1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ СТАТИСТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
03.04.2001 N 177
Про затвердження методологічних положень щодо організації статистичного спостереження за змінами цін виробників промислової продукції і розрахунку індексу цін виробників
Відповідно до статті 14 Закону України "Про державну статистику" та з метою забезпечення доступності, гласності і відкритості статистичної інформації, її джерел та методології складання
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити схвалені методичною комісією Держкомстату методологічні положення щодо організації статистичного спостереження за змінами цін виробників промислової продукції і розрахунку індексу цін виробників (додається).
2. Управлінню справами (Москот В.Ф.) направити у десятиденний термін затверджені даним наказом методологічні положення для використання в роботі Головному управлінню статистики в Автономній Республіці Крим, обласним, Київському та Севастопольському міським управлінням статистики.
3. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Голови Комітету Остапчука Ю.М.
Голова Комітету О.Г.Осауленко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Держкомстату
03.04.2001 N 177
МЕТОДОЛОГІЧНІ ПОЛОЖЕННЯ
щодо організації статистичного спостереження за змінами цін виробників промислової продукції і розрахунку індексів цін виробників
I. Загальні положення
Методологічні положення щодо організації статистичного спостереження за змінами цін виробників промислової продукції і розрахунку індексів цін виробників розроблено для використання в роботі працівниками органів державної статистики на державному та регіональному рівнях.
Індекс цін виробників промислової продукції (ІЦВ) є показником зміни цін у часі у сфері промислового виробництва. ІЦВ дозволяє відслідковувати та визначати тенденції змін цін як у галузях, підгалузях промисловості, так і виробництві конкретної продукції. Він використовується при створенні інформаційної бази для прогнозування і управління процесами ціноутворення у промисловості, перерахунку показників системи національних рахунків у постійні ціни та забезпечує можливість проведення міжнародних співставлень.
Побудова ІЦВ складається з наступних етапів:
- відбір товарів-представників;
- відбір базових підприємств, на яких проводиться спостереження за цінами виробників;
- визначення порядку збору цінової інформації;
- формування бази зважування;
- визначення формули розрахунку ІЦВ;
- розрахунки індивідуальних та зведених індексів цін.
II. Словник термінів
При визначенні ІЦВ використовується така термінологія.
Індекс цін - відносний показник у коефіцієнтах або відсотках, який характеризує зміну цін у часі (індекс динаміки) або у просторі (територіальний індекс).
Базове підприємство - підприємство промисловості, де проводиться спостереження за цінами на товари.
Ціна - грошове відображення вартості товару (марки, артикулу).
Поточна ціна - ціна в означений період часу на базовому підприємстві на момент її реєстрації.
Вид товару - конкретний товар (марка, артикул).
"Мала" товарна група - сукупність однорідних видів товарів.
Товар - представник ("велика" товарна група) - це сукупність "малих" товарних груп або видів товарів (марок, артикулів), які є однорідними за своїми споживчими властивостями та призначенням і мають однакові тенденції щодо зміни цін.
База зважування - обсяги виробництва промислової продукції підгалузей, галузей, промисловості в цілому та окремих видів продукції за рік.
Індивідуальний індекс - індекс, отриманий на основі ціни конкретної одиниці товару у звітному та попередньому місяцях.
Зведений індекс цін - агреговані індивідуальні індекси за "малими" товарними групами, товарами-представниками, підгалузями, галузями і промисловості в цілому.
Базисний період - період часу, для якого індекс приймається за 100%.
Ланцюговий індекс - результат послідовного множення значень місячних індексів.
Регіони - Автономна Республіка Крим, 24 області, м. Київ.
III. Принципи відбору товарів-представників
Основним принципом відбору товарів-представників для реєстрації цін є їх репрезентативність для характеристики динаміки цін за галузями (підгалузями) промисловості.
Для забезпечення репрезентативності індексів цін за підгалузями та галузями промисловості вартість випуску товарів-представників повинна складати не менше половини вартості випуску товарної продукції кожної з галузей (підгалузей).
Відбір товарів-представників для реєстрації цін проводиться у два етапи.
Централізовано формується перелік товарів-представників, необхідних для розрахунку ІЦВ на державному рівні і репрезентативних для характеристики галузей (підгалузей) промисловості країни. Перелік товарів-представників доводиться до територіальних органів державної статистики для обов'язкового включення в спостереження.
Територіальні органи державної статистики, з урахуванням обсягів виробленої у регіоні продукції, доповнюють перелік товарами-представниками, обсяги виробництва яких більш повно характеризують специфіку регіону. Інформація про ціни на товари по додатковому переліку використовується виключно для розрахунку індексу цін на регіональному рівні і на державний рівень не передається.
В основу методології розрахунку індексів цін покладене припущення, що зміни цін виробників на відібрані для обстеження види товарів і товари, що не увійшли у вибірку, але належать до цієї ж товарної групи, мають однакові тенденції.
Критерієм репрезентативності відібраних для реєстрації видів товарів є показник питомої ваги. Вартість випуску окремих видів товарів має складати не менше 50% вартості випуску товарної групи, до якої вони належать. При цьому важливо, щоб вироби, відібрані для обстеження, найкраще відображали зміни цін усієї продукції, яку виробляє підприємство.
Відбір конкретних виробів (марок, артикулів) здійснюється працівниками територіальних органів державної статистики разом з фахівцями підрозділів відповідних підприємств.
При відборі видів товарів (марок, артикулів) для реєстрації цін слід враховувати наступне:
- вид товару (марка, артикул) повинен бути освоєним і його виробництво передбачається на відносно тривалий період;
- вид товару (марка, артикул) повинен переважати в загальному обсязі даної товарної групи, характеризуватись відносно постійними споживчими якостями і відображати динаміку цін даної товарної групи; якщо підприємство виготовляє декілька видів товару (марок, артикулів), рівноцінних за обсягами виробництва, спостереження проводиться за цінами цих видів товару (марок, артикулів).
Питання щодо кількості видів товарів у кожному конкретному випадку вирішується індивідуально, з урахуванням наявної інформації щодо номенклатури продукції та обсягів її виробництва на кожному підприємстві.
По кожному виду відібраного для обстеження товару ведеться картка обліку. В картці вказується код і назва підприємства, товару з детальною характеристикою (марка, модель, технічні параметри - розмір, вага, об'єм, потужність, основна сировина для виготовлення), а також тип споживача.
Спостереження за змінами цін проводиться тільки по конкретних видах продукції у зв'язку з тим, що надання даних про середні ціни за товарною групою призводить до викривлення індексів, оскільки у цих випадках індекси залежать не тільки від зміни цін, а й від асортиментних зрушень у групі (збільшення виробництва більш дорогих чи навпаки більш дешевих видів продукції).
IV. Відбір базових підприємств
Спостереження за змінами цін виробників промислової продукції проводиться по відібраному колу базових промислових підприємств різних форм власності і організаційно-правових форм.
Відбір базових підприємств здійснюється таким чином:
- централізовано визначаються підприємства, які мають значну питому вагу у виробництві товарів-представників, відібраних для розрахунку ІЦВ на державному рівні;
- територіальні органи державної статистики додатково включають у цей перелік підприємства, які характеризують виробництво товарів-представників, відібраних для розрахунку ІЦВ на регіональному рівні.
Перелік підприємств легкої, харчової, промисловості будівельних матеріалів тощо, в який можуть бути включені малі підприємства з урахуванням обсягів випуску продукції у галузях, територіальні органи державної статистики формують для державного та регіонального рівнів самостійно.
До переліку базових підприємств не включаються підприємства, на яких випуск продукції носить разовий або випадковий характер, тому що згідно з діючою методологією розрахунку індексу цін виробників зміна видів товару і підприємств, що обстежуються, призводить до необхідності перерахунку динаміки індексів з початку року.

................
Перейти до повного тексту