкету може заповнювати безпосередньо респондент або фахівець з інтерв'ювання і подавати органам державної статистики за підписом респондента або анонімно.
Малий прикордонний рух - регулярне перетинання зовнішнього сухопутного кордону особами, що проживають у прикордонній зоні, наприклад з міркувань суспільних, культурних або зумовлених економічними або родинними причинами.
Опитування - це, як правило, несуцільне статистичне спостереження висловлених респондентами думок, мотивів, оцінок, що реєструють з їх слів або безпосередньо респондентами при заповненні анкети.
Одиниця статистичного спостереження - первинний елемент об'єкта статистичного спостереження, який є носієм ознак, що підлягають реєстрації в ході статистичного спостереження.
Особливі дні - дні, які не враховують у вибірці при проведенні анкетування, наприклад національні та релігійні свята.
3. Методологічні та практичні етапи організації та проведення державного статистичного спостереження
3.1. Мета і основні характеристики державного статистичного спостереження
Метою проведення державного статистичного спостереження неформальної торгівлі в прикордонному русі є отримання інформації від іноземців, які виїжджають з України, та громадян України, які повертаються до країни щодо розміру понесених витрат на придбання товарів та оплату послуг із визначенням структури витрат, пов'язаних з перебуванням відповідно в Україні та за кордоном. Тобто це дослідження нефіксованих в митних документах витрат на товари та послуги. На базі отриманих даних провести розрахунок загальних обсягів неформальної торгівлі.
Основні принципи організації державних статистичних спостережень щодо визначення обсягів неформальної торгівлі базуються на єдиних методологічних підходах, які забезпечують співставність динаміки вищезазначеної інформації. У показниках цього спостереження враховані міжнародні вимоги, які викладені у шостій редакції Керівництва до платіжного балансу і міжнародної інвестиційної позиції 2008 року, що визначені у главі 10. Це дає можливість використовувати отриману інформацію при формуванні платіжного балансу та макроекономічних показників.
Результатом проведення державного статистичного спостереження обсягів неформальної торгівлі в прикордонному русі є первинна та узагальнена інформація, яку використовують для відстеження динаміки та обсягів неформальної торгівлі для потреб складання платіжного балансу і макроекономічних показників.
Державне статистичне спостереження щодо оцінки обсягів неформальної торгівлі має такі основні характеристики:
- Вид державного статистичного спостереження:
а ступенем охоплення одиниць - несуцільне, анкетне;
за часом реєстрації даних - періодичне.
- Організаційна форма державного статистичного спостереження: спеціально організоване статистичне спостереження: опитування.
- Спосіб державного статистичного спостереження: опитування (самореєстрація та кореспондентський спосіб).
- Одиниця державного статистичного спостереження: фізична особа.
- Респондент державних статистичних спостережень: фізична особа (резиденти та нерезиденти).
- Органи, які здійснюють державні статистичні спостереження: Держкомстат, територіальні органи державної статистики.
- Місце проведення державних статистичних спостережень: місця перетину державного кордону.
- Національні класифікації, які використовують при проведенні державних статистичних спостережень:
КВ - класифікація валют.
3.2. Інструментарій, процедури організації та проведення державного статистичного спостереження
3.2.1. Інструментарій державного статистичного спостереження
Анкети є основним джерелом та інструментом отримання інформації при обстеженні обсягів неформальної торгівлі. Анкету готують окремо як для громадян України, так і для іноземців, відповідно на декількох мовах.
Опитування проводять серед фізичних осіб, які перетинають кордон:
сухопутним шляхом (легковими автомобілями, туристичними автобусами, мотоциклами, велосипедами, пішки та залізничною дорогою);

................
Перейти до повного тексту