- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Розпорядження
ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З РЕГУЛЮВАННЯ РИНКІВ
ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
Про затвердження Методичних рекомендацій тимчасовим адміністраторам щодо організації роботи тимчасової адміністрації у страхових компаніях
Згідно із Законом України
"Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", Положенням про Державну комісію з регулювання ринків фінансових послуг України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2010
N 157, з метою надання методологічної допомоги тимчасовим адміністраторам та вироблення єдиного підходу до організації роботи тимчасових адміністрацій у страхових компаніях, Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України
ПОСТАНОВИЛА:
1. Затвердити Методичні рекомендації тимчасовим адміністраторам щодо організації роботи тимчасової адміністрації у страхових компаніях (надалі - Методичні рекомендації), що додаються.
2. Департаменту організаційно-аналітичного, документального та кадрового забезпечення забезпечити оприлюднення цього розпорядження на офіційному сайті Держфінпослуг в мережі Інтернет.
3. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на заступника Голови відповідно до розподілу обов'язків.
В.о. Голови Комісії | М.Лутак |
Протокол засідання Комісії від 7 липня 2011 р. N 648 |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Розпорядження Державної
комісії з регулювання
ринків фінансових
послуг України
07.07.2011 N 426
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
тимчасовим адміністраторам щодо організації роботи тимчасової адміністрації у страхових компаніях
Розділ I. Загальні положення
1. Ці Методичні рекомендації тимчасовим адміністраторам щодо організації роботи тимчасової адміністрації у страхових компаніях (далі - Методичні рекомендації) розроблені відповідно до Закону України
"Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг України" (далі - Закон), Положення про застосування Державною комісією з регулювання ринків фінансових послуг України заходів впливу, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 13.11.2003
N 125, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.12.2003 за N 1115/8436 (далі - Розпорядження N 125), Положення про особливості застосування заходів впливу у вигляді відсторонення керівництва від управління фінансовою установою та призначення тимчасової адміністрації, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 27.03.2008
N 416, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.05.2008 за N 481/15172 (далі - Розпорядження N 416), та інших законодавчих і нормативно-правових актів з метою надання допомоги тимчасовому адміністратору в його діяльності та для забезпечення виконання поставлених перед ним функцій та завдань.
2. Тимчасовий адміністратор керується у своїй діяльності законодавством, у тому числі
Законом, Розпорядженням
N 125, Розпорядженням
N 416, а також розпорядженням Держфінпослуг про застосування заходу впливу у вигляді відсторонення керівництва страхової компанії від управління фінансовою установою та призначення тимчасової адміністрації (далі - Розпорядження про призначення тимчасової адміністрації) та установчими документами страхової компанії. У разі, якщо тимчасовий адміністратор не є службовцем Уповноваженого органу, він також керується положеннями договору про залучення незалежного експерта на здійснення тимчасової адміністрації фінансової установи, укладеного між тимчасовим адміністратором і Держфінпослуг.
3. Відповідно до пункту 2 глави 3 Розпорядження
N 416 основним завданням тимчасової адміністрації у страховій компанії є організація виконання страховою компанією договірних зобов'язань перед страхувальниками або третіми особами, усунення порушень законодавства про фінансові послуги та запобігання створенню кризових явищ, що можуть призвести до невиконання прийнятих страховою компанією зобов'язань.
4. У день прийняття Розпорядження про призначення тимчасової адміністрації тимчасовому адміністратору рекомендовано ознайомитись у Держфінпослуг з актом останньої перевірки страхової компанії, зі звітністю страхової компанії, наданою до Держфінпослуг за останній звітний період, інформацією щодо відокремлених підрозділів страхової компанії, внесених до Державного реєстру фінансових установ (їхніми реквізитами, адресами), адресами та контактними телефонами органів влади та правоохоронних органів (відповідно до місцезнаходження страхової компанії), з іншою інформацію та документами страхової компанії (за запитом), яка буде потрібна тимчасовому адміністратору в роботі.
5. З метою отримання методологічної допомоги з питань здійснення тимчасової адміністрації тимчасовому адміністратору рекомендовано звертатися до структурного підрозділу Держфінпослуг, до повноважень якого належить організація і контроль за діяльністю тимчасового адміністратора.
Розділ II. Організація роботи тимчасової адміністрації
1. Заходи, які рекомендовано здійснити тимчасовому адміністратору в перший день діяльності
1.1. Відповідно до пункту 10 глави 2 Розпорядження
N 416 тимчасовий адміністратор приступає до виконання своїх функцій з дня набрання чинності розпорядженням Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації.
У разі, якщо тимчасовий адміністратор є незалежним експертом, з ним укладається договір про залучення незалежного експерта на здійснення тимчасової адміністрації фінансової установи відповідно до вимог статті
47 Закону.
У разі, якщо тимчасовим адміністратором призначено працівника Держфінпослуг, відповідно до пункту 11 глави 2 Розпорядження
N 416 за місцем основної роботи на період діяльності тимчасової адміністрації він вважається таким, що перебуває у відрядженні.
1.2. У разі необхідності, Держфінпослуг надає тимчасовому адміністратору необхідну йому кількість завірених копій Розпорядження Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації. Один із примірників рекомендовано надати відстороненому голові правління страхової компанії (або особі, яка його заміщує): бажано, щоб особа, яка отримала зазначену копію, на другому з примірників копій розпоряджень, що залишились у тимчасового адміністратора, зазначила дату та час її отримання і проставила свій підпис. Інші примірники можуть надаватися державному реєстратору, державній податковій адміністрації та державній виконавчій службі тощо.
У разі відсутності голови правління страхової компанії (або особи, яка його заміщає) або його відмови в одержанні завіреної копії розпорядження Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації під підпис, тимчасовому адміністратору рекомендовано скласти акт про неможливість вручення копії розпорядження та зазначити в ньому дату та час, з якого він розпочинає роботу в страховій компанії.
Тимчасовому адміністратору рекомендовано провести нараду з відстороненим керівництвом страхової компанії.
1.3. Тимчасовому адміністратору рекомендовано видати накази:
- про початок до виконання повноважень тимчасового адміністратора та відсторонення від обов'язків на період тимчасової адміністрації керівників страхової компанії;
- про скасування всіх довіреностей, виданих до набрання чинності розпорядженням Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації;
- про проведення інвентаризації готівки в касі центрального офісу страхової компанії та, у разі наявності, в її відокремлених підрозділах;
- про передачу ключів від системи "Клієнт - Банк", печаток, штампів, документів щодо діяльності страхової компанії, матеріальних і грошових цінностей, ключів від замків до дверей на зовнішніх входах до приміщення страхової компанії та внутрішніх приміщень, майна страхової компанії;
- про заборону руху грошових коштів у всіх відокремлених підрозділах страхової компанії та про порядок здачі коштів, що надходять до каси у відокремлених підрозділах (у разі доцільності).
Усі вищезазначені накази рекомендовано оголосити відстороненому керівництву страхової компанії та всім присутнім працівникам, а також ознайомити їх із зазначеними наказами під особистий підпис із зазначенням прізвища, ініціалів та займаної посади.
У разі відмови працівниками страхової компанії від ознайомлення під підпис зі змістом виданих тимчасовим адміністратором наказів, тимчасовому адміністратору рекомендовано скласти відповідні акти про відмову від ознайомлення та засвідчення підпису.
1.4. Відповідно до пункту 12 глави 2 Розпорядження
N 416 тимчасовий адміністратор протягом одного робочого дня доводить розпорядження Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації до відома всіх відокремлених підрозділів страхової компанії. Для цього тимчасовому адміністратору рекомендовано підготувати та відправити (електронною поштою, факсом, рекомендованим листом з відміткою про вручення) повідомлення про прийняття розпорядження Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації та про видані накази тимчасового адміністратора до всіх відокремлених підрозділів страхової компанії з доведенням змісту вищезазначених документів до відома всіх працівників відокремлених підрозділів під особистий підпис останніх.
У разі необхідності тимчасовому адміністратору рекомендовано розглянути питання про видачу довіреностей та направлення у віддалені відокремлені підрозділи залучених до тимчасової адміністрації спеціалістів для вручення вищезазначених документів. У разі відмови працівників відокремлених підрозділів від ознайомлення з документами під особистий підпис рекомендовано скласти відповідні акти.
1.5. На виконання наказу про передачу майна тимчасовому адміністратору рекомендовано забезпечити складання таких актів:
- про приймання-передачу ключів від сейфів, внутрішніх приміщень, зовнішнього входу до приміщення страхової компанії тощо;
- про приймання-передачу печатки страхової компанії та штампів;
- про приймання-передачу від керівництва страхової компанії документів за переліком, визначеним відповідним розпорядженням Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації.
1.6. Тимчасовому адміністратору рекомендовано звернутися до відповідного державного податкового органу із запитом про всі наявні рахунки страхової компанії в установах банків.
1.7. Відповідно до пункту 9 статті
47 Закону тимчасовий адміністратор повинен укласти договір страхування відповідальності, життя та здоров'я тимчасового адміністратора.
1.8. Відповідно до пункту 5 глави 3 Розпорядження
N 416 тимчасовий адміністратор з дня призначення тимчасової адміністрації зобов'язаний ужити заходів для забезпечення збереження активів, майна та документації страхової компанії. Тимчасовому адміністратору рекомендовано здійснити опломбування внутрішніх та зовнішніх дверей приміщень страхової компанії.
2. Заходи, які рекомендовано здійснити тимчасовому адміністратору протягом перших трьох робочих днів діяльності
2.1. Відповідно до пункту 5 глави 3 Розпорядження
N 416 тимчасовий адміністратор зобов'язаний:
- не допустити винесення документації та матеріальних цінностей із приміщень страхової компанії без дозволу тимчасового адміністратора;
- розглянути питання необхідності заміни замків та обмеження доступу до ключів на зовнішніх входах та входах до внутрішніх приміщень страхової компанії;
- розглянути питання необхідності заміни/установлення кодів доступу до комп'ютерів та інших засобів зв'язку страхової компанії та надання допуску до них визначеним працівникам страхової компанії або спеціалістам, залученим до тимчасової адміністрації.
Для забезпечення збереження активів, майна та документації страхової компанії тимчасовому адміністратору рекомендовано:
- повідомити керівника суб'єкта господарювання, з яким укладено договір про охорону страхової компанії, про призначення тимчасової адміністрації в страхову компанію та надати копію розпорядження Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації. У разі необхідності тимчасовому адміністратору рекомендовано розірвати існуючий договір про охорону та укласти новий з охоронною агенцією будь-якої форми власності;
- забезпечити внесення відповідних змін до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців;
- отримати довідку (витяг) з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) у територіальному управлінні статистики;
- отримати у відповідному підрозділі державних податкових органів відповідний документ про взяття на облік платника податків, для його отримання тимчасовому адміністратору необхідно надати витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, отриману в територіальному управлінні статистики довідку, завірену копію розпорядження Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації, нотаріально засвідчену копію Статуту страхової компанії.
2.2. Відповідно до пункту 12 глави 3 Розпорядження
N 416 тимчасовій адміністрації необхідно оформити та надати до банківських установ, у яких відкриті рахунки страхової компанії, нотаріально засвідчену картку зі зразками підписів керівника тимчасової адміністрації та особи, на яку покладено обов'язки з ведення бухгалтерського обліку в страховій компанії.
2.3. У разі відсутності серед наявних працівників страхової компанії особи, відповідальної за здійснення фінансового моніторингу, призначити таку з числа залучених спеціалістів та надіслати відповідне повідомлення до Держфінмоніторингу.
2.4. Не пізніше третього дня роботи тимчасової адміністрації тимчасовому адміністратору рекомендовано отримати підтвердження від відокремлених підрозділів страхової компанії (електронною поштою, факсом тощо) про виконання наказів тимчасового адміністратора.
3. Заходи, які рекомендовано здійснити тимчасовому адміністратору протягом першого тижня діяльності
3.1. Протягом першого тижня діяльності тимчасовому адміністратору рекомендовано:
- подати інформацію в територіальні відділення цільових державних фондів про зміну керівника фінансової установи з наданням засвідченої копії розпорядження Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації;
- видати наказ про розподіл обов'язків між особами, які залучені до тимчасової адміністрації. До роботи в тимчасовій адміністрації можуть залучатися фахівці з бухгалтерського обліку, юридичних питань, аудиту, комп'ютерних технологій, діловодства (документообігу) тощо. Тимчасовому адміністратору рекомендовано визначити особу, до функціональних обов'язків якої буде віднесено прийом і опрацювання звернень клієнтів страхової компанії;
- тимчасово позбавити (у разі потреби) повноважень осіб, які несуть відповідальність за окремі напрями роботи страхової компанії, та призначити нових відповідальних працівників (у тому числі осіб, відповідальних за зберігання активів, майна і документації страхової компанії) з числа залучених до тимчасової адміністрації спеціалістів;
- розмістити повідомлення про призначення тимчасової адміністрації в засобах масової інформації;
- у разі необхідності скласти акт про відсутність документів, що входили до переліку документів страхової компанії, які підлягали передаванню згідно з розпорядженням про призначення тимчасової адміністрації, та обов'язково зазначити причини, через які документи не були передані відстороненим керівництвом страхової компанії тимчасовому адміністратору.
3.2. Тимчасовому адміністратору рекомендовано вжити заходів щодо забезпечення збереження отриманих від відстороненого керівництва страхової компанії документів, зокрема, шляхом організації їх зберігання в опечатаному приміщенні, сейфі або іншим способом, який унеможливлює втрату і доступ до них сторонніх осіб.
4. Заходи, які рекомендовано здійснити тимчасовому адміністратору протягом першого місяця діяльності
4.1. Протягом першого місяця діяльності тимчасовому адміністратору відповідно до пункту 6 глави 3 Розпорядження
N 416 необхідно здійснити інвентаризацію активів, що належать страховій компанії, у разі потреби - із залученням аудитора. Для цього тимчасовому адміністратору рекомендовано видати наказ про проведення інвентаризації із зазначенням складу інвентаризаційної комісії, в яку мають увійти матеріально відповідальні особи. Відповідно до пункту 7 глави 3 Розпорядження
N 416 за результатами інвентаризації тимчасовий адміністратор уживає заходів щодо врегулювання виявлених розбіжностей з відображенням операцій на рахунках бухгалтерського обліку, зокрема рекомендовано:
- здійснити ревізію страхових договорів та скласти їх реєстр;
- здійснити перевірку достатності активів визначених категорій, якими представлені страхові резерви;
................Перейти до повного тексту