- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ СТАТИСТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
Про затвердження Методики розрахунку середніх цін виробників промислової продукції за основними видами харчових продуктів, напоїв
Відповідно до статей
8,
12,
13,
14 Закону України
"Про державну статистику" та з метою забезпечення доступності, гласності й відкритості статистичної інформації, її джерел і методології складання
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити схвалену Комісією з питань удосконалення методології та звітної документації Методику розрахунку середніх цін виробників промислової продукції за основними видами харчових продуктів, напоїв (далі - Методика), що додається.
2. Департаменту статистики цін (Драговоз О.М.):
2.1. Здійснювати організаційне керівництво щодо застосування на практиці Методики, затвердженої цим наказом.
2.2. Направити Методику, затверджену цим наказом, Міністерству економіки України, Міністерству аграрної політики України для використання в роботі.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Остапчука Ю.М.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Держкомстату
09.10.2009 N 370
МЕТОДИКА
розрахунку середніх цін виробників промислової продукції за основними видами харчових продуктів, напоїв
Передмова
Методика розроблена з метою забезпечення проведення розрахунків середніх цін виробників промислової продукції за основними видами харчових продуктів, напоїв, поглибленого вивчення інфляційних процесів та аналізу цінової динаміки у промисловому виробництві порівняно з динамікою цін на продукти харчування, напої на споживчому ринку країни, створення інформаційної бази для прогнозування й управління процесами ціноутворення.
Методика розроблена відповідно до Плану дій щодо реалізації Стратегії розвитку державної статистики на період до 2012 року, схваленого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 05.11.2008
N 1413-р, та з урахуванням рекомендацій міжнародних експертів.
1. Загальні положення
Показники статистики цін виробників промислової продукції займають одне з чільних місць у системі показників статистики цін. Статистика цін виробників промислової продукції характеризується сукупністю таких взаємопов'язаних та взаємодоповнюючих показників:
- індекси цін виробників промислової продукції (ІЦВ);
- середні ціни виробників промислової продукції.
Середні ціни виробників промислової продукції характеризують узагальнене значення ціни у вибірковій сукупності. Середні ціни враховують не тільки зміну конкретних цін на окремі товари, але і структурні та асортиментні зрушення, а також сезонні коливання і т.ін.
На відміну від індексів цін на зміни середніх цін, крім цінових факторів, впливає також зміна структури виробництва окремих видів товарів.
Середні ціни виробників промислової продукції визначаються на основі зареєстрованих цін за переліком товарів-представників, які використовуються для розрахунку ІЦВ на державному рівні, і репрезентативних для характеристики видів промислової діяльності країни.
Розрахунки середніх цін виробників промислової продукції складаються з таких основних етапів:
- формування переліку товарів-представників;
- розрахунки оптимальної кількості цін для товарів-представників;
- розрахунки середніх цін виробників промислової продукції за основними видами харчових продуктів, напоїв.
2. Словник термінів
При розрахунках середніх цін виробників промислової продукції використовується така термінологія.
Базове підприємство - підприємство промисловості, де проводиться спостереження за цінами на промислові товари.
Вид товару - конкретний товар (марка, артикул).
Індекс цін - відносний показник, який характеризує зміну цін у часі (індекс динаміки) або у просторі (територіальний індекс).
Поточна (звітна) ціна - ціна у визначений період часу на базовому підприємстві на момент її реєстрації.
Середня ціна товару-представника - середній рівень ціни, розрахований на основі поточних (звітних) цін на конкретні товари (марки, артикули) в базових промислових підприємствах.
Товар-представник - це сукупність видів товарів (марок, артикулів), які є однорідними за своїми споживчими властивостями та призначенням і мають однакові тенденції щодо зміни цін.
Трансфертні ціни - це ціни на товари (послуги), які діють між структурними підрозділами підприємства (корпорації).
Ціна - грошове відображення вартості товару (марки, артикулу) за одиницю виміру.
Ціна виробника - це сума, яку отримує виробник від покупця за одиницю виробленої продукції у вигляді товару (послуги) без урахування податків (ПДВ, акцизний збір) і транспортних витрат, які нараховуються виробником окремо.
3. Джерела інформації, які використовуються для розрахунку середніх цін виробників промислової продукції
4. Формування переліку товарів-представників
Перелік товарів-представників для розрахунку середніх цін виробників промислової продукції за основними видами харчових продуктів, напоїв формується на основі товарів-представників, за якими проводяться розрахунки індексів цін виробників промислової продукції.
Перелік визначається Держкомстатом централізовано за участю фахівців Мінекономіки та Міагрополітики. У набір включені основні продукти харчування та напої, які мають значну частку обсягів у загальному виробництві (див. додаток).
Розрахунки середніх цін виробників здійснюється на основі інформації про ціни, отриманої від базових промислових підприємств, на відібрані для спостереження за змінами цін конкретні товари (марки, артикули) станом на 20-е число або у найближчий до вказаної дати день. Конкретні товари (марки, артикули) відбираються так, щоб вартість їх випуску складала не менше 25-30% вартості випуску товару-представника.
До переліку товарів (марок, артикулів) не включається продукція:
- спостереження за якою проводиться менше, ніж на трьох підприємствах;
- з дуже високим (низьким) рівнем цін;
- виготовлена з давальницької сировини;
- реалізована за трансфертними цінами.
5. Розрахунки оптимальної кількості цін для товарів-представників
Для визначення середніх цін здійснюються розрахунки оптимальної кількості цін на основі діючої вибірки.
Оптимальна кількість цін розраховується за формулою:
2
(t * s)
a
n = --------- (1)
о _ 2
(d * x)
де:
n - оптимальна кількість цін;
о
t - коефіцієнт довіри, при відносній граничній похибці
a
вибірки 5% з імовірністю 95% дорівнює 1,96 (таблиця значень
функції при різних значеннях ta у випадку нормального розподілення
сукупності);
s - середнє квадратичне відхилення, призначене для
вимірювання варіації рівня цін у вибірковій сукупності;
d - відносна величина граничної похибки вибірки;
_
x - середня ціна товару-представника.
Значення d та t є постійними величинами відповідно до
a
заданих умов.
_
Значення x та s потребують додаткових розрахунків.
Спочатку розраховується середня ціна за формулою середньої
арифметичної незваженої:
_ Sx
x = ---- (2)
n
в
де:
S - знак суми;
x - ціна конкретного товару;
n - кількість цін конкретних товарів у вибірковій
в
сукупності.
Потім розраховується середнє квадратичне відхилення цін у
вибірці:
- для великих за обсягом вибірок (20 і більше елементів) за
формулою:
_ 2
S (x - x)
s = Кк (------------) (3)
n
в
де:
Кк - корінь квадратний;
S - знак суми;
- для менших за обсягом вибірок за формулою:
_ 2
S (x - x)
s = Кк (------------) (4)
n - 1
в
де:
Кк - корінь квадратний;
S - знак суми;
Оптимальна кількість цін залежить від однорідності діючої
вибіркової сукупності. Це пов'язано з тим, що більш однорідні,
тобто близькі значення цін конкретних товарів, потребують меншу
кількість цін, а неоднорідні - більшу.
Ступінь однорідності даних у вибірковій сукупності
визначається за допомогою коефіцієнта варіації за формулою:
s
v = --- (5)
_
x
Якщо коефіцієнт варіації перевищує 33%, то вибірка є
неоднорідною та потребує виключення нетипових даних, як правило,
перших та останніх значень ранжованого ряду.
Умовний приклад розрахунку середньої ціни товару-представника
_
(x) та середнього квадратичного відхилення цін (s).
--------------------------------------------------------------------
|Код товару|Код марки,| Код | Ціна за | _| _ 2| s |
| за НПП | артикулу |підприємства| одиницю |x - x|(x - x) | |
| | | | виміру | | | |
| | | |(грн.), у| | | |
| | | |звітному | | | |
| | | | місяці | | | |
|----------+----------+------------+---------+-----+--------+------|
| 15.11.11 | 001 | ХХХХХХХ1 | 1900 |310 | 96359 | |
|----------+----------+------------+---------+-----+--------+------|
| | 001 | ХХХХХХХ2 | 2200 | 10 | 109 | |
|----------+----------+------------+---------+-----+--------+------|
| | 001 | ХХХХХХХ3 | 2100 |110 | 12192 | |
|----------+----------+------------+---------+-----+--------+------|
| | 001 | ХХХХХХХ4 | 2500 |-290 | 83859 | |
|----------+----------+------------+---------+-----+--------+------|
| | 001 | ХХХХХХХ5 | 2300 |-90 | 8025 | |
|----------+----------+------------+---------+-----+--------+------|
| | 001 | ХХХХХХХ6 | 2400 |-190 | 35942 | |
|----------+----------+------------+---------+-----+--------+------|
| | 001 | ХХХХХХХ7 | 2400 |-190 | 35942 | |
|----------+----------+------------+---------+-----+--------+------|
| | 001 | ХХХХХХХ8 | 2380 |-170 | 28759 | |
|----------+----------+------------+---------+-----+--------+------|
| | 001 | ХХХХХХХ9 | 1900 |310 | 96359 | |
|----------+----------+------------+---------+-----+--------+------|
| | 001 | ХХХХХХ10 | 2445 |-235 | 55029 | |
|----------+----------+------------+---------+-----+--------+------|
| | 001 | ХХХХХХ11 | 1900 |310 | 96359 | |
|----------+----------+------------+---------+-----+--------+------|
| | 001 | ХХХХХХ12 | 2100 |110 | 12192 | |
|---------------------+------------+---------+-----+--------+------|
| |Середня | 2210 | 0 | x |225,86|
| |арифметична | | | | |
--------------------------------------------------------------------
Середня ціна за товаром-представником розраховується
формулою (2):
_ 1900+2200+2100+2500+2300+2400+...+2100
x = ---------------------------------------- = 2210 грн.
12
Середнє квадратичне відхилення розраховується за
формулою (3):
2 2 2 2 2 2
310 + 10 + 110 + 290 + 90 +...+ 110
................Перейти до повного тексту